Barbamama

Egnsudtryk...

125 indlæg i dette emne

Næ. Gammelt brød er da bare til trøfler???

Bom i i øvrigt slik i sønderjylland :)

Og romkugler :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Et kaffebrød ser sådan her ud :loveshower

Vend det om og på med lidt smør..

post-86-088239700 1319011748_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næ. Gammelt brød er da bare til trøfler???

Bom i i øvrigt slik i sønderjylland :)

Trøfler/romkugler laves af gammelt wienerbrød.. ikke gammelt franskbrød.. hvertfald ikke hovedingrediens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhmmm ja kaffebrød :7himmel

Troede man kan købe dem over hele landet, men så blev jeg da lidt klogere :)

Jeg har i hvert fald aldrig set det i nordjylland, og kusinen, der præsenterede mig for det, har boet i Århus hvor hun heller ikke har kunnet finde det nogle steder. Jeg havde aldrig hørt om det før i sommers, men nøøøj det smager jo godt! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i hvert fald aldrig set det i nordjylland, og kusinen, der præsenterede mig for det, har boet i Århus hvor hun heller ikke har kunnet finde det nogle steder. Jeg havde aldrig hørt om det før i sommers, men nøøøj det smager jo godt! :loveshower

Læste om en der søgte kaffebød omkring Herfølge han havde kun set kaffebrødet i Århus.. ;) så der må være en bager der der har/haft det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv fra Nordvestsjælland, og der siger man f.eks. at "man skal bort", hvis man skal i byen/til stor fest. Min tysklærer, som var jyde, troede at det betød at man var død - altså "gået bort" :D

Min farmor siger "rannok" = rigtig-nok og "det har jeg bestemmet" = det har jeg bestemt :)

Nu bor jeg så i Odense og er gift med en Fynbo, så der har da sneget sig et par fynske udtryk ind ;)

F.eks. synes jeg, udtrykket "at være Uti" = være utidig/umulig er helt vildt godt :D Lidt som "træls" på jysk - det kan ikke erstattes med andre udtryk!

Ærke-fynboer siger også "aller" i stedet for "aldrig".

Og "Farveller" i stedet for "farvel". Jeg oplever sågar sælgere i Bazaren i Odense, som ikke taler så godt dansk, sige "farveller". Det synes jeg er lidt sjovt :P

For resten siger min far "Grosnolliker" om gråspurve, så det kan næppe være et jysk udtryk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mojn æ vil da os saie naue så.

Er fra sønderjylland, og vi siger mojn, der bruges som en hilsen. Det bruges både til goddag og farvel. Ja stort set hele tiden. For mig er det svært at sige hej hej vi ses imorgen. :rolleyes Nej mojn det ved man hvad er!! :D

Ja så er der bom, som er blevet nævnt. Hvis man siger slik herned, er det sgutte alle der fatter det. :lolhit Mange af udtrykkende i andre kommer med,kender jeg, da jeg har familie i nordjylland. Men der var sgu også mange nye udtryk. :o

Da jeg gik på højskole var der ingen der fattede noget, da jeg sagde at min cykel var platzet!! Jeg troede da at det var et ord alle kendte. Min cykel var flad. Sådan er det foriøvrigt tit, hvis jeg siger et ord andre ikke forstår. Jeg er sikker på, at det hedder sådan i hele Danmark! :bask

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mojn æ vil da os saie naue så.

Er fra sønderjylland, og vi siger mojn, der bruges som en hilsen. Det bruges både til goddag og farvel. Ja stort set hele tiden. For mig er det svært at sige hej hej vi ses imorgen. :rolleyes Nej mojn det ved man hvad er!! :D

Ja så er der bom, som er blevet nævnt. Hvis man siger slik herned, er det sgutte alle der fatter det. :lolhit Mange af udtrykkende i andre kommer med,kender jeg, da jeg har familie i nordjylland. Men der var sgu også mange nye udtryk. :o

Da jeg gik på højskole var der ingen der fattede noget, da jeg sagde at min cykel var platzet!! Jeg troede da at det var et ord alle kendte. Min cykel var flad. Sådan er det foriøvrigt tit, hvis jeg siger et ord andre ikke forstår. Jeg er sikker på, at det hedder sådan i hele Danmark! :bask

Nej det har jeg da heller ikke hørt før :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Formen på de kaffebrød, minder om russere som man i hvert fald kan få i Jylland

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mojn æ vil da os saie naue så.

Er fra sønderjylland, og vi siger mojn, der bruges som en hilsen. Det bruges både til goddag og farvel. Ja stort set hele tiden. For mig er det svært at sige hej hej vi ses imorgen. :rolleyes Nej mojn det ved man hvad er!! :D

Ja så er der bom, som er blevet nævnt. Hvis man siger slik herned, er det sgutte alle der fatter det. :lolhit Mange af udtrykkende i andre kommer med,kender jeg, da jeg har familie i nordjylland. Men der var sgu også mange nye udtryk. :o

Da jeg gik på højskole var der ingen der fattede noget, da jeg sagde at min cykel var platzet!! Jeg troede da at det var et ord alle kendte. Min cykel var flad. Sådan er det foriøvrigt tit, hvis jeg siger et ord andre ikke forstår. Jeg er sikker på, at det hedder sådan i hele Danmark! :bask

Åh ja platzet!! Det havde jeg da glemt alt om. Haha :) Dog har platzet og bom aldrig rigtig sat sig fast i mit ordforåd, men jeg er altså også en meget dårlig sønderjyde.. Det eneste jeg engang imellem bruger er mojn! Og så har jeg lært lidt forskellige sjove ord, som dog heller ikke har sat sig fast.

Når ens familie ikke snakker sønderjysk, så er det svært selv at komme til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit sprog lader vist aldrig tvivl om jeg er 110% aalborggenser :D

Maj'æ (meget). Skal siges på en helt speciel måde.

Hun'ar (hundrede) Faktisk får mange ord endelsen 'ar fx også kron'ar (kroner)... Så forestil jeg lige hvordan hundrede kroner lyder her i Aalborg ;)

Så siges også: brætte ærmer op..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit sprog lader vist aldrig tvivl om jeg er 110% aalborggenser :D

Maj'æ (meget). Skal siges på en helt speciel måde.

Hun'ar (hundrede) Faktisk får mange ord endelsen 'ar fx også kron'ar (kroner)... Så forestil jeg lige hvordan hundrede kroner lyder her i Aalborg ;)

Så siges også: brætte ærmer op..

Åh, jeg får helt flashback til Farlig Fredag-tiden... "Det kostar fyrrrrrrrrrr' kron'ar" :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste synes også jeg e rmærkelig når jeg siger "den vulker" - altså krøller..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg får helt flashback til Farlig Fredag-tiden... "Det kostar fyrrrrrrrrrr' kron'ar" :lol

Ja, det var sq humor :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hjemme er det vist maj'æ (meget) tydeligt at vi begge er Vendelboer på afveje ;) Her bliver vi måget (beskidte) og vi høgger (rykker) tættere på hinanden. :)

Dertil kommer de udtryk vi siger når der skal smørres tykt på.. Ud og tjøre (køre) fx. :)

Jeg tænker ikke så meget over det egentlig, og der er sikkert et hav af andre udtryk jeg også bruger. :)

Og så må jeg lige sige, at jeg simpelthen ikke kan fordrage som nogen siger onsdag med o, og ikke 'ånsdag'! Jeg ved ikke præcis hvor det hører sig til, men de gør det dælme meget i Holstebro hvor jeg arbejder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste synes også jeg e rmærkelig når jeg siger "den vulker" - altså krøller..

Hey den bruger jeg også og min kæreste fatter det ikke :-)

Bruger også ordet ræd istedet for bange, altså ih hvor blev jeg ræd.

Jeg hader så når folk retter mig når jeg siger himbær og hångklæde. Sådan udtales det bare der hvor jeg er vokset op :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kaffebrød kan man godt få på fyn...Jeg har da set det ved flere bagere...

Men hvor er det en kanon tråd det her... Nu har jeg selv boet i nordjylland i to år og har faktisk taget nogen af ordene med mig til fyns land..

Især sådan et ord som "bette"=lille og "træls"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand vidste ikke hvad en smørkage var - det vil han kalde for en brunsvigerkage

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i Esbjergområdet har folk generelt svært ved en og et.. ex en hus.

Og ligge og lægge, det bliver brugt i flæng.

Jeg siger altid hva klok er det..

Desuden mener min mand det lyder meget frækt når jeg vil gokke om noget han mener det heder nøkke mens andre siger hugge om det (aka sten saks papir)

Har desuden sønderjysk familie så her hedder kvindens kønsdele altså kut.. Synes det er så fint et udtryk :)

Desuden siger min mormor altid om en fødevare der er for gammel (den er gawn i æ dato) ved ikke lige hvordan det staves

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vestjysk:

Den er go´ til dig (hvor er det godt for dig/den klæder dig)

Sidde foruden (sidde yderst)

Det er fejl (det er forkert)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lidt midt/vestjysk:

hjulboer=trillebør

en flis i fingeren=en splint i fingeren

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, hvor er I gode til at komme på udtryk! :lovebk

Jeg dør når nogen siger "himbær" og "hångklæde" :P Og jeg anede ikke hvad en smørkage var før denne tråd. :)

Tilgengæld er det helt naturligt for mig at tøj kan vulke, og hvis der skal afgøres noget, så gokker vi også om det :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BOM... det er slik!!! og det vil det ALTID hedder - os selvom jeg nu bor på fyn!!!! :)

Glemmer aldrig den gang hvor jeg i Bilka spurgte en ung pige efter: Hoste-bom... ;)

Manden har måtte lære mig nogle ord:

Klotte = falde over sine egne ben/være klodset

Hmm og så kan jeg ikke lige komme i tanke om flere... :rolleyes Typisk!

Noget der irritere mig grænseløst er når folk siger:

*Handle ind..... <_< DET HEDDER DET IKKE!!!!! Det hedder at handle..... eller at købe ind!

*I sommers..... <_< Der er ikke noget der hedder i sommers... det hedder i sommer!

*Han tog hans cykel.... <_< NEEEJ han tog vel sin cykel.. det er da ihvertfald synd for Hans....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BOM... det er slik!!! og det vil det ALTID hedder - os selvom jeg nu bor på fyn!!!! :)

Glemmer aldrig den gang hvor jeg i Bilka spurgte en ung pige efter: Hoste-bom... ;)

Manden har måtte lære mig nogle ord:

Klotte = falde over sine egne ben/være klodset

Hmm og så kan jeg ikke lige komme i tanke om flere... :rolleyes Typisk!

Noget der irritere mig grænseløst er når folk siger:

*Handle ind..... <_< DET HEDDER DET IKKE!!!!! Det hedder at handle..... eller at købe ind!

*I sommers..... <_< Der er ikke noget der hedder i sommers... det hedder i sommer!

*Han tog hans cykel.... <_< NEEEJ han tog vel sin cykel.. det er da ihvertfald synd for Hans....

Ha ha... Godt sagt :D

Hvordan udtaler I det der bom. Med "o" eller "å"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BOM... det er slik!!! og det vil det ALTID hedder - os selvom jeg nu bor på fyn!!!! :)

Glemmer aldrig den gang hvor jeg i Bilka spurgte en ung pige efter: Hoste-bom... ;)

Manden har måtte lære mig nogle ord:

Klotte = falde over sine egne ben/være klodset

Hmm og så kan jeg ikke lige komme i tanke om flere... :rolleyes Typisk!

Noget der irritere mig grænseløst er når folk siger:

*Handle ind..... <_< DET HEDDER DET IKKE!!!!! Det hedder at handle..... eller at købe ind!

*I sommers..... <_< Der er ikke noget der hedder i sommers... det hedder i sommer!

*Han tog hans cykel.... <_< NEEEJ han tog vel sin cykel.. det er da ihvertfald synd for Hans....

Helt enig mht hans/sin (det er vel simpel grammatik?), men jeg siger godt nok både "i sommers" og "handle ind" og kan ikke rigtig se fejlen i det? :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER