Barbamama

Egnsudtryk...

125 indlæg i dette emne

Sårt - sort

Solsårt - solsort

Jårbær - jordbær

O'ensda' - onsdag

O'ens' - Odense

Behøves jeg at sige at jeg er fynbo? ;)

Desuden gør jeg tit ting væk - altså smider ting væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uh, sjov tråd :)

Da jeg flyttede til jylland, følte jeg næsten jeg lærte et nyt sprog :P

Havde aldrig hørt udtrykket at flande (noget med st stå og hænge)

Klassikeren fra fyn er at vi suler om vinteren når andre vasker, altså med sne.

Skal du ha' sul, hva'? Er det det du si'r?? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en hyggelig og sjov tråd :) Kan genkende en del af det du siger Mette, da min mor og hendes familie er fra Vendsyssel :)

Min morfar sagde: Du kan ejn dy dig = du kan ikke lade være

Min kusines børn siger: Fo'båll = Fodbold

Jeg har ladet mig fortælle at randhusianere har en tendens til at sætte ik' efter deres sætninger og det har jeg tilsyneladende taget til mig :rolleyes

Det gør de ihvert fald :)

Synes det er sjovt at lægge mærke til hvordan og hvor tit de siger det :-)

Plus så synger mange her fra randers når de snakker. :)

Fandt ud af at det er normalt at sige mutter og fatter istedet for mor og far. Og her gik jeg bare og troede at det var mine bedsteforældre som var gamle i det. De kom nemlig også fra randers :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan også sagtens være at det kommer fra Fyn. Synes også det lyder ret forkert :)

Jeg har lige slået dorsk op på nettet. Der står:

dorsk: adjektiv

Bøjning - eller -t, -e

Udtale [ˈdɒːsg]

Oprindelse afledt af dåre, eller lånt fra frisisk dorsk 'søvnig, sløv'

Betydninger

1. uden foretagsomhed eller energi

Synonymer dvask sløv

Hun følte sig egentlig lidt dorsk og overvejede at gøre alvor af det med luren AaHeyde85Aase Heyde: Et sted hen (roman) - Gyldendal, 1985.

1.aoverført som bevæger sig langsomt; stillestående om vand m.m.

[hun] løb ud i eftermiddagens gråmelerede blanding af langsom regn og dorsk tøsne JaKorn90Jack Kornbeck: Former for vold (roman) - Holkenfeldts Forlag, 1990.

Orddannelser

Afledninger dorskhedsb.

:respekt Så blev jeg det klogere! :)

Uh, sjov tråd :)

Da jeg flyttede til jylland, følte jeg næsten jeg lærte et nyt sprog :P

Havde aldrig hørt udtrykket at flande (noget med st stå og hænge)

Klassikeren fra fyn er at vi suler om vinteren når andre vasker, altså med sne.

Flande??? Sule??? Aldrig hørt om noget af det før :P Sjovt :D

Skal du ha' sul, hva'? Er det det du si'r?? ;)

:haha Jeg ville sgu da blive helt bange, hvis nogen sagde det til mig. :D "Sul? Hvad snakker du om? Waaaaaah!" :boo Hvis jeg ikke havde hørt om det i en sammenhæng ville jeg faktisk have påstået at det betød "fedt". Altså sulet på en gris. Eller at man har sul på kroppen :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige bemærket noget... Det er lidt som om at alle de udtryk, som jeg havde betragtet som sprogfejl... Det er bare fynske udtryk! :P

"Gøre ting væk", "Hvad klok er det", "i ugen"...

Bliver nok nødt til at revurdere hvad der er sprogfejl og hvad der bare er egnsudtryk :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får gåsehud af "hvad klok er det" puha det jo så forkert..

Synes det en fed tråd.. Det sjovt at få oversat ord man har hørt før men ikke anet hvad betød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får gåsehud af "hvad klok er det" puha det jo så forkert..

Synes det en fed tråd.. Det sjovt at få oversat ord man har hørt før men ikke anet hvad betød :)

Det eneste jeg sådan virkelig har svært ved, og hvor jeg retter på folk (og hvor I please please please ikke må sige at det er et egnsudtryk et eller andet sted fra :P), det er når nogen siger "Så gik jeg en hel kilomet " Det hedder en kilometER, også selvom der kun er én! :P :P :P Man siger jo heller ikke "Hun var en met og firs høj" eller "Så slog jeg lige græsset med min plæneklip'" :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste jeg sådan virkelig har svært ved, og hvor jeg retter på folk (og hvor I please please please ikke må sige at det er et egnsudtryk et eller andet sted fra :P), det er når nogen siger "Så gik jeg en hel kilomet " Det hedder en kilometER, også selvom der kun er én! :P :P :P Man siger jo heller ikke "Hun var en met og firs høj" eller "Så slog jeg lige græsset med min plæneklip'" :P

Haha det har jeg heldigvis heller ikke hørt sige, jeg ville også irretere mig.. Synes sådan ting lyder som en doven teenager der snakker.. ligesom min svoger på 18 der siger "laver du" i stedet for "hvad laver du" ej come on det kan da ikke være så hårdt at sige hvad foran... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hva klok er det, er i hvert fald ikke fynsk.. For jeg sagde det en gang hvor jeg ringede til lægen :whistling Og der blev helt stille.. og damen svarede... "mener du ved tid du har..?" :rolleyes

Jeg gør også ting væk - og jeg er jyde :P

jeg siger også "i ugen" - og jeg er jyde

Men jeg tror så også jeg har samtlige sprogfejl man kan have :badgirl Og jeg er endda dansklærer...

Ej en har jeg ikke (mere) - "Holdte" - Mest fordi min kollega fik spat og alle mine elver sagde "Det en by på sjælland, mener du den" :whistling

Min kæreste kiggede også da min veninde sagde "Nå, jeg skal også på skjoldet nu" - men ved ikke om det bare er noget fanzy vi altid har sagt ;)

Min far sagde altid "Vi skal silde op i morgen" <_< Endnu værre når han sagde "Det var silde" for jeg tænkte altid "Hvem er hende "cille" der egentlig..."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste jeg sådan virkelig har svært ved, og hvor jeg retter på folk (og hvor I please please please ikke må sige at det er et egnsudtryk et eller andet sted fra :P), det er når nogen siger "Så gik jeg en hel kilomet " Det hedder en kilometER, også selvom der kun er én! :P :P :P Man siger jo heller ikke "Hun var en met og firs høj" eller "Så slog jeg lige græsset med min plæneklip'" :P

Ha ha... Du har så ret :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måge kan vist bruges som at svine og som at skubbe/mosle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er også en af dem der siger "kilomet" :whistling

Jeg siger også "han er ked" - og ikke "han er ked af det"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også er jeg vokset op med bamse...

Så jeg siger også VANDEKANDE :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh vi har mange :)

Bom = slik

Jak å = jakke på

Pusser= hjemmesko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha det har jeg heldigvis heller ikke hørt sige, jeg ville også irretere mig.. Synes sådan ting lyder som en doven teenager der snakker.. ligesom min svoger på 18 der siger "laver du" i stedet for "hvad laver du" ej come on det kan da ikke være så hårdt at sige hvad foran... ;)

Åh, det har jeg en veninde (der faktisk næsten er 30) der også siger! Og hver gang har jeg bare lyst til at sige "Nej, jeg laver ikke. Hvis jeg lavede, så ville jeg gå ud på toilettet og ikke sidde her og snakke med dig" :lolhit

Hva klok er det, er i hvert fald ikke fynsk.. For jeg sagde det en gang hvor jeg ringede til lægen :whistling Og der blev helt stille.. og damen svarede... "mener du ved tid du har..?" :rolleyes

Jeg gør også ting væk - og jeg er jyde :P

jeg siger også "i ugen" - og jeg er jyde

Men jeg tror så også jeg har samtlige sprogfejl man kan have :badgirl Og jeg er endda dansklærer...

Ej en har jeg ikke (mere) - "Holdte" - Mest fordi min kollega fik spat og alle mine elver sagde "Det en by på sjælland, mener du den" :whistling

Min kæreste kiggede også da min veninde sagde "Nå, jeg skal også på skjoldet nu" - men ved ikke om det bare er noget fanzy vi altid har sagt ;)

Min far sagde altid "Vi skal silde op i morgen" <_< Endnu værre når han sagde "Det var silde" for jeg tænkte altid "Hvem er hende "cille" der egentlig..."

Hehehehehe, nu er jeg lige strid, men hvis det ikke er fynsk, kan vi så bare slå det fast som sprogfejl? :whistling

Og hvor hyggeligt, at der stadig er nogen, der siger "silde" :P

Åh vi har mange :)

Bom = slik

Jak å = jakke på

Pusser= hjemmesko

Bom??? :blink Hvor I alverden hedder slik "bom"? Det synes jeg er sjovt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også er jeg vokset op med bamse...

Så jeg siger også VANDEKANDE :loveshower

Hehe, vandekande lyder så sødt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fra nordvest jylland...og selv jeg kan pludselig høre ord, som jeg ikke har hørt før.

det er en rigtig bonde by, jeg bor i..

Snold = Slik

Tvær = sur

Træls = surt ?

igor = ikke også :D

Os = også

Det er bare gas = det er bare sjov

(jeg er altså en af dem, der siger "hva klok" :oops )

la vær mæ at drille æ jyder!

Fandt lige denne side, jysk for begyndere :D

Men det er så også det helt uforståelige, jeg kender ikke ret mange af de ord der.

KLIK HER

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fra nordvest jylland...og selv jeg kan pludselig høre ord, som jeg ikke har hørt før.

det er en rigtig bonde by, jeg bor i..

Snold = Slik

Tvær = sur

Træls = surt ?

igor = ikke også :D

Os = også

Det er bare gas = det er bare sjov

(jeg er altså en af dem, der siger "hva klok" :oops )

la vær mæ at drille æ jyder!

Fandt lige denne side, jysk for begyndere :D

Men det er så også det helt uforståelige, jeg kender ikke ret mange af de ord der.

KLIK HER

Åh, det minder mig om min morfar :biglove

Fandt dog lige et meget sært udtryk:

Stripper = Spand :blink

Kan I lige se for jer, nogle SÆRE misforståelser, det kunne give? :rolleyes

De wa silde morr'n å a gik bår å ponni, mæ så to a mæ samn å fyld æ strippe mæ sæwwand for æ for de' løjt den unden dylme i æ huws

:lol

Det minder mig også lidt om at vi tit har drillet min mormor med at hun ikke siger "alligevel" men "alywl" :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rimelig sikker på, det er vestjysk at sige "i ugen".

Det er ihvertfald ikke fynsk, det vil vi ikke kendes ved :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er en træstamme ( man køber hos bageren ) en Grisetå :) Eller dilddressing hedder Rævesovs..

Det skal jeg lige huske hvis vi er sammen med nogle fra andre dele af landet og vi feks skal have franskbrød med laks :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, kom også lige i tanke om ikke bare et udtryk men en "ting", som tilsyneladende kun findes på Sjælland. Kaffebrød! Jeg havde aldrig hørt om det, før min mands kusine, som er fra København, præsenterede mig for dem, men det smager jo vildt godt! Er faktisk ikke helt sikker på hvad det er... Jeg tror nok at det er fransbrød med marcipan eller sådan noget, men det smager i hvert fald godt! Især med smør på! :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, kom også lige i tanke om ikke bare et udtryk men en "ting", som tilsyneladende kun findes på Sjælland. Kaffebrød! Jeg havde aldrig hørt om det, før min mands kusine, som er fra København, præsenterede mig for dem, men det smager jo vildt godt! Er faktisk ikke helt sikker på hvad det er... Jeg tror nok at det er fransbrød med marcipan eller sådan noget, men det smager i hvert fald godt! Især med smør på! :sandie

Uhmmm ja kaffebrød :7himmel

Troede man kan købe dem over hele landet, men så blev jeg da lidt klogere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Føler mig snydt.. Jeg har aldrig smagt kaffebrød...!!

Er det ikke også noget med at en københavnerbirkes, herover er en birkes med "creme halløj", men på sjælland er det bare en almindelig birkes?? (rundstykkerne)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kaffebrød.. en af bagerens gode måde at minimere spild på... ;) Måske bagere i Jylland her nemmere ved at sælge gammel brød til gårde med dyr end i kbh ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næ. Gammelt brød er da bare til trøfler???

Bom i i øvrigt slik i sønderjylland :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER