Guest

slanke smalltalk

2,341 indlæg i dette emne

Motion er godt for fordøjelsen, men der var du vist allerede i gang. Ellers er jeg fuldkornsfanatiker - brune ris, fuldkornspasta, fiberprodukter om morgenen, groft brød og fiberkiks - jeg er så heldig, at jeg spiser det lige så gerne som "hvide" produkter, så det er ikke nogen kamp for mig - og så drikker jeg en del pebermyntete. Der er vist delte meninger om mynteteens effekt på fordøjelsen, men om ikke andet, så er det væske, der i hvert fald ikke skader. Lidt tørret frugt (rosiner/tørrede abrikoser/svesker) er også en god ting.

Hvis det så ikke hjælper, så er der jo magnesia dak (håndkøb) - men det er jo symptombehandling, så selvom kemi kan gøre meget, så ville jeg stadig stile efter kost, der sætte gang i systemet - alt det grove har også den behagelige sideeffekt, at det er medvirkende til at holde vægten på plads.

Mål eventuelt en bestemt mængde vand af og stil det i køleskabet med en klausul om, at det skal ned hver dag.

Angående vægttab, så er træning altid en god ting, men det er overraskende svært at træne sig ned i vægt - de fleste spiser ubevidst og næsten umærkeligt lige lidt ekstra, hvilket hurtigt opvejer det trods alt begrænsede øgede kalorieforbrug (det er naturligvis meget forskelligt). Men træning er jo altid en god ide alligevel - udover at være sjovt og sundt og godt for humøret, så sidder det hele pænere på en trænet krop end på en utrænet - nare en ordentlig holdning gør underværker for fremtoningen:-)

Sæt evt nogle træningsmål, du kan glæde dig til at nå - det gør en del for motivationen. :)

Ja, motionen kom jeg igen i gang med 3. Januar. Og første mål var at komme afsted 1 gang om ugen til at starte med, og så øge til 2 gange om ugen. Det er hvad der er plads til lige pt. Med 3 børn hvoraf den ene går til konkurrencesport og tager en del af tiden. Det bliver lettere at komme i gang med at løbe, nu hvor det er længere lyst. Så det er næste skridt. Fuldkorn er indført, og jeg har det som dig, det vil jeg ligeså gerne have som det hvide. Også ungerne er med på det. Vi spiser faktisk slet ikke Hvidt brød. Vi går forholdvis meget op i sund kost for den ældste har i den grad brug for energi med al den træning.

Det med at afmåle vand vil jeg gøre brug af med det samme.. Et simpelt men skide godt råd :)

Til morgenmad spiser jeg a-38 (1,5%) med fiberdrys på, indimellem med mysli (ikke sukker/honningristet)

Jeg er helt enig i at det er kosten der skal ses efter i sømmene, for jeg har haft det sådan i meget lang tid, år faktisk. Og lægen har bare sagt: spis grove grøntsager.. Men det gør vi jo i forvejen... Ja og så går tiden..

Formålet med træning var i sig selv ikke at tabe sig, men at gøre noget godt for mig selv. Hvis jeg tabte mig lidt ville det jo bare være fedt.. Men da ikke skete, så blev jeg faktisk lidt skuffet.. Og det var jo ikke det der var formålet..

Nå men træningen har allerede gjort gavn, det er fedt at komme ud, det er godt for humøret og der er ved at blive strammet op.. Så det er en gevinst.

Nu skal jeg bare have styr på maven..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, motionen kom jeg igen i gang med 3. Januar. Og første mål var at komme afsted 1 gang om ugen til at starte med, og så øge til 2 gange om ugen. Det er hvad der er plads til lige pt. Med 3 børn hvoraf den ene går til konkurrencesport og tager en del af tiden. Det bliver lettere at komme i gang med at løbe, nu hvor det er længere lyst. Så det er næste skridt. Fuldkorn er indført, og jeg har det som dig, det vil jeg ligeså gerne have som det hvide. Også ungerne er med på det. Vi spiser faktisk slet ikke Hvidt brød. Vi går forholdvis meget op i sund kost for den ældste har i den grad brug for energi med al den træning.

Det med at afmåle vand vil jeg gøre brug af med det samme.. Et simpelt men skide godt råd :)

Til morgenmad spiser jeg a-38 (1,5%) med fiberdrys på, indimellem med mysli (ikke sukker/honningristet)

Jeg er helt enig i at det er kosten der skal ses efter i sømmene, for jeg har haft det sådan i meget lang tid, år faktisk. Og lægen har bare sagt: spis grove grøntsager.. Men det gør vi jo i forvejen... Ja og så går tiden..

Formålet med træning var i sig selv ikke at tabe sig, men at gøre noget godt for mig selv. Hvis jeg tabte mig lidt ville det jo bare være fedt.. Men da ikke skete, så blev jeg faktisk lidt skuffet.. Og det var jo ikke det der var formålet..

Nå men træningen har allerede gjort gavn, det er fedt at komme ud, det er godt for humøret og der er ved at blive strammet op.. Så det er en gevinst.

Nu skal jeg bare have styr på maven..

Hvad med at tage en uge hvor du skriver alt det ned du spiser? man kan godt blive overrasket!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at tage en uge hvor du skriver alt det ned du spiser? man kan godt blive overrasket!

Det er jeg faktisk i gang med, for jeg tænkte nemlig at der måtte gemme sig noget. Jeg VED at jeg spiser alt for lidt salat, og det ved jeg hænger sammen med manglende overskud. Jeg får ikke lavet madplan, så tit står vi i en dum situation om eftermiddagen.

Jeg har så mange ting jeg skal ændre og er godt i gang, men nogen gange drukner jeg..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg faktisk i gang med, for jeg tænkte nemlig at der måtte gemme sig noget. Jeg VED at jeg spiser alt for lidt salat, og det ved jeg hænger sammen med manglende overskud. Jeg får ikke lavet madplan, så tit står vi i en dum situation om eftermiddagen.

Jeg har så mange ting jeg skal ændre og er godt i gang, men nogen gange drukner jeg..

Kender det ALT for godt! Jeg har fået en masse hæfter med slanke opskrifter af min svigermor, sådan nogle fra familie journalen og billedbladet. Og så er det let lige at lave en madplan for jeg tager én opskrift fra hvert hæfte til de 5 hverdage i ugen. Men det er ikke altid jeg lige får det gjort, og ja så ender det med knorr lasagne eller en pose kartoffelskiver og sovs uden grønt. Vi er dog blevet MEGET bedre til at købe rodfrugter og grøntsagsblandinger på frost og gå forbi fryse pizzaerne, pommes frites og bacon svøbt kød. Det tager lige så lang tid at lave sådan en grønt blanding som det gør at varme pommesfrites og kylling filetter i stegepose med lidt kryderier er fantastisk let og lækkert - nogle gange skal det bare være nemt, og så er det rart at kunne ty til sådan noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha har lige haft en maveinfluenza dag igår... kan ikke huske jeg nogensinde har kastet så meget op... har det stadig ret skidt... kiggede på vægten.. 1,6kg mindre end igår... sygt.. håber jeg bare kan få lidt væske ned i dag så vægten stiger lidt igen.. det her virker ikke særligt sundt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender det ALT for godt! Jeg har fået en masse hæfter med slanke opskrifter af min svigermor, sådan nogle fra familie journalen og billedbladet. Og så er det let lige at lave en madplan for jeg tager én opskrift fra hvert hæfte til de 5 hverdage i ugen. Men det er ikke altid jeg lige får det gjort, og ja så ender det med knorr lasagne eller en pose kartoffelskiver og sovs uden grønt. Vi er dog blevet MEGET bedre til at købe rodfrugter og grøntsagsblandinger på frost og gå forbi fryse pizzaerne, pommes frites og bacon svøbt kød. Det tager lige så lang tid at lave sådan en grønt blanding som det gør at varme pommesfrites og kylling filetter i stegepose med lidt kryderier er fantastisk let og lækkert - nogle gange skal det bare være nemt, og så er det rart at kunne ty til sådan noget.

Orv.. Stegeposer har vi da.. Det må jeg prøve.. Og jeg spiser som oftest kylling, da jeg får ondt i maven af oksekød.. (Fisk kan jeg simpelthen ikke få ned) men jeg laver troligt fisk til manden.. Børnene har jeg måske fåetnpåvirket ved ikke at spise fisk, for de vil ikke have andet en makrel i tomat.. :ups

Og det med frostgrøntsgaer har vi også brugt, men ja, så fik (altså i foræret) en ny men meget mindre fryser, så der er stort set ingen plads til noget som helst.. Dårlig undskyldning? Muligvis men det er da møgirriterende ikke have have plads til grøntsager (og is ;) ) udover lidt kød..

Nej, alt er som sådan bare op af bakke i øjeblikket, og energien rækker ikke helt. Jeg står pt. Med 3 børn, stort set alene, og en nattesøvn der er ikkeeksisterende.. Så måske jeg skulle sætte kravene lidt ned..

Og bede min mand om et kram. For det har jeg brug for..

Tak Maja, altid dejligt med tilbagemelding og gode råd.. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nica hvis du føler dig forstoppet så prøv "sea salt the" fra matas/helsekostforretninger.

hytteost kan med fornøjelse blandes med tun til en tunsalat, tilsæt evt peberfrugt eller andet grønt du godt kan li i tunsalat :)

bladselleri har jeg ingen gode råd til - men min "familie" i uk spiste det hvor de fyldte peanutbutter i revnen på bladselleri og spiste som snack.

I mindre mængder og er det fra urtekram er peanutbutter ikke ren fyfy.

Sea salt the? Det lyder... Lidt tang-agtigt.. :)

Hvis det er salt... Binder det så ikke væsken?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for gode madtips :yay Jeg ELSKER tunsalat og plejer faktisk at lave det med mayo (:blush) så der skal hytteosten da ind istedet :D Og så må bladsellerien med i kødsovsen, det lyder ikke så tosset :)

Nica: :kram Og så vil jeg anbefale HUSK :) 2 skefulde morgen og aften på bunden af et glas. Fyld op med vand og drik. Gentag med vandet intil alt HUSK er væk. Det var min lifesaver efter fødslen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for gode madtips :yay Jeg ELSKER tunsalat og plejer faktisk at lave det med mayo (:blush) så der skal hytteosten da ind istedet :D Og så må bladsellerien med i kødsovsen, det lyder ikke så tosset :)

Nica: :kram Og så vil jeg anbefale HUSK :) 2 skefulde morgen og aften på bunden af et glas. Fyld op med vand og drik. Gentag med vandet intil alt HUSK er væk. Det var min lifesaver efter fødslen ;)

Årh ja der er da noget med HUSK.. Har vist prøvet den engang.. Pænt ulækkert.. Så vidt jeg husker.

Hvad er det egentlig at det gør?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sea salt the? Det lyder... Lidt tang-agtigt.. :)

Hvis det er salt... Binder det så ikke væsken?

seasalt er vidst fabrikkens navn, den indeholder ikke salt :)

Der er grøn te, hvidtjørn, ginseng og sennes i.

Det er en udrensningskur over 14 dage, hvor du drikker en kop om dagen.

Jeg drikker en kop oven på eller dagen efter hvis jeg har haft en total ædegildedag/weekend fx.

Det er yderst effektivt vil jeg lige understrege og derfor ikke en man skal drikke dagligt.

den har en mild smag synes jeg - en behagelig en af slagsen, så kunne godt drikke den dagligt, men gør det ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

seasalt er vidst fabrikkens navn, den indeholder ikke salt :)

Der er grøn te, hvidtjørn, ginseng og sennes i.

Det er en udrensningskur over 14 dage, hvor du drikker en kop om dagen.

Jeg drikker en kop oven på eller dagen efter hvis jeg har haft en total ædegildedag/weekend fx.

Det er yderst effektivt vil jeg lige understrege og derfor ikke en man skal drikke dagligt.

den har en mild smag synes jeg - en behagelig en af slagsen, så kunne godt drikke den dagligt, men gør det ikke.

Det må jeg prøve :) Tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må jeg prøve :) Tak

var da så lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh ja der er da noget med HUSK.. Har vist prøvet den engang.. Pænt ulækkert.. Så vidt jeg husker.

Hvad er det egentlig at det gør?

Det er nogle frøkapsler af en slags der gør at maven holdes igang på en sund måde, det er super effektivt både ved hård mave og diarre. Jeg tager det i et papkrus (fordi det klistrer til glasset og kan være svært at vaske af) med lidt juice eller saftevand og drikker derefter 2 kopper vand. Det er sådan lidt slimet i konsistensen. Ellers kan man faktisk blande det i yoghurt uden det er ulækkert overhovedet, så smager man det ikke, man skal bare drikke RIGELIGT vand til, ellers kan det give hård mave (hvilket man jo ikke ønsker). Folk med kroniske tarm problemer kan have stor gavn af det. Jeg syntes bare man får det bedre i hele systemet når man tager det, jeg gør det ind imellem i perioder, ikke altid fordi jeg har en idé om at kroppen så "glemmer" at klare skærene selv, men det er bare noget jeg tror :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for gode madtips :yay Jeg ELSKER tunsalat og plejer faktisk at lave det med mayo ( :blush) så der skal hytteosten da ind istedet :D Og så må bladsellerien med i kødsovsen, det lyder ikke så tosset :)

Nica: :kram Og så vil jeg anbefale HUSK :) 2 skefulde morgen og aften på bunden af et glas. Fyld op med vand og drik. Gentag med vandet intil alt HUSK er væk. Det var min lifesaver efter fødslen ;)

Nu ved jeg godt at tunsalaten blev nævnt i forbindelse med hytteost, men må simpelthen lige komme med den gode idé jeg fik fra TV2's Go' kur! Fandt følgende opskrift i en af deres madplaner, og har ladet mig inspirere i forhold til at lave pålægssalater. Man kan nemt lave alle mulige sunde varianter af salaterne baseret på skyr og de grøntsager man lige synes passer til. Vi har bla. lavet skaldyrssalat og hønsesalat :)

Æggesalat

1 dl skyr

1 tsk. karry

0,25 agurk, hakket

1 syltet agurk, i tern samt 1 tsk. lage 2 spsk. grøn peber, hakket

2 blomkålsbuketter

0,5 rødløg, finthakket

2 æg, hårdkogte, i tern

Salt og peber

Rør skyr og karry sammen og tilsæt agurk, syltet agurk, grøn peber, blomkål og rødløg. Vend de kogte æg i til sidst og smag til med salt og peber.

Spis æggesalaten på rugbrød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh, den æggesalat ser fristende ud :super Men nu har jeg lige købt hytteost, så jeg prøver lige tunsalaten først :)

HUSK binder vand. Det er i hvert fald sådan, jeg har forstået det. Det suger vandet til sig + affaldsstoffer, sådan at det danner en lind masse sammen = lind afføring. Hvilket så også er grunden til at det er vigtigt at drikke vand til, da det ellers vil suge den væske, som afføringen ellers havde, og dermed gøre den endnu mere hård. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok dag i dag - har åbenbart tabt 300g siden igår - men det KAN altså også godt være min vægt der er åndsvagt upålidelig for tide :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg holdt gang i træningen i 2 mdr.... Uden at give op.. Så nu venter der en delmålsgevinst.. Da da...en lækker massage..

Så skal jeg sætte næste delmål.. Så hurra for succes :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nu under to kg fra at veje det jeg vejede da jeg blev gift... Vejer mindre end da jeg blev gravid.

Blame it on the sleepless nights....!

Men min numse strutter sgutte som den gjorde førhen. Der må træning og mørk chokolade til før den er optimal igen(!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok dag i dag - har åbenbart tabt 300g siden igår - men det KAN altså også godt være min vægt der er åndsvagt upålidelig for tide :rolleyes

Jeps dumme vægt, i dag havde jeg Så taget halvandet kilo på :rolleyes godt der er en ny vægt på vej den gamle er vist lige til skraldespanden, eller også har jeg mens på vej <_< eller begge dele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps dumme vægt, i dag havde jeg Så taget halvandet kilo på :rolleyes godt der er en ny vægt på vej den gamle er vist lige til skraldespanden, eller også har jeg mens på vej <_< eller begge dele.

Jeg kunne ikke forstå hvorfor min vægt pludselig steg, fordi jeg har været god og fået gået en masse ture så den burde gå ned... Men ja, jeg blev klogere mens kom i går, startede stille og roligt i forgårs - ca. 4 dage før beregnet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hey girls..

Jeg melder mig ud af taberdysten for en stund.. Der har givet mig et forkert fokus.

Nu har jeg ellers ligget underordnet med influenza siden onsdag, så det ville give en skøn vejedag, omend lidt urealistisk :)

Men jeg følger lidt med fra sidelinien.. Hep hep til jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har de to sidste par weekendeer faldet i.. i løbet af ugen er jeg hardcore md motion og mad.. men alt det med min datter er så meget hjemme pt og bare er ked af det gør at jeg synes jeg fortjener at trøstespise i weekenden.. men fy for pokker da i denne weekend fik jeg bare nok.. nok af det.. det smager jo virkelig ikke godt og det værste er jeg bryder mig ikke om den virkning det har på mig.. bliver så ufattelig træt og hidsig, og har bare ingen overskud.. får i andre det også af at spise sukker og stivelse ?

Jeg har pt skrevet dette på mit køleskab nu "When you eat like crap, you feel like crap"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hey girls..

Jeg melder mig ud af taberdysten for en stund.. Der har givet mig et forkert fokus.

Nu har jeg ellers ligget underordnet med influenza siden onsdag, så det ville give en skøn vejedag, omend lidt urealistisk :)

Men jeg følger lidt med fra sidelinien.. Hep hep til jer.

Vi står klar med åbne arme, når du vil være med igen :kram2 Og god bedring med influenzaen :kram

Jeg har de to sidste par weekendeer faldet i.. i løbet af ugen er jeg hardcore md motion og mad.. men alt det med min datter er så meget hjemme pt og bare er ked af det gør at jeg synes jeg fortjener at trøstespise i weekenden.. men fy for pokker da i denne weekend fik jeg bare nok.. nok af det.. det smager jo virkelig ikke godt og det værste er jeg bryder mig ikke om den virkning det har på mig.. bliver så ufattelig træt og hidsig, og har bare ingen overskud.. får i andre det også af at spise sukker og stivelse ?

Jeg har pt skrevet dette på mit køleskab nu "When you eat like crap, you feel like crap"

:kram Jeg bliver også træt og hidsig af i hvert fald sukker (har ikke så meget styr på, hvad der er stivelse i). Det er hyggeligt og rart mens det står på, men jeg har det godt nok meget bedre, når jeg har spist fornuftigt. Kloge ord på køleskabet :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har stormet rundt idag: Gjort badeværelse rent (Tak, Mar, fordi du sov lang formiddagslur :loveshower), gået op og handlet, gået op af trapper med baby i slynge og indkøbsposer, gået ned af trapper med baby i slynge og vasketøj, gået op af trapper med baby og vasket tøj, givet den gas i køkkenet med både moslavning til Valdemar og oprydning, rendt op og ned af trapper med skrald og tumlet med Valdemar på gulvet.

Det MÅ da forbrænde lidt kalorier :glad

Og så har jeg forresten også spist sundt idag -_-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har stormet rundt idag: Gjort badeværelse rent (Tak, Mar, fordi du sov lang formiddagslur :loveshower), gået op og handlet, gået op af trapper med baby i slynge og indkøbsposer, gået ned af trapper med baby i slynge og vasketøj, gået op af trapper med baby og vasket tøj, givet den gas i køkkenet med både moslavning til Valdemar og oprydning, rendt op og ned af trapper med skrald og tumlet med Valdemar på gulvet.

Det MÅ da forbrænde lidt kalorier :glad

Og så har jeg forresten også spist sundt idag -_-

Dyyyyyygtiiiiii :D :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER