MacMus

"Dårligt tal" til NF, har I prøvet det samme?

33 indlæg i dette emne

Vi har lige været til nakkefoldsscanning. Nakkefolden så fin ud, næsebenet ligeså.

Min blodprøve var dog ikke helt "perfekt" så vi landede på et tal der hedder 1 baby ud af 193 fødes med downs. Det vil sige der er godt 0,5% risiko for at vi skal have et downs barn. Vi er tilbudt moderkageprøve og her er 1% risiko for at abortere i den forbindelse.

Har I andre været igennem noget af det samme? Valgte I moderrkageprøven fra eller til?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvet det. Men øv for en træls risikovurdering. Kan ikke lide forlade tråden uden at give et kram :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke prøvet det. Vores tal til NF var ok, men vi var helt enige om, at kom vi ud med sådan en vurdering, ville vi have foretaget supplerende undersøgelser.

Men kan godt forstå, hvis du vakler. Det er da et irriterende tal, hvor risikoen for downs jo egentlig ikke er så stor :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tina80 fik vist et dårligt tal til nf og hendes datter har ikke downs

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige give et :kram

Har ikke selv prøvet det, men vi var ligesom MrsM helt enige om, at vi ville have foretaget yderligere undersøgelser ved et lavt tal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke at du skal være så nervøs. 1:193 er trods alt stadig en meget lille risiko :kram

Jeg ville nok vælge moderkageprøven til, for selvom risikoen er lille, så kan man nok ikke lade være med at gå og bekymre sig i hele graviditeten.

Kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis barnet har downs, vil i så have det fjernet?

Hvis i ikke vil have det fjernet hvis der er downs, hvorfor så tage risikoen at få det testet yderligere når i ikke kan gøre noget for at gøre barnet "normalt".. Det er i hvert fald min tanke hvis jeg får et dårligt tal :) held og lykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis barnet har downs, vil i så have det fjernet?

Hvis i ikke vil have det fjernet hvis der er downs, hvorfor så tage risikoen at få det testet yderligere når i ikke kan gøre noget for at gøre barnet "normalt".. Det er i hvert fald min tanke hvis jeg får et dårligt tal :) held og lykke :)

Jeg tænker bare, at selvom man vil have barnet uanset hvad, så må det da være rart at vide hvis barnet fejler noget, så man kan bruge graviditeten til at forberede sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt, men synes godt nok at det er meget med 1% af undersøgelserne fører til abort! :( Der er jo større chance for abort end for downs og det synes jeg er en stor chance at tage! Tænk hvis det fremprovokerer en abort og det viser sig at der slet ikke var downs :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt, men synes godt nok at det er meget med 1% af undersøgelserne fører til abort! :( Der er jo større chance for abort end for downs og det synes jeg er en stor chance at tage! Tænk hvis det fremprovokerer en abort og det viser sig at der slet ikke var downs :(

Helt enig!! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt, men synes godt nok at det er meget med 1% af undersøgelserne fører til abort! :( Der er jo større chance for abort end for downs og det synes jeg er en stor chance at tage! Tænk hvis det fremprovokerer en abort og det viser sig at der slet ikke var downs :(

Ja, det er også rigtigt. Men det er jo et valg man må gøre op med sig selv. Men det er ikke nemt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig.

Vi snakkede om hva vi ville gøre på grund af min alder, men blev enige om at hvis vi fik et dårligt tal ville vi alligevel vælge barnet uanset, så vi ville ikke tage yderligere undersøgelser.

Men er det ikke noget med at hvis nakkefolden er fin og der er næseben, så er det i sig selv nok til at sige at risikoen er meget lille, uanset blodprøven? Tallet er jo ren statistik, og den regner så vidt jeg husker ikke med om der er næseben eller ej?

Man KAN lave beregninger på næsebenet, hvis sonografen/lægen er certificeret til det...

Det er i hvert fald korrekt, at hvis der er set tydeligt næseben, er risikoen for Downs lav.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtigt, men synes godt nok at det er meget med 1% af undersøgelserne fører til abort! :( Der er jo større chance for abort end for downs og det synes jeg er en stor chance at tage! Tænk hvis det fremprovokerer en abort og det viser sig at der slet ikke var downs :(

Sådan tænkte jeg lige først. Indtil jeg tænkte over hvad det var for scenarier jeg satte op mod hinanden.

For det her handler også om hvad ER den største risiko?

Det her er abort sat op i mod at få et barn med downs.

Det er mere alvorligt for mig at få et barn med downs end det er at få en abort. Drfor er det ikke en synderlig formildende omstændighed om risikoprocenten for abort er højere end risikoprocenten for downs.

Vi ønsker at afbryde svangerskabet hvis det er et barn med downs - så meget ved vi.

Det er det her med tallene der pludselig gør det svært.... 0,5 procent risiko for et barn med downs ...det er ikke ret meget... Men hvad hvis nu.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har prøvet noget lignende. Fik ikke dårligt tal, da jeg kom "for sent" til nf, de rykkede min termin 13 dage og kunne ikke måle nakkefold. Udfra blodprøvetal fik jeg tilbudt fostervandsprøve. Det sagde jeg ja tak til. De sagde risikoen var en halv til en helt procent, tror bare de runder op.

Min søster fik det lavet på en privat klinik i frankrig, jm fortalte hun aldrig havde oplevet at nogen aborterede....

Tror også det handler om at man bare SKAL sætte den dag af til at ligge stille.

Det er selvfølgelig en vurdering kun I kan lave. Du skal ihvertfald have et :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var selv igennem det samme for 4 år siden i disse dage, scanning så fin ud, men min blodprøve hev tallet meget ned, vi fik et tal som hed 1:51, vi valgte moderkageprøve, vi fik af vide selv om der stod chance for at abortere var 1 % var den under 0,5% og mange ville have aborteret moderkageprøve eller ej.

Vi fik taget prøve onsdag og havde svaret med posten lørdag, og det endda selv om prøven skulle fra et sygehus til et andet.

Vi var heldig at vi fik et god svar, vores datter er sund og rask. Vi fik også kønnet oplyst ved prøven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke prøvet det. Vores tal lå indenfor "normalen".. Men jeg tænker, som andre i tråden, at selvom tallet ikke er super højt så er det da ok højt alligevel.

Jeg ville nok have taget den biopsi, bare for at vide om mit barn fejlede noget eller ej. 1 % risiko er jo trods alt ret lavt! :)

Men ingen jeg smutter sender jeg lige en masse :kram2 :kram2 :kram2 :kram2 det må være en ubehagelig situation at stå i!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vil starte med at sende et :kram eller 2 :kram :kram

Jeg ville også få lavet ekstra undersøgelser, hvis jeg var jer, og så tage snakken om, hvad i vil og kan klare af forskellige problemstillinger ala downs og lignende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige sige jeg har læst tråden, og det gør ondt at i skal dette igennem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min veninde fik tallet 1:56 og valgte biopsi, der viste sund og rask dreng.

vi fik ikk tallet af vide med Lasse, da horsens ikke bruger det med at sige tal - i stedet siger de lav eller høj risiko. Jeg vil dog vælge biopsi ved høj risiko.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare sende en kæmpe :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tallet er højt af flere grunde.. Så vidt jeg ved, så regnes alle der mister efter en moderkagebiopsi med i tallet - Og mange af dem kan man måske ikke koble det til biopsien, men blot at barnet er "gået tabt".. Så jeg tror egentlig ikke biopsien i sig selv er så farlig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar og kram her i tråden.

Det har været en meget svær dag rent følesesmæssigt og jeg har svinget frem og tilbage i beslutningen og det samme har min mand.

Her til aften har vi dog besluttet at få foretaget moderkagebiopsien. Mest fordi vi har læst og undersøgt lidt mere hvor farligt det er (og ikke er) og det er en risiko vi har vurderet vi vil løbe, for at få vished.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar og kram her i tråden.

Det har været en meget svær dag rent følesesmæssigt og jeg har svinget frem og tilbage i beslutningen og det samme har min mand.

Her til aften har vi dog besluttet at få foretaget moderkagebiopsien. Mest fordi vi har læst og undersøgt lidt mere hvor farligt det er (og ikke er) og det er en risiko vi har vurderet vi vil løbe, for at få vished.

Jeg ville gøre det samme. Stort kram og jeg er sikker på, at alt er, som det skal være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik risikoen 1:37, dog grundet meget fortykket nakkefold, og vi overvejede slet ikke at sige nej til biopsien...

Biopsien blev taget mandag formiddag, og vi havde svaret med posten onsdag formiddag, selv om prøven først skulle fra Hillerød til Rigshospitalet.

Det endelige prøvesvar havde vi knap 3 uger senere. Det første svar er kun Downs, køn, Turner og en mere, så vidt jeg husker.

Men der gik til gengæld en masse andre tanker gennem hovedet, indtil vi havde svaret.

Sender :kram , og krydser fingre for et godt resultat af biopsien.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar og kram her i tråden.

Det har været en meget svær dag rent følesesmæssigt og jeg har svinget frem og tilbage i beslutningen og det samme har min mand.

Her til aften har vi dog besluttet at få foretaget moderkagebiopsien. Mest fordi vi har læst og undersøgt lidt mere hvor farligt det er (og ikke er) og det er en risiko vi har vurderet vi vil løbe, for at få vished.

Først kram fordi i skal det igennem :kram2 Heldigvis er det jo stadig rigtig lave odds for downs!

Jeg kan godt forstå jeres beslutning, havde vi fået de tal og dermed tilbudt en biopsi havde vi også valgt det.

Held og lykke! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER