Fister

Tråden om livets store spørgsmål

654 indlæg i dette emne

Hvordan får NOGEN tanken "lad os lave en film om hajer i en tornado!"?

Hvordan får nogen tanken "jeg vil godt investere i en film om hajer i en tornado!"?

Hvordan får nogen tanken "jeg vil godt være med i en film om hajer i en tornado!"?

Hvordan kan en film om hajer i en tornado være SÅ populær at der laves 2 mere?

Hvordan lykkedes det mig at bruge en onsdag aften på at se en hel film om hajer i en tornado? :blink

Det var også mig en gåde, det er til dato den ringeste film jeg har set. Utrolig at man har brugt penge på at producere den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor kalder (nogen) jyder alle navneord for "den"? Jeg har set det tusind gange herinde og hørt det irl. Man kan bøje det korrekt, men sætter "den" foran, hvor det skulle være "det". :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor kalder (nogen) jyder alle navneord for "den"? Jeg har set det tusind gange herinde og hørt det irl. Man kan bøje det korrekt, men sætter "den" foran, hvor det skulle være "det". :chin:

Haha det er en vane :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha det er en vane :P

Præcis en vane. Ligesom alle dyr heroppe nordpå med det samme er ham/han selvom der er en pige også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor kalder (nogen) jyder alle navneord for "den"? Jeg har set det tusind gange herinde og hørt det irl. Man kan bøje det korrekt, men sætter "den" foran, hvor det skulle være "det". :chin:

Hov hov fru R/L :P

Eller bør ikke blive fornærmet er jo slet ikke jyde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis en vane. Ligesom alle dyr heroppe nordpå med det samme er ham/han selvom der er en pige også.

 

Haha, det er helt galt :D Jeg var ved at gå ud af mit gode skind, da rytmik-damen sang:

 

Koen sover, koen sover, i sin lune hule. Han er ikke faaaaalig....

 

For fanden! En ko kan ikke være en han og den sover på ingen måde i huler. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, det er helt galt :D Jeg var ved at gå ud af mit gode skind, da rytmik-damen sang:

Koen sover, koen sover, i sin lune hule. Han er ikke faaaaalig....

For fanden! En ko kan ikke være en han og den sover på ingen måde i huler.

Argh koen sætter jeg også grænsen ved. Men fx så har vi tre kattekillinger herhjemme, hvor to af dem er hanner, men når de bliver omtalt så er det alle tre han.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor kalder (nogen) jyder alle navneord for "den"? Jeg har set det tusind gange herinde og hørt det irl. Man kan bøje det korrekt, men sætter "den" foran, hvor det skulle være "det". :chin:

Øh hvad? :unsure Kan du give er eksempel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, det er helt galt :D Jeg var ved at gå ud af mit gode skind, da rytmik-damen sang:

Koen sover, koen sover, i sin lune hule. Han er ikke faaaaalig....

For fanden! En ko kan ikke være en han og den sover på ingen måde i huler.

HAHAHA det er sgu sjovt! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh hvad? :unsure Kan du give er eksempel?

"Jeg har købt en telt. Teltet er i bilen. Men hvor skal vi slå den op henne". Forstår du?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg muligvis upopulær, men i mine ører kommer man altså til at lyde sådan lidt mindre begavet :blush Når man godt ved, hvordan ordet bøjes, hvorfor så ikke bare gøre det?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg muligvis upopulær, men i mine ører kommer man altså til at lyde sådan lidt mindre begavet :blush Når man godt ved, hvordan ordet bøjes, hvorfor så ikke bare gøre det?!

Ikke upopulær, men som jyde bliver jeg lidt provokeret ;) Jeg er dog glad for, at du skrev nogle :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke upopulær, men som jyde bliver jeg lidt provokeret ;) Jeg er dog glad for, at du skrev nogle :p

Haha, undskyld! :badgirl

Jeg ved bestemt godt, at det ikke er alle, men jeg kan bare ikke forstå det. Det giver absolut ingen mening for mig. Sagde den pernitne dansklærer :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, undskyld! :badgirl

Jeg ved bestemt godt, at det ikke er alle, men jeg kan bare ikke forstå det. Det giver absolut ingen mening for mig. Sagde den pernitne dansklærer :blush

Det skal nok gå, kan godt forstå det kan irriterer når man kan stave, endelser mv. :)   - jeg kan slet slet ikke have den der gennemsyrede sjællandske og københavnske accent, den lyder nemlig i mine ører så super højrøvet og bedrevidende (måske jeg virkelig bare er uheldig med de fra kbh jeg har mødt :rolleyes )- til hver en tid hellere sønderjydsk eller nordjydsk end det der københavneri  :D  :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal nok gå, kan godt forstå det kan irriterer når man kan stave, endelser mv. :) - jeg kan slet slet ikke have den der gennemsyrede sjællandske og københavnske accent, den lyder nemlig i mine ører så super højrøvet og bedrevidende (måske jeg virkelig bare er uheldig med de fra kbh jeg har mødt :rolleyes )- til hver en tid hellere sønderjydsk eller nordjydsk end det der københavneri :D :P

Jeg elsker alle næsten alle jyske dialekter! Det handler slet ikke om det. Det er kun den der ting med "den" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Jeg har købt en telt. Teltet er i bilen. Men hvor skal vi slå den op henne". Forstår du?

Arh! Det er nu LANGT fra alle jyder, der taler sådan ;) Ingen i min nærmeste bekendtskabskreds gør det. Min mormor kan måske lige falde i at gøre det engang imellem og så har jeg en grandonkel, der taler en eller anden fuldstændigt uforståelig dialekt, og som siger "Jen" istedet for en/et. Men ellers er vi nu en del herovre, der taler pænt og forholdsvist korrekt :D

Men jeg mener bestemt, at det er et spørgsmål om dialekt og ikke begavelse overhovedet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg elsker alle næsten alle jyske dialekter! Det handler slet ikke om det. Det er kun den der ting med "den" :)

:kiss sådan har jeg det når folk siger eller skriver de har sat og lavet noget. Suk gymnasie tiden var grum, næsten alle sagde de havde sat og lavet lektier.

Men lige den med "den/det" forvirring har jeg ikke bidt mærke i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh! Det er nu LANGT fra alle jyder, der taler sådan ;) Ingen i min nærmeste bekendtskabskreds gør det. Min mormor kan måske lige falde i at gøre det engang imellem og så har jeg en grandonkel, der taler en eller anden fuldstændigt uforståelig dialekt, og som siger "Jen" istedet for en/et. Men ellers er vi nu en del herovre, der taler pænt og forholdsvist korrekt :D

Men jeg mener bestemt, at det er et spørgsmål om dialekt og ikke begavelse overhovedet :)

Jeg skrev også "nogen" jyder ;)

Jeg ved godt, at det slet ikke har noget med begavelse at gøre! Det skal altså understreges! Det kommer bare til at lyde ret dumt, hvis man spørger mig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kiss sådan har jeg det når folk siger eller skriver de har sat og lavet noget. Suk gymnasie tiden var grum, næsten alle sagde de havde sat og lavet lektier.

Men lige den med "den/det" forvirring har jeg ikke bidt mærke i :)

Den minder om "jeg har lagt og sovet" :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den minder om "jeg har lagt og sovet" :lolhit

Som jeg godt kan gøre mig skyldig i at bruge :P haha, er ikke skarp i dansk, så det er kun sat/siddet jeg fanger :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, de fleste sprogbøffer gør også ondt i mine (ravjyske) ører :) Dialekt-wise så har jeg i nogen grad skulle vænne mig til, at min nordjyske svigerfamilie ikke bruger ordet 'sin' - det er 'hans' og 'hendes' det hele :rolleyes Hvad er det for et folkefærd, der altid har kløerne i andres ting? :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, de fleste sprogbøffer gør også ondt i mine (ravjyske) ører :) Dialekt-wise så har jeg i nogen grad skulle vænne mig til, at min nordjyske svigerfamilie ikke bruger ordet 'sin' - det er 'hans' og 'hendes' det hele :rolleyes Hvad er det for et folkefærd, der altid har kløerne i andres ting? :P

det er bare sådan noget vi kan lide heroppe :P

Skal godt nok tage mig selv i ofte at bruge underlige ord og vendinger fra dialekten :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den minder om "jeg har lagt og sovet" :lolhit

 

Haha, jeg elsker at det er blevet til en sprogdiskussion herinde :D

 

Hele min svigerfamilie siger "jeg har lagt og sovet". Eller "mine briller lagde da her på bordet i går". :lolhit   Det er absolut frygteligt!   :D Til gengæld vil jeg lige sige, at jeg altså ikke kender en eneste der siger den om alle navneord  :P

 

Og jeg er i øvrigt enig i at det ikke lyder særlig begavet  ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, det er helt galt :D Jeg var ved at gå ud af mit gode skind, da rytmik-damen sang:

Koen sover, koen sover, i sin lune hule. Han er ikke faaaaalig....

For fanden! En ko kan ikke være en han og den sover på ingen måde i huler.

Det er da helt skørt. Specielt fordi sangen hedder "Bjørnen sover" :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER