Fister

Tråden om livets store spørgsmål

654 indlæg i dette emne

Hehe, de fleste sprogbøffer gør også ondt i mine (ravjyske) ører :) Dialekt-wise så har jeg i nogen grad skulle vænne mig til, at min nordjyske svigerfamilie ikke bruger ordet 'sin' - det er 'hans' og 'hendes' det hele :rolleyes Hvad er det for et folkefærd, der altid har kløerne i andres ting? :p

Hahaha, "... folkefærd, der altid har kløerne i andres ting."

Det er ikke altid nemt at finde ud af, om det er egne eller andres ting, det handler om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu vi er i sprogsnakken, vil jeg gerne vide hvorfor nogle rask væk siger ordet 'kilomet', men aldrig kunne finde på at bruge ordet 'met' i stedet for meter, som jo immervæk er det ord, der bliver kortet af :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu vi er i sprogsnakken, vil jeg gerne vide hvorfor nogle rask væk siger ordet 'kilomet', men aldrig kunne finde på at bruge ordet 'met' i stedet for meter, som jo immervæk er det ord, der bliver kortet af :D

Det tror jeg godt, jeg ved :) På dansk har vi jo ofte "er" på ting i flertal. Så kilometer kan godt lyde som en flertalsforn, hvor man kunne fristes til at tro, at det hedder kilomet (eller måske kilomete) i ental :)

Hvorfor det så ikke snyder ved meter (eller plæneklipper for den sags skyld - der er jo ingen, der siger "en plæneklip"), det ved jeg dog ikke. :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu vi er i sprogsnakken, vil jeg gerne vide hvorfor nogle rask væk siger ordet 'kilomet', men aldrig kunne finde på at bruge ordet 'met' i stedet for meter, som jo immervæk er det ord, der bliver kortet af :D

:ditto Og det værste er, når folk ikke forstår, at det er forkert. :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vil jeg lige tilføje, at der hvor jeg kommer fra, bliver endelse ofte fjernet på længere ord, så det går hurtigere ;)

Og kilometer er jo noget længere end meter. Og egentligt er jeg ikke sikker på om der ikke er nogle der bare siger met, ligesom feks sup' (suppe)..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor kalder (nogen) jyder alle navneord for "den"? Jeg har set det tusind gange herinde og hørt det irl. Man kan bøje det korrekt, men sætter "den" foran, hvor det skulle være "det". :chin:

Det kan jeg svare på ;)

Det er ret midtjysk. Sådan ret meget noget folk gør heromkring hvor jeg bor.

Det er en form for udvikling af dialekten hvor alting før hed æ hus, æ telt osv. Så er det rigsdanske jo ikke noget vi får ind med modermælken og så er det svært med det der grammatik. Grammatikken lærer vi i skolen, MEN Jeg var i skole ca 30 timer i ugen men i et grammatisk og sprogligt udfordret miljø ca 65 timer.

Er vi langt ude på feldborgegnen bliver man (groft sagt) undervist af en der står ved tavlen og siger "J - E - G siger Ah"

Jeg gik på handelsskole med den sødeste pige der talte fint og grammatisk korrekt det meste af tiden, men når hun så mødte venner hjemmefra slog hun over og sagde "husen" - "den telt" - "en stykke pizza" osv det var så slående at det var komisk men også helt utroligt sødt :)

Jeg falder ofte i fælden med at sige "den" i situationer hvor jeg peger på ting der er "det" fx "må jeg ikke lige få den?" Og pege på et billede.

Min søster er gift med en synderjysk mand der siger "jeg lå den der" det smitter for hun siger det også nu.

Så det handler om at det er det der er "normalen" i det talte sprog omkring en.

Det er charmen ved det danske sprog ;)

Mht kilomet så siger jeg det også - det var først da jeg mødte Anders at jeg fandt ud af at det var forkert. Jeg ANEDE det ikke for det sagde alle omkring mig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan helt oprigtigt undren og uden at det skal lyde ondt overfor dem, der synes at det er en god idé: Hvorfor vil man lade 17-årige tage kørekort? Er der nogen, der kan forklare mig det?

Kald mig bare en gammel sur regel-elsker, men er det ikke i forvejen de yngste bilister, der står for de fleste uheld? Og hvem gavner det, at sænke kørekort-alderen, udover de 17-årige, kørelærerne, forsikringsselskaberne og mekanikerne? For mig gav det altså mere mening at sætte alderen OP til fx 21... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan helt oprigtigt undren og uden at det skal lyde ondt overfor dem, der synes at det er en god idé: Hvorfor vil man lade 17-årige tage kørekort? Er der nogen, der kan forklare mig det?

Kald mig bare en gammel sur regel-elsker, men er det ikke i forvejen de yngste bilister, der står for de fleste uheld? Og hvem gavner det, at sænke kørekort-alderen, udover de 17-årige, kørelærerne, forsikringsselskaberne og mekanikerne? For mig gav det altså mere mening at sætte alderen OP til fx 21... :unsure

Er helt enig.

Jeg giver ikke en flyvende fis for argumenter som "det virker i Tyskland og Sverige " for vi er jo ikke dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig.

Jeg giver ikke en flyvende fis for argumenter som "det virker i Tyskland og Sverige " for vi er jo ikke dem.

Jamen hvad er det, der virker? Hvad er det, der bliver bedre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til hele sprog - snakken har jeg egentlig tænkt at rigtig meget af det er dialektbetinget, så sku vi udrydde nogle af de små særheder der skærer i øjnene hist og pist, risikerer vi jo at dialekterne dør. Og er da egentlig lidt synd tænker jeg? Jeg syntes det er ret fint at der er sproglige forskelle rundt i landet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen hvad er det, der virker? Hvad er det, der bliver bedre?

De mener at de får mere erfaring ved at køre med en erfaren kørekortsholder ved siden af. Men der er altså alt for mange, der hurtigt glemmer teorien, når de har haft kørekort et stykke tid. Så der vil jo blive lært nogle dårlige vaner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Folk på facebook - de der der bare kyler om sig med galde. Respektløs mudderkast. Jeg FORSTÅR det ikke :unsure

Nu så jeg lige at der var en blogger der har skrevet om "9 råd til folk der skal på barsels besøg" og det er virkelig ikke noget "særligt" andet end om ro og korte visitter og folk går amok :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Folk på facebook - de der der bare kyler om sig med galde. Respektløs mudderkast. Jeg FORSTÅR det ikke :unsure

Nu så jeg lige at der var en blogger der har skrevet om "9 råd til folk der skal på barsels besøg" og det er virkelig ikke noget "særligt" andet end om ro og korte visitter og folk går amok :o

Den læste jeg også, og hun havde fat i det helt rigtige.

De fleste der hagler ned er enten på vores mødres alder eller har ikke børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den læste jeg også, og hun havde fat i det helt rigtige.

De fleste der hagler ned er enten på vores mødres alder eller har ikke børn.

Men hvorfor så ytre sig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvorfor så ytre sig?

Fordi folk tror det hedder ytringspligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Folk på facebook - de der der bare kyler om sig med galde. Respektløs mudderkast. Jeg FORSTÅR det ikke :unsure

Nu så jeg lige at der var en blogger der har skrevet om "9 råd til folk der skal på barsels besøg" og det er virkelig ikke noget "særligt" andet end om ro og korte visitter og folk går amok :o

Det er da også noget sært noget... Jeg er ikke enig i hele hendes indlæg, men hun er en træt og ny mor, der har lov til at have sine synspunkter - SÅ mærkeligt at skælde ud over :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Folk på facebook - de der der bare kyler om sig med galde. Respektløs mudderkast. Jeg FORSTÅR det ikke :unsure

Nu så jeg lige at der var en blogger der har skrevet om "9 råd til folk der skal på barsels besøg" og det er virkelig ikke noget "særligt" andet end om ro og korte visitter og folk går amok :o

Det er en vildt god "artikel", synes jeg :) Men folk har jo en mening om alt. I går så jeg en, som havde skrevet Til Andreas Bo, at det var usmageligt, at de (flere komikere) talte om sex ved deres shows på Langelandsfestival. Det kunne man ikke tillade sig, når der var børn. Stop nu dig selv! Tag dine børn væk, hvis de ikke må høre det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da også noget sært noget... Jeg er ikke enig i hele hendes indlæg, men hun er en træt og ny mor, der har lov til at have sine synspunkter - SÅ mærkeligt at skælde ud over :rolleyes

Bare for nysgerrigheden: hvad er du ikke enig i? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den minder om "jeg har lagt og sovet" :lolhit

'Strukket' og 'omstændigt' uf uf uf... Ingen af delene er et ord :bask

Edit: og nøj, hvor man hører det første meget, når man jævnligt frekventerer et fitnesscenter :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare for nysgerrigheden: hvad er du ikke enig i? :)

Jeg er også nysgerrig :) jeg er nemlig enig i det hele :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare for nysgerrigheden: hvad er du ikke enig i? :)

Det var bare lidt for bombastisk til at ramme mine egne behov :) Forstået på den måde, at jeg ville aldrig selv sende det til nogen som gode råd til at omgås mig selv 'post partum' - så forsigtigt var og er jeg ikke spor interesseret i at blive behandlet. Jeg er med på, at det er rart med retningslinjer, fordi det netop kan være svært at vejre folks behov, men kunsten er nok netop at vurdere situationen for lige den konkrete barslende :)

Edit: mere konkret - jeg husker dem ikke super, men cirka sådan her:

1) jeg var okay med uanmeldt besøg, når bare folk godt selv kan lure, om de skal smutte hurtigt igen :)

2) nogle af mine gæster havde mad og andet med, og jeg medbringer gerne selv på visitter. Det var nu ret unødvendigt, og min nespressomaskine giver altid en kop kaffe - teen kan folk jo lave selv :)

3) ønskelængden af visit afhang for mig helt af gæst og dagsform ;)

4) praktisk hjælp var altså ikke lige så nødvendig... Der var dog en enkelt, der luftede min hund, imens min mand var på tjenesterejse, det var dejligt :) Men altså, generelt ikke nødvendigt :)

5) jeg var SÅ sulten efter nyt udefra - jeg ville gerne snakke baby, men bestemt også gerne høre og tale om andet

6) det med gaver... Jo altså, jeg tager selv noget med, og gaver er altid dejlige, men jeg tænkte nu ikke et sekund over de besøg, der ikke indebar gaver - jeg var glad for selskab :)

7) fint nok med ikke at forvente at holde baby - jeg synes dog oftere, at jeg møder nybagte mødre, der bliver lidt småskuffede, hvis ikke man strækker hænderne ud efter guldklumpen

Jeg er helt enig i det med at springe nederen historier over! Med mindre det handler om, at det jo går alligevel, selvom noget kikser - for det kan man nogen gange godt have brug for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

'Strukket' og 'omstændigt' uf uf uf... Ingen af delene er et ord :bask

Edit: og nøj, hvor man hører det første meget, når man jævnligt frekventerer et fitnesscenter :rolleyes

Altså strukket? Som i at strække ud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså strukket? Som i at strække ud?

tror måske det er som i datid af at strikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var bare lidt for bombastisk til at ramme mine egne behov :) Forstået på den måde, at jeg ville aldrig selv sende det til nogen som gode råd til at omgås mig selv 'post partum' - så forsigtigt var og er jeg ikke spor interesseret i at blive behandlet. Jeg er med på, at det er rart med retningslinjer, fordi det netop kan være svært at vejre folks behov, men kunsten er nok netop at vurdere situationen for lige den konkrete barslende :)

Arh! Jeg tager det bare som en oplysning om at det er skide hårdt at have barselsgæster og at uvidenheden omkring det som oftest resulterer i nogle overtrådte grænser og ekstremt dårlige oplevelser.

Men at sende det videre som et talerør for mig selv ved jeg ikke, jeg har vist sagt fra på forhånd og mine veninder siger at 2 gang kommer der kun det kvarte af første gang (:toot :yay :glad ) men jeg kunne godt finde på at dele den på facebook som en oplysnings artikel eller med et lille notits.

Jeg ser heller ikke mig selv i det hele men fx er jeg ikke glad for at folk holder mit barn (jeg spørger selv om folk vil hvis jeg føler baby og jeg er klar), bliver længe eller forventer underholdning. Tilgengæld kan Anders fint lave kaffe og tage kage op af fryseren :p og kigge efter baby mens jeg bader.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså strukket? Som i at strække ud?

Jeps :) strukket er ikke et ord - det hedder 'strakt'. Det skal nok blive ændret, men foreløbig er dansk sprognævn på min side :)

Det er egentlig ikke så underligt, at det går galt - det bliver jo bare blandet sammen med bøjningen af 'trække' - men jeg kan da undre mig TP procent over, at instruktører, der bruger ordet mange gange om dagen ikke lige får det rigtigt :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER