Fister

Tråden om livets store spørgsmål

654 indlæg i dette emne

Hvorfor hedder det en jordemoder for hun har ingen jord med eller jorde nogen for den sags skyld?

Hvorfor hedder det ost og ikke for gammel mælk i fast form?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvorfor hedder det en jordemoder for hun har ingen jord med eller jorde nogen for den sags skyld?

Hvorfor hedder det ost og ikke for gammel mælk i fast form?

Jeg ved ikke, hvor ordet "ost" kommer fra, men "gammel mælk i fast form" solgte nok ikke varen så godt :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol :lol

Ærtehalm er dybest set tørrede stængler fra ærteplanter når man har fjernet bælgene og ærterne for at høste :lol og jeg gætter på at det hænger så godt sammen fordi de jo ikke bare er et lige aks som så mange andre kornsorter, men er jo mere sådan sammenfiltrede og har mange små sidestængler.

Hende landmandstøsen har set ærteplanter maaaange gange og har plukket ufatteligt mange ærter i sin tid

Tak så blev jeg også lidt klogere idag :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår virkelig ikke meningen i stankelben? De virker faktisk sådan lidt misdannede i mine øjne :rolleyes

En overdimensioneret myg der ikke stikker, og som ikke rigtig kan flyve?

En edderkop på streng diet, der har lært at semi flyve?

Altså, hvad er deres formål? Det kan vel ikke være planen at der skal ligge døde stankelben i min vindueskarm? Eller er det topmålet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår virkelig ikke meningen i stankelben? De virker faktisk sådan lidt misdannede i mine øjne :rolleyes

En overdimensioneret myg der ikke stikker, og som ikke rigtig kan flyve?

En edderkop på streng diet, der har lært at semi flyve?

Altså, hvad er deres formål? Det kan vel ikke være planen at der skal ligge døde stankelben i min vindueskarm? Eller er det topmålet?

Har tit haft samme tanke! - mærkelige og mega utilregnelige dyr!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår virkelig ikke meningen i stankelben? De virker faktisk sådan lidt misdannede i mine øjne :rolleyes

En overdimensioneret myg der ikke stikker, og som ikke rigtig kan flyve?

En edderkop på streng diet, der har lært at semi flyve?

Altså, hvad er deres formål? Det kan vel ikke være planen at der skal ligge døde stankelben i min vindueskarm? Eller er det topmålet?

Er det ikke sådan et dyr, der lissom bare fungerer som mad for fugle og edderkopper? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står i netto og spotter at de har en øko brie - mig nu meget interesseret vender og drejer brien.

På forsiden står "øko brie - laktosefri"

Nu virkelig interesseret, læser jeg indholdet:

"Økologisk mælk, osteløbe..."

Nu virkelig forvirret! Mælk indeholder da laktose, right? Jeg ved jo godt at de ikke prøver at lyve, men bør der ikke stå "økologisk LAKTOSEFRI mælk" på bagsiden? Ingrediensvice vil jeg da ALDRIG have gættet at den er laktosefri.

Kloge mennesker: informer mig!

Edit: ok måske ikke livets store spørgsmål, men klart dagens!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står i netto og spotter at de har en øko brie - mig nu meget interesseret vender og drejer brien.

På forsiden står "øko brie - laktosefri"

Nu virkelig interesseret, læser jeg indholdet:

"Økologisk mælk, osteløbe..."

Nu virkelig forvirret! Mælk indeholder da laktose, right? Jeg ved jo godt at de ikke prøver at lyve, men bør der ikke stå "økologisk LAKTOSEFRI mælk" på bagsiden? Ingrediensvice vil jeg da ALDRIG have gættet at den er laktosefri.

Kloge mennesker: informer mig!

Edit: ok måske ikke livets store spørgsmål, men klart dagens!

Uh, som laktoseintolerant osteelsker er jeg da vidst NØDT til at kigge efter den brie! :o

det er heller ikk til at blive klog på, men nogle oste (fx parmesanost) er så "gamle" at laktosen er blevet omdannet til noget andet, så vidt jeg husker. Men lige netop bløde oste plejer at indeholde MEGET laktose, så det lyder underligt at en brie kan være laktosefri, når den ikk er lavet på laktosefri mælk.. Hmm, jeg må vidst hellere finde den ost og undersøge sagen nærmere ;)

Kan du by the way huske hvilket mærke det var? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, som laktoseintolerant osteelsker er jeg da vidst NØDT til at kigge efter den brie! :o

det er heller ikk til at blive klog på, men nogle oste (fx parmesanost) er så "gamle" at laktosen er blevet omdannet til noget andet, så vidt jeg husker. Men lige netop bløde oste plejer at indeholde MEGET laktose, så det lyder underligt at en brie kan være laktosefri, når den ikk er lavet på laktosefri mælk.. Hmm, jeg må vidst hellere finde den ost og undersøge sagen nærmere ;)

Kan du by the way huske hvilket mærke det var? ;)

Jamen jeg tænker at den ER lavet på laktosefri mælk, men at de bare ikke skriver det. Jeg vendte en laktosefri mælk i min søgen på svar (ok nørdet :blush ) og der stod også bare "mælk", så måske det ikke skal udspecificeres, men det er bare underligt i min verden.

Nej jeg kan ikke huske mærket :( de har dem af og til, der var også den røde, som jeg lige har glemt hvad hedder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilsættes de ikke lactase(staves?) Og det derfor bliver laktose frit?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilsættes de ikke lactase(staves?) Og det derfor bliver laktose frit?

 

Sådan har jeg også forstået det. At laktosefrie mælkeprodukter tilsættes et enzym, så laktosen nedbrydes på en eller anden måde, som gør at folk, der er laktoseintollerente og dermed ikke selv kan nedbryde laktosen, godt kan drikke/ spise det. 

Arla skriver på deres hjemmeside, at ost generelt har mindre laktose end mælk. 

http://www.arla.dk/produkter/brands/arla-laktosefri/sporgsmal-om-laktose/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det handler nemlig om enzymet laktase, som nedbryder laktose. Det forekommer naturligt i tarmen, men hvis man er laktoseintolerant har man ikke det enzym - nogle har lidt, andre har intet. Det enzym tilsættes så produkter med laktose, og dermed kan man kalde dem laktosefri. Men lige netop med ost, sker der en naturlig proces hvor noget af laktosen nedbrydes eller omdannes til noget andet under forarbejdningen. Så det er sjældent at oste er tilsat laktase. Men det må næsten være tilsat den her brie, da brie normalvis er en af de oste der indeholder meget laktose. Jo fastere en ost er, jo mindre laktose er der i (som hovedregel i hvert fald) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mange slags forsikringer kan man købe i FONA? 

Og hvem lærer de ellers så søde ekspedienter op i salg og kundepleje?

 

Jeg købte i dag en DVD-boks i forhåbningen om, at kunne bekæmpe min rastløshed og blive liggende på sofaen, når jeg har muligheden. Ekspedienten spørger om "vi for 15 kr. lige skal sikre den mod ridser". Jeg er et stort spørgsmålstegn; troede at han ville åbne boksen og tjekke DVD'erne for ridser, og at jeg skulle smide 15 kr. Men han talte videre: "der kan jo hurtigt komme en ridse derhjemme, eller DVD'erne kan blive væk eller ødelagt. Der er 17 (!) DVD'er deri - jeg siger det bare. Så er 15 kr. altså ikke meget". 

Jeg er lidt paf, mit hoved følger ikke rigtigt med; betaler man seriøst forsikringer for en DVD-boks til 200 kr.?? Jeg siger nej tak et par gange, og han bliver ved. Jeg siger, at jeg vist har forsikringer nok, men han holder stædigt fast i, at 15 kr - det' fan'me billigt! OMG!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, accepter dog et nej, Fona-gut :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skal altså laves seriøs voldsomme ridser i, inden det giver problemer for afspillingen. Vi har kastet med vores uden det gav problemer, tror bare det er endnu en måde at få penge ud af naive mennesker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skal altså laves seriøs voldsomme ridser i, inden det giver problemer for afspillingen. Vi har kastet med vores uden det gav problemer, tror bare det er endnu en måde at få penge ud af naive mennesker

 

Præcis min tanke! Det virkede VIRKELIG ikke som om det var for min skyld :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mange slags forsikringer kan man købe i FONA?

Og hvem lærer de ellers så søde ekspedienter op i salg og kundepleje?

Jeg købte i dag en DVD-boks i forhåbningen om, at kunne bekæmpe min rastløshed og blive liggende på sofaen, når jeg har muligheden. Ekspedienten spørger om "vi for 15 kr. lige skal sikre den mod ridser". Jeg er et stort spørgsmålstegn; troede at han ville åbne boksen og tjekke DVD'erne for ridser, og at jeg skulle smide 15 kr. Men han talte videre: "der kan jo hurtigt komme en ridse derhjemme, eller DVD'erne kan blive væk eller ødelagt. Der er 17 (!) DVD'er deri - jeg siger det bare. Så er 15 kr. altså ikke meget".

Jeg er lidt paf, mit hoved følger ikke rigtigt med; betaler man seriøst forsikringer for en DVD-boks til 200 kr.?? Jeg siger nej tak et par gange, og han bliver ved. Jeg siger, at jeg vist har forsikringer nok, men han holder stædigt fast i, at 15 kr - det' fan'me billigt! OMG!

Vi har købt det nogle gange til PlayStationspil til min fætter, da han har det med at ødelægge dem. Der kan det betale sig. Da aldrig til spillefilm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke naboer der henvender sig når jeg vipper barnevogn - jeg forstår det virkelig ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har købt det nogle gange til PlayStationspil til min fætter, da han har det med at ødelægge dem. Der kan det betale sig. Da aldrig til spillefilm

 

Det lyder også mere som rette målgruppe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle gange siger vi at vi må leve af havregrød -hvis vi skal spare op til noget eller lignende.

Og jeg undre mig -kan man helt seriøst godt leve af havregrød i en hel måned uden alvorlige konsekvenser for kroppen? Eller sagde man det bare i joke som vi gør? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle gange siger vi at vi må leve af havregrød -hvis vi skal spare op til noget eller lignende.

Og jeg undre mig -kan man helt seriøst godt leve af havregrød i en hel måned uden alvorlige konsekvenser for kroppen? Eller sagde man det bare i joke som vi gør? :chin:

Der skal vist mere til end god solid fuldkorn, til at slå et menneske ud ;) Især med mælk ovenpå.

Men altså, sundt er det vel ikke, sådan uden variation - og en hel masse vitaminer. Men for sådan et sprudlende sundt alm menneske, så tror jeg ikke engang at man vil kunne mærke nogen som helst forskel i kroppen - udover en stor træthed i forhold til havregryn ;)

Ham sundhedsguroen bag "små skridt til varig forandring" som jeg har glemt hvad hedder, påstår at spise havregryn med mælk til 2 ud af 3 daglige måltider ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skal vist mere til end god solid fuldkorn, til at slå et menneske ud ;) Især med mælk ovenpå.

Men altså, sundt er det vel ikke, sådan uden variation - og en hel masse vitaminer. Men for sådan et sprudlende sundt alm menneske, så tror jeg ikke engang at man vil kunne mærke nogen som helst forskel i kroppen - udover en stor træthed i forhold til havregryn ;)

Ham sundhedsguroen bag "små skridt til varig forandring" som jeg har glemt hvad hedder, påstår at spise havregryn med mælk til 2 ud af 3 daglige måltider ;)

Her er kuren beskrevet:

http://perbraendgaard.dk/2015/06/havregrynskuren/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skal vist mere til end god solid fuldkorn, til at slå et menneske ud ;) Især med mælk ovenpå.

Men altså, sundt er det vel ikke, sådan uden variation - og en hel masse vitaminer. Men for sådan et sprudlende sundt alm menneske, så tror jeg ikke engang at man vil kunne mærke nogen som helst forskel i kroppen - udover en stor træthed i forhold til havregryn ;)

Ham sundhedsguroen bag "små skridt til varig forandring" som jeg har glemt hvad hedder, påstår at spise havregryn med mælk til 2 ud af 3 daglige måltider ;)

Så blev man så klogere! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Burde det ikke hedde en babyvogn istedet for barnevogn? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Burde det ikke hedde en babyvogn istedet for barnevogn? :chin:

Måske kom vognen før udtrykket "baby"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER