Tinakp

Valg 2015 - hvad vil du stemme?

990 indlæg i dette emne

Du er klar over at det er kommunerne Der smider syge på kh? Reglerne er meget firkantet sat op.

Det ville kræve en masse opfølgning og overvågning af kommunerne.

Kommunerne vil gerne spare penge, derfor ender en masse syge på kh i stedet for på sygedagpenge.

Førtidspension kan man nærmest ikke få før man er døden nær, og selv der skal man arbejdsprøves ned til 3x13 min pr uge. Er det rimeligt?

 

Nemlig - og det er en fejl i systemet. Derfor den sidste linje :-) Syge mennesker skal jo ikke på kontanthjælp...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror det var mere en kommentar til at folk tror det er sååå nemt og luksus at være på fx kh. At de ikke ved at der faktisk bliver stillet en hel masse krav .

I dag er debatterne omkring kontanthjælp gennemsyret af barnlighed, i mangel af bedre ord.

Mange tror at folk selv vælger at være der. At de ikke først har været på dagpenge eller sygedagpenge.

Mange tror at det kun er økonomi der mor til at tage job.

Det kan godt være, at det var en kommentar til det, men jeg synes egentlig ikke, det var det, jeg læste. Jeg læste det som om, det var relevant om man selv havde været på kh, hvis man ville sætte kh ned til fordel for skattelettelser. Og det mener jeg ikke at det bør være :)

Jeg kunne i øvrigt godt snart tænke mig at se nogle citater fra dem, der rent faktisk siger, at det er luksus at være på kh. Jeg synes ikke, at jeg er stødt på det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan godt være, at det var en kommentar til det, men jeg synes egentlig ikke, det var det, jeg læste. Jeg læste det som om, det var relevant om man selv havde været på kh, hvis man ville sætte kh ned til fordel for skattelettelser. Og det mener jeg ikke at det bør være :)

Jeg kunne i øvrigt godt snart tænke mig at se nogle citater fra dem, der rent faktisk siger, at det er luksus at være på kh. Jeg synes ikke, at jeg er stødt på det?

Jeg kan komme i tanke om mange citater fra Joachim B. Olsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nemlig - og det er en fejl i systemet. Derfor den sidste linje :-) Syge mennesker skal jo ikke på kontanthjælp...

Men det er de, og det er virkeligheden for mange. Derfor vil nedskæringer på kh ramme mange syge, som i forvejen bliver udsat for diverse mistænkeliggørelse om de nu reelt er syge NOK. Udtalelser fra egne læger, speciallæge, psykologer osv skal undersøges af kommunernes egne lægekonsulenter, som i 9 ud af 10 sager mener at der stadig er mere der liiiige kan afprøves.

Hvordan vil du foreslå at afhjælpe problemet?

Kontanthjælp er lavere end sygedagpenge. .. førhen var der match grupper på kh, hvor match gruppe 3 var hovedsagelig syge. Efter den nye reform er de grupper forsvundet. Ergo er de alle blandet sammen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan komme i tanke om mange citater fra Joachim B. Olsen.

 

Nu BEHØVER man jo faktisk ikke at synes at Joakim B Olsen er Guds gave til dansk politik for at stemme blåt :blink

 

Jeg har intet sted sagt at kontanthjælpen er luksus eller nem... Det er den ikke. Det er SUen heller ikke.. Eller folkepensionen for den sags skyld. Dem der ryger på førtidspension har heller ikke en fest (og de er endda "dømt" på livstid og har ikke nogen mulighed for at gå ud og ændre deres situation).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener ikke at man skal have været på kh. For at kunne stemme vedrørende det.

Jeg siger blot, at jeg synes det er helt enormt forkert at udtale "at det skulle kunne betale sig at arbejde", når man ikke selv har prøvet at sidde i situationen som kontanthjælpsmodtager - specielt som forsørger..

Jeg er led og ked og træt af at det er de svageste i samfundet som skal trækkes på - hvorfor trække på bunden, når dem på toppen har RIGELIGT at dele af?

Ikke at vi alle skal ha' lige meget, for dem som har knoklet fortjener det, men hvis man har mere end rigeligt til både sig selv og sine, så synes jeg at det er på sin ret at man deler ud.

Dem som der "nasser", er jo ikke Gitte med 2 børn, som mistede sit arbejde, men det er Kasper som lige er blevet færdig med gymnasiet og vil tage "et sabbat år" og aldrig kommer videre, fordi man bliver altså bare syg af at være i det system, og der er INGEN der hjælper en...

Mange på kontanthjælp sidder fast i et systemsnet, som de uhjælpeligt ikke kan.se sig fri af, fordi ingen viser dem vejen.

Mange kontanthjælpsmidtagere tog kh som sidste løsning, som en midlirtidig løsning og så er de enten blevet tabt og glemt, eller så KAN de ikke komme videre pga. Deres arbejdsfag..

Hvorfor skal de "straffes" for at overleve?

Jeg forstår det virkeligt ikke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det er de, og det er virkeligheden for mange. Derfor vil nedskæringer på kh ramme mange syge, som i forvejen bliver udsat for diverse mistænkeliggørelse om de nu reelt er syge NOK. Udtalelser fra egne læger, speciallæge, psykologer osv skal undersøges af kommunernes egne lægekonsulenter, som i 9 ud af 10 sager mener at der stadig er mere der liiiige kan afprøves.

Hvordan vil du foreslå at afhjælpe problemet?

Kontanthjælp er lavere end sygedagpenge. .. førhen var der match grupper på kh, hvor match gruppe 3 var hovedsagelig syge. Efter den nye reform er de grupper forsvundet. Ergo er de alle blandet sammen

 

Hvordan JEG vil foreslå at fikse problemet? Hehe - nu er jeg jo ikke embedsmand med indsigt i de offentlige paragraffer kommunerne bruger som smuthul til at smide syge på kontanthjælp, så det er sgu lidt svært :D . Men hvis der er et reelt problem, så skal det naturligvis løses. Det har bare i min verden ikke noget at gøre med denne debat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valget er i morgen :glad

Jeg glæder mig og er meget spændt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu BEHØVER man jo faktisk ikke at synes at Joakim B Olsen er Guds gave til dansk politik for at stemme blåt :blink

Jeg har intet sted sagt at kontanthjælpen er luksus eller nem... Det er den ikke. Det er SUen heller ikke.. Eller folkepensionen for den sags skyld. Dem der ryger på førtidspension har heller ikke en fest (og de er endda "dømt" på livstid og har ikke nogen mulighed for at gå ud og ændre deres situation).

Åh gud nej det håber jeg da heller ikke at der er nogen der synes.

Nu synes jeg at der er væsentlig forskel på at være på SU og kontanthjælp.

Når man studerer, så ved man at det kun er for en bestemt periode at man er på SU, og man ender ud med en uddannelse for sine anstrengelser.

Kh burde også være et midlertidigt ståsted, men til forskel så er det de færreste som selv vælger at ende der. Man ved jo ikke hvornår man bliver syg fx.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan JEG vil foreslå at fikse problemet? Hehe - nu er jeg jo ikke embedsmand med indsigt i de offentlige paragraffer kommunerne bruger som smuthul til at smide syge på kontanthjælp, så det er sgu lidt svært :D . Men hvis der er et reelt problem, så skal det naturligvis løses. Det har bare i min verden ikke noget at gøre med denne debat.

Det er da en del af debatten når der snakkes om at der skal skæres i kontanthjælp hvor der er mange syge placeret. Deres sygdomme forsvinder jo ikke ved at de bliver presset økonomisk, og de får da heller ikke nemmere et job.

Det er en faktor som burde tages med i beregningen, når man snakker om nedskæringer i overførselsindkomster

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der var en anden bruger inde over det - det handler ikke kun om PENGENE, men også det psykiske i et arbejde, i at forsørge sig selv. Det handler om det sociale i et arbejde. Det kan 1000 gange mere betale sig at arbejde for en lorte lønx2 og betale en ven eller bedste for at passe, end at være på kontanthjælp.

Problemet er bare at et 15-21 job ikke passer ind i Gittes hverdag med 2 børn, så hun kan kun søge det som så mange andre søger.. Et almindeligt 8-15/16 job, og dem er der mange om buddet om. Jo flere afslag pga. Hun er på kh istedet for dagpenge, jo mindre lyst er der til at blive ved med at prøve..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan komme i tanke om mange citater fra Joachim B. Olsen.

Hehe jeg overvejede faktisk, om jeg skulle tilføje "Udover fra Joachim B. Olsen" :D Men ja jo, måske er der nogle kontroversielle udtalelser imellem. Men jeg synes nu stadig langt fra, at det er det generelle billede. Tvært imod synes jeg, at mange fra blå blok gentagne gange understreger, at det ikke handler om at straffe, men om at motivere og belønne dem, der arbejder. (Og jeg kan så godt være uenig i, hvordan man motiverer bedst og uenig i tanken om at sætte kh ned og samtidig give skattelettelser. Så det jeg skriver her, er kun uenighed i, hvordan kh-modtagere generelt omtales :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taz, jeg tror egentlig langt henad vejen at vi er enige om kh, og jeg er meget enig i, at det ikke kun handler om pengene :)

Min anke er bare, at den holdning og den modsatte, synes jeg sagtens at man kan have, uden selv at have stået i det. Og jeg mener heller ikke nødvendigvis, at man siger, at det er nemt at være på kh, fordi man synes at ydelsen skal sættes ned. Derfor studsede jeg over, at du spurgte, om dem, der ville have nedsat kh, selv havde prøvet at modtage det. Det synes jeg ikke er relevant :)

(Jeg ville have syntes det var mere relevant, hvis du spurgte, om dem der synes at kh er luksus, havde prøvet at være på det selv. Men jeg mener ikke at have læst, at nogen i tråden har sagt at det er luksus)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JustMe; det er så supersejt skrevet, og jeg er fuldstændig enig i, at det er dér debatten burde ligge. Og det formår vores folkevalgte simpelthen ikke at kommunikere, hvilket er møgærgerligt. Indimellem virker det direkte dumt; ligesom debatten om udlændinge som en homogen masse vi skal begrænse. 

 

Jeg har heller aldrig været på kh, men jeg har været på sygedagpenge i godt et år. Og jeg får bare lyst til at fortælle, at det system jeg mødte fungerede. Det er bestemt ikke, fordi jeg tror, at det altid gør det, men i mit tilfælde virkede det. Jeg blev mødt og hjulpet og  tilbudt forløb osv. Jeg havde det SÅ skidt med at stå i den kø, men jeg blev faktisk mødt som et rigtigt menneske. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror jeg boycotter min Facebook til valget er overstået. Er så uendelig meget træt af at høre på al den negativitet og hvordan fløjene taler nedsættende om hinanden. Bliv nu voksne, ik? Det er vel ikke for meget forlangt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også en opmuntrende historie..

Min mor har fået sclerose. Hendes forløb med kommunen var smertefrit. Direkte fra sygedagpenge over en speciallæge der kaldte hende 100% uarbejdsdygtig og over på førtidspension. Ingen aktivering eller tvivl på speciallægens udsagn...

Men udelukker ikke der kan ske fejl og at nogle kommuner måske er dårligere til det end andre. Medierne er bare nogle gange rigtig gode til at blæse ting op..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte, at jeg lige vil gøre opmærksom på, at Nitzen har oprettet en BK Folketings afstemning under meningsmålinger :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ham Stig fra Kristendemokraterne siger utroligt mange fornuftige ting ifm familiepolitik!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ham Stig fra Kristendemokraterne siger utroligt mange fornuftige ting ifm familiepolitik!

Det tænkte jeg også lige! Og så kan jeg godt lide, at han siger "Hvis vi nu gør xxxx, så sker der noget godt" istedet for at brokke sig over at debatten er "trættende" (Lars) eller at noget er "uklædeligt" (Johanne).

Jeg har ikke fulgt nok med til at afgøre, om han generelt er bedre til ikke at kaste med mudder, end de andre, men mit indtryk af ham er rigtig positivt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes altså Johanne skal pakke den der pegefinger væk - helt bogstaveligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg synes virkelig også at han har nogle gode pointer - hvorfor ku han ikke smutte over til Helle og co og så ku de finde ud af nogle med minimunsnormeringer i institutionerne og finde ud af, om det ku lade sig gøre for flere familier at drosle ned på arbejdslivet en periode... Kan rigtig godt li formanden for kd, men også Johanne og Pia...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes altså Johanne skal pakke den der pegefinger væk - helt bogstaveligt!

Og jeg synes Helle skal holde op med at afbryde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg synes det var fesent, at Lars ikke ville give det håndslag eller i det mindste være åben og ærlig omkring, at det vil han ikke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg synes Helle skal holde op med at afbryde!

Og storme gennem lokalet :o Shit en omgang drama. Hehe :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og storme gennem lokalet :o Shit en omgang drama. Hehe :P

Det synes jeg nu var fint nok - drama for the win! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER