Tinakp

Valg 2015 - hvad vil du stemme?

990 indlæg i dette emne

Jeg kender ham ikke er han kd?

Jeg kender ikke rigtig nogen af deres politikere, ikke længere. De er jo meget anonyme eller får ikke særlig meget taletid når der ikke er valg.

Ja, han er viceborgmester i Ringkøbing-Skjern kommune, han fik flest personlige stemmer ved kommunalvalget :)

Ja, synes også tit de er blevet glemt, desværre. Men forstår ikke, at blå blok ikke gør mere for at 'redde' dem i stedet for at tale dem ned?

Kan du egentlig følge meget med i valget? Tænker, at du vel ikke kan se DR/tv2?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, han er viceborgmester i Ringkøbing-Skjern kommune, han fik flest personlige stemmer ved kommunalvalget :)

Ja, synes også tit de er blevet glemt, desværre. Men forstår ikke, at blå blok ikke gør mere for at 'redde' dem i stedet for at tale dem ned?

Kan du egentlig følge meget med i valget? Tænker, at du vel ikke kan se DR/tv2?

Det kan man godt undre sig over, mandaterne vil være gode at have :)

Jeg kan godt følge med herfra :)

Vi ser dansk fjernsyn over internettet.

Vi har abonnement på tv2 play, hvor news er åbent også fra udlandet. Dr har også nogle programmer lagt ud som er åben fra udlandet, men det er news og så selvfølgelig netaviser m.m. som vi følger med på :

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg træt af, at høre hele tiden at en stemme på kristendemokraterne er spildt. De har fået 1,4 % i meningsmålingerne, dvs de er steget fra 0,6 til 1,4 Det er altså en stor stigning!

Det er fordi hvis man stemmer på KD og de ikke kommer ind, så har ens stemme reelt set ingen betydning = stemmen er spildt!

For mig er det et faktum at hvis det parti man stemmer på ikke kommer i folketinget så kan man lige så godt stemme blank. Derfor vil jeg hellere sætte mit kryds hos nogen jeg tror på får indflydelse.

Hvis min fornemmelse er rigtig så er der mange som mig derude som har flest enigheds punkter med KD men som ikke vil stemme på dem, fordi de nok ikke kommer ind MEN hvis meningsmålingerne spår at det går fremad som det gør nu, så er der chance for at flere er villige til at sætte sit kryds hos dem!

Jeg grubler dog stadig over det. Jeg er ikke fan af deres holdning til homoseksuelle, til kristendoms undervisning og deres direkte forbud mod Abort!

MEN så er jeg tilgengæld ret enig med dem i deres menneske syn, flygtninge politik, deres syn på skolereformen, deres ønske om bedre normering i daginstitutioner og i alle tests jeg tager får jeg KD.

Det der taler imod for mig er at de ikke har så meget erfaring som folketings parti OG at de støtter LLR som statsminister.

Så jeg synes stadig det er svært! Jeg beslutter mig nok først i stemmeboksen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig! Hvis det var barselsret oveni, så ville jeg være åben overfor det (dog lidt skeptisk, for det vil jo være dyrt, og jeg er ikke sikker på, at alle familier/fædre har lyst til at far har mere barsel), men jeg er godt nok modstander af, hvis det betyder mindre mulighed for barsel til moderen :klap

Det er jeg faktisk 100% enig i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er klart på jeres hold her :)

Min mand stemmer også Liberal alliance :p så i kunne sikkert nemt blive enige om mange ting :lol

Jeg er ikke helt uenig i alt det LA ønsker, bare ikke alt. Og de ting jeg går op i er ikke deres mærkesager. Jeg har VIRKELIG forsøgt at forlige mig med LA og deres ideer og med en ugentlig liberal peptalk fra min mand kan jeg da godt se gode ideer i det der bliver fremlagt.

Men jeg ER for rød ;) og så har LA Joachim B. Olsen - fordomsfuld og nedladende!

Han kan virkelig tale LA ned under gulvbrædderne hos de fleste!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand stemmer også Liberal alliance :P så i kunne sikkert nemt blive enige om mange ting :lol

Jeg er ikke helt uenig i alt det LA ønsker, bare ikke alt. Og de ting jeg går op i er ikke deres mærkesager. Jeg har VIRKELIG forsøgt at forlige mig med LA og deres ideer og med en ugentlig liberal peptalk fra min mand kan jeg da godt se gode ideer i det der bliver fremlagt.

Men jeg ER for rød ;) og så har LA Joachim B. Olsen - fordomsfuld og nedladende!

Han kan virkelig tale LA ned under gulvbrædderne hos de fleste!

 

Fornuftig mand :)  :D

 

JBO deler vandende ja og han er meget direkte, men også ekstrem misforstået og misfortolket ikke mindst. Mange hører ikke hvad han siger, men fortolker selv eller hører på fortolkningen. Jeg ved godt mange ser ham som du, men jeg gør ikke.

 

Men det lyder som om det er et lidt svært valg for dig. Det forstår jeg godt specielt hvis ens mærkesager ikke er repræsenteret, eller de er I et parti man ikke har grundholdning med.

Lige med KD fx så har de da nogle fornuftige holdninger, ihvertfald for nogle år tilbage, kender ærlig talt ikke til deres holdninger længere, udover abort og homoseksuelle som på ingen måde er forenlige med mine holdninger. Så ved jeg også de for dig støtter den forkerte kandidat, det ville også have betydning for mit valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne man få kd til at hoppe over i den anden grøft, så er jeg med dig Maja! Men indtil da, så må det blive SF for mit vedkommende. Det er umiddelbart dem, jeg bedst kan forlige mig med. Der vil nok altid være punkter, hvor man ikke er 100 % med det parti man stemmer på. Og ud fr hvordan jeg kender dig Maja, og hvad du står for - så ville jeg tage hatten af for Anders, hvis han fik dig overbevist om LA....

Så jeg håber ikke at han får held af sine talegaver...

Herhjemme har vi aldrig stemt det samme - og det har jeg det ganske fint med... Torben ved bare ikke bedre haha! :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fornuftig mand :) :D

JBO deler vandende ja og han er meget direkte, men også ekstrem misforstået og misfortolket ikke mindst. Mange hører ikke hvad han siger, men fortolker selv eller hører på fortolkningen. Jeg ved godt mange ser ham som du, men jeg gør ikke.

Men det lyder som om det er et lidt svært valg for dig. Det forstår jeg godt specielt hvis ens mærkesager ikke er repræsenteret, eller de er I et parti man ikke har grundholdning med.

Lige med KD fx så har de da nogle fornuftige holdninger, ihvertfald for nogle år tilbage, kender ærlig talt ikke til deres holdninger længere, udover abort og homoseksuelle som på ingen måde er forenlige med mine holdninger. Så ved jeg også de for dig støtter den forkerte kandidat, det ville også have betydning for mit valg.

Jeg tror du har ret i at det er meget mediernes udlægning af hans ord jeg hører! Men han er også ret klodset i sine formuleringer når man så hører ham, så for mig er han en rigtig dårlig politiker der ikke formår at få sin holdning ud på en måde der ikke virker nedladende og fordomsfuld.

Ja det er rigtig svært, jeg har en ide om hvilke partier der IKKE får min stemme:

Venstre

Radikale

Alternativet

Usandsynligt er:

Liberal alliance

Dansk Folkeparti

Social demokraterne

Konservativ

Resten kan faktisk nå at vinde min stemme :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror du har ret i at det er meget mediernes udlægning af hans ord jeg hører! Men han er også ret klodset i sine formuleringer når man så hører ham, så for mig er han en rigtig dårlig politiker der ikke formår at få sin holdning ud på en måde der ikke virker nedladende og fordomsfuld.

Ja det er rigtig svært, jeg har en ide om hvilke partier der IKKE får min stemme:

Venstre

Radikale

Alternativet

Usandsynligt er:

Liberal alliance

Dansk Folkeparti

Social demokraterne

Konservativ

Resten kan faktisk nå at vinde min stemme :unsure

 

Så hvad, det står imellem enhedslisten og Kristendemokraterne?

 

Der er vel nogle ret grundlæggende værdi mæssige forskelle? foruden selvføgelig statsminister kandidaten :)

 

Hvad er det der gør dig I tvivl, hvis jeg må spørge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne man få kd til at hoppe over i den anden grøft, så er jeg med dig Maja! Men indtil da, så må det blive SF for mit vedkommende. Det er umiddelbart dem, jeg bedst kan forlige mig med. Der vil nok altid være punkter, hvor man ikke er 100 % med det parti man stemmer på. Og ud fr hvordan jeg kender dig Maja, og hvad du står for - så ville jeg tage hatten af for Anders, hvis han fik dig overbevist om LA....

Så jeg håber ikke at han får held af sine talegaver...

Herhjemme har vi aldrig stemt det samme - og det har jeg det ganske fint med... Torben ved bare ikke bedre haha! :lolhit

Ha ha!! Anders ved også PRÆCIS hvad han skal sælge LA på overfor mig ;), han er dog hoppet på at KD er et fint parti at stemme på for mig! Nok fordi de også har en smule liberal tankegang men hovedsageligt fordi de ikke er Ø .D

Jeg forstår heller ikke at de ikke vælger den røde blok! De har lige så meget til fælles der som de blå, men personligt tror jeg de får mere vind i ryggen af det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hvad, det står imellem enhedslisten og Kristendemokraterne?

 

Der er vel nogle ret grundlæggende værdi mæssige forskelle? foruden selvføgelig statsminister kandidaten :)

 

Hvad er det der gør dig I tvivl, hvis jeg må spørge?

 

Hov glemte da SF kan jeg se :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha!! Anders ved også PRÆCIS hvad han skal sælge LA på overfor mig ;), han er dog hoppet på at KD er et fint parti at stemme på for mig! Nok fordi de også har en smule liberal tankegang men hovedsageligt fordi de ikke er Ø .D

Jeg forstår heller ikke at de ikke vælger den røde blok! De har lige så meget til fælles der som de blå, men personligt tror jeg de får mere vind i ryggen af det!

 

Jeg har hørt om flere røde kvinder med LA mænd, som har set lyset :P  :D Så jeg hepper på Anders.

 

Herhjemme er det meget nemt. Vi kan hurtigt blive enige om at den anden har ret :) Vi er begge LA'ere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hvad, det står imellem enhedslisten og Kristendemokraterne?

Der er vel nogle ret grundlæggende værdi mæssige forskelle? foruden selvføgelig statsminister kandidaten :)

Hvad er det der gør dig I tvivl, hvis jeg må spørge?

SF er også med i spillet :p

Jamen hovedsageligt er det at jeg er langt mere enig med KD end Ø - jeg er også mere enig med SF men de skuffede så tårerne de trillede og lod radikale styre showet hvilket jeg ikke HELT kan slippe! Er de dygtige NOK til at repræsentere deres vælgere?

KD er jeg som sagt enig med i flest henseender - men vil en stemme gøre en forskel? Hvor stor indflydelse har 4 mennesker i et lille parti? Hvor dygtige er de når nu folketings erfaring ikke ligefrem er det de vader i? Og hvem støtter de?

Ø! Ja jeg er faktisk mindst enig med dem af de 3 partiet jeg overvejet MEN deres mærkesager er de svage, børnene og de gamle - MINE mærkesager! Og selvom de er noget mere røde, feministiske, kollektivistiske og ekstreme end mig, så er de så pisse dygtige og bliver HØRT. Ved kompromisser ender den førte politik altså ret tæt på der hvor jeg tænker "SÅDAN".

Liberalt - altså der hvor jeg bliver forført er på den kvalitet der kan komme. Der hvor staten bare piller nallerne og lader plejehjemmet selv fordele ressourser (private plejehjem ER bedre end ogfentlige). Der hvor børnehaven selv får lov at bestemme kost politik og bemanding. Der hvor der er frihed til selv at vælge pædagogik, åbningstider, Ressourse fordeling og vigtigst af alt STØRRELSE på institutionerne! Men bruger betaling og skattelettelser er jeg ikke blevet overbevist om endnu, og de der 95.000 hænder der skal spares væk deres opgaver (de der der ikke handler om ligegyldige jobfunktioner) bliver jo bare fordelt id på de varme hænder som så bliver lunkne. For der skal STADIG bestilles varer, løbes erinder, bindes ender, samles overblik osv.

Så ja jeg er bare top forvirret :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov glemte da SF kan jeg se :)

Jeg brugte for lang tid på at svare :p jeg skal i by om lidt så hopper af BK nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Majs - jeg er ikke SF'er, men synes Holger klarede sig ret fedt i debatten i går. Han havde ikke verdens bedste karisma, men nogle fine pointer som de andre overså. Pia O D klarer det flot IMO, og jeg synes det er godt set af dem selv at de ikke er klar til at danne regering endnu. Så jeg tror de bliver et bedre støtteparti end de var før. Med de udfordringer som de jo så SKAL give regeringen. Bliv hos os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SF er også med i spillet :P

Jamen hovedsageligt er det at jeg er langt mere enig med KD end Ø - jeg er også mere enig med SF men de skuffede så tårerne de trillede og lod radikale styre showet hvilket jeg ikke HELT kan slippe! Er de dygtige NOK til at repræsentere deres vælgere?

KD er jeg som sagt enig med i flest henseender - men vil en stemme gøre en forskel? Hvor stor indflydelse har 4 mennesker i et lille parti? Hvor dygtige er de når nu folketings erfaring ikke ligefrem er det de vader i? Og hvem støtter de?

Ø! Ja jeg er faktisk mindst enig med dem af de 3 partiet jeg overvejet MEN deres mærkesager er de svage, børnene og de gamle - MINE mærkesager! Og selvom de er noget mere røde, feministiske, kollektivistiske og ekstreme end mig, så er de så pisse dygtige og bliver HØRT. Ved kompromisser ender den førte politik altså ret tæt på der hvor jeg tænker "SÅDAN".

Liberalt - altså der hvor jeg bliver forført er på den kvalitet der kan komme. Der hvor staten bare piller nallerne og lader plejehjemmet selv fordele ressourser (private plejehjem ER bedre end ogfentlige). Der hvor børnehaven selv får lov at bestemme kost politik og bemanding. Der hvor der er frihed til selv at vælge pædagogik, åbningstider, Ressourse fordeling og vigtigst af alt STØRRELSE på institutionerne! Men bruger betaling og skattelettelser er jeg ikke blevet overbevist om endnu, og de der 95.000 hænder der skal spares væk deres opgaver (de der der ikke handler om ligegyldige jobfunktioner) bliver jo bare fordelt id på de varme hænder som så bliver lunkne. For der skal STADIG bestilles varer, løbes erinder, bindes ender, samles overblik osv.

Så ja jeg er bare top forvirret :P

 

Det er ikke nemt, godt du har 13 dage endnu :)

 

SF, jeps de skuffede fælt, men det er jo ikke den samme ledelse I partiet længere og jeg tror de har lært af deres fejl. Pia D. vokser med opgaven, tror jeg nok hendes vælgere mener. Jeg er ikke helt af samme mening og mener hun ofte er nikkedukke til HTS, især til spørgstimen I folketinget. Men jeg tror hun taler til sine vælgere og jeg tror der er ro I partiet og mon ikke hun kan få lidt igennem.

 

KD - Havde du spurgt mig I går om din stemme ville have gjort en forskel, så ville jeg sige nej. Men jeg blev meget overrasket over hvor meget de er gået frem I menningsmålingerne og de har ifølge dem en reel mulighed for at komme over spærregrænsen hvis de fortsætter sådan. Men der er en risiko for sorry skruk, men en spildstemme. De vil nok selv blive ret overraskede over at komme ind, så jeg kan godt følge dig I om hvorvidt de er dygtige nok. Omvendt har de så det mange savner I folketinget, nemlig rigtig erhvervserfaring, må man antage.

Hvorvidt de kan få indflydelse, jeg tvivler.

Mon ikke de støtter blå blok, det tror jeg og er vel også det de so far siger.

 

Ø - De har formået at få nogle politkere der kan råbe op og tale til deres vælgere. Jeg synes som jeg har sagt før, at de har fat I den rigtige ende hvad angår retspolitik, men det er så også et emne der ligger mig nær.

Dine mærkesager, dem kæmper de direkte for ja. Spørger du mig er der ikke et parti der ikke finder de grupper vigtige, ved jeg godt mange på venstrefløjen er uenig i :)vi har bare forskellige syn på hvordan hjælpen skal være udformet på.

 

Fælles for Ø og SF, må jeg dog sige, hvordan skal deres politik realiseres og hvem skal betale ;) Det spørgsmål har du nok hørt før :)

 

Liberalt :) du nævner det selv, så er du selv ude om jeg går I selvsving :lol

Ja, ofte er det private bedre og konkurrencen er god da de bliver nød til at oppe sig ellers vælger man dem fra og de gør nedenom. Derfor er der selvfølgelig stadig nogle der kan misbruge det, men det er der også i det offentlige. 

Jeg ser også her hvor vi har et en konsevativt/liberalt samfund, at også de offentlige institutioner kører godt. De har det godt I Cassandra's kommunale børnehave og jeg har end ikke overvejet at kigge på hvad der er af private skoler til Sebastian, da vi simpelthen ikke har behovet da det kommunale er mere end tilstrækkeligt :)

 

Der skal stadig laves noget bag de varme hænder, uden tvivl. Det handler ikke om, at der slet ikke skal laves noget bag linjen, det er jo en del af det, det handler om at begrænse det.

 

Brugerbetaling/forsikringer, jeg er imod hvis skatten ikke følger med ned. Jeg kan være bange for, at man glemmer skatten, eller bare omfordeler og blot gør det hele dyre. Hvis det sker, så er jeg på ingen måde for, det må ikke blive endnu dyre at være dansker. Men følger skatten med ned, så er jeg for, hvis man på bundlinen slipper med mindre.

Man har indrettet velfærdsstaten dyrt og med dyr administration og jeg er fuldt overbevist om, at det kan gøres billigere og bedre.

 

Når det er sagt, vi har ikke meget brugerbetaling her. Da vi flyttede hertil betalte vi 10 euro hvert kvartal vi brugte lægen, intet for børn, vi kunne altså maks betale 40 euro pr. voksen I en familie pr år.  Det er blevet afskaffet for 1½-2 år siden.

Sundhedsforsikringen er betalt over skatten på de 35 %. For andre er skatten lavere/højere, det handler også om indkomst her, dog har man ikke topskat her. Hele familien er dækket I sundhedsforsikringen, mister min mand sit arbejde, så betaler staten og det gælder alle. Igen jeg har ikke tjekket private sundhedsforsikinger da den offentlige er så rigeligt tilstrækkeligt. Børnenes medicin på recept bliver betalt over sygesikringen, tilskud til briller til Sebastian indtil skolealderen, en stor andel af tandlægen er betalt.

 

Mister min mand sit arbejde får han 80 % af sin løn dækket I et år op til ca 6000 euro, det er højere end I DK, men så også med en halvvering af tiden man kan modtage den I. Det afhænger jo så lidt af ens indtægt hvad der så er bedst her eller i DK. Da vi flyttede hertil spurgte vi vores forsikringsmægler om en arbejdsløshedsforsikring. Han blev nød til at tjekke op på det han havde ikke solgt en I 10 år og vendte tilbage og sagde at de vurderede det unødvendigt pga de korte men gode dagpenge og den relative lave arbejdsløshed.

 

Vi har lidt flere forsikringer her, men det er primært fordi jeg går hjemme. Vi har en forsikring hvor huset bliver betalt ud af banken, hvis min mand dør. Mest så jeg har lidt muligheder hvis uheldet er ude.

Derudover har min mand en tab af erhvervsevne forsikring, men det havde han også I DK.

Også har vi sundhedsforsikringen, som er en forsikring som på sin vis minder om det danske system, men med mulighed for at vælge imellem 200 offentlige forsikringer og ikke kun 1.

 

Der hvor jeg mener man kan kigge på det her, er om det der svarer til kontanthjælpen er godt nok og så kender jeg ikke reglerne som tilsvarer førtidspensioner. Der kunne jeg forestille mig man godt kunne gøre det bedre.

 

Generelt er jeg dog ikke imod at kontanthjælpen ikke er speciel høj, ikke som den er tiltænkt. Det er tiltænkt som en midlertidig ydelse, men er udemærket klar over den ikke er sådan i sin udformning nu.

Jeg så personligt godt at fx førtidspensionen var højere i DK end nu. Førtidspension er ikke en midlertidig ydelse, men en stationær situation man må påregne man ikke kan komme ud af, ellers ville man jo ikke få pensionen.

Derudover så jeg gerne den var nemmere at få end som reglerne er i dag, hvor det er grotesk og uden mening og menneskelighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som det ser ud nu, kommer alternativet ind og vil jo støtte en rød regering.

 

Tror I det får nogen betydning, for hvilken politk der vil blive ført? eller er de få små selvom de er parlamentarisk grundlag?

 

Vil de kræve noget igen, som jeg forstår deres politik vil de ikke, men kan de det reelt og bibeholde vælgerne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke nemt, godt du har 13 dage endnu :)

SF, jeps de skuffede fælt, men det er jo ikke den samme ledelse I partiet længere og jeg tror de har lært af deres fejl. Pia D. vokser med opgaven, tror jeg nok hendes vælgere mener. Jeg er ikke helt af samme mening og mener hun ofte er nikkedukke til HTS, især til spørgstimen I folketinget. Men jeg tror hun taler til sine vælgere og jeg tror der er ro I partiet og mon ikke hun kan få lidt igennem.

KD - Havde du spurgt mig I går om din stemme ville have gjort en forskel, så ville jeg sige nej. Men jeg blev meget overrasket over hvor meget de er gået frem I menningsmålingerne og de har ifølge dem en reel mulighed for at komme over spærregrænsen hvis de fortsætter sådan. Men der er en risiko for sorry skruk, men en spildstemme. De vil nok selv blive ret overraskede over at komme ind, så jeg kan godt følge dig I om hvorvidt de er dygtige nok. Omvendt har de så det mange savner I folketinget, nemlig rigtig erhvervserfaring, må man antage.

Hvorvidt de kan få indflydelse, jeg tvivler.

Mon ikke de støtter blå blok, det tror jeg og er vel også det de so far siger.

Ø - De har formået at få nogle politkere der kan råbe op og tale til deres vælgere. Jeg synes som jeg har sagt før, at de har fat I den rigtige ende hvad angår retspolitik, men det er så også et emne der ligger mig nær.

Dine mærkesager, dem kæmper de direkte for ja. Spørger du mig er der ikke et parti der ikke finder de grupper vigtige, ved jeg godt mange på venstrefløjen er uenig i :)vi har bare forskellige syn på hvordan hjælpen skal være udformet på.

Fælles for Ø og SF, må jeg dog sige, hvordan skal deres politik realiseres og hvem skal betale ;) Det spørgsmål har du nok hørt før :)

Liberalt :) du nævner det selv, så er du selv ude om jeg går I selvsving :lol

Ja, ofte er det private bedre og konkurrencen er god da de bliver nød til at oppe sig ellers vælger man dem fra og de gør nedenom. Derfor er der selvfølgelig stadig nogle der kan misbruge det, men det er der også i det offentlige.

Jeg ser også her hvor vi har et en konsevativt/liberalt samfund, at også de offentlige institutioner kører godt. De har det godt I Cassandra's kommunale børnehave og jeg har end ikke overvejet at kigge på hvad der er af private skoler til Sebastian, da vi simpelthen ikke har behovet da det kommunale er mere end tilstrækkeligt :)

Der skal stadig laves noget bag de varme hænder, uden tvivl. Det handler ikke om, at der slet ikke skal laves noget bag linjen, det er jo en del af det, det handler om at begrænse det.

Brugerbetaling/forsikringer, jeg er imod hvis skatten ikke følger med ned. Jeg kan være bange for, at man glemmer skatten, eller bare omfordeler og blot gør det hele dyre. Hvis det sker, så er jeg på ingen måde for, det må ikke blive endnu dyre at være dansker. Men følger skatten med ned, så er jeg for, hvis man på bundlinen slipper med mindre.

Man har indrettet velfærdsstaten dyrt og med dyr administration og jeg er fuldt overbevist om, at det kan gøres billigere og bedre.

Når det er sagt, vi har ikke meget brugerbetaling her. Da vi flyttede hertil betalte vi 10 euro hvert kvartal vi brugte lægen, intet for børn, vi kunne altså maks betale 40 euro pr. voksen I en familie pr år. Det er blevet afskaffet for 1½-2 år siden.

Sundhedsforsikringen er betalt over skatten på de 35 %. For andre er skatten lavere/højere, det handler også om indkomst her, dog har man ikke topskat her. Hele familien er dækket I sundhedsforsikringen, mister min mand sit arbejde, så betaler staten og det gælder alle. Igen jeg har ikke tjekket private sundhedsforsikinger da den offentlige er så rigeligt tilstrækkeligt. Børnenes medicin på recept bliver betalt over sygesikringen, tilskud til briller til Sebastian indtil skolealderen, en stor andel af tandlægen er betalt.

Mister min mand sit arbejde får han 80 % af sin løn dækket I et år op til ca 6000 euro, det er højere end I DK, men så også med en halvvering af tiden man kan modtage den I. Det afhænger jo så lidt af ens indtægt hvad der så er bedst her eller i DK. Da vi flyttede hertil spurgte vi vores forsikringsmægler om en arbejdsløshedsforsikring. Han blev nød til at tjekke op på det han havde ikke solgt en I 10 år og vendte tilbage og sagde at de vurderede det unødvendigt pga de korte men gode dagpenge og den relative lave arbejdsløshed.

Vi har lidt flere forsikringer her, men det er primært fordi jeg går hjemme. Vi har en forsikring hvor huset bliver betalt ud af banken, hvis min mand dør. Mest så jeg har lidt muligheder hvis uheldet er ude.

Derudover har min mand en tab af erhvervsevne forsikring, men det havde han også I DK.

Også har vi sundhedsforsikringen, som er en forsikring som på sin vis minder om det danske system, men med mulighed for at vælge imellem 200 offentlige forsikringer og ikke kun 1.

Der hvor jeg mener man kan kigge på det her, er om det der svarer til kontanthjælpen er godt nok og så kender jeg ikke reglerne som tilsvarer førtidspensioner. Der kunne jeg forestille mig man godt kunne gøre det bedre.

Generelt er jeg dog ikke imod at kontanthjælpen ikke er speciel høj, ikke som den er tiltænkt. Det er tiltænkt som en midlertidig ydelse, men er udemærket klar over den ikke er sådan i sin udformning nu.

Jeg så personligt godt at fx førtidspensionen var højere i DK end nu. Førtidspension er ikke en midlertidig ydelse, men en stationær situation man må påregne man ikke kan komme ud af, ellers ville man jo ikke få pensionen.

Derudover så jeg gerne den var nemmere at få end som reglerne er i dag, hvor det er grotesk og uden mening og menneskelighed.

Tak for dit lange indsigtsfulde svar :kiss

Ved ikke lige hvad jeg skal svare, men du har i hvert fald sat tanker i gang hos mig :) så jeg grubler stadig!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit lange indsigtsfulde svar :kiss

Ved ikke lige hvad jeg skal svare, men du har i hvert fald sat tanker i gang hos mig :) så jeg grubler stadig!!!

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som det ser ud nu, kommer alternativet ind og vil jo støtte en rød regering.

Tror I det får nogen betydning, for hvilken politk der vil blive ført? eller er de få små selvom de er parlamentarisk grundlag?

Vil de kræve noget igen, som jeg forstår deres politik vil de ikke, men kan de det reelt og bibeholde vælgerne?

Med fare for at træde på nogen så tror jeg ærlig talt ikke at alternativet er meget andet end en "jackob" - hvis man ikke ved hvad man skal stemme og ingen andre virker tiltalende så kan man jo prøve at sætte sit kryds der!

Jeg tror ikke de har etableret deres politik solidt nok! De er ALT for "ungt" et parti hvor medlemmerne summer som en bikube uden dronning!

På sigt kunne de måske få en større modenhed og fælles mål, men nu virker de på mig som en flok naive teenagere der er blevet enige om at være uenige med de andre og valgt en nørdet skolelærer det gerne vil være nede med de unge som parti formand (undskyld hvis jeg støder nogen, men det er min fordom :blush ).

Der er en chance for at jeg kommer til at bide det hele i mig igen, men jeg tror simpelthen ikke de er klar!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SF er også med i spillet :P

Jamen hovedsageligt er det at jeg er langt mere enig med KD end Ø - jeg er også mere enig med SF men de skuffede så tårerne de trillede og lod radikale styre showet hvilket jeg ikke HELT kan slippe! Er de dygtige NOK til at repræsentere deres vælgere?

KD er jeg som sagt enig med i flest henseender - men vil en stemme gøre en forskel? Hvor stor indflydelse har 4 mennesker i et lille parti? Hvor dygtige er de når nu folketings erfaring ikke ligefrem er det de vader i? Og hvem støtter de?

Ø! Ja jeg er faktisk mindst enig med dem af de 3 partiet jeg overvejet MEN deres mærkesager er de svage, børnene og de gamle - MINE mærkesager! Og selvom de er noget mere røde, feministiske, kollektivistiske og ekstreme end mig, så er de så pisse dygtige og bliver HØRT. Ved kompromisser ender den førte politik altså ret tæt på der hvor jeg tænker "SÅDAN".

Liberalt - altså der hvor jeg bliver forført er på den kvalitet der kan komme. Der hvor staten bare piller nallerne og lader plejehjemmet selv fordele ressourser (private plejehjem ER bedre end ogfentlige). Der hvor børnehaven selv får lov at bestemme kost politik og bemanding. Der hvor der er frihed til selv at vælge pædagogik, åbningstider, Ressourse fordeling og vigtigst af alt STØRRELSE på institutionerne! Men bruger betaling og skattelettelser er jeg ikke blevet overbevist om endnu, og de der 95.000 hænder der skal spares væk deres opgaver (de der der ikke handler om ligegyldige jobfunktioner) bliver jo bare fordelt id på de varme hænder som så bliver lunkne. For der skal STADIG bestilles varer, løbes erinder, bindes ender, samles overblik osv.

Så ja jeg er bare top forvirret :P

 

Jeg var inde på deres facebook tidligere i dag, hvor de havde skrevet at de er et af de eneste partier, hvor en stemme kan give 4 mandater ;) Det er da noget af en magt at have :)

Jeg har fulgt dem en del på Fyn og ved at en del af dem er skolelærere, så jeg vil antage, at selvom de ikke er vant til at forhandle i folketinget, så ved de hvordan de skal reagere, når der går "barn" i den på Christiansborg :D

Og til det sidste, så støtter de blå blok. - Må ærligt indrømme, at jeg har skullet sluge nogle kameler ved den del (ligesom ved retten til kunstig befrugtning), men jeg kan ikke simpelthen ikke se mig selv stemme på et andet parti og synes helt personligt at både Lars Løkke og Helle Thorning er "forkerte". Jeg kan ikke sige præcis hvorfor, men ingen af de to tiltaler mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med fare for at træde på nogen så tror jeg ærlig talt ikke at alternativet er meget andet end en "jackob" - hvis man ikke ved hvad man skal stemme og ingen andre virker tiltalende så kan man jo prøve at sætte sit kryds der!

Jeg tror ikke de har etableret deres politik solidt nok! De er ALT for "ungt" et parti hvor medlemmerne summer som en bikube uden dronning!

På sigt kunne de måske få en større modenhed og fælles mål, men nu virker de på mig som en flok naive teenagere der er blevet enige om at være uenige med de andre og valgt en nørdet skolelærer det gerne vil være nede med de unge som parti formand (undskyld hvis jeg støder nogen, men det er min fordom :blush ).

Der er en chance for at jeg kommer til at bide det hele i mig igen, men jeg tror simpelthen ikke de er klar!!!

Jeg er blevet meget overrasket over de overhovedet kommer op over spærregrænsen. Så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal tro, men er tilbøjelig til at tro som dig at de er en døgnflue, men er skisme i tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er blevet meget overrasket over de overhovedet kommer op over spærregrænsen. Så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal tro, men er tilbøjelig til at tro som dig at de er en døgnflue, men er skisme i tvivl.

Jeg er heller ikke stålfast i den antagelse :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var inde på deres facebook tidligere i dag, hvor de havde skrevet at de er et af de eneste partier, hvor en stemme kan give 4 mandater ;) Det er da noget af en magt at have :)

Jeg har fulgt dem en del på Fyn og ved at en del af dem er skolelærere, så jeg vil antage, at selvom de ikke er vant til at forhandle i folketinget, så ved de hvordan de skal reagere, når der går "barn" i den på Christiansborg :D

Og til det sidste, så støtter de blå blok. - Må ærligt indrømme, at jeg har skullet sluge nogle kameler ved den del (ligesom ved retten til kunstig befrugtning), men jeg kan ikke simpelthen ikke se mig selv stemme på et andet parti og synes helt personligt at både Lars Løkke og Helle Thorning er "forkerte". Jeg kan ikke sige præcis hvorfor, men ingen af de to tiltaler mig.

Tak for svar :kiss - jeg tror lige jeg skal finde dem på facebook!

Så Stig i natholdet her til aften - jeg synes han er en meget sympatisk mand med hjertet på rette sted! Men ØJ han er godt nok kommet i modvind pga sit syn på homoseksuelle. Men som han selv siger så er der ingen politisk dagsorden bag - ligesom hans tro er det ikke er andet end personligt! Det gav en ro for jeg er ikke enig og derfor er det godt at vide at jeg ikke stemmer på den holdning hvis jeg stemmer KD.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender en del som stemmer på Alternativet. Flere har samme bekymringer, altså om det nu også hænger sammen, men de ønsker grundlæggende en anden politisk debat og nogen som har modet til at tale om og se netop alternativer. Og så er de ret bevidste om, at de stemmer på et parti som ønsker samarbejde og dialog og ikke at spænde ben for udvikling. Jeg opfatter dem slet ikke som et parti, som vil sidde med armene over kors og råbe nej (som Ø f.eks kan have tendens til, hvilket de er i deres fulde ret til) men som vil bruge deres stemmer til at trække i en alternativ retning og bringe en anden tilgang på bordet.

Jeg så Uffe E forleden fortælle, at den kødfrie dag er et punkt de ønsker indført, for at det offentlige kan gå foran og inspirere. De 100 g kød om dagen er bare en debat de vil have på bordet, fordi alle er enige om at vores kødindtag er usundt og uholdbart, og at han selv var blevet rystet over at det kræver 15.000 liter vand at producere et kilo kød. Men emnet handler ikke om krav eller regler, bare om debat og dagsorden.

Økologisk omstilling er en retning de ønsker. Jeg mener det var her at deres forslag var i strid med EU-reglerne, og han sagde at de vidste han godt. Det handler igen om at få plads til at tage dialogen og at komme indenfor dér hvor man kan tale om udviklingen og forhåbentlig finde ligesindede som måske med tiden kan være med til at ændre lovgivning, som spænder ben for at vi arbejder i en mere bæredygtig retning. Jeg opfatter altså deres tilgang som netop Alternativ men også yderst ydmyg overfor de demokratiske spilleregler (eller måske endda allermest den demokratiske grundtanke). Og jeg tror og håber de vil bevare det. Uffe E har jo haft sin plads i Folketinget denne gang uden at skabe ravage.

Men jeg er spændt på om de som får plads magter opgaven, men DET kan man sgu sige om alle partierne.

Og så sagde han det fineste, da han blev spurgt til økonomien: at den jo sætter nogle rammer og man ikke bare kan bruge mere end der er, fuldstændig som med jordens ressourcer, vi er nødt til at gå efter balancen.

Så fint et eksempel på hvordan de ønsker at skrue ned for vækstdogmet og i stedet tale om sammenhæng og lange perspektiver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER