Tinakp

Valg 2015 - hvad vil du stemme?

990 indlæg i dette emne

Altså Majs, jeg synes jo bare du skal stemme Ø! Og det er en total objektiv vurdering..... Eller noget ;) :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Eller Enhedslisten!

Bare for at gøre forvirringen værre, så går KD også ind for minimumsnormeringer..

Majs vi er vist heller ikke den store hjælp ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det vigtigste for dig er flere hænder i daginstitutionerne, så ville jeg stemme SF :)

 

Jeg er enig. SF lyder som dem som vil kæmpe for dine mærkesager, og de vil også gøre sig bedre som støtteparti nu, hvor de har fundet deres retningen igen efter den ret kiksede regeringsdeltagelse, hvor de - ja - måtte gå for meget på kompromis. Det er i hvert fald det jeg oplever (og jeg er ikke SF'er, men har den sødeste medstuderende på facebook, som går vældigt meget op i at sætte SF på dagsordenen, og han har i hvert fald fået mine øjne op for, hvor langt partiet er nået med at samle sig igen).

Der er lige en praktisk detalje ifm. daginstitutioner, og det er at det jo et stykke hen ad vejen er kommunerne, som prioriterer de penge de modtager - og regeringen der bestemmer, hvor mange penge de skal have. Bare husk det, når der så er kommunalvalg, fordi jeg tror i virkeligheden det er dér den mere nærværende beslutning ligger i sidste ende, uanset hvordan landspolitikken ser ud. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, men jeg ender sgu nok hos de radikale! Jeg føler mig heller ikke 100% hjemme hos nogen, men jeg synes de fører en god valgkamp og formår at udmærke sig i en generelt lidt tarvelig valgkamp. Det bliver også lidt en betragtning af, at jeg gerne vil have at de har en del at sige, og når jeg ser på meningsmålingerne, synes jeg de får FOR mange hug. Jeg vil gerne bidrage til at de får flere MF'er (gerne ministre:) som sagt før, synes jeg de gør et godt stykke arbejde).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare for at gøre forvirringen værre, så går KD også ind for minimumsnormeringer..

Majs vi er vist heller ikke den store hjælp ;-)

Jeg tror dog at hvis jeg sætter min stemme på dem, så vil de blive jordet af de 3 andre partier i blokken! Men nøj hvor jeg håber de kommer ind! Langt mere end jeg håber alternativet kommer ind. I en perfekt verden støttede de rød blok! Men jeg forstår godt at de ikke er med på at staten bestemmer over hvad der skal foregå i kirken!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså Majs, jeg synes jo bare du skal stemme Ø! Og det er en total objektiv vurdering..... Eller noget ;) :D

Helt sikkert :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig. SF lyder som dem som vil kæmpe for dine mærkesager, og de vil også gøre sig bedre som støtteparti nu, hvor de har fundet deres retningen igen efter den ret kiksede regeringsdeltagelse, hvor de - ja - måtte gå for meget på kompromis. Det er i hvert fald det jeg oplever (og jeg er ikke SF'er, men har den sødeste medstuderende på facebook, som går vældigt meget op i at sætte SF på dagsordenen, og han har i hvert fald fået mine øjne op for, hvor langt partiet er nået med at samle sig igen).

Der er lige en praktisk detalje ifm. daginstitutioner, og det er at det jo et stykke hen ad vejen er kommunerne, som prioriterer de penge de modtager - og regeringen der bestemmer, hvor mange penge de skal have. Bare husk det, når der så er kommunalvalg, fordi jeg tror i virkeligheden det er dér den mere nærværende beslutning ligger i sidste ende, uanset hvordan landspolitikken ser ud.

Jeg beslutter mig nok først i boksen :chin: det er skide svært!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, men jeg ender sgu nok hos de radikale! Jeg føler mig heller ikke 100% hjemme hos nogen, men jeg synes de fører en god valgkamp og formår at udmærke sig i en generelt lidt tarvelig valgkamp. Det bliver også lidt en betragtning af, at jeg gerne vil have at de har en del at sige, og når jeg ser på meningsmålingerne, synes jeg de får FOR mange hug. Jeg vil gerne bidrage til at de får flere MF'er (gerne ministre:) som sagt før, synes jeg de gør et godt stykke arbejde).

Jeg er enig i at valgkampen er tarvelig og latterlig! Venstre kører på rød bloks regerings periode som om det er en joke og social demokraterne sender breve ud om at Venstres politik er nådesløs.

Når de mødes hakker de på hinanden som 2 gnavne gamle mænd der hænger i fortiden. De bliver for personlige på en jaloux og hoven og virkelig skidt måde. De kigger hele tiden på hvad der ER sket! Ærlig talt så bliver jeg direkte pinlig!!!! Det er lige til bogen "how NOT to føre en valgkamp"! Det er så lavt at bæltestedet er presset!

SÅ SE DOG FREMAD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fik jeg skrevet at jeg ikke kan lide vores statsminister kandidater :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, men jeg ender sgu nok hos de radikale! Jeg føler mig heller ikke 100% hjemme hos nogen, men jeg synes de fører en god valgkamp og formår at udmærke sig i en generelt lidt tarvelig valgkamp. Det bliver også lidt en betragtning af, at jeg gerne vil have at de har en del at sige, og når jeg ser på meningsmålingerne, synes jeg de får FOR mange hug. Jeg vil gerne bidrage til at de får flere MF'er (gerne ministre:) som sagt før, synes jeg de gør et godt stykke arbejde).

:ditto

Jeg synes det er vældig skræmmende, så meget de står til at gå tilbage :unsure Det er lidt som om danskerne har glemt Vestagers store indflydelse på den økonomiske politik denne valgperiode, der af eksperterne er blevet vurderet til at være overordnet godkendt under hensyntagen til de konjunkturer vi har haft. Det havde sgu nok ikke været samme konklusion, hvis ikke de Radikale havde holdt tøjlerne på A og SF!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i at valgkampen er tarvelig og latterlig! Venstre kører på rød bloks regerings periode som om det er en joke og social demokraterne sender breve ud om at Venstres politik er nådesløs.

Når de mødes hakker de på hinanden som 2 gnavne gamle mænd der hænger i fortiden. De bliver for personlige på en jaloux og hoven og virkelig skidt måde. De kigger hele tiden på hvad der ER sket! Ærlig talt så bliver jeg direkte pinlig!!!! Det er lige til bogen "how NOT to føre en valgkamp"! Det er så lavt at bæltestedet er presset!

SÅ SE DOG FREMAD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fik jeg skrevet at jeg ikke kan lide vores statsminister kandidater :D

Enig.

Og generelt, hold så op med at lade som om det er et præsidentvalg, med kun de to tosser i fokus! Det er så meget mere, end et valg mellem Helle og Lars - lur mig, om ikke også nogen andre får noget at skulle have sagt. Jeg er så træt af mediedækningen af dette valg <_< :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig.

Og generelt, hold så op med at lade som om det er et præsidentvalg, med kun de to tosser i fokus! Det er så meget mere, end et valg mellem Helle og Lars - lur mig, om ikke også nogen andre får noget at skulle have sagt. Jeg er så træt af mediedækningen af dette valg <_< :(

Præcis!!! Jeg vil fx meget hellere høre alternativet og KD - deres politiske dagsorden er mere "ren" og spin fri (og apropos så fyr dog de der spinnere, de er godt nok dårlige) og deres politik kender jeg ikke. Jeg har en ide om hvor de andre partier vil hen og hvordan. Men ikke de nyere partier. Jeg vil høre støtte partierne, hvilken retning regeringen trækkes. Jeg ORKKER ikke høre Lars og Helle - så få dag fat i den par terapeut!!! Hvis de skal være offentlige så vær det ordentligt!!! Vær forbilleder, sæt et godt eksempel! Fortæl hvad i vil ikke hvad de andre gør forkert jeeeeeeeesus!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på bar bund. Jeg læser og tester, men jeg synes sq det er svært :unsure

Det er et valg imellem pest eller kolera, for INGEN af dem har holdt alle deres løfter imens de har siddet på ministerposten.

Jeg er så træt af mudderkastning og forhøjet blodtryk, hos hvad der virker til samtlige danskere som deltager i debatten.

En ting har jeg fundet ud af: jeg er slet ikke enig med min stedfar og stedbror i noget som helst politisk, hvilket betyder at jeg ikke er blå :P

Jeg fik faktisk at vide, at jeg burde stille op til næste kommunalvalg som partiløs. For mange af de ideer jeg har, er realitiske og rigtigt gode for samfundet, men jeg ved sq ikke..

Da jeg stod og snakkede med en lokalpolitiker, var hun ret imponeret - det var bl.a. Hende der sagde at jeg burde stille op..

Jeg ved sq bare ikke nok om politik til at gøre det :D

Kan vi ikke få Haugaard tilbage? Han havde nogen helt vildt gode løfter :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du behøver sikkert ikke vide så meget om politik ;-) bare et har nogle gode og realistiske ideer/fremsyn for Danmark og måske kender lidt til forhandling, mon så ikke det ville gå fint? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du bytter konservativ ud med liberal alliance og propper SF ind som det femte så er jeg også en stor blok forvirring ifølge de tests :rolleyes så de hjælper mig slet ikke!

Her jeg jeg heldigvis mindst enig med LA... ;)

men for pokker det er svært altså! :blink :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du behøver sikkert ikke vide så meget om politik ;-) bare et har nogle gode og realistiske ideer/fremsyn for Danmark og måske kender lidt til forhandling, mon så ikke det ville gå fint? :-)

Hmm.. Jeg tror dog ikke at jeg er rustet til det "game". Det kræver jo virkeligt meget psykisk, at være politiker, om det så bare er som byrådsmedlem eller ting kandidat..

Jeg har en ven som stillede op sidst til kommunalvalg, han får dødstrusler (!!), selvom han ikke har været så meget PÅ, men egentligt bare er en lille mand, fra udkants Danmark med en mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det fedt det program på TV2 - synes i ikke at det er lidt interessant hvad førstegangs vælgerne havde valgt - altså hvilke partier de ville stemme på... 100% på rød blok!

Men også sjovt at se hvordan stemmerne fordeler sig på alle de grupper der er inde, hvis man ser på det ud fra holdninger, frem for parti..

Men det fortæller også at det var et misvisende program på mange parametre. Undersøgelser viser at førstegangsvælgere generelt er til fløjene, altså Enhedslisten og Liberal Alliance. Og sådan ca halvt af hver - det var ikke ligefrem det billede udsendelsen gav :)

Derudover synes jeg at det var dårligt, at så mange grupper der primært er offentligt ansatte var repræsenteret, men ikke en gruppe der primært er ansat i det private.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. Jeg tror dog ikke at jeg er rustet til det "game". Det kræver jo virkeligt meget psykisk, at være politiker, om det så bare er som byrådsmedlem eller ting kandidat..

Jeg har en ven som stillede op sidst til kommunalvalg, han får dødstrusler (!!), selvom han ikke har været så meget PÅ, men egentligt bare er en lille mand, fra udkants Danmark med en mening?

Ej, det var da voldsomt! Utroligt at nogle folk ikke kan opføre sig ordentligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg plejer at stemme venstre - men ender nok med et konservativt kryds denne gang. Jeg kan simpelthen ikke magte al den mudderkastning der er mellem venstre og socialdemokratiet i øjeblikket. Lige et kort øjeblik overvejede jeg også at stemme liberal alliance, men de er simpelthen lige liiidt for kantede i et par af deres synspunkter.

 

Jeg stemmer ikke personligt men på partipolitik ud fra mine kernesynspunkter:

 - Det skal kunne betale sig at arbejde (ned med kontanthjælpen, op med beskæftigelsesfradraget så lavtlønnede kan få nogle skattelettelser).

 - Frihed for individet, åben indvandring til dem der VIL landet (dvs. arbejde, sprog osv.)

 - Effektiviseringer i den offentlige sektor - jeg tror at vi ved at afbureaukratisere den offentlige sektor og indføre nogle mere effektive arbejdsgange kan få mere værdi for vores skattekroner. Jeg arbejder i en virksomhed, der jævnligt byder på offentlige opgaver og jeg kan se, at vores prisniveau (og vores konkurrenters) ligger MARKANT under det offentliges omkostninger. Og det er ikke fordi vi stiller med færre hænder - det er simpelthen fordi vores arbejdsgange er mere effektive, vi har store synergier i vores administration og sådan noget som fravær - som ofte ligger på en 5-10% i det offentlige kan klares på 2-2,5% hos os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jer som stemmer udfra skattelettelser på baggrund af sænkning af KH; har i selv prøvet at være på kontanthjælp?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jer som stemmer udfra skattelettelser på baggrund af sænkning af KH; har i selv prøvet at være på kontanthjælp?

 

Niks... Men har haft masser af mindstelønsjob som ung, der kunne have haft rigtig godt af en skattelettelse, således at dem, der ikke får den lange uddannelse jeg fik, også har mulighed for at leve af deres fuldtidsjob, når de får børn.

 

Det er ikke nødvendigvis kh som sådan jeg angriber (den tror jeg faktisk er lav nok) - men den sammensætning af alverdens tilskud oveni kontanthjælpen, der gør gevinsten ved arbejde simpelthen bliver alt for lav for visse grupper. I min ideelle verden så er kontanthjælpen den absolut sidste maske i vores sociale sikkerhedsnet. Den skal give folk tag over hovedet, mad på bordet og give deres børn tøj på kroppen. Det er "nød"-penge for at undgå decideret fattigdom. Den skal ikke dække ferier, smøger, Netflix eller noget som helst i den dur. Det er meningen at den skal give folk motivation til at få et arbejde!

 

Det handler ikke om en omfordeling af penge fra fattig til rig (altså f.eks. sænkning af topskat) - men jeg går hardcore ind for, at den enlige mor, der knokler sig selv op hver morgen for at aflevere sine børn (og få kabalen med pasning og skæve arbejdstider til at gå op) for at kæmpe sig på cykel til et fysisk hårdt mindstelønsjob som kassedame eller rengøringsassistent, HUN skal fandme kunne mærke det! Hun skal have mulighed for at give sig selv og sine børn noget, som hendes nabo, der sidder på kontanthjælp derhjemme og krydrer røv, ikke kan. Derfor - en sænkning af ydelser til dem der ikke arbejder - direkte over i lommerne på de lønmodtagere der tjener allermindst i form af skattelettelser.

 

Og så håber jeg i øvrigt at der kunne komme en generel oprydning i systemet. Syge mennesker skal jo ikke være på kontanthjælp - de skal enten være på sygedagpenge eller på førtidspension afhængigt af hvad de fejler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du leve for 13.900 kr. FØR skat, med 1-2 børn?

Du kan argumentere nok så meget for dit valg, men når du ikke har været på kontanthjælp, så synes jeg et eller andet sted heller ikke, at du kan tillade dig og sige at "det ikke kan betale sig at arbejde" på en kontanthjælp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Niks... Men har haft masser af mindstelønsjob som ung, der kunne have haft rigtig godt af en skattelettelse, således at dem, der ikke får den lange uddannelse jeg fik, også har mulighed for at leve af deres fuldtidsjob, når de får børn.

Det er ikke nødvendigvis kh som sådan jeg angriber (den tror jeg faktisk er lav nok) - men den sammensætning af alverdens tilskud oveni kontanthjælpen, der gør gevinsten ved arbejde simpelthen bliver alt for lav for visse grupper. I min ideelle verden så er kontanthjælpen den absolut sidste maske i vores sociale sikkerhedsnet. Den skal give folk tag over hovedet, mad på bordet og give deres børn tøj på kroppen. Det er "nød"-penge for at undgå decideret fattigdom. Den skal ikke dække ferier, smøger, Netflix eller noget som helst i den dur. Det er meningen at den skal give folk motivation til at få et arbejde!

Det handler ikke om en omfordeling af penge fra fattig til rig (altså f.eks. sænkning af topskat) - men jeg går hardcore ind for, at den enlige mor, der knokler sig selv op hver morgen for at aflevere sine børn (og få kabalen med pasning og skæve arbejdstider til at gå op) for at kæmpe sig på cykel til et fysisk hårdt mindstelønsjob som kassedame eller rengøringsassistent, HUN skal fandme kunne mærke det! Hun skal have mulighed for at give sig selv og sine børn noget, som hendes nabo, der sidder på kontanthjælp derhjemme og krydrer røv, ikke kan. Derfor - en sænkning af ydelser til dem der ikke arbejder - direkte over i lommerne på de lønmodtagere der tjener allermindst i form af skattelettelser.

Og så håber jeg i øvrigt at der kunne komme en generel oprydning i systemet. Syge mennesker skal jo ikke være på kontanthjælp - de skal enten være på sygedagpenge eller på førtidspension afhængigt af hvad de fejler.

Du er klar over at det er kommunerne Der smider syge på kh? Reglerne er meget firkantet sat op.

Det ville kræve en masse opfølgning og overvågning af kommunerne.

Kommunerne vil gerne spare penge, derfor ender en masse syge på kh i stedet for på sygedagpenge.

Førtidspension kan man nærmest ikke få før man er døden nær, og selv der skal man arbejdsprøves ned til 3x13 min pr uge. Er det rimeligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er er alvorligt skråplan, hvis man kun "må" gå ind for at skære på de områder, man selv har været indenfor. Er det så også kun (tidligere) psykiatriske patienter, der må have en holdning til psykiatrien? Kun studerende, der må have en holdning til su? Kun ældre, der må have en holdning til ældreplejen? Det bliver da noget rod.

Jeg synes tværtimod at en god politikker, prøver at sætte sig ind i alle facetter af livet med både hjerte og hjerne. Og det tror jeg på, at mange gør uanset blok/parti/holdning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, det er er alvorligt skråplan, hvis man kun "må" gå ind for at skære på de områder, man selv har været indenfor. Er det så også kun (tidligere) psykiatriske patienter, der må have en holdning til psykiatrien? Kun studerende, der må have en holdning til su? Kun ældre, der må have en holdning til ældreplejen? Det bliver da noget rod.

Jeg synes tværtimod at en god politikker, prøver at sætte sig ind i alle facetter af livet med både hjerte og hjerne. Og det tror jeg på, at mange gør uanset blok/parti/holdning :)

Tror det var mere en kommentar til at folk tror det er sååå nemt og luksus at være på fx kh. At de ikke ved at der faktisk bliver stillet en hel masse krav .

I dag er debatterne omkring kontanthjælp gennemsyret af barnlighed, i mangel af bedre ord.

Mange tror at folk selv vælger at være der. At de ikke først har været på dagpenge eller sygedagpenge.

Mange tror at det kun er økonomi der mor til at tage job.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du leve for 13.900 kr. FØR skat, med 1-2 børn?

Du kan argumentere nok så meget for dit valg, men når du ikke har været på kontanthjælp, så synes jeg et eller andet sted heller ikke, at du kan tillade dig og sige at "det ikke kan betale sig at arbejde".

 

Ja - det ville jeg faktisk godt kunne. Jeg ville endda kunne få boligsikring og fripladser oveni f.eks. Prøv at tjekke SU satsen for forsørgere. Den er der MANGE der lever med små børn på i årevis. og den er mig bekendt væsentligt lavere. Det ville blive stramt - men ikke strammere end jeg f.eks. levede som studerende.

 

Jeg har ikke været på kontanthjælp - men jeg har heller aldrig været pensionist eller på dagpenge. Det betyder ikke at jeg ikke er kvalificeret til at have en holdning. Derfor smider vi alle vores stemme på det, som vi mener er mest retfærdigt og det som vil tjene Danmark bedst. Jeg mener, at de der tjener allermindst får for lidt ud af at gå på arbejde. Og det kan jeg godt tillade mig at sige - ligesom du kan tillade dig at være lodret uenig. Sådan fungerer det faktisk :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER