Carcassonne

Hvad når den lille er født?

43 indlæg i dette emne

Hej :)

 

Nu har jeg jo læst så meget om gravidlitet, men synes ikke jeg har læst meget om hvad man skla gøre når den lille er kommet ud.

 

 

Min grandkusine sagde at der var noget med at den lille skulle have d-dråber, men hvad er det egentlig? hvor meget? hvor længe? :)

 

Andet man skal huske i forhold til den lille?

 

Jeg husker det som om at man anbefaler amning til 6 månedersalderen, men hvornår begynder man på andet? grød? rigtig mad osv? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er rigtigt nok at det anbefales fuld amning de første 6 mdr. Altså kun amning.. De næste 6 mdr. Anbefales det delvis amning altså amning og grød/mos og de fleste begynder så småt at spise mosede kartofler og smager sovs o.l ved 8-10 mdr. (Siger min mor) har selv været i tvivl og spurgt mig for..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og d-dråber er d-vitamin i dråbeform, som det anbefales at give dem fra 2 ugers alderen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle de ting fortæller sundhedsplejersken dig.. Hun kommer som regel hjem til dig, efter 3-4 dage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

D-dråber er D vitamin i dråbeform, som alle babyer skal have tilskud af fra de fylder 2 uger, til de bliver 1 år..... Mange babyer kan få lidt bøvl med maven over det, men efterhånden kan man få dråber som er lavet på andre olier, som ikke er hårde ved maven (fx lactocare eller D-pearls)

Så skal de have jerntilskud fra 6 måneder, men det ligger jo lidt ude i fremtiden ;)

Når den lille bliver 4 måneder, kan man begynde på at lade ham få smagsprøver af grød og mos, og så trapper man langsomt op, så han er klar til at få deciderede måltidsportioner omkring 6 måneder (nogle babyer er meget sultne, og bliver svære at holde mætte udelukkende på mælk helt til 6 måneder, så kan man supplere mere med grød/mos)

Hmm..... Det er nok lige hvad jeg har at byde ind med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med os mødre efter fødslen? Jeg tænker man jo mister en del blod under en fødsel. Skal man fortsætte med at tage sine jern tbl når man har født? Eller skal man stoppe med dem idet man føder? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med os mødre efter fødslen? Jeg tænker man jo mister en del blod under en fødsel. Skal man fortsætte med at tage sine jern tbl når man har født? Eller skal man stoppe med dem idet man føder? :)

Jeg fik af vi af sundhedsplejsken at det kommer an på om man har mistet meget blød under fødslen og man derfor har brug for ekstra jern.. Vi fik også at vide at hvis man har flere gravitamin tilbage så skal man bare fortsætte med og tage dem inden du går over til nogle andre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik af vi af sundhedsplejsken at det kommer an på om man har mistet meget blød under fødslen og man derfor har brug for ekstra jern.. Vi fik også at vide at hvis man har flere gravitamin tilbage så skal man bare fortsætte med og tage dem inden du går over til nogle andre..

Oki doki. :) Mange tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik af vi af sundhedsplejsken at det kommer an på om man har mistet meget blød under fødslen og man derfor har brug for ekstra jern.. Vi fik også at vide at hvis man har flere gravitamin tilbage så skal man bare fortsætte med og tage dem inden du går over til nogle andre..

Ej hvor dejligt du lige kunne byde ind med det, for jeg har netop tænkt på om jeg kunne fortsætte med dem. Jeg kommer nemlig til at have en del tilbage og synes da det ville være synd at de bare skulle gå til. Men samtidig vil man jo ikke tage flere hvis det ikke er godt for en... Så tak. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

D-dråber er D vitamin i dråbeform, som alle babyer skal have tilskud af fra de fylder 2 uger, til de bliver 1 år..... Mange babyer kan få lidt bøvl med maven over det, men efterhånden kan man få dråber som er lavet på andre olier, som ikke er hårde ved maven (fx lactocare eller D-pearls)

Så skal de have jerntilskud fra 6 måneder, men det ligger jo lidt ude i fremtiden ;)

Når den lille bliver 4 måneder, kan man begynde på at lade ham få smagsprøver af grød og mos, og så trapper man langsomt op, så han er klar til at få deciderede måltidsportioner omkring 6 måneder (nogle babyer er meget sultne, og bliver svære at holde mætte udelukkende på mælk helt til 6 måneder, så kan man supplere mere med grød/mos)

Hmm..... Det er nok lige hvad jeg har at byde ind med ;)

Ang d-dråber, så hedder det 2 år nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har jo en del ekstra blod, så tror man skal miste meget før det har betydning.

Bebs må begynde at spise enkelte ting fra de er 4 måneder. Jeg har en veninde hvis barn spiser meget, og hun supplerede amningen med fast føde fra han var 4-5 måneder.

Jeg fik en lille bog første gang jeg var til JM der er et afsnit omkring når barnet er født.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået en bog af sundhedsplejen som hedder sunde børn.. Der står en helt masse om børn fra 0-3 år.. alt fra vacciner til mad mm.. Den er vist lavet af sundhedsstyrelsen.. hvis I ikke har fået den synes jeg i skal spørge sundhedsplejsken..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået en bog af sundhedsplejen som hedder sunde børn.. Der står en helt masse om børn fra 0-3 år.. alt fra vacciner til mad mm.. Den er vist lavet af sundhedsstyrelsen.. hvis I ikke har fået den synes jeg i skal spørge sundhedsplejsken..

Nu møder vi ikke sundhedsplejesken før efter fødslen, så hænger måske sammen med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu møder vi ikke sundhedsplejesken før efter fødslen, så hænger måske sammen med det :)

Nårh Ja, det er måske ikke alle steder man får tilbudt at mødes med sundhedsplejersken inden fødselen.. Det har vi nemlig haft mulighed for.. men der er i hvert fald sådan en bog, så mon ikke alle får den..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh Ja, det er måske ikke alle steder man får tilbudt at mødes med sundhedsplejersken inden fødselen.. Det har vi nemlig haft mulighed for.. men der er i hvert fald sådan en bog, så mon ikke alle får den..

Har ihvertfald fået den der "Barn i vente" fra lægen og fandt lige den anden på nettet :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvordan vil i transportereden lille hjem når i har født?

Jeg ved ikke om det er bedst i lift eller autostol? :huh nogle erfarne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan vil i transportereden lille hjem når i har født?

Jeg ved ikke om det er bedst i lift eller autostol? :huh nogle erfarne?

Det kommer vel an på hvordan du kommer hjem. Hvis det er i bil, må man ikke bruge liften mere, der skal det være autostol :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med mindre at du har liftnet er det vidst ulovligt i lift :-)

Min far har lovet at hente os, og han har også vores autostol, så vi kan komme hjem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan vil i transportereden lille hjem når i har født?

Jeg ved ikke om det er bedst i lift eller autostol? :huh nogle erfarne?

Høre ikke lige til her inde, men ville lige komme med et lille pip. ;)

Man kan leje en special lift i babysam, som er beregnet til bil. Den er lavet i hårdt plast på ydersiden, og der er seler i, så baby ikke kan tumle rundt, ved opbræmsbinger og ulykker. Den er rimlig billig at leje, og den mest optimal hvis man skal køre meget eller længe med baby, da den ikke belaster babys ryg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I autostol, da vi kører i bil. Du må i øvrigt også kun bruge godkendte lifte, der kan sikkerhedsfastgøres korrekt i bilen - tror kun der er 3-4 stykker på det danske marked, ex Easylift. De kan dog kun bruges i en relativt begrænset periode og er altså slet ikke så sikre som autostole :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tanke var også autostol. Ja , vi kører i bil. :)

Men har nemlig også læst på sygehusets hjemmeside at man kan låne liftnet ved dem for meget lille beløb .. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi kører hjem i egen bil, så det bliver i autostol :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I autostol, da vi kører i bil. Du må i øvrigt også kun bruge godkendte lifte, der kan sikkerhedsfastgøres korrekt i bilen - tror kun der er 3-4 stykker på det danske marked, ex Easylift. De kan dog kun bruges i en relativt begrænset periode og er altså slet ikke så sikre som autostole :)

Nåh okay.. Har slet ikke sat mig ind i det der.. Men hvis det skal være godkendt på den måde der, så nupper vi vidst bare autostolen :) tak ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tanke var også autostol. Ja , vi kører i bil. :)

Men har nemlig også læst på sygehusets hjemmeside at man kan låne liftnet ved dem for meget lille beløb .. :)

 

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den - men der lå på et tidspunkt en ganske rædselsfuld film på rådet for større færdselssikkerheds hjemmeside om, hvad der sker med baby ved et uheld, hvis der KUN er lift-net på  :bye  Det var nok til at jeg fravalgte bare at gøre det på den strækning på 1100 meter, vi havde hjem sidste gang i bil :( 

Så jeg vil sige, at medmindre der er en medicinsk årsag til, at baby ikke må komme i autostol på hjemvejen, så ville jeg aldrig aldrig aldrig gå på kompromis med sikkerheden. For selvom man selv er en god bilist, kan man sgu ikke tage højde for alle de andre idioter ;)

Hvor lang er jeres køretur hjem? Sandsynligheden for at baby sover trygt hele vejen er jo TEMMELIG stor - hvis bebs lige har fået en tør ble, noget at spise og du sidder ved siden af, så summes de fleste helt små børn i søvn af lyden/de små rystelser ved at køre i bil  :7himmel

 

EDIT: De godkendte er ex. Easylift, Babysleeper http://www.britax-roemer.dk/autostole/autostole/baby-safe-sleeperog boxetten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER