Munck Abildgaard

Julebudget..

30 indlæg i dette emne

Hej hej.

Min bror har foreslået at vi ændre vores julegavetraditioner. Altså at, når man får børn, så er det børnene der får gaver og ikke forældrene. De har købt hus i sidste måned og har ikke pengene hængende på træerne :)

Jeg kan egentlig godt forstå dem!! Men er også lidt skuffet.

Vi er en stor familie! Min mor har 6 børn og hendes mand har 3. Så egentlig er vi jo 9 børn, de skal give gaver.

Vi giver ikke papsøskende gaver. Så vi giver hinanden gaver, min mor+mand og min mormor.

Nu vil de så skære min mand og mig fra. Så det er Victoria der får. Vi er bare de eneste der har fået barn.

Så vi skal stadig give mine 5 søskende, min mor og mormor. Hvor vi så derimod "kun" får gaver fra min mor, mormor og storebror TIL Victoria. (de andre søskende er små og hjemmeboende)

Jeg vil så sidde juleaften med 3 gaver - en fra min svigermor, min mand og min datter.

Hmm... Min mor spurgte så, hvad jeg ellers ønskede....

Så jeg vil da lige høre hvordan i gør ved jer?

Hvem giver i gaver? Hvor mange og hvad er jeres budget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

åhhh vi har også et stramt budget i år. Så gaverne bliver ikke de største. Men vi giver gaver til

Mine forældre

min mands mor og hendes mand

min mands far og hans kone

min farmor

min søster

og mine 2 nevøer og 1 niece.

til min kusines søn, (men hos ham bliver jeg også moster, og i år bliver det et hjemmesyet 100 gode ønsker tæppe)

og så til hinanden.

Jeg glæder mig til, at vi får et barn, som også skal have julegaver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

til gengæld er vi ikke på gave med min mands brødre, som er i alt 5 stk. Men det har vi simpelthen ikke råd til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver til alle i familien. Lille som stor, gaverne er ikke nødvendigvis lige store

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver gaver til

Mandens børn (3)

Vores forældre (4)

Nevøer/niece (6)

Mandens søster + svoger (2)

Mine søstre (2)

og så giver vi jo hinanden...

Jeg får som regel gave fra

vores forældre, min ene søster og min mand

Vi er ikke på gave med mandens bror + kone

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også snakket juletraditioner herhjemme. Der er ingen der har ret mange penge og min familie er desværre meget opsat på det skal gå op beløbsmæssigt.

Her bliver det sådan at vi giver mine forældre for 300kr (tilsammen) så giver de os for 300kr (som de så fordeler på min mand, mig og barnet)

Jeg giver mine søskende for 150 og så giver de også for 150 tilbage som de fordeler på barnet og mig.

jeg ville nemlig også være ked af at give afkald på mine gaver. men beløbet er jeg jo ligeglad med så det passer mig fint mine gaver bliver mindre af at barnet også skal have.

Jeg synes selv det er en rigtig god løsning. måske du kunne foreslå den for din bror ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hjemme giver vi gaver til:

Forældre: 5 stk (papfar er incl).

Bedsteforældre: 4 stk.

Søskende: 1 (giver ikk til mandens halvsøskende).

Nevø: 1.

Også selvfølgelig til hinanden..

I år er det rimlig nemt forældre og bedsteforældre får et bryllups billede.. Så det er kun min lillesøster og nevø der skal have gave.

I en del år har det nu i min familie været sådan at min mormor & morfar + min farmor kun giver gaver til dem der er med det sted hvor de fejre jul. Vi giver så altid julegaver til dem uanset hvor de er henne, og det sys jeg er helt iorden..

Knus marianne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi giver gaver til

Begge hold forældre

2 bedsteforældre

lillebror

storebror og kone + 2 niecer

nevø

måske min storebror, det kommer an på ham og hvordan ham økonomi ser ud.

Vi får gaver fra alle dem vi giver til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er en del søskende i min familie, og vi har besluttet kun at give gaver til dem vi holder jul med :)

Nogle af mine søskende har fået børn, og der har jeg/vi så aftalt at de får en mindre gave, og børnene så får en lidt større..

Vi giver kun for cirka 150-200 kr per par, til hver person, men de der så har børn, får for 100 kr hver også får barnet så for 300-400 kr :)

Jo flere børn der kommer, jo mindre bliver gaven til forældrene nok også, men umiddelbart ville jeg synes det var ærgerligt ikke at få en gave, af dem der var der til jul :( Vi giver SLET IKKE gaver til dem vi ikke holder jul med - heller ikke børnene.. Men det er jo så netop fordi alle de der er der juleaften får en gave :)

Vi giver dog ALTID vores mor og far en gave, om vi er der eller ej :) de får nemlig kun gaver af os børn.. Det samme med min lillebror faktisk, som ikke har nogen bedsteforældre, og ikke ser sin biologiske far - lidt "snyd" egentlig, når ingen andre "børn" får hver jul egentlig.. Men han er den yngste, og sådan har det bare altid været... Og sådan er det stadigvæk,s elvom han er 15... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver til forældre, søskende og søskendes børn. Snakker dog om, at det skal have ende med søskendes børn når de når en hvis alder... Spørgsmålet er bare hvor gamle de skal være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver primært til min familie, som også er dem vi fejre jul med :)

Hidtil har alle børnene på min mands side fået gaver, men sidste år blev vi enige om, at det istedet skulle gøres til store fødselsdagsgaver :)

Vi giver således kun til min familie:

Mine forældre (beløb 200-300 til dem hver)

Min søster og svoger (200 kr. til dem hver)

Bedstefar (200 kr.)

2 morbrødre (200 kr.)

Moster + mand (100 kr. til dem hver)

Mine 2 kusiner 100 kr. til dem hver)

min bonusdatter - også hinanden. Ovenstående er også den flok vi fejre jul sammen med :loveshower Når Fie fejre jul med os, så giver hun også gave til ovenstående, så alle gaverne har vi skulle købe dobbelt af i år, dog er beløbet fra Fie ca. halvdelen af hvad vi giver for.

Derudover giver jeg også gave til min veninde (vi giver for mellem 300-500 kr., afhængig af ønskerne), også har vi indført fælles par-jule-gave med samme veninde og hendes kæreste der er maks. beløbet 200 kr.

Når der skal købes så mange, så lærer man at starte tidligt, så jeg mangler faktisk kun 4 gaver nu - og de skal købes inden december :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gir vores forældrer ( 6 stk incl papforældrer), mine søskende, vores nevøer og hinanden. Plus min farmor.

Mandens søskende er vi ikk på gave med samt et hold niecer og nevø på 5 i alt, da vi kun ser dem 1 - 2 gange om året.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme har vi ikke fællesøkonomi, men sørger hver især for at give hver vores familie gaver, men skriver begge vores navne på

Mig:

-Mor 600 kr

-Far 300 kr

-Fars kone 300 kr

-Søster: 200 kr

-Bror+ kæreste 200 kr

-Niece 300 kr

-Papniece 300 kr

-Kæresten 1000 kr

Kæresten

-Mor

-Far+kone

-Bror

-Søster

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver gaver til:

Min mor

Mine svigerforældre

Vores bedsteforældre (2 stk)

Daniels børn

4 af Daniels niecer, der bor hos plejefamilie

Evt. andre børn vi holder jul med

Vi får gaver fra:

Hinanden

Min mor

Min mormor

Synes julen er lidt "tam" med gaver, men sådan er det vel at blive voksen, går jeg ud fra. Julen er børnenes fest ;) Jeg elsker at pakke op, og se hvad folk har fundet på af ting til mig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver gaver til:

Mine forældre

Mandens forældre

Mandens farmor

Vores tilsammen 11 nevøer/niecer (mandens fætters dreng og mandens kusines 3 drenge er talt med her)

Vores egne børn

og så os selv

Vi får gaver fra:

Mine forældre

Mandens forældre

Mandens farmor

Vores børn (hjemme lavet i børnehaven)

Os selv i mellem

Vores børn får gaver fra:

Mine forældre

Mandens forældre

Mandens farmor (deres oldemor)

Mine 2 brødre og koner

Mandens søster og mand

Mandens fætter og kæreste

Mandens kusine og mand

Mandens moster og onkel

Os

Nu kan jeg da bedre forstå at vi slæber gaver hjem, som ungerne har fået :blink De får jo fra mange, det har jeg aldrig lige tænkt på :D

Vi giver ikke gaver til vores søskende, da det vil bliver alt for meget der. Så heller give det mere til børnene, vi mangler ikke noget selv, så vi ved som regl aldrig hvad vi ønsker os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor skal du stadig give din mor og mormor de er jo forældre som dig og din mand og deres børn får jo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har de sidste år, haft den aftale med vores søskende: at når der kom børn til - fik børnene gaver og ikke forældrene.

Vi skal give gaver til:

mine forældre

mandens forældre

min mormor

nevøer/niecer: 7 + 2 bonus

vores egne børn

hinanden

derudover giver vi til et vennepars børn samt jeg giver min søster en lille ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor skal du stadig give din mor og mormor de er jo forældre som dig og din mand og deres børn får jo

Du har ret - vi ville jo ikke skulle give min mor og mormor.

Tusinde tak for alle jeres svar! Det er skønt med respons! :biglove

Jeg må have fat i min mor og høre hvad vi finder ud af - jeg synes hvertfaldet det er ærgeligt at skære dem helt væk.

Måske skal vi, som nogle skriver, give til dem vi holder jul med.

Men på den anden side ville mine tvillingbrødre på 12 år, blive skuffede hvis de pludselig ikke skulle have gave fra os, andet end hver andet år.

Hm... træls! :prik

Jeg må nok bare indse at jeg er blevet voksen og ikke længere kan få gaver. At det kun er vores datter der kan få gaver nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her giver vi gaver til:

- mor

- far

- søster og svoger + deres to drenge

- bror og svoger

- mor og far

- farmor

- søster og svoger

og så giver vi selvfølgelig hinanden :)

Jeg har ingen bedsteforældre tilbage, så der er ingen der bliver "forsømt" der. Manden har et par halvsøskende med børn, og hverken halvsøskende eller tilhørende børn for gaver, hvilket udelukkende er min mands valg. Han har ikke så nært et forhold til dem.

For at spare lidt penge har jeg i længere tid haft en aftale med mine søskende om at vi kun giver hinanden gaver det år vi holder jul sammen - hvilket vil sige hvert andet år. Min søsters skønne drenge får alligevel gaver, og vi får også gaver fram dem. Når vi så får børn, tror jeg at vi stopper med at give drengene gaver, og i stedet får de så fra vores børn, lige som at vi vil stoppe med at få fra drengene, og i stedet vil vores børn få. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min familie lavede vi traditionen om for et par år siden. Før gav vi gaver til alle, men nu giver vi kun gaver til børnene. Det passer mig ganske udemærket. Jeg sparer penge og tid (på at købe og bytte gaver) og jeg nyder meget mere at se Hannahs ansigt når hun åbner gaver, end jeg selv nyder at åbne gaver.. :)

Men vi (mine søstre og jeg) ved godt at der altid falder en gave af til os fra både vores mor og mormor, så vi køber også altid en lille gave til dem. Selvom det er imod aftalen.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja, det er altid dilemaet op til jul. Jeg er meget imod, den der med, at det kun er børnene der skal have. Hvorfor?? De får i hoved og r.. altid. De mangler ikke noget. Jeg synes også problemet er, at børnene får, og så bliver man jo nødt til at give en gave, til den de får gaven fra. Så har vi jo ikke sparet noget, men det er stadigvæk kun børnene der får. :rolleyes

Min mands mormor og morfar meldte ud for et par år siden, at de kun gav børnene nu. De får så 1000 kr hver!!! :blink Helt ærligt, hvorfor kunne vi så ikke alle 4, få en gave hver til 500 kr?? Det forstår jeg simpelthen ikke. Så bliver jeg faktisk lidt skuffet og ked af det. :( Men okay, jeg er også en stor gavefreak!! :D

Vi prøvede også at skære nogle fra i år, men det kunne jeg bare ikke nænne. Men tænker lidt, at det måske bliver sådan, at dem vi holder jul med, af vores søskende, dem giver vi gaver.

Vi har et budget på ca 3500 kr, så det bliver mellem 100 til 300 kr pr person. Vi har så godt nok købt til børnene for længe siden, så de penge er udover budgettet.

Men ja, det er sgi en svær problemstilling. Håber i finder en god løsning. :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Jeg kan SOM SÅDAN godt følge den med at man dropper gaverne til de voksne søskende, og kun giver børnene. Men jeg foreslår det ALDRIG selv :whistling Og håber meget, at ingen andre gør det heller. :P Og HVIS det skal være sådan, så synes jeg altså det er "fair" at man først gør det når alle har børn. Eller at man dropper at give gaver søskende imellem, uanset om man har børn eller ej (og at man altså heller ikke skal give gaver til barnløse søskende, hvis de kun giver til ens barn). Hmm, ved ikke om det gav mening?

Anyway, herhjemme køber min mand til sin side af familien (mor, far, storebror, svigerinde, søster, måske søsterens eksmand og så tre nevøer) og jeg køber til min side af familien.

Jeg/vi har aldrig givet min moster, onkel og kusine julegaver, hvilket egentlig er lidt unfair, eftersom det er min moster og onkel der holder julen :rolleyes Men sådan har det bare altid været. Vi plejer at få af dem, men jeg tror nok at de dropper at give "til de voksne" når der kommer børn, at give til. Det synes jeg også er fair nok.

Jeg skal så købe gaver til min far, stedmor, mormor, mor, storebror + kæreste, nevø og niece. Og vi får så også gaver af alle dem. Såvidt jeg ved, får min storebror og hans kæreste stadig gaver af alle (undtagen min moster og onkel), selvom de har fået børn. Jeg har i hvert fald ikke et sekund overvejet at droppe at give dem gaver, og tror min mor ville gå i koma, hvis nogen foreslog at hun ikke skulle give sin lille dreng gaver :rolleyes

Jeg kunne så godt frygte lidt at min bror foreslog at vi droppede gaver til hinanden, for han ønsker sig aldrig noget :unsure Tilgengæld er hans kæreste utrolig julet, så jeg håber at hun holder ham til ilden med gaver :lol

Puha, lang besked herfra, håber det gav mening alt sammen :)

Ps. Budgetmæssigt regner jeg med at bruge max 4500 til de ovenstående + min mand og min bedste veninde. Jeg plejer med nød og næppe at kunne holde mig lige under 4000, men der er så kommet en nevø mere siden sidste år, og jeg ANER ikke, hvad jeg skal give min mand :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os er listen:

*"Hinanden"

*Min mor

*Min Far

*Min bror

*Min brors kæreste

*Min Bedstemor

*Mandens Far

*Mandens fars dame

*Mandens fars dames datter

*Mandens farmor

*Mandens mor

*Mandens mors mand

*Mandens mormo

*Mandens Søster

*Mandens søsters forlovede

*Fælles veninde + hendes søn

*Fælles venner par + deres børn (3 stk)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min side af familien har de voksne de sidste år givet gaver "i ring". Vi er 9 voksne og 7 børn. Og her bliver børn ikke defineret efter generation, men efter alder - så man er barn indtil man fylder 18, derefter er man voksen. De 7 børn får gaver fra alle (for typisk 200-250 kr). De voksne giver så gaver i ring, forstået på den måde, at man kun skal købe til én voksen - tilgengæld køber man så for 1000 kr. Så i stedet for at skulle købe til 8 voksne for 200-250 kr, så skal man kun købe til en person (og så måske til sin partner også :)). Så rykker vi bare navnene hver jul, så man giver til en ny næste gang.

Det synes jeg er en rigtig god løsning - det er både billigere, men også meget nemmere, samt man kan ønske sig nogle større ting. Men så risikerer man jo så også kun at få en gave... :o

Mine forældre og jeg har dog den tradition at give bonus-gaver, hvilket betyder at vi giver lidt mindre gaver oveni, synes jeg er meget hyggeligt - og rart der er lidt flere gaver at pakke op.

Når jeg holder jul i min mands familie giver jeg stadigvæk til børnene, mine forældre og min mormor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lavet juletraditionen om i år i min mands familie og det passer mig egentlig ret fint..

Vi giver kun hans søskende en lille ting ( 130 kr ca ) og så giver de pigerne og ikke os.. Min svigerforældre får ikke noget og vi får ikke fra dem, kun pigerne og det er egentlig ok.. De har ikke voldsomt med penge og jeg er på SU, så jdet passer os fint...

Jeg synes gaverne til pigerne er de vigtigste :) gaverne betyder ikke så meget for mig mere.. Men jeg får så gave fra min mand, mine forældre og min søster...

Vi skal så give gaver til mine forældre, min søster og hendes mand og deres to drenge.. Pigerne får så gaver fra dem jeg lige har nævnt og mandens forældre og hans to søskende og fra os selvfølgelig :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER