Carcassonne

Overvejelser om huskøb

15 indlæg i dette emne

Hej.

Hvor gamle var I da i købte første hus/lejlighed.

Havde i sparet op til den/det eller hvordan?

Hvilke kriterier har I til det/den første hus/lejlighed

Vi taler om at købe hus når vi er færdige med at læse, men vil gerne kunne betale hele udbetalingen som jo er 20 %, og vi kigger på huse på 1,5 mio til 3 mio kr. så i teorien kan vi skulle have 600.000 kr sparet op før vi kan købe hus, men sådan er det jo :)

Derudover er det sådan lidt at vi jo gerne bare vil købe et hus med en masse plads så vi ikke skal flytte før alle børnene er flyttet hjemmefra, men idet vi gerne vil have 4 børn skal vi jo købe et meget stort hus (med min. 7 værelser - 4 børneværelser, 1 kontor, 1 soveværelse og 1 stue), men alle værelserne bliver jo ikke relevant før man har fået alle børnene, så kommer jo til at tage tid idet vi gerne vil have 4 år i mellem dem:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var 23 og min mand 25 vores det første var en andel som vi tjente ret godt på og derfor sidder vi kun med realkreditlån i vores hus vi har nu det købte vi for 2 år siden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg var 26 år da vi købte vores hus, min mand var 30 år. Min mand havde en ejerlejlighed som han købte da han var ca 24 år. Heldigvis for den var helt klart med til at vi havde en god udbetaling og kunne købe et godt hus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er 26, og har endnu tilgode at købe det første hus/lejlighed. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var 21 og min mand var 32 ;)

Vi købte et hus vi mente vi ville bo i i nogle år så vi kunne tjene lidt på det så vi kunne komme tilbage til den bydel jeg er vokset op i ( den er nemlig lidt dyrere end nogle andre steder i Randers ) :rolleyes

Da vi så havde fået barn nummer 2 solgte vi og flyttede, så vi boede i vores første hus i knap 3 år ;)

Vi havde ikke noget til udbetalingen til det første ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi købte vores første hus i 2005 her i Thorsø, der var jeg 25 og min mand 26 år. Jeg var under uddannelse og min mand arbejdede.

Vi havde ikke sparret op, men fandt ud af, at vi kunne bo billigere i vores eget, end vi gjorde da vi boede i lejlighed. Vi gik i banken og fik udregnet, hvad vi kunne låne for, og så kiggede vi ellers bare salgsannoncer

Krav, jamen det skulle være et hus, hvor vi ikke skulle starte med at sætte en masse i stand, for det havde vi ikke mod på. Men kravene var ellers at der skulle være busforbindelser til større byer, der skulle være pasningsmuligheder herunder børnehaver, skole osv, indkøbsmuligheder og generalt at der skulle være plads til, at vi ikke skulle flytte efter 5-10 år, fordi det så ikke var et børnevenlig hus eller by vi var flyttet til.

Det første hus, som vi kiggede på forelskede vi os i, særlig jeg gjorde. Og vi endte med at købe det, og det var billigere end, hvad vi kunne låne for. Og vi har nu boet her i over 6 år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte vores første hus, kort tid efter vores bryllup, da jeg var blevet gravid. Jeg var 32 og min mand 31. Indtil da boede vi i en rimelig stor og dejlig lejlighed i Brønshøj, men vi ville ikke have børn i en lejlighed, så vi flyttede til Hillerød, hvor manden arbejdede.

Vi regnede bestemt med at vi skulle blive gamle i det hus, men så blev vi udstationeret herned og nu skal vi hjem før tid og vores hus er udlejet i et år endnu, så vi har lige købt nyt hus, som min mand er hjemme og overtage i morgen. Så nu har vi to huse indtil vi kan sælge det første. Så selvom man regner med at købe et hus for resten af livet, så kan der ske mange ting, så planerne ændres.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte min første lejlighed da jeg var 26 og var blevet færdiguddannet. Jeg havde absolut ingenting med, men jeg havde en god uddannelse og et godt job der også gav mig mulighed for at låne en del af pengene til meget fordelagtig rente ;)

Min mand flyttede med mig ind i lejligheden fra start, men jeg købte den selv, da 5 mdr. parforhold måske var liiige lidt nok inden vi delte en investering på næsten 2 mio :rolleyes

Nu har jeg rundet 30 og Søren er lige blevet 29 og vi har lige solgt lejligheden (med et lille tab) og har købt vores drømmehus, som vi skal flytte ind i om 5½ uge! :loveshower

Vi havde absolut ingenting med selv - faktisk havde vi jo et lille tab med fra lejligheden og har også lånt penge til renovering... Men jeg tror det handler temmelig meget om jobsikkerhed, indtægt og gearing når det vurderes hvad man kan købe for selvom det selvfølgelig ikke skader at have noget med selv ;)

Vores krav til et hus var følgende:

* Min. 125 m2 og 4 værelser

* Vi var ret kræsne med beliggenheden - vi er helt overbeviste om, at det er det område vi gerne vil stifte familie i :biglove

* Gerne i flere plan (mest af alt, så ville jeg ikke have et parcelhus :rolleyes)

* Gerne med kælder

* Have (som dog ikke måtte være alt for stor)

* Tæt på offentlig transport - helst s-tog

* Gerne brændeovn, men det var ikke et krav

Huset vi har købt opfylder ALLE vores krav! :yay

Og der er endda 149m2 og 114m2 kælder i ialt 5 forskudte plan, 4 værelser og mulighed for at lave et mere, 700m til s-toget, sydvendt velholdt have og brændeovnen sætter vi selv ind.

Uh, hvor jeg elsker vores hus - og jeg er ikke engang flyttet ind endnu :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mig og kæresten købte vores første hus sidste år - der var jeg 26 og han 30. For os var det vigtigt at området var børnevenligt - nemt at komme til skole (og en god en), grønne områder, legepladser osv. Derudover skulle vi selvfølgelig have plads til et barn, gerne 2. Det hus vi endte med at købe er ikke frygteligt stort, men vi kan nok godt presse 2 børn ind (der er et børneværelse, men som vi overvejer at dele op i 2 små værelser med en skillevæg).

Derudover skulle vi bo et sted hvor det var nemt for mig at komme på arbejde med det offentlige (jeg tager toget på arbejde) og hvor man kunne cykle/gå ned og handle.

Jeg kunne godt tænke mig en dag at flytte til noget større, samt flytte en smule mere på landet. Vi ved heller ikke endnu hvor mange børn vi vil have, minimum 2, men måske 3.. og det er der ihvertfald ikke plads til hvor vi bor nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var lige blevet 22 år og manden var 24 år, da vi købte huset her. Det var i 2002.

Vi havde ikke sparet noget som helst op, jeg var lige blevet udlært som maler og manden havde været udlært i næsten 2 år som tømrer. Så vi skulle låne til det hele.

Vi gik i banken, lagde papirne på bordet og spurgte - hvor meget må vi købe for? Vi måtte købe for 800.000 kr, ikke meget men vi gik i gang med at lede. Vi fandt så det hus vi bor i nu, noget gammel lort fra 1909, som der ikke var blevet rørt en finger på siden 50´erne. Vi gav 600.000 kr for det og har i dag bygget om for ca. 1 mill. Vi har så et ny renoveret hus til 1,6 mill. Det lyder af meget, men som håndværker ville vi have et gammel hus som vi kunne lave om, og det har vi gjort, der er ikke meget tilbage at det gamle hus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var 27, da vi købte vores første hus. Vi havde 50.000 kr til udbetaling. Vi boede i en lille landsby, i et dejligt hus med 3 værelser, soveværelse, stort køkkenalrum, 2 badeværelser og stor stue. Brændeovn og pejs, dobbeltgarage og stor have. Det var et dejlift hus, men belligenhed og naboer var vi ikke for glade for.

Nu bor vi en anden by, og har kun 1 brændeovn, og smal indkørsel og en garage. De ting savner jeg. Det vi bor i nu, er fint nok, men jeg kunne bedre lide det gamle. :rolleyes

2 badeværelser kan jeg ikke undvære. Eller i hvert fald skal der være 2 toiletter. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var lige blevet 22 år og manden var 24 år, da vi købte huset her. Det var i 2002.

Vi havde ikke sparet noget som helst op, jeg var lige blevet udlært som maler og manden havde været udlært i næsten 2 år som tømrer. Så vi skulle låne til det hele.

Vi gik i banken, lagde papirne på bordet og spurgte - hvor meget må vi købe for? Vi måtte købe for 800.000 kr, ikke meget men vi gik i gang med at lede. Vi fandt så det hus vi bor i nu, noget gammel lort fra 1909, som der ikke var blevet rørt en finger på siden 50´erne. Vi gav 600.000 kr for det og har i dag bygget om for ca. 1 mill. Vi har så et ny renoveret hus til 1,6 mill. Det lyder af meget, men som håndværker ville vi have et gammel hus som vi kunne lave om, og det har vi gjort, der er ikke meget tilbage at det gamle hus.

Hehe ja det hjælper at være håndværker på de punkter der:) nogle gange gad jeg da også godt ha håndværksmæssige færdigheder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe ja det hjælper at være håndværker på de punkter der:) nogle gange gad jeg da også godt ha håndværksmæssige færdigheder.

Det er rart at man kan lave det selv. Hvis ikke vi begge var håndværker, så havde vi heller aldrig købt sådan noget gammel lort, det ville blive alt for dyrt hvis vi skulle betale andre for at lave tingene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var 21 og 23 da vi købte vores andelslejlighed, som vi lige har solgt med et lille overskud..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var 28 og 30 da vi købte vores hus, og vi havde ikke en krone til udbetalingen.

Vores krav var først og fremmest beliggenheden og at haven skulle være forholdsvis lukket og hyggelig. Det skulle være et sted vi kunne forestille os at vores fremtidige børn kunne vokse op.

Derudover ville vi gerne have et hus med flere plan, samt at der skulle være mulighed for mindst to badeværelser.

Og så skulle der være plads til mindst et - gerne to børn. Hvis vi ender med at få flere børn, må vi bare flytte :)

Det hus vi endte med at købe scorede netop højt på beliggenheden, som er perfekt, og at haven er så god. Vi har to plan plus kælder. Det ekstra badeværelse skulle vi selv lave, men så er det til gengæld blevet ligesom vi selv ville. Der er lige nu et børneværelse, hvis vi får to børn lige i rappen må de altså dele det værelse. Får vi flere børn, flytter vi.

Vi har med vilje ikke tænkt på at det er et hus vi vil blive gamle i, men at det er et hus vi vil bo i de næste 5 år. Længere frem end det kan vi ikke lide at tænke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER