Guest

Hvornår begyndte du med sut?

28 indlæg i dette emne

Det har været lidt oppe i en anden tråd, men nu stiller jeg lige spørgsmålet alene :)

Ganske simpelt: hvornår begyndte I med sut? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvad er fordele/ulemper?

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg mener Sebastian var 3 dage. Han græd og græd lige da vi var kommet hjem fra hospitalet, så jeg forsøgte først med en type sut, den duede ikke, så en anden type, duede heller ikke og nr. 3 type tog han og så blev der ro :)

Jeg kan ikke se nogle ulemper ved sutten, den fungerede fint. Sebastian stoppede med at bruge den da han var 9 mdr. efter han havde været forkølet. Så vi har ikke måtte kæmpe for at gøre ham suttefri, det er umiddelbart den eneste ulempe jeg kan se.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Max var 2 dage og Theo var 12 timer de har begge haft nemt ved at tage den og amningen har fungeret fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med her :)

Men jeg kan da også lige bidrage med lidt selv. For vi begyndte faktisk med sut for et par dage siden. Jeg var lidt i tvivl, da jeg har læst at det kan ødelægge amningen.

Men SP sagde, at jeg sagtens kunne starte, fordi amningen kører fint. Vi begyndte derfor at give ham sutten, når han skal sove, fordi han ligger og sutter ud i luften og på sine fingre, selvom han har fået mad.

Når han har fået sutten slapper han af, lukker øjnene og falder i søvn. Så jeg er glad for at vi begyndte :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilde fik sut efter knap 1 uge - hun havde et kæmpe suttebehov ;) Det gav ingen problemer i forhold til amning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med sut, da vi kom hjem, men det fungerede bare aldrig.. Han ville ikke have dem, selvom jeg nok har 15 forskellige sutter liggende, som han prøvede.. Jeg ville gerne have han skulle bruge sut, for det er bare nemmere at trøste med sådan en, hvis andre har ham.. Han har så altid været meget nem at trøste, så jeg gav op til sidst og han bruger kun en nussebamse, når han skal sove..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isabella lærte først at bruge sutten da hun var 7 måneder. Hun fik klippet tungebåndet da hun var 3 uger, og kunne ikke finde ud af det før. Så kunne man sige, at det kunne have været ligemeget, men hun var på det tidspunkt meget på sygehuset, og sutten virkede beroligende på hende, så derfor begyndte vi at give hende den så sent. I dag bruger hun den næsten kun når hun skal sove, eller hvis hun er ked af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silje var få timer gammel og lå i kuvøsen med den. Noget af det første de spørger en om på neo er om børnene må få sut, fordi det er nemmere at trøste dem så, når forældrene ikke kan være der hele tiden :)

- det vil altså sige at hun fik sutten længe før vi var kommet igang med amning.. Og på trods af det har der ingen problemer været med selve amningen :)

Nu bruger hun den til trøst og ind imellem når hun skal sove :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener det var på 3. døgnet, hvor vi lå på barselsafsnittet, at Elias fik sut og jeg kan huske, at jeg blev så fortvivlet, da sygeplejersken spurgte mig om han måtte få sut, for det havde jeg slet ikke nået at tage stilling til - alt skete jo så hurtigt, men han fik sut og brugte den faktisk kun som trøst til at starte med - nu tygger og bider han i den fordi tænderne er ved at gør sit indtog...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

da han var ca. 1 uge efter samråd med SP da han suttede korrekt fra start og var en meget stor dreng der havde taget meget på!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener Erica var 6 eller 7 dage gammel. Vi prøvede først en type som hun tog med noget besvær. Havde dog købt to forskellige slags, og den anden tog hun meget bedre (anatomisk). Hun kan dog stadig godt have lidt svært ved at finde teknikken - men når hun så har, så er hun glad for den. Dog bruger hun den langt fra hver dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han var 5-6 dage. Det var kort efter, vi kom hjem fra sygehuset. Amningen kørte fint (det holdt den så op med senere, men af helt andre grunde), og vi ville gerne have den ekstra hjælp, det kunne give, når muligheden nu var der. Han bruger den aldrig til andet end at sove, og når han er meget pylret, for ellers er han ikke særligt interesseret, og man kan bedre trøste ham på anden vis. Men når han så har en dag, hvor han bare ikke er tilfreds med noget som helst, så er den godt nok rar at have :) Og til at begynd med, da han var helt lille og havde et større suttebehov end nu, blev den brugt mere og gav os noget mere ro på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her startede det få dage efter han var født, vores den første, han havde så stort et sutte behov og græd meget, ind til vi gav en sut så var han rolig og sov rigtig god også, der efter har vi valgt at give vores 3 andre børn det fra dag.

vil sige den første var glad for sutten, men stoppede da han var 1½ år med at bruge sut om dagen og ja omkring 2 år om natten.

nr 2. har aldrig rigtig brugt sin sut, så det er automatisk at vi ikke skulle vende ham af med det

nr 3 er bare super meget afhængig af sin sut han er 2½ år, men fo nogle mdr siden, begynte vi at tage den om dagen, men puha har godt nok været hårdt, med meget skrig og skrål. men han bruger den stadigvæk om natten, bliver ked eller når vi er andre steder og han bliver træt. men ja, vil gerne ha han stopper helt med sut snart.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamie var vist kun 2 dage, da han fik sutten... og det var meget fint her :)

Chloe var 3 dage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smilla fik den dag 1 og fik flere kommentarer af jordmødrene, men det er det bedste vi har gjort :) Jeg har senere fået at vide af at en overlæge fra Neo har sagt at den seneste forskning viser det ikke påvirker amningen. Det påvirkede i hvert fald ikke amningen her og jeg ville ikke risikere hun ikke ville tage den senere..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Leo fik den da han var en uge. Det var fordi vi havde besøg af SP og hun sagde det var ok. I starten brugte han den meget, men efter et par uger er det sjældent han vil have den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gaia havde et ekstremt suttebehov og hun fik en sut allerede 2-3 dage gammel. I starten kunne hun ikke holde den i munden så der måtte vi støtte den lidt. Efter et par dage kom jeg i tanke om, at jeg selv og min lillebror altid har haft en nulleklud trukket igennem sutten og det hjalp Gaia til at kunen holde den i munden. Desuden syntes hun vist også at det er super dejligt at nuldre næse med den bløde klud :)

Forestiller mig, at når hun skal vænnes fra sutten så beholder hun kluden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Oliver var 2-3 dage .. Han elsker sin sut ... han vil bare kun ha en slags, dem fra apoteket eller kære børn til 69kr .. :-\ .. Alle de andre "brækker" han sig næsten af ...

så her har vi taget den dyre løsning ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lukas fik sut på 2. dagen, af den simple årsag at han blev flyttet fra Holbæk til Rigshospitalet, vi måtte ikke køre med ham i ambulancen, så han var alene da han ankom til Riget, og så havde de givet ham en sut som trøst.

Hvorfor måtte I dog ikke det? :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Emilie fik den første gang på neo da hun var et døgn gammel. Hun fattede dog ikke rigtig pointen førend hun var en uge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi kæmper stadig med den. han vil ikke have den og bliver fuldstændig hys hvis vi tvinger ham til at tage den. Vi begyndte også først rigtigt med den da han var omkring 16 dage gammel, hvilket er rimelig sent kan se i forhold til jer andre. Men det skal lige siges at min amning først rigtigt kom op og køre efter en uges tid!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja vil stadig ikke rigtig tage sutten men en gang imellem lykkes det. Hun skal bare være i godt humør og i forvejen sutte på sine hænder. Det r bare dejligt når hun tager den og ikke skal havde bryst for at falde i søvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi begyndte også først efter 12 dage og gjorde det så når han var ked af det...men vi skulle have prøvet når han var tilfreds, så havde han nok taget den hurtigere. Her efter 6 uger er han først begyndt at ville tage den, men vi skal stadig holde dne fast i munden på ham. Han er dog begyndt at finde trøst i den og falde i søvn med den i munden. Men vi troede faktisk han aldrig ville tage den...vi blev ved fordi han spiser så tit og vi tror det er pga suttebehovet, men hvor er det dog svært at vide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER