Nitzen1987

Offentliggørelse af skolernes karatergennemsnit

23 indlæg i dette emne

Jeg synes, at vi mangler nogle debatter herinde :) og derfor kunne jeg da godt tænke mig at høre, hvad jeres holdning er til, at man fra regeringens side + støtter har bestemt, at de danske skolers karaktergennemsnit skal være offentligt tilgængelig for alle?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg selv uddannet folkeskolelærer og må blankt erkende, at jeg slet ikke forstår, at der skal være den sammenligning og "konkurrence" skolerne imellem... Der er andet i livet end gode karakterer, selvom de selvfølgelig er vigtige! Jeg personligt kunne aldrig finde på at vælge skole til mit barn på baggrund af skolens karaktergennemsnit! Derimod ville jeg prioritere, at der er et godt socialt miljø på skolen og at skolen ligger i nærområdet af, hvor man bor... Jeg synes, at det er synd for børnene, at konkurrencen bliver presset ned over dem i så tidlig en alder! For mig at se er en godt karaktergennemsnit ikke ensbetydende med, at der er tale om en god skole, hvor børnenes trivsel er i højsædet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg er jo noget i mod det, fordi det i mine øjne ikke får karakterne til at stige. Derimod kan det bruges til at ponke de skoler, som ikke klarer sig så godt, og få elevflugt, fordi alle jo gerne vil deres barn det bedste.

Og for mig er eksamen jo ikke et helheds billede af, hvad en elev kan. Det er en situation, hvor nogle bare kan præstere og andre går i sort. Jeg er en af dem, som går i sort, og derfor er jeg meget imod eksamen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læser til lærer og skal en dag følge "min" klasse til eksamen, men jeg er stærkt modstander af karakter .. Det giver ingen mening for mig at der kan sidde elever der deltager meget lidt i undervisningen, der hopper op og scorer 10 eller 12 og så sidder der flittige elever der er i skolen hver dag og følger med, men som går op og scorer et 2 tal eller dumper, fordi vedkommende lige tilfældigvis havde en dårlig dag, går i sort eller har trukket et dårligt emne.. Det er ikke fair... Årskarakter efterfulgt af en afsluttende karakter er vejen frem i min verden :)

Så nej jeg synes ikke om ideén...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er som jer imod det.

Et tal er for mig ikke dækkende for den enkeltes evner, men derimod en udemærket måde hvorpå eleverne kan måle sig med hinanden (ironi) Hvem har ikke prøvet at komme ind og så trække emnet fra helvede?

Når vi engang skal vælge skole er det vigtigere for os at der er et godt miljø på skolen. Jeg mener at barnet lærer bedst når det er trygt og har det godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstår ikke rigtigt anvendelsen, men måske er jeg bare uoplyst..

I hvert fald rokker det ikke ved vores skolevalg.. Vi har efter mange overvejelser fravalgt den privatskole vores datter var skrevet op til, og i stedet valgt vores lokale folkeskole (og dermed en skole med ringere snit).. På denne skole er der 10 minutters vej til skole på gåben, der skulle starte en masse andre fra børnehaven, stort set alle klassekammeraterne bor i nærområdet og der var en masse andre positive ting også.. og håber da vi har valgt rigtigt :)

Men naturligvis er karaterer (ellers rettere faglig dygtighed) vigtig, men det samme er social udvikling, trivsel osv og det kan et karaktergennemsnit ikke afspejle..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke lige sat mig ind i hvad der præcist blivet offentliggjort og hvordan... Men hvis jeg har forstået det rigtigt, og der er tale om at man kan slå op et sted og se en gennemsnitskarakter for hver skole et eller andet sted, så synes jeg det er ok.

Jeg er enig i, at der er mange andre ting end karakterer, der er vigtige, men karakterer er ikke ligegyldige og de er noget af det "nemmeste" at måle. Så må det være op til forældrene (og hvem der ellers kigger snit) at huske at karakterer ikke er alt. :) Desuden synes jeg det lyder usandsynligt, at en skole kunne få skyhøje karakterer og have et virkelig dårligt socialt miljø, eller omvendt et supergodt socialt miljø hvor eleverne får megadårlige karakter. Man kan ikke sætte lighedstegn mellem de to ting, men de må da påvirke hinanden, tænker jeg.

Jeg ville ikke selv flytte mit barn langt væk til en skole, bare fordi de havde et godt karaktergennemsnit, men hvis valget stod mellem to skoler i nærområdet og den ene skole havde meget bedre snit end den anden, så ville jeg sætte pris på at vide det.

Jeg går ind for åbenhed, og kan ikke se nogen grund til at skjule noget, sålænge vi taler om offentliggørelse af gennemsnit for grupper (altså årgange/hele skoler) og ikke af enkeltes personlige data :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i at karakterer ikke er alt, men jeg synes så absolut også det faglige niveau er vigtigt og der er karaktergivningen en god indikator.

Hvis jeg stod og skulle vælge mellem 2 skoler, som umiddelbart mindede om hinanden geografisk, socialt m.m. men der var 1-2 karakter afvigelser så ville jeg klart vælge den, hvor det umiddelbart ser ud som om det faglige niveau er godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min verden er karaktererne meget vigtigt. Ikke at det sociale ikke også er vigtigt, men det er vel ikke enten, eller? Jeg synes det er godt at vide hvad skolerne gennemsnit ligger på. Manden og jeg er ikke helt enige om skolen til vores kommende barn, men vi har indgået et kompromis. Min mand har selv gået på privatskole og synes det er fantastisk, jeg har gået i en almindelig folkeskole og har ikke været helt tilfreds med det faglige, men det sociale var fantastisk. Vores barn kommer til at gå i folkeskole og så hyrer vi ekstraundervisning hvis det bliver nødvendigt.

Jeg tror på at man bliver bedre til at gå til eksamen hvis man øver sig og jeg kan ikke se problemet i at øve sig fra man er barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er forkert. Det var bedre med en tilfredshedsundersøgelse.

Men karakterer vil jo være dårligere på en gymnastikskole og ja der er mange ting der gør at man ikke kan stole på det.

Men pludselig står man i den situation at ens barn ikke kan få en læreplads, fordi skolen de kommer fra har et dårligt gennemsnit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg hadede til sidst alle de eksamener vi blev udsat for, jeg følte det som et pres. Jeg mener ikke at en karakter i ét bestemt fag kan vise helheden for en person, lige som jeg mener at bare fordi man score høj karakter i en bacheloropgave, er man så bedre til sig fagområde end den der lige knap består - NEJ !! det har jeg set eksempler på da jeg læste til sygeplejerske.

Jeg syntes at det var så trælst at man evig og altid skulle bevise en bunke ting på én dag. Presset fik mig til at glemme min viden.

Jeg tjekker ikke karakter gennemsnit for de skoler jeg har i tankerne, men kender heldigvis forældre der har børn på disse skoler og har snakket med dem om skolerne, og så skal jeg ud på besøg på skolerne og høre hvad deres mål er for børnene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kender jeg ingen arbejdsgivere der hænger sig specielt i karakterer. Nogen kræver dog mindst 7 i snit. Langt vigtigere er studierelevant arbejde og en tiltalende personlighed. Ingen af mine arbejdsgivere har nogensinde bedt om at se karakterer, men der blev kigget grundigt på anbefalinger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kender jeg ingen arbejdsgivere der hænger sig specielt i karakterer. Nogen kræver dog mindst 7 i snit. Langt vigtigere er studierelevant arbejde og en tiltalende personlighed. Ingen af mine arbejdsgivere har nogensinde bedt om at se karakterer, men der blev kigget grundigt på anbefalinger.

der findes dog nogen der gør det, det er jo alt efter hvilket område det drejer sig om ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

der findes dog nogen der gør det, det er jo alt efter hvilket område det drejer sig om ;)

Hvilke tænker du på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig ville det vægten en meget stor del hvis en skole havde meget dårlige karakter.

Da det for mig ville stille nogle spørgsmål om hvordan ledelsen driver skolen, er lærerne dygtigt nok, fagligheden er den ok, er skolen mere belasted end andre osv.

Jeg syntes det er meget positivt da det kan åbefor mange andre debatter end lige karakter og måling af eleverne.

Det er min reaktion og tanke bag offentliggørelsen af karakter :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er superfint at karaktergennemsnittet bliver offentliggjort. :) Når vi en gang skal vælge skole til vores kommende børn, så er det da klart noget jeg vil lægge vægt på. Det er bestemt ikke alt afgørende - skolens faciliteter, lærerne og det psykiske miljø på skolen er for mig også rigtig vigtigt.

Jeg tror dog på, at karaktererne afspejler rigtig mange ting. Herunder elevernes vilje til at lære/indstilling, lærernes faglighed og kundskaber i forhold til børnene, og ikke mindst ledelsen både at drive skolen på.

Jeg tror simpelthen ikke på, at det vil få elever og forældre til at flygte fra skolerne med lavere gennemsnit - jeg tror virkelig der skal noget mere til. Som mange også skriver, så handler skolevalg om meget andet end karakterer - hvilket jeg jo også selv er enig i. Og det tror jeg da gælder for en bred del af befolkningen - så mon dog nogle skoler bliver helt forladt ;)

Til sidst vil jeg sige, at man altså ikke kan komme uden om at karakterer ER vigtige. Dem børnene får i folkeskolen er godt nok ikke så afgørende, men det er jo med til at lære dem hvordan systemet nu en gang fungerer. Og når man som ung står og skal vælge studie, er karaktererne da ofte meget vigtige. Selv har jeg da også tydeligt mærket hvordan mine karakterer har spillet ind i forhold til at få læreplads inden for kontor, og næsten alle samtaler jeg har været til, har jeg fået at vide, at én af grundende til jeg blev kaldt til samtale, var mine gode karakterer. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er noget forældrene selv skal opsøge - fx på nettet eller ved henvendelse til kommunen, er det okay - det kan man jo allerede ved de fleste skoler i forvejen..

Men hvis det bliver totalt "smiley-ordning" - så synes jeg man går i den forkerte retning..

Men ligesom så mange andre ting, er katakterne jo et af de parametre man kan vælge skole ud fra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er noget forældrene selv skal opsøge - fx på nettet eller ved henvendelse til kommunen, er det okay - det kan man jo allerede ved de fleste skoler i forvejen..

Men hvis det bliver totalt "smiley-ordning" - så synes jeg man går i den forkerte retning..

Men ligesom så mange andre ting, er katakterne jo et af de parametre man kan vælge skole ud fra :)

Jeg er nysgerrig: Hvad ville være problemet med en smileyordning? Jeg synes nemlig at det lyder som en god idé :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også det lyder som en god ide. Om ikke andet kan man da prøve det af i er par år og så tage det op til gen overvejelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fra starten været imod denne offentliggørelse. Ikke fordi jeg ikke går ind for åbenhed, men jeg mener ikke, at man som forældre kan bruge gennemsnittet til så meget. Det ville for mig give mere mening, hvis det kun var skoler og deres personale, der kunne se hinandens gennemsnit. Ikke for at kunne sammenligne sig og "pege fingre", men fordi jeg mener, at de kan bruges til, at man kan lære af hinanden på et professionelt plan, og det må vel være hensigten med en sammenligning vil jeg håbe!

Dermed ikke sagt, at forældre og andre "folk" er uden "evner", men der ligger jo ofte forklaringer på, hvorfor en skole har et dårligt resultat, som bla. dårlig ledelse, lavt fagligt niveau mv, hvilket en almindelig udenforstående ikke har et så godt/ringe kendskab til.

En skole bestemmer fx ikke selv, hvilket "råmateriale", de får. Ikke alle børn er født til at blive akademikere eller mekanikere, og der kan være årgange, hvor der er flere mekanikere end overlæger, og ikke alle forældre bakker op om deres børn skolegang.

Desuden er de offetliggjorte resultater, så vidt jeg er orienteret, kun et resultat fra 1 årgang, hvilket gør dem endnu mere ubrugelige efter min mening. Det ville give mere mening, hvis det var et gennemsnit af fx de sidste 4-5 års prøveresultater. Endnu en gang: Ikke alle folk stiller spørgsmålstegn ved, hvordan resultaterne er fremkommet, men tager i stedet tallet sort på hvidt.

Jeg forstår ikke denne offentliggørelse - ligesom jeg heller ikke forstår offentliggørelsen af de nationale tests. Jeg synes ikke, karakterer skal afskaffes, men de behøver ikke at kunne ses af gud og hver mand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nysgerrig: Hvad ville være problemet med en smileyordning? Jeg synes nemlig at det lyder som en god idé :)

Fordi så bliver det synligt for ELEVERNE. Jeg mener det skal være en "service" til forældrene... Jeg mener ikke eleverne hver dag når de går ind i skolen, skal glo på en sur smiley og tænke "hvad fanden, jeg duer alligevel ikke til noget fordi jeg går på en dårlig skole".. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi så bliver det synligt for ELEVERNE. Jeg mener det skal være en "service" til forældrene... Jeg mener ikke eleverne hver dag når de går ind i skolen, skal glo på en sur smiley og tænke "hvad fanden, jeg duer alligevel ikke til noget fordi jeg går på en dårlig skole".. :)

Hmm, ja okay, det kan jeg måske godt være enig i... Jeg tænkte nu nok også mere en "smileyordning" på nettet og ikke en, der var sat op på opslagstavlen i skolen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke læst alle de andre svar, så I må lige bærer over med mig, hvis jeg gentager noget. :)

Jeg er meget i mod, at man offentliggører karaktergennemsnit på landets skoler. For eksempel en skole som Rådmandsgades Skole på Nørrebro i København har et forholdsvist lavt gennemsnit. Men de gør en kæmpe indsats for at øge integrationen. En skoles opgave er altså ikke kun, at gøre eleverne bedre fagligt. Det er i lige så høj grad at forberede eleverne til et liv ude i det danske samfund. Og det kan man ikke se noget om på gennemsnit.

Hvis man endelig skal bedømme skolerne, så forældre kan vælge til og fra, synes jeg at man skal inddrage mange flere faktorer. Så som frafaldsprocent, elevernes skoleglæde, kvaliteten på skolemad osv. Altså så man kan få et meget støre overblik, hvad det egentlig er for en skole, man sætter sit barn på.

Min frygt er at med denne offentliggørelse og det store fokus på PISA testene, at skolerne og lærerne, vil begynde at undervise specifikt for at få bedre resultater i disse test. Det tror jeg ville blive en meget ond cirkel, som vil blive meget svær at komme ud af igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER