Barbamama

Drikkepenge på fin restaurant

27 indlæg i dette emne

Jeg HADER konceptet drikkepenge. Synes det er totalt umuligt at finde ud af. Og jeg har ingen øvelse, fordi jeg så sjældent er fint ude. :unsure Så nu spørger jeg jer om hjælp :)

Min mand og jeg skal ud og fejre vores 1 måneds bryllupsdag idag ( :loveshower ) med en middag på Restaurant Mortens Kro i Aalborg. Det er en gave fra min far, og vi har fået at vide, at vi bare skal vælge det vi vil have og så bare fortælle ham, hvad vi kom af med, så sætter han pengene tilbage på vores konto.

Men hvad betaler man i drikkepenge?

Jeg vil helst ikke være nærrig eller uhøflig...

Men jeg vil helst heller ikke være for gavmild, når det ikke er med mine egne penge...

Jeg synes bare hele konceptet drikkepenge er sært. Hvis man lægger mange penge virker det så dumt a la "Jeg har større pung end hjerne", og hvis man lægger få penge virker det så nedladende, synes jeg. ("Aaaarj, en hel tyver?! WAUW, mange tak, nu tror jeg at jeg går ud og køber en bil... NOT"). Og hvis man ingen drikkepenge lægger føles det nærrig og uhøfligt.

Ak, det kan faktisk tage en halvstor portion af min glæde, ved at skulle ud og have god mad, fra mig. :(

Hvad er det gængse? Og hvad gør I, når I er ude at spise? Hjælp! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I Danmark er det sjældent jeg giver drikkepenge. I USA er det normalt at give 10% af beløbet - synes dog dette er meget i DK, da tjenerne jo får løn i forvejen.

Hader lidt konceptet drikkepenge, da man ofte giver mere fordi maden har været god - kokkene ser bare ikke noget til pengene de fleste steder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På de lokale restauranter ligger vi små drikkepenge, da det er steder vi kommer "ofte"..

Større restauranter afhænger drikkepengene af kvaliteten af maden, hvordan priserne er der og hvordan deres kundeservice er. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at det er "emma gad korrekt" at lægge 10%. Vi lægger nok bare, hvad der føles rigtigt, men jeg synes ikke man går helt galt i byen med en tommelfingerregel der siger 10 %...

og så lige et tillykke med bryllupsdagen :seng og god fornøjelse med middagen :toot

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, tak for svarene... :) Er der ikke flere der har konkrete bud på, hvad de lægger? Hvad er "lidt", "lidt mere", "det der føles rigtigt"? (jeg synes jo ikke noget af det føles rigtigt :unsure)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lidt i mit tilfælde er alt fra 1 kr. og op til 35-50 kr. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes umiddelbart 10% er meget. Jeg ville nærmere sige 5%, nogen gange lidt mindre. Jeg mener også at "normen" siger mellem 5 og 10%.

Så vidt jeg husker gav vi sidste gang vi var ude og spise omkring 600 kr. for maden og lagde 30-35 kr. i drikkepenge fordi vi synes det var et godt sted. Hvis maden ikke havde været så god havde vi nok lagt det halve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ligger aldrig drikkepenge, med mindre at det er småpenge jeg skal have retur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvor sødt af din far i grunden :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver aldrig drikkepenge af samme grund som du selv nævner, at jeg aldrig ved hvor meget man skal give og så føles det underligt og pinligt. :-/

Og så synes jeg også tjenere får god løn i Danmark i forhold til andre lande, de tjener jo det samme som alle andre i lavtlønnede jobs og man giver ikke drikkepenge til kassedamen i netto. Hun fortjener det måske endda mere, hihi :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det har været en sløj oplevelse, så lægger vi ikke drikkepenge. Men det oplever vi heldigvis ikke så tit.

På et bedre sted så lægger vi normalt 150-200 i drikkepenge, hvis vi altså snakker et lækkert gourmet sted.

Ellers alt mellem 50-100 på en alm. ok restaurant, hvad der lige svarer til at man runder op.

Og rigtig god fornøjelse :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu føler jeg mig lidt son en nærrigrøv :D , men giver generelt ikke drikkepenge, i hvert fald ikke i DK.

Lønningerne er vel sådan i DK, at man som tjener ikke er afhængig af drikkepenge for at forsørge sin familie.

Ved rejser i udlandet giver jeg dog drikkepenge, her har jeg en fornemmelse af, at drikkepengene udgør en del af eksistensgrundlaget for familierne... men måske tager jeg fejl?

Plejer i øvrigt at betale med dankort, og så løser "på beløbet" hele problemet med drikkepenge ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lade mig høre at det er 10% af beløbet, men jeg er så også af den holdning at det skal være god service, for man giver drikkepenge.

Tillykke med månedsdagen :balloon . Håber i får en dejlig aften :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu føler jeg mig lidt son en nærrigrøv :D , men giver generelt ikke drikkepenge, i hvert fald ikke i DK.

Lønningerne er vel sådan i DK, at man som tjener ikke er afhængig af drikkepenge for at forsørge sin familie.

Ved rejser i udlandet giver jeg dog drikkepenge, her har jeg en fornemmelse af, at drikkepengene udgør en del af eksistensgrundlaget for familierne... men måske tager jeg fejl?

Plejer i øvrigt at betale med dankort, og så løser "på beløbet" hele problemet med drikkepenge ;)

Jo i DK bør lønnen være sådan, at man kan leve uden drikkepenge.

For vores vedkommende er det blot et udtryk for, at vi har været super tilfredse med både mad og servering, vi kunne selvfølgelig godt nøjes med at give tjeneren et klap på skulderen og sige tak for en dejlig aften, men vi får selv en bedre oplevelse ud af det hele ved at give (kontant) udtryk for vores glæde over aftenen - måske lyder det underligt? :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo i DK bør lønnen være sådan, at man kan leve uden drikkepenge.

For vores vedkommende er det blot et udtryk for, at vi har været super tilfredse med både mad og servering, vi kunne selvfølgelig godt nøjes med at give tjeneren et klap på skulderen og sige tak for en dejlig aften, men vi får selv en bedre oplevelse ud af det hele ved at give (kontant) udtryk for vores glæde over aftenen - måske lyder det underligt? :rolleyes

Nej, lyder ikke underligt... jeg har det bare slet ikke på samme måde :)

Kunne godt tænke lidt om en tjener mon ser denne gestus som netop det I gerne vil udtrykke eller om det måske i højere grad ikke bare bliver opfattet som "fedt, nu scorede jeg lige nogle penge"... Aj, det kan godt være det bare er mig, der er lidt for kynisk eller hvad man nu skal kalde det.

I mit job, er de tilkendegivelser jeg er blevet gladest for, der hvor det udtrykkes med ord hvad min rolle har betydet, kan helt få tårer i øjnene over det :blush og det kan en flaske vin eller lignende på ingen måde udtrykke... men nu er jeg heller ikke tjener, og fagene kan ikke på den måde sammenlignes... men ord kan også gøre rigtigt meget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, lyder ikke underligt... jeg har det bare slet ikke på samme måde :)

Kunne godt tænke lidt om en tjener mon ser denne gestus som netop det I gerne vil udtrykke eller om det måske i højere grad ikke bare bliver opfattet som "fedt, nu scorede jeg lige nogle penge"... Aj, det kan godt være det bare er mig, der er lidt for kynisk eller hvad man nu skal kalde det.

I mit job, er de tilkendegivelser jeg er blevet gladest for, der hvor det udtrykkes med ord hvad min rolle har betydet, kan helt få tårer i øjnene over det :blush og det kan en flaske vin eller lignende på ingen måde udtrykke... men nu er jeg heller ikke tjener, og fagene kan ikke på den måde sammenlignes... men ord kan også gøre rigtigt meget :)

Uden at kunne sige hvordan alle tjenere tænker, så må det da næsten være fedest at en kompliment gives sammen med nogle drikkepenge? Sådan ville jeg da selv have det, hvis jeg arbejdede som tjener, hvor det er relativt almindeligt at modtage drikkepenge.

Jeg bliver også selv meget glad, når mine kunder skriver pæne ord om mig, men ville synes at det var dybt underligt, hvis de betalte mere end fakturaen lød på - og det ville jeg heller ikke tage imod :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det har været en sløj oplevelse, så lægger vi ikke drikkepenge. Men det oplever vi heldigvis ikke så tit.På et bedre sted så lægger vi normalt 150-200 i drikkepenge, hvis vi altså snakker et lækkert gourmet sted.Ellers alt mellem 50-100 på en alm. ok restaurant, hvad der lige svarer til at man runder op.Og rigtig god fornøjelse :7himmel

Jo i DK bør lønnen være sådan, at man kan leve uden drikkepenge.For vores vedkommende er det blot et udtryk for, at vi har været super tilfredse med både mad og servering, vi kunne selvfølgelig godt nøjes med at give tjeneren et klap på skulderen og sige tak for en dejlig aften, men vi får selv en bedre oplevelse ud af det hele ved at give (kontant) udtryk for vores glæde over aftenen - måske lyder det underligt? :rolleyes

Jeg er meget enig med Ki.

På alm. caféer og restauranter lægger vi sjældent noget, men er jeg et lækkert sted gør jeg det som oftest. Jeg er dog MEGET imod den holdning, at man som tommelfingerregel ligger 10% uanset hvad man synes. Danske tjenere er fastlønnet og drikkepenge skal altså udelukkende være fordi man synes man har haft en god oplevelse.

Hvis vi har været ude og både mad og især servicen har været god, så ligger vi drikkepenge derefter. Og det kan være alt fra 20 til 150 kr. alt efter regningens størrelsen og hvor god en oplevelse det var. Og ofte ligger vi et beløb, så den samlede regning ender på et rundt tal - hvis f.eks. regningen lyder på 1.125 kr, så runder vi op til 1.200 kr.

Jeg har selv arbejdet som tjener i Nyhavn under min studietid og jeg så det som det ultimative skulderklap, når især danskere lagde drikkepenge. Og selvom jeg jo var timelønnet, så faldt drikkepengene på et MEGET tørt sted! ;) Kokkene fik også deres andel, men jeg synes faktisk, at den største grund til jeg ligger drikkepenge er god service.

Lad være med at bekymre dig sådan om det. I Danmark er det MEGET forskelligt hvor mange drikkepenge folk ligger - det er fra ingenting til 500 kr, så I kan faktisk ikke komme til at gøre noget forkert ;) Gør hvad I føler for og nyd så en dejlig aften sammen! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når vi er ude at spise på restauranterne i Aalborg, så giver vi kun drikkepenge, hvis vi har været yderst tilfreds med den service, mad og betjening vi har fået. Ellers er det bare et "tak for i aften" og så er den ikke længere... Jeg synes nemlig også at det er udtryk for et skulderklap, at man efterlader drikkepenge herhjemme og de steder vi har gjort det, kommer vi også igen, netop fordi vi ved at betjening m.v. er god der...

Jeg synes i skal se tiden og tjeneren an - hvis i føler jer rigtig godt taget hånd om og får en ekstra god behandling, så synes jeg godt i kan runde op til nærmeste 100 eller lignende...

Du må endelig fortælle om det er godt derinde, har aldrig været der, kun gået og kigget ind ad vinduerne, når jeg er gået forbi :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg plejer også bare at "runde op".. :)

Altså 725 til 750, 760 til 800 osv :) Så jeg runder op til nærmest 50'er.. Ville aldrig "smide" mere end 50 kroner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville sige 10% af det man har spist for.... Hvis man altså er tilfreds med maden osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det meget forskelligt hvad vi giver - manden giver mere end mig :badgirl Jeg synes at det som udgangspunkt er indregnet i lønnen, men har der været god service, eller rigtig god mad, synes jeg de har fortjent lidt ekstra.

På cafeer giver jeg sjældent noget. Men er vi på god restaurent (over 1.000-1.500 for en aften) runder vi oftest op til nærmeste 100.

God fornøjelse!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det har været en sløj oplevelse, så lægger vi ikke drikkepenge. Men det oplever vi heldigvis ikke så tit.

På et bedre sted så lægger vi normalt 150-200 i drikkepenge, hvis vi altså snakker et lækkert gourmet sted.

Ellers alt mellem 50-100 på en alm. ok restaurant, hvad der lige svarer til at man runder op.

Og rigtig god fornøjelse :7himmel

Det er vel nogenlunde som vi gør det. Vi spiste på Hotel Ritz i Paris i lørdags, regningen lød på - hold nu fast, og ja vi vidste det på forhånd - 788,00 EURO, hvilket vi betalte på kort og så lagde vi 20 euro som drikkepenge.

Det er lidt anderledes hernede, for selvom drikkepenge er inkluderet i prisen, hvilket den også er i DK, så er lønningerne lavere her og derfor er vi mere tilbøjelige til at lægge mere hernede.

Men læg kun, hvis du har lyst og synes det har været en god oplevelse og 30-50 kr er faktisk fine drikkepenge at lægge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm ok, jeg kan høre, at der er meget delte meninger om det her. :) Jeg må hellere lige fortælle, hvad det endte med. :)

Først vil jeg lige sige at Mortens Kro er et FANTASTISK sted. Vi sad der i fire timer og fik 5 vildt lækre og meget smukke retter (desserten lignede nærmest noget fra filmene Grinchen eller Charlie og Chokoladefabrikken - SÅ FLOT). Der er tv og complimentary jean-paul gaultiere parfume på toiletterne, meget behagelig musik og lys i de smukke lokaler og ja... Jeg blev bare glad af at være der. Og maden var jo det allerbedste, muuuuuuligvis på top5 over lækker mad, jeg har smagt (og selvom jeg ikke er vant til at være på fine restauranter, så har jeg alligevel smagt meget god mad :P). Vi blev modtaget af Morten Kok himself, som også kom og skænkede og fortalte om vinen. Maden blev serveret af en sød ung kvindelig tjener.

Det blev 2496 og jeg havde "besluttet" at runde op + 100 kr (da jeg synes 4 kr i drikkepenge var lidt fesent :P). Det endte så bare med at vi fik byttepenge, så vi kun havde en 200-kr seddel. Så den endte de med at få i drikkepenge. :) Lidt mere end jeg havde tænkt mig, men egentlig synes jeg det var fair, eftersom det havde været en virkelig god oplevelse, og det var jo under de 10% som jeg kan se, at flere bruger som tommelfingerregel. Og jeg ville hellere give 204 end 4 kr. Jeg tænker så, at jeg selv betaler enten alle drikkepengene eller også halvdelen (pga. mit dilemma med at være gavmild på min fars vejne - jeg VED at han er totalt ligeglad, men jeg tror, at jeg vil have det bedst med det :)) Det var så sådan lidt antiklimaks agtigt, da vi gik, for der var al personale forduftet ud i køkkenet, og jeg ville egentlig gerne have ledsaget drikkepengene med et "Tak for en utrolig god aften". Følte mig lidt dum ved bare at vade ud på den måde. :blush: Men sådan blev det, og det var en god aften. :)

Næste gang vi skal ud og spise tror jeg at jeg vil sørge for at have en halvtredser eller hundredekroneseddel i pungen, for jeg kunne lidt mærke, at det var dét, der havde føltes mest rigtigt. :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm ok, jeg kan høre, at der er meget delte meninger om det her. :) Jeg må hellere lige fortælle, hvad det endte med. :)

Først vil jeg lige sige at Mortens Kro er et FANTASTISK sted. Vi sad der i fire timer og fik 5 vildt lækre og meget smukke retter (desserten lignede nærmest noget fra filmene Grinchen eller Charlie og Chokoladefabrikken - SÅ FLOT). Der er tv og complimentary jean-paul gaultiere parfume på toiletterne, meget behagelig musik og lys i de smukke lokaler og ja... Jeg blev bare glad af at være der. Og maden var jo det allerbedste, muuuuuuligvis på top5 over lækker mad, jeg har smagt (og selvom jeg ikke er vant til at være på fine restauranter, så har jeg alligevel smagt meget god mad :P). Vi blev modtaget af Morten Kok himself, som også kom og skænkede og fortalte om vinen. Maden blev serveret af en sød ung kvindelig tjener.

Det blev 2496 og jeg havde "besluttet" at runde op + 100 kr (da jeg synes 4 kr i drikkepenge var lidt fesent :P). Det endte så bare med at vi fik byttepenge, så vi kun havde en 200-kr seddel. Så den endte de med at få i drikkepenge. :) Lidt mere end jeg havde tænkt mig, men egentlig synes jeg det var fair, eftersom det havde været en virkelig god oplevelse, og det var jo under de 10% som jeg kan se, at flere bruger som tommelfingerregel. Og jeg ville hellere give 204 end 4 kr. Jeg tænker så, at jeg selv betaler enten alle drikkepengene eller også halvdelen (pga. mit dilemma med at være gavmild på min fars vejne - jeg VED at han er totalt ligeglad, men jeg tror, at jeg vil have det bedst med det :)) Det var så sådan lidt antiklimaks agtigt, da vi gik, for der var al personale forduftet ud i køkkenet, og jeg ville egentlig gerne have ledsaget drikkepengene med et "Tak for en utrolig god aften". Følte mig lidt dum ved bare at vade ud på den måde. :blush: Men sådan blev det, og det var en god aften. :)

Næste gang vi skal ud og spise tror jeg at jeg vil sørge for at have en halvtredser eller hundredekroneseddel i pungen, for jeg kunne lidt mærke, at det var dét, der havde føltes mest rigtigt. :P

Godt I havde en dejlig aften :loveshower

I USA lagde jeg altid 10% og det gør jeg generelt i udlandet. Men ikke i DK, hvor det er indregnet i prisen. Men er det en usædvanlig god oplevelse gør jeg det og så ca. 10%

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver aldrig drikke penge i Danmark, men altid i udlandet - Egentligt mærkeligt! - Har dog aldrig tænkt over det. Betaler jo på Dankort og skriver aldrig ekstra på.

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER