Barbamama

Drikkepenge på fin restaurant

27 indlæg i dette emne

I Danmark er det sjældent jeg giver drikkepenge. I USA er det normalt at give 10% af beløbet - synes dog dette er meget i DK, da tjenerne jo får løn i forvejen.

Hader lidt konceptet drikkepenge, da man ofte giver mere fordi maden har været god - kokkene ser bare ikke noget til pengene de fleste steder!

Hér vil jeg langt fra give dig ret. Som udlært kok har jeg været en del steder og arbejde, dels som fritidjob når konditordagen er slut og dels som fuldtidsjob.

Kokkene ser ofte 50% af alle de drikkepenge der bliver lagt af gæsterne en aften. Om kokkeELEVEN ser dem er en helt anden sag...

Det er rigtigt at der er nogle steder hvor drikkepengene ryger i tjenernes lommer og kokkene ikke får dem af se, men det er langt de fleste steder at køkkenet får del i drikkepengene.

I øvrigt er det jo heller ikke kun for god mad, at man lægger drikkepenge men for helhedsindtrykket denne aften man har spist ude.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er meget forskelligt hvad vi giver.. Det er helt an på stedet og betjeningen :) Men hvis det er et fint sted og med en regning over 1500 kroner, så giver vi ca 150 kroner i drikkepenge..

Hvis det "bare" er på et helt almindeligt pizzeria giver vi måske 30 kroner eller runder op..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER