Guest

Hvornår får man studenterhue, og hvornår gør man ikke?

62 indlæg i dette emne

STX, HHX, HTX og HF

Det vil sige rød, kongeblå, marine og lyseblå :)

Og den rette hue skal være kongeblå :whistling

ENIG !!!!!!! :loveshower :loveshower

:sc hilsen en HHX'er

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

der er nok nogle der har taget en HHX :rolleyes

Jeps :) En sproglig af slagsen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg er helt enig med dig!

Jeg har græsk og latin, så jeg er gammelsproglig og har fuldt ud gjort mig fortjent til en sort hue. Jeg syntes virkelig det er unfair overfor os, der knokler for en sort hue, at man så får en fordi man vælger fem A-fag istedet for fire A-fag.

Præcis. Det er jo ikke fordi, det ikke er vildt flot at have taget 5 A-fag, det er bare ikke det samme som at være gammelsproglig. Så må man lave en neongrøn eller lysegul hue til dem ;) Jeg ville godt selv have haft en sort, men der var ikke rigtig andre end mig, der var interesseret i latin, så turde ikke satse på at det blev oprettet... + jeg skulle reelt ikke bruge fagene, det ville kun have været for interessens skyld. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom lige til at tænke på noget... Og det skal ikke forstås provokerende, men bare sådan ren nysgerrighed. :) Er der nogen herinde, der gerne vil have hue for en af de andre uddannelser end STX, HHX, HTX og HF, der kan forklare mig, hvorfor de gerne vil have den?

Jeg var stolt af min studenterhue, men det var fordi jeg følte at folk kunne SE at jeg havde en STUDENTEReksamen, når jeg havde den på og fordi det var så traditionsfyldt for mig... Udover det, synes jeg faktisk den var ret grim :blush: Jeg ville ikke ane, hvad man havde bestået, hvis man kom med en hue med grønt eller pink bånd, og jeg tror ikke selv, at jeg ville ønske mig en hue, hvis jeg f.eks. havde uddannet mig som frisør (eller for den sags skyld når jeg er færdiguddannet psykolog). Personligt tror jeg, at jeg ville føle en hue efter en ikke-studentereksamen lidt som at ville have fadervor med i en vielse på rådhuset...

Er det "bare" et spørgsmål om at vise frem, at man er færdiguddannet? For så synes jeg måske næsten at det giver mening, at have en t-shirt hvor der står ens uddannelse på... Eller er det fordi hatte er så fantastiske? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik hue på, at jeg afsluttede min HG, og der havde den grønt bånd omkring. Hvorfor jeg fik den ved jeg egentlig ikke. For den var vigtigere for mig, da jeg afsluttede min HF, hvor jeg købte det blå bånd og satte på huen, så den var to farvet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom lige til at tænke på noget... Og det skal ikke forstås provokerende, men bare sådan ren nysgerrighed. :) Er der nogen herinde, der gerne vil have hue for en af de andre uddannelser end STX, HHX, HTX og HF, der kan forklare mig, hvorfor de gerne vil have den?

Jeg var stolt af min studenterhue, men det var fordi jeg følte at folk kunne SE at jeg havde en STUDENTEReksamen, når jeg havde den på og fordi det var så traditionsfyldt for mig... Udover det, synes jeg faktisk den var ret grim :blush: Jeg ville ikke ane, hvad man havde bestået, hvis man kom med en hue med grønt eller pink bånd, og jeg tror ikke selv, at jeg ville ønske mig en hue, hvis jeg f.eks. havde uddannet mig som frisør (eller for den sags skyld når jeg er færdiguddannet psykolog). Personligt tror jeg, at jeg ville føle en hue efter en ikke-studentereksamen lidt som at ville have fadervor med i en vielse på rådhuset...

Er det "bare" et spørgsmål om at vise frem, at man er færdiguddannet? For så synes jeg måske næsten at det giver mening, at have en t-shirt hvor der står ens uddannelse på... Eller er det fordi hatte er så fantastiske? :)

Jeg har taget en studentereksamen og fik huen med det røde bånd. Jeg var da glad for den, men ja, den er jo egentlig lidt grim :)

Hvis jeg havde taget andet end en eller anden form for studentereksamen, så ville jeg personligt ikke selv vælge at få en hue på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt som man kan blive klog på mange forskellige ting her på BK.

Jeg har den RIGTIGE hue (mørkerød selvfølgelig, ikke at nogen kan være i tvivl!! :bunny (spøg til side og :btopic )

Men på mit gymnasium, der var den sorte hue ikke noget som helst med hvilke specifikke fag eller hvor mange højniveaufag man havde taget - det var simpelthen bare dem der gerne ville skille sig ud og være anderledes, der købte den...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik hue på, at jeg afsluttede min HG, og der havde den grønt bånd omkring. Hvorfor jeg fik den ved jeg egentlig ikke. For den var vigtigere for mig, da jeg afsluttede min HF, hvor jeg købte det blå bånd og satte på huen, så den var to farvet.

Grønt bånd? Det har jeg aldrig hørt om, det skulle være landbrugsuddannelse. HG er da lilla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grønt bånd? Det har jeg aldrig hørt om, det skulle være landbrugsuddannelse. HG er da lilla

mørkegrønt har jeg hørt er 10. klasse og mørkelilla er HG der fik min mor den ihvertfald og lyselilla fik min søster på sosu hjælperen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

..

Jøsses, hvor jeg synes det er plat! :o Hvorfor?! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

..

Aj jeg ville da også have haft en hue da jeg blev uddannet maler ;) :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grønt bånd? Det har jeg aldrig hørt om, det skulle være landbrugsuddannelse. HG er da lilla

mørkegrønt har jeg hørt er 10. klasse og mørkelilla er HG der fik min mor den ihvertfald og lyselilla fik min søster på sosu hjælperen.

Da jeg afsluttede min HG 2 årige, var huen vist lige blevet lavet til den uddannelse, og der startede de med at den var mørkegrøn, og året efter skulle den være mørkelilla, fordi at mørkegrøn skulle bruges til en anden uddannelse. Så min hue var noget særlig, og når jeg siger var, så er det fordi min hue blev ødelagt af hunden, da han engang var alene hjemme og ødelagde en masse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde med vilje ikke ville kommentere denne tråd, da jeg følte mig lidt stødt over alle dem der mener at HG'er ikke skal ha' hue på..

Jeg mener personligt selv, at studenterhuerne forbeholder sig dem der skal til en studentereksamen, hvor vi andre HG'er sosuer osv. egentligt burde få lavet anderledes huer eller i hvert fald ikke kalde dem studenterhuer <_<

Når jeg skal i gang med mit sidste år efter barsel (på en hg uddannelse) vil jeg heller ikke sige at jeg er student efter eksamen, men at jeg er skridtet nærmere til at være salgsassistent.

Jeg har ENORMT svært ved skolegang og det at tage en uddannelse i forvejen, så det at jeg kan få en "hue"/gevinst ud af det på den måde, gør at min gejst for det er MEGET større..

Jeg kunne ALDRIG som HG'er drømme om at købe en tshirt eller trøje hvorpå der står "student 2012", men at belønne mig selv ved at købe en hue der understreger mit "knoklen" i løbet af to år - for det føler jeg det er.

Jeg tager ikke uddannelsen fordi det er noget jeg gerne vil være, men fordi det er den bedste form for sikkerhed jeg kan give mig selv i fremtiden, indtil jeg ved, hvad det er jeg i virkeligheden gerne vil bruge mit liv på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig at se, er studenterhuer de der er sorte, hvide med rødt bånd og hvide med blåt (i forskellige nuancer. Altså de huer der (groft set) er adgangsgivede til universitetsuddannelserne.

De andre er i mine øjne "bare huer". Om folk vil bære dem er op til dem selv, men jeg må da indrømme at jeg ikke synes det hører sig til de andre uddannelser.

Og selvom jeg har flere adgangsgivende "hue" uddannelser, har jeg altså kun valgt at have én- den med det røde bånd. Det andet synes jeg ligesom faldt til jorden bagefter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kunne jo lige så godt tage en.. Nissehue på så.. Altså, det er jo fordi huen symbolisere noget - og det vælger man så at tage over på de uddannelser som ikke giver en studentereksamen..

I mine øjne bliver de uddannelser bare latterliggjort på den måde - for ærligt, kan jeg ikke lade være at tænke at de jo er "mindre værd" - niv. er lavere på dem... Og den eneste grund til jeg tænker det, er fordi de vil have en hue i sidste ende.. ´Lad dog den uddannelse være det den er - adgangsgivende til nogle andre ting, også lav noget selv. En vimpel, en t-shirt, en anden slags hat, en nissehue, en frugtskål - something else. Bare ikke en studenterhue..

Hvad tror i kokkene ville sige, hvis vi alle pludselig skulle have en kokkehue til eksamen?? Altså, ting hører til forskellige steder.. Studenterhuen hører til studentereksamen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grønt bånd? Det har jeg aldrig hørt om, det skulle være landbrugsuddannelse. HG er da lilla

mørkegrønt har jeg hørt er 10. klasse og mørkelilla er HG der fik min mor den ihvertfald og lyselilla fik min søster på sosu hjælperen.

Da jeg afsluttede min HG 2 årige, var huen vist lige blevet lavet til den uddannelse, og der startede de med at den var mørkegrøn, og året efter skulle den være mørkelilla, fordi at mørkegrøn skulle bruges til en anden uddannelse. Så min hue var noget særlig, og når jeg siger var, så er det fordi min hue blev ødelagt af hunden, da han engang var alene hjemme og ødelagde en masse.

Hehe, altså de her beskeder får mig igen til at undre mig over, hvorfor folk vil have en hue, hvis de ikke er blevet studenter. :rolleyes Der er jo tydeligvis kæmpe forvirring om, hvad huen betyder... Hvis jeg ser nogen med en farve jeg ikke kender, så ville jeg ikke ane om personen var blevet læge eller havde bestået 10. klasse :-P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kunne jo lige så godt tage en.. Nissehue på så.. Altså, det er jo fordi huen symbolisere noget - og det vælger man så at tage over på de uddannelser som ikke giver en studentereksamen..

I mine øjne bliver de uddannelser bare latterliggjort på den måde - for ærligt, kan jeg ikke lade være at tænke at de jo er "mindre værd" - niv. er lavere på dem... Og den eneste grund til jeg tænker det, er fordi de vil have en hue i sidste ende.. ´Lad dog den uddannelse være det den er - adgangsgivende til nogle andre ting, også lav noget selv. En vimpel, en t-shirt, en anden slags hat, en nissehue, en frugtskål - something else. Bare ikke en studenterhue..

Hvad tror i kokkene ville sige, hvis vi alle pludselig skulle have en kokkehue til eksamen?? Altså, ting hører til forskellige steder.. Studenterhuen hører til studentereksamen.

Det synes jeg er en god pointe. :)

Det bliver også lidt "pudsigt" (af mangel på bedre ord) hvis man gerne vil have noget, der strengt taget hører til en anden uddannelse... Jeg har heller aldrig bedt om et svendebrev fra min gymnasieuddannelse - for jeg blev ikke svend, jeg blev student! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at huen mister sin betydning hvis alt og alle render rundt med dem efter endt uddannelse... For mig at se hører studenterhuen til de uddannelser der retter sig mod videreuddannelse: STX, HHX, HTX og HF

Kunne ikke være mere enig i dette

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oprindeligt fandtes vel kun huen med det røde bånd - altså studenterhuen. Men nu er der jo kommet mange flere til fx kan frisørerne gå med én med lyserødt bånd, når de er færdige.

Jeg havde en tysklærer i gymnasiet, som syntes at det var rent forkasteligt at andre end studenter skulle gå rundt med en studenterhue. Personligt har jeg ikke noget problem med det. Hvis man er stolt af det man har gennemført og gerne vil vise det, så synes jeg at det er helt i orden at man fx som frisør også får lov til at have en hue på.

Grønt bånd? Det har jeg aldrig hørt om, det skulle være landbrugsuddannelse. HG er da lilla

Først lige til det med farverne på huerne. Da jeg i sin tid tog min HHX, kom der huer til HG´erne. På mit første år var huen pink, 2. år var den grøn og sidste år var den lilla (som den så stadig er) Så kan godt forstå forvirringen over farverne på huerne.

Ja som sagt har jeg den blå HHX-hue og er MEGA STOLT AF DEN!! :) Jeg var af næsten alle mine lærer (med en enkelt eller to til undtagelse) i 10. klasse dømt til ikke at gennemfører en HHX, så blev rådet til at starte med en HG (var enormt træt af at gå i skole i 10.klasse :blush) Jeg stod fast på HHX, og da jeg stod med huen på efter min eksamen var det med stor stolthed - og et gennemsnit på 9,6. Min hue hænger her 10 år efter stadig på væggen :)

Min holdning til huen er derfor også lidt splittet, ift. om sosu, frisører m.fl. skal kunne få den. Jeg mener på den ene side at huen er en STUDENTERhue og derfor bør forbeholdes dem der tager en STUDENTEReksamen. Men hvis jeg kigger på hvad huen i bund og grund betyder for MIG - den stolthed over beviset på at have knoklet og gennemført en uddannelse, så synes jeg faktisk at det er ok at andre uddannelser kan få en hue. Dog synes jeg huen burde se anderledes ud end den oprindelig studenterhue :) Gav det mening???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

STX, HHX, HTX og HF

Det vil sige rød, kongeblå, marine og lyseblå :)

Og den rette hue skal være kongeblå :whistling

... med flag på :whistling

Nej pjat, den ene af de fire nævnte er jo ikke mere "rigtig" end den anden, men i ved... :P

Har i virkeligheden nok fortrudt lidt, at jeg ikke fik en med marineblåt bånd.

Er enig i det med, at studenterhuer bør være for STX, HHX, HTX og HF. Jeg kan måske også lige gå med til HG, da den, så vidt jeg ved, heller ikke som sådan giver direkte adgang til job.

Det der med en hue til 10. klasse og div. erhvervsuddannelser synes jeg ikke hører til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stolt af min hue på rødt bånd, fordi at mange af mine lærer og rektor på gymansiet mente ikke at jeg ville klare gymnasiet grundet nedsat hørelse. Men det endte da med et flot snit for midt vedkommende og beståede eksamner (som blev bestået på lige fod som alle de andre, dvs. ingen længere eksamens tid osv)

Så for mig symbolisere huen, at jeg kunne og jeg ville have den studenter-eksamen og den fik jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Studenterhuer punktum :) alt andet er forstår jeg simpelthen ikke :unsure

Jeg har selv en HG og en HF og jeg stolt af dem begge og især min HF ingen troede jeg kunne klare det, bla dumpede jeg båede 9 og 10'ende klasse :blush og så er jeg invalid i min skulder og alene med min søn, men jeg klarede det og idag er jeg gang med en bachelor uddannsel, så intet er umuligt for den der bærer vijen i hjertet :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at man har ret til en hue hvis man har gennemført en 3 årig gymnasiel uddannelse dvs gymnasie eller HHX ;)

Hilsen den stolte ejer af en hue med mørkeblå kant :loveshower :loveshower :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den oprindelige var også den sorte som var hvis man var klassisk sproglig (græsk og latin) sammen med den røde.. Er meget enig med Jer andre i at de gym. udd kan have hue og ikke frisører/sosu/10.kl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER