mille1981

Konfirmationsgave

28 indlæg i dette emne

Inspireret af konfirmationstråden tænkte jeg på at få input til hvor meget I giver for i konfirmationsgave til egne børn?

Sklener I om de er skilsmissebørn, og dermed får gaver fra 2 hold forældre? Altså hvis mor og far var sammen, ville de få 5.000, men nu hvor mor og far er skilt, får de måske 5.000 fra hver? Eller bør man så aftale, at man kun giver halvdelen hver? Og bør mor og far give lige meget, for at den ene part ikke står som "nærrig", fordi han/hun ikke giver ligeså meget?

Vi har snakket om at Cecilie skal have 5.000 næste år når hun skal konfirmeres. Den ene dag synes jeg det er et passende beløb, den anden dag synes jeg det er vildt højt... For hvis hendes mor nu også giver 5.000, så får hun 10.000 af hendes forældre - er det ikke bare RIGTIG mange penge? Jeg mindes at jeg fik 4.200 i alt, da jeg blev konfirmeret for 15 år siden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes generelt at børn i dag får virkelig virkelig mange penge af deres forældre..

Jeg ville helt sikkert synes forældrene skulle tale sammen, så man vidste cirka hvad den anden gav for.. Men synes 5000 kr er mange, endda selvom forældrene var sammen!!! :rolleyes

Hvis man mente det var det man ville give for, ville jeg nok vælge at "øremærke" pengene - fx give et rejsegavekort, eller en scooter eller en computer eller noget i den stil i stedet... :) Noget mere konkret..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville nok også vælge at købe gave for omkring 5000kr i stedet for. du har helt ret 10000kr er vildt mange penge at få for en 14 og dertil kommer de penge hun sikkert vil få af andre gæster også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har talt om 1.000-2.000 kr. vi ville gerne give mere, men økonomien er ikke til det når jeg muligvis er arbejdsløs og vi i øvrigt også arbejder på projekt baby OG forsøger at spare op til huskøb... Og derudover får konfirmanden jo også festen, der heller ikke er helt billig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også 5.000 kr er helt vildt- men det er jo bare min mening ;)

Jeg mener, de får jo også en fest til jeg ved ikke hvor mange penge (eller mange gør i hvert fald)

Jeg tænker faktisk ikke, at vores skal have så store gaver, hvis de vil konfirmeres. De kan få en fest og en "mindre" gave- i hvert fald ikke en gave til 5.000 kr. Vi har jo også et "delebarn", og jeg forestiller mig ikke, at vi sådan aftaler, om vi skal give for det samme eller ej. Det har vi faktisk ikke rigtig tænkt over endnu. Vi har mere tænkt, at hvis det var muligt, at vi ville holde det sammen allesammen(selvom vi "regner" med at han får en "ungdomsfest" i stedet for en konfirmation). Jeg tænker også lidt, at hvis de får SÅ store gaver til konfirmationen, hvor meget "forventer" de så ikke at få til f.eks. bryllup mv? Jeg synes personligt vi fik alt for mange penge af min(e) forælder(dre) da vi blev gift. Vi fik 10.000 kr. Det var da fint og sødt, og jeg var meget taknemmelig. Men meget mindre kunne sagtens have gjort det. Vi blev jo ikke gift for at få en masse gaver/penge ;)

Det kan godt være jeg lyder som en sur gammel dame, men er der nogen der vil forklare mig, hvorfor de skal have SÅ store gaver til deres konfirmation/ungdomsfest whatever? Vælger man ikke at blive konfirmeret pga. at man bekræfter sin tro på gud? Eller er det i virkeligheden for at få en masse gaver? Undskyld sidespringet- Jeg synes bare de konfirmationer nogle gange bliver kørt helt ud af proportioner- her tænker jeg også på de, der ofrer jeg ved ikke hvor mange penge på limosiner, hestevogn osv :blink Jeg synes bare det er vildt ;)

Men hvad der er passende? Hmmm. Umiddelbart ville jeg synes, at hvis de fik festen, var en gave på omkring de 1.000 kr passende :)

P.S. Nu skal det ikke forstås som jeg synes folk er tossede fordi de giver for store beløb- JEG kan bare ganske simpelt ikke se grunden til det :) Selvfølgelig, hvis man skovler penge ind derhjemme, og saaagtens kan undvære en maaasse penge, så ingen ko på isen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror et eller andet sted man også bliver påvirket af hvad man hører rundt omkring. At unger får bærbare, iPhones mm af deres forældre, og de ting koster jo omkring 5.000.

Mange forældre giver også deres børn Nintendoer eller andet dyrt legetøj i fødselsdagsgave og julegave, hvilket jeg også synes er helt tosset... Her er fødselsdagsgavebudgettet på 4-500 kr.

Vi har talt om at hun ikke skal have "lov" at bruge alle pengene, men nogen skal sættes i banken. Hun har ikke anden opsparing end den børneopsparing vi laver til hende, så på et eller andet tidspunkt skal hun vel starte med at spare lidt op.

Men det kan godt være jeg skal prøve at overtale manden til at de 5.000 er for meget - uden at lyde nærrig, for det er altid mig der "passer på pengene" og ikke synes de skal have alt for store gaver ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme regner vi med at vores piger skal ha 5000 kr ( eller gave for ca samme beløb) til deres konfirmation. Men der er 9 år til den første skal konfirmeres, så der kan jo ske meget inden da. Festen kommer så oveni.

Men jeg synes ikke pengebeløbet eller gavens størrelse er vigtigt. Hvis man har råd til at give 1000 kr så gør man det. I og for sig er det jo festen der er det vigtigste :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror 5000 er meget normalt, eller en gave omkring den størrelse, en bærbar, en cykel en Iphone.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke det er "normalt" at forældre giver SÅ mange penge... Korrekt at mange forældre giver gaver tilsvarende det beløb. Men ofte er det jo ting børnene har "brug for" - En iphone (Som kan fåes for 2-3000kr), en computer "(som snildt kan fåes for 4000kr), en cykel(Snildt 4000kr) osv... Og de ting er jo noget som forældrene tænker at børnene "alligevel" skal have..

Hvis du giver dit barn 5000kr, og barnet ingen cykel har er du jo stadigvæk tvunget til at hente/bringe - giver ud en cykel ;) Smart.. Du kan selvfølgelig sige dit barn selv skal købe en cykel - men tror barnet bliver gladere for at få en cykel(eller et gavekort dertil) end det gør ove rat forældrene skal bestemme hvad de bruger deres lille formue på :rolleyes

Så mit "bud" er kun at give penge, hvis man mener barnet selv må vælge hvad de skal bruges til - ellers skal de øremærkes fra starten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg synes jo det er lidt svært, fordi barnet ikke skal føle sig anderledes, når alle ens klassekammerater får en helt masse penge eller bare kæmpe store gaver. Jeg synes det er blevet skruet helt vildt op inden for de seneste par år.

Jeg blev selv konfirmeret i 94 (puha det er mange år siden allerede) og jeg fik den gang rigtig mange penge, og knap så mange gaver. Men jeg havde også nogle bedsteforældre, som havde lavet en opsparring, som vi børnebørn fik, når vi blev konfirmeret.

Mine forældre gave mig 1500 kr den gang, og så en Take That billet til en koncert jeg havde været til måneden før... Den gave var bare den bedste :D.

Men jeg tror vi ender oppe i en 5000 kr, når vi engang har en konfirmant, men der er jo også rigtig mange år til endnu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er mange år endnu før Sara skal konfirmeres, men jeg kunne sagtens forestille mig at vi gav hende en gav til omkring de 2500-5000. I dag har hun en ny computer (som hun ikke bruger :rolleyes ) og en cykel, så det kommer meget an på hvad hun mangler til den tid..

Jeg vil, personligt, hellere give en ting, i stedet for at bestemme hvad hun skal bruge sine penge til.. For der kan kun komme konflikter.

Da jeg selv blev konfirmeret i '03 fik jeg omkring 4500,- og en masse gaver. Af mine forældre fik jeg en brugt computer, som jeg i dag ikke er klar over hvad har kostet, men det har nok været en 1-2000 kr. Jeg kan huske jeg købte et fjernsyn til ca 1200, brugte vist nok 1000 kr på blå mandag, og hvor resten er blevet af aner jeg faktisk ikke. Jeg tror de gik ind på min børneopsparing men jeg ved det ikke?

Anyways :btopic Til Saras konfirmation vil jeg foreslå af vi øremærker nogle penge til blå mandag, ca de 1000-1500,-, ser på om der er noget hun står og mangler nu og her, hun ikke har fået, hun godt kunne tænke sig, feks et nyt fjernsyn eller en cykel, og så bliver resten fordelt på en opsparing og børne opsparing. Selvfølgelig afhængig af hvor meget hun får. Den alm. opsparing kan så bruges til store ting hun kunne tænke sig op igennem tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes 100.000 er for meget :lol :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes selvfølgelig folk må gøre hvad de vil. Personligt synes jeg det er helt vanvittigt hvad nogen børn får og forventer at få. Jeg kan kun blive bekymret for hvordan disse børn finder ud af hvor penge kommer fra. Mange børn i dag er så forkælede. Det er os som forældre der har ansvaret for, at lære vores børn, at PENGE ikke hænger på træerne, og at man ikke kan få alt hvad man peger på. Jeg kan godt sætte mig ind i at nogen her på tråden mener det er synd når andre får, og ikke ens eget barn. Men tro mig det barn der ikke får og ikke forventer, er et gladere barn, og sætter mere pris på livets glæder..Ja, det er bare min måske lidt gammeldags holdning. Jeg selv har 2 meget dejlige børn der ikke har fået ALT det de andre har eller hvad de peger på. De sætter pris på selv meget små ting, og ser det kun som en udfordring selv at kunne spare op til diverse ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har virkelig ingen idé om, hvor meget vores skal have for i gave til den tid ;) Det må vi tage til den tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes 100.000 er for meget :lol :lolhit

Ja, jeg var også lige ved at dø, da jeg så nyhedsmailen fra BK. :lol:

10.000 synes jeg tilgengæld ikke er helt sindssygt. Jeg mener selv at jeg fik 14.500 i alt... Set i bakspejlet kunne jeg dog godt have ønsket mig at mine forældre havde "taget" pengene, og hjulpet mig med at bruge dem på noget mere fornuftigt. ;)

Jeg synes IKKE at forældre behøver snakke sammen om at give det samme eller sådan noget. Jeg har aldrig været tilhænger af det der "ens for alle" princip når det kommer til gaver. Man giver hvad man har lyst til og mulighed for, og hvis mor så tjener meget mere end far eller omvendt, og har lyst til at forkæle ungen, så synes jeg da bare at han/hun skal gøre det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg måtte også lige ind og kigge hvem der vil give sit barn 100.000 i konfirmationsgave :D :D :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg studsede altså også lidt over hvor de havde fået 100.000 fra i nyhedsmailen ;) SÅ stor en familie har vi dog ikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

da jeg selv blev konfirmeret i 1994 fik jeg ialt 11000 kr. hvilket var/er mange penge. Jeg købte et musikanlæg, en sovesofa og en videomaskine, og resten blev brugt på Take That :D - jeg var storfan den gang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke det er unormalt, at forældre giver for 5.000 kr. i konfirmationsgave, men der er også nogle der giver mindre. Enten fordi de synes det er passende eller fordi de ikke har økonomi til at give så store gaver.

Nogle skilsmisse forældre snakker sikkert sammen og aftaler hvad de skal give i gave, andre kappes om at give mest og andre giver bare det de selv (og evt deres nye partner) har lyst til at give.

Der er 8 år til vores den ældste skal konfirmeres, så jeg aner ikke hvor vores niveua vil ligge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes personligt det er enormt sørgeligt at konfirmationen efterhånden er blevet til et overflødighedshorn hvor det gælder om at imponere og overgå hinanden fremfor at fejre barnet og glæde sig over at han/hun er trådt ind i de voksnes rækker.

Festens succes blandt de unge mennesker måles idag i antallet af gaver og beløb i kontanter fremfor om de havde en skøn dag :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes personligt det er enormt sørgeligt at konfirmationen efterhånden er blevet til et overflødighedshorn hvor det gælder om at imponere og overgå hinanden fremfor at fejre barnet og glæde sig over at han/hun er trådt ind i de voksnes rækker.

Festens succes blandt de unge mennesker måles idag i antallet af gaver og beløb i kontanter fremfor om de havde en skøn dag :(

Amen og dermed sagt, at jeg er enig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine forældre var gået fra hinanden der, men blev enige om ikke at give mig gave, men konfirmationen i sig selv, da det er dyrt nok i sig selv at stable på benene..

Min konfirmation blev holdt derhjemme og var en billig løsning i forhold til min storebror, men han havde også sparet op af alle hans lommepenge i 3 år, så der var lidt der og dem købte mine forældre en scooter til ham for.

Jeg vil mene at pengegaver til en konfirmation er alt for "kompliceret" for en 13-14 årig at forstå :P De kan simpelthen ikke finde ud af at investere dem ordentligt :P Og når man tænker 10.000 kr. hold nu op altså!

Jeg fik 6000 kr. alt i alt fra gæster, familie osv. :S og det brugte jeg på en sovesofa og satte resten i min børneopsparing.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har nu overvejet den løsning der hedder, at de penge hun får i gave til hendes mors fest, kan hun få lov at "solde op". De penge hun får til vores fest bliver så investeret i obligationer eller andet i den dur.

Vi regner helt bestemt med, at de støreste gaver kommer fra vores side af familien, ved at hun blandt andet får 5.000 af hendes oldemor (under forudsætning af hun er i live selvfølgelig). Men så har hun måske 5.000 hun skal bruge på iPhone, bærbar eller lign, og resten kommer i banken, så hun har noget til et indskud når hun flytter hjemmefra. Vi kan så med god samvittighed forlænge hendes børneopsparing til hun er 21, da hun jo har konfirmationspengene til hvis hun ønsker at flytte hjemmefra før.

Er vi helt på vildspor? Eller lyder det som en fornuftig løsning? Selvfølgelig skal hendes mor med ind over, men hun plejer at lytte til os, når det kommer til økonomi...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes helt klar at det lyder som en glimrende løsning, på den måde sikre i også hendes fremtid, uden at det bliver helt tabu for pigen, hvis hun da forstår sig på det også :) i så fald har hun jo sin mors side at snolde op for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har nu overvejet den løsning der hedder, at de penge hun får i gave til hendes mors fest, kan hun få lov at "solde op". De penge hun får til vores fest bliver så investeret i obligationer eller andet i den dur.

Vi regner helt bestemt med, at de støreste gaver kommer fra vores side af familien, ved at hun blandt andet får 5.000 af hendes oldemor (under forudsætning af hun er i live selvfølgelig). Men så har hun måske 5.000 hun skal bruge på iPhone, bærbar eller lign, og resten kommer i banken, så hun har noget til et indskud når hun flytter hjemmefra. Vi kan så med god samvittighed forlænge hendes børneopsparing til hun er 21, da hun jo har konfirmationspengene til hvis hun ønsker at flytte hjemmefra før.

Er vi helt på vildspor? Eller lyder det som en fornuftig løsning? Selvfølgelig skal hendes mor med ind over, men hun plejer at lytte til os, når det kommer til økonomi...

Det synes jeg lyder som en fornuftig løsning. Så føler hun stadig hun får noget nu, og føler sig ikke snydt over ikke at kunne bruge nogen af pengene, og så har hun også noget til fremtiden :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER