Pumpkins

Gravid - smalltalk 2

1,230 indlæg i dette emne

Hævede slimhinder i næsen, kan næsten ikke få luft... Bliver snart idiot... Har brugt næsespray alt for længe, så bliver nødt til at stoppe... Men er virkelig ikke sikker på det bliver i aften... :(

Nogle erfaringer? (Ringer til lægen på mandag, men der er jo længe til)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Okay har aldrig hørt om at det skulle være luftbårent. Men lige med hensyn til det er jeg rimelig afslappet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er det værste tidspunkt i er blevet ramt af kvalme?

Jeg sidder (eller sad) og lavede fødselsdagsinvitationer til min søn's fødselsdag, her til aften.

(De skal afleveres mandag eller tirsdag og i morgen er det min datters fødselsdag så da er dagen fyldt op).

De sidste par dage er min kvalme taget til. Jeg er tilsyneladende en af de heldige med kvalme det meste af dagen. Det kommer i bølger hen over dagen men er helt klart værst om aftenen.

Uheldigvis for mig, så er det der jeg sidder og laver invitationerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det havde jeg heller ikke hørt :unsure men jeg spurgte om jeg måtte skifte kattebakke med handsker på og det måtte jeg bestemt ikke :(

Jeg tror dog ikke jeg er modtagelig overfor parasitten (7-9-13) for jeg har aldrig haft den og hvis der er nogen der har skiftet kattebakker, så er det mig :P

Her har jeg sat vores børn (7 og 10 år) til at skiftes til at rense bakken.

Det gør det helt sikkert noget nemmere når jeg rent faktisk kan fortælle dem hvorfor jeg ikke kan gøre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke noget med at når man skifter kattebakke så bliver støvet hvirvlet op og på den måde bliver det luftbåren? Altså fordi man jo forholdsvis er tæt på hele tiden? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan få taget en blodprøve som kan vise om man har antistoffer mod toxoplasmose. Hvis man er immun ku man jo slippe for at gå og være bekymret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan få taget en blodprøve som kan vise om man har antistoffer mod toxoplasmose. Hvis man er immun ku man jo slippe for at gå og være bekymret.

Kan man bare bede om at få det taget ved egen læge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man bare bede om at få det taget ved egen læge?

ja det kan man. Dog vil nogle læger kun tage den hvis de synes at man har en god nok begrundelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man bare bede om at få det taget ved egen læge?

Ja jeg fik bare taget blodprøven hos egen læge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja det kan man. Dog vil nogle læger kun tage den hvis de synes at man har en god nok begrundelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som fx at man har kat og ikke havde det under de andre 2 graviditeter?

pas. Er ikk læge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står en masse om toxoplasmose hos Statens Serum Institut her. Både omkring smitterisiko, forebyggelse osv. 

 

Jeg har heller aldrig hørt (eller fundet nogle overbevisende kilder for, i hvert fald) at den skulle være luftbåren. Og der er lavet studier der påviser, at det i teorien er lige så farligt - eller farligere - at håndtere uvaskede grøntsager og råt kød som kattebakker. Eller at lave havearbejde. Forklaringen skal findes i nedenstående (fra SSI's hjemmeside):

 

Kattedyr er hovedvært og den eneste dyregruppe, der udskiller oocyster med afføring. Oocysterne er meget modstandsdygtige og kan findes spredt i omgivelserne, fx. i jorden, sandkasser, køkkenhaver og i græsset. Oocysterne kan også findes indendørs i huset eller i stalde. Når en kat bliver inficeret, udskiller den op til 10 millioner oocyster over en periode på 2 uger. Men den enkelte kat kan formentligt kun udskille oocyster over en kort periode og kun én gang i sit liv. Oocysterne bliver infektiøse 1 - 5 dage efter udskillelsen, de kan spredes med overfladevand, og de kan overleve i op til et år. Dette forklarer, hvorfor kontakt med jord og vand kan udgøre en større smitterisiko end kontakt med katte.

 

Min jordemoder frarådede også på det kraftigste mig at tømme kattebakker, selvom jeg argumenterede for at jeg var overordentlig grundig med min håndhygiejne efterfølgende. Selv med handsker mente hun ikke, at jeg burde gøre det. Men det skal de jo fraråde og de går med livrem og seler. Sjovt nok fraråder de jo så ikke en at holde sig på lang afstand af uvaskede grøntsager i samtlige ni måneder. Jeg kan så ikke undgå at skulle tømme kattebakke, for min mand er væk i mange dage i træk med jævne mellemrum og det kan kattene altså ikke vente på (indekatte) ;)

 

Så jeg har tømt kattebakker hele graviditeten igennem, jeg husker bare at vaske og spritte hænder grundigt af efterfølgende. Det er selvfølgelig fint nok at være på den sikre side, hvis man har muligheden, men som nævnt findes der altså større smitterisiko ved andre ting, som man måske ikke tænker nærmere over; som for eksempel uvaskede grøntsager. 

 

Livet er farligt og man kan ikke gardere sig 100 % mod alt - men selvfølgelig prøve at tage sine forholdsregler så godt som man kan :)

 

Hvis man som kvinde allerede er smittet med parasitten (og det er det, som man kan få konstateret ved en blodprøve hos lægen), så er der ingen fare i løbet af graviditeten. Det er kun hvis man udsættes for smitten mens man er gravid, at der kan være en risiko for fostret. Og er man først smittet en gang, så kan man ikke blive det igen. Så på den måde kan det selvfølgelig give ro på at vide, hvis man har været smittet allerede, for så slipper man helt for at bekymre sig. Men som faf påpger; så vil det måske blot give anledning til ekstra bekymring, hvis man får at vide, at man ikke er. Det afhænger nok lidt af den enkeltes temperament :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står en masse om toxoplasmose hos Statens Serum Institut her. Både omkring smitterisiko, forebyggelse osv.

Jeg har heller aldrig hørt (eller fundet nogle overbevisende kilder for, i hvert fald) at den skulle være luftbåren. Og der er lavet studier der påviser, at det i teorien er lige så farligt - eller farligere - at håndtere uvaskede grøntsager og råt kød som kattebakker. Eller at lave havearbejde. Forklaringen skal findes i nedenstående (fra SSI's hjemmeside):

Kattedyr er hovedvært og den eneste dyregruppe, der udskiller oocyster med afføring. Oocysterne er meget modstandsdygtige og kan findes spredt i omgivelserne, fx. i jorden, sandkasser, køkkenhaver og i græsset. Oocysterne kan også findes indendørs i huset eller i stalde. Når en kat bliver inficeret, udskiller den op til 10 millioner oocyster over en periode på 2 uger. Men den enkelte kat kan formentligt kun udskille oocyster over en kort periode og kun én gang i sit liv. Oocysterne bliver infektiøse 1 - 5 dage efter udskillelsen, de kan spredes med overfladevand, og de kan overleve i op til et år. Dette forklarer, hvorfor kontakt med jord og vand kan udgøre en større smitterisiko end kontakt med katte.

Min jordemoder frarådede også på det kraftigste mig at tømme kattebakker, selvom jeg argumenterede for at jeg var overordentlig grundig med min håndhygiejne efterfølgende. Selv med handsker mente hun ikke, at jeg burde gøre det. Men det skal de jo fraråde og de går med livrem og seler. Sjovt nok fraråder de jo så ikke en at holde sig på lang afstand af uvaskede grøntsager i samtlige ni måneder. Jeg kan så ikke undgå at skulle tømme kattebakke, for min mand er væk i mange dage i træk med jævne mellemrum og det kan kattene altså ikke vente på (indekatte) ;)

Så jeg har tømt kattebakker hele graviditeten igennem, jeg husker bare at vaske og spritte hænder grundigt af efterfølgende. Det er selvfølgelig fint nok at være på den sikre side, hvis man har muligheden, men som nævnt findes der altså større smitterisiko ved andre ting, som man måske ikke tænker nærmere over; som for eksempel uvaskede grøntsager.

Livet er farligt og man kan ikke gardere sig 100 % mod alt - men selvfølgelig prøve at tage sine forholdsregler så godt som man kan :)

Hvis man som kvinde allerede er smittet med parasitten (og det er det, som man kan få konstateret ved en blodprøve hos lægen), så er der ingen fare i løbet af graviditeten. Det er kun hvis man udsættes for smitten mens man er gravid, at der kan være en risiko for fostret. Og er man først smittet en gang, så kan man ikke blive det igen. Så på den måde kan det selvfølgelig give ro på at vide, hvis man har været smittet allerede, for så slipper man helt for at bekymre sig. Men som faf påpger; så vil det måske blot give anledning til ekstra bekymring, hvis man får at vide, at man ikke er. Det afhænger nok lidt af den enkeltes temperament :)

Jeg har også forstået det sådan at arbejde med jord er 'farligere' end fx at skifte kattebakker - derfor jeg skrev ovenfor at man skal være opmærksom på havearbejde ;)

Jeg kender som sagt én som fik parasitten i sin mors mave og den er altså ikke lige til at spøge med den dumme parasit, så jeg vil ingen chancer tage... Er meget påpasselig med at vaske hænder, grøntsager osv, jeg slår græsset men ordner ikke noget i haven hvor jeg har hænderne i jorden og så er manden sat til at ordne kattebakker.

Jeg var helt sikker på jeg måtte have haft parasitten, men jeg synes faktisk det gjorde mig en smule roligere selvom jeg fik at vide at det havde jeg ikke - for så kan jeg ikke være særlig modtagelig med alle de kattebakker jeg har tømt (har en del katte og har haft en del plejekillinger som har skidt ud over det hele :P ) samt al den tid jeg har haft hænderne i jord uden lige at huske at vaske dem ordentligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

pas. Er ikk læge

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Damn jeg synes godt nok hun fylder derinde for tiden.. :blink Kan knap nok samle benene.. Og især idag har jeg mange plukveer.. Lidt over 2 mdr igen.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Damn jeg synes godt nok hun fylder derinde for tiden.. :blink Kan knap nok samle benene.. Og især idag har jeg mange plukveer.. Lidt over 2 mdr igen.. :)

Jeg synes også at pladsen er trang :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På vej til tjek på fg.. Har haft smerter i venstre side af maven i nat og er vågnet flere gange af det. Det føles altså ikke længere som ligamentsmerter.. :blink men det føles heller ikke som veer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På vej til tjek på fg.. Har haft smerter i venstre side af maven i nat og er vågnet flere gange af det. Det føles altså ikke længere som ligamentsmerter.. :blink men det føles heller ikke som veer!

Håber det 'bare' er forstoppelse! :kram2 Hold os opdateret?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Will do.. Kurven var fin og nu venter vi på en læge..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Will do.. Kurven var fin og nu venter vi på en læge..

Håber alt er okay... :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt er fint, livmoderhalsen var lang og lukket, fint med fostervand, hun har det godt og vejer 1753 gram.. Jeg har sikkert fået mig en forstrækning eller noget :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm er jeg en dårlig gravid??!

Jeg er nu godt på vej ind i 18. Uge (16+5), men jeg føler mig slet ikke gravid, føler mig slet ikke lykkelig over at være gravid, og kan næsten blive irriteret hvis nogle siger tillykke eller kommentere på min mave.

Er jeg overhovedet klar til at blive mor, når jeg ikk engang kan knytte mig eller glæde mig over min graviditet.

er det normalt at have det sådan??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt er fint, livmoderhalsen var lang og lukket, fint med fostervand, hun har det godt og vejer 1753 gram.. Jeg har sikkert fået mig en forstrækning eller noget :rolleyes

Puha altså :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm er jeg en dårlig gravid??!

Jeg er nu godt på vej ind i 18. Uge (16+5), men jeg føler mig slet ikke gravid, føler mig slet ikke lykkelig over at være gravid, og kan næsten blive irriteret hvis nogle siger tillykke eller kommentere på min mave.

Er jeg overhovedet klar til at blive mor, når jeg ikk engang kan knytte mig eller glæde mig over min graviditet.

er det normalt at have det sådan??

Jeg havde i perioder følelsen af at jeg slet ikke var klar og at der var så meget jeg synes at vi skulle have nået inden (og vi prøvede inderligt i over et år :rolleyes) . Så jeg tror at det er helt normalt at blive ramt af "går det mon alt sammen" følelser. Bare det ikke tager overhånd.

Har du sommerfugle i maven? Glæder du dig ikke til at se din lille baby? :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gravid-brok:

Når man næsten ikke kan sidde behageligt på toilettet uden at føle at baby bliver fuldstændig klemt sammen derinde (og alligevel selv have følelsen af at man ikke kan trække vejret) :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER