Vinnus

8 årig og mens

22 indlæg i dette emne

Hejsa

Jeg ville gerne høre om der er andre mødre i samme situation som mig.

Min datter på 8 år har muligvis fået mens. Jeg fik heldigvis forklaret hende at det var helt naturligt og fik fundet et (mega stort ift hende) bind.

Lægen regnede med at det var det da jeg ringede til hende.

Er det ikke bare lidt for tidligt?

Jeg fik først min som 11 årig. Hun er ikke så stor af sin alder, selvom hun er ved at komme efter det.

Synes bare det er synd for hende at hun skal døje med det nu, for hun er stadig meget barn (heldigvis)

Knus Vinni

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke selv i samme situation som dig, men jeg har hørt om MANGE der får deres l*** tidligt - dog synes jeg også at 8 år er tidlig, men tror der er lidt skyld at finde i alle de hormonforstyrrende stoffer, som vi i mange generationer har puttet i/ på os selv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt nok tidligt at få det som 8 årig...

Jeg er ikke i samme situation, men jeg tror også at det har noget at gøre med hormonforstyrrede ting i hverdagen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt nok tidligt :(

P fik sit da hun var 11.

P bruger trusseindlæg - altså ikke bind men de helt tynde indlæg. Alm. bind er alt for store synes hun og hun vil hellere skifte trusseindlæg ofte end at rende rundt med en kæmpe ble.

Heldigvis bløder hun ikke så kraftigt (endnu) så det er stadig ok med de tynde.

Husk at når de får mens de første gange kan det være det er meget uregelmæssigt. Nogle er regelmæssige fra starten hvor andre er flere år om at finde en rytme. Så det er en god ide at din datter altid har nogle bind med sig, da der kan gå et par uger til flere måneder mellem (og sjovt nok kommer det jo altid når man mindst venter det og ikke har bind med dry.gif)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan lægen ikke give hende noget så puberteten bliver stoppet lidt??? Det synes jeg da jeg har hørt om før.. For det er godt nok tidligt at få sin mens som 8 årig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan huske at en fra vejen dengang jeg var den alder fik det vidst også så tidligt.. men så gik der år før det kom igen.. kunne håbe det r sådan for din datter.. JEg er jo i den anden grøft med var den sidste der fik det så ingen gode råd herfra..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De har skrevet at børn får det tidligere og tidligere, men 8 år er godt nok meget tidligt. Men der jo ikke noget at gøre ved det. I må give hende bind og sætte hende ind i at hun kan blive gravid osv. På en "børnevenlig" måde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var også den sidste (14 år) så har desværre ingen gode råd.. Øv altså!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stakkels pige... Håber der går lang tid før det kommer igen!

De bliver jo desværre yngre og yngre. Jeg tror også det generelt skyldes alle de hormornforstyrende stoffer vi er blevet fyldt med de sidste mange år.

Jeg kan desværre ikke komme med de store gode råd, da jeg selv var 14 da jeg fik det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var godt nok tidligt!

Jeg fik det selv som 11-årig og der synes jeg det var lidt svært at forholde sig til. Jeg er så en af dem der har haft rigtige kraftige blødninger og smerter fra start af og det har gjort min bror bl.a. har måtte følge mig hjem fra skole nogen gange.

Det vigtigste er at få forklaret din datter at det er normalt og at hun skal huske hun selvfølgelig kan komme til dig hvis der er noget. Jeg kan huske jeg synes det var rimelig pinligt i starten - også fordi jeg var en af de første der fik det.

Håber der går lang tid inden din datter får det igen og ellers at hun ikke får kraftige blødninger og smerter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik det som 9 årig... husker dagen som var det igår... ;(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan lægen ikke give hende noget så puberteten bliver stoppet lidt??? Det synes jeg da jeg har hørt om før.. For det er godt nok tidligt at få sin mens som 8 årig

Det tror jeg at min niece fik, så hun fik udskudt sin menstruation indtil slutningen af 3. klasse, hvor hun lige var blevet 10 år... Men ja jeg tror også at det er noget af alt det hormonforstyrende stoffer vi indtager og er omgivet af, der er skyld i at pigerne modnes tidligere end bare for 10-15 år siden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lægen ville helst se tiden an. De skal vist være noget yngre før de stopper det. Desværre kunne man sige.

Men tak for rådet med trusseindlæg. dem havde jeg slet ikke tænkt på, da jeg normalt bruger de meget kraftige bind.

Knus Vinni

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg var også tidligt ude med at få min mens. og var den første i min klasse. Små indlæg så længe der ikke er kraftige blødninger, og så må i snakke med lægen, hvis det bliver til gene for hende, for det skal også være, så hun kan holde ud at leve med det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg var selv 11 år da jeg fik det, men min søster fik det ugen efter hun var fyldt 9, jeg husker det ganske tydeligt da det var mig der skulle forklare hende hvad det var og sørge for bind til hende. der gik så 6 mdr før hun fik det igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det er RET tidligt, og jeg ville tage en snak med lægen om det

Der giver en masse problm stillinger som hun slet ikke burde skulle tage stilling til så tidlligt, og selv i dag er 8 år ret tidligt

jeg var vist 13 år, og var en af de sørste i min klasse i isn tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op det var tidligt! :(

Er der ikke noget med, at når man går i puberteten, så holder man op med at vokse? Mit link

Jeg synes det er underligt at lægen siger I skal se tiden an inden hun bliver undersøgt, da det jo muligvis kan have indflydelse på hvor høj hun bliver..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Vinnus... jeg fik min mens i en alder af 7 år gammel... Jeg kunne huske at det var det mest forfærdelige nogen sinde da det kom, men min mor var rigtig god til at reagere hurtigt og tage snakken med mig selvom at hun ikke havde regnet med at det skulle gøres så tidligt... Da jeg var 7 var der ikke noget der hed at man kunne idsætte den medicinsk, så jeg skulle lære at leve med det... Min forældre valgte at gøre det nemmere for mig ved at give mig fri fra gymnastik (og nogle gange helt fra skole) i de perioder var det kom.... Jeg fik det så tidligt på grund af en hormon sygdom... Dog tror jeg ikke at det er tilfældet for din situation, da den er yderst sjælden! :)

Det jeg bare vil sige er at når det kommer i så tidlig en alder, er det alfa omega at forældrene gør alt for at det ikke skal blive en pinlig ting og at pigen ikke skal føle at hun er unormal og mærkelig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det var godt nok tidligt :( har ingen gode råd, ville bare smide en :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som flere andre siger, så er det kendt at pigerne får mens i en tidligere alder, end vi gjorde :( Min niece fik det da hun var 10-11 år og det var min søster lidt i panik over - nogle gange kan lægen vist ordinere et eler andet, der udskyder menstruationen et par år.... Har du talt meg jeres læge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja lægen sagde at vi skulle se tiden an.

Men det ser ud til at hun er begyndt at få bryster..

Har haft en enkelt svag anledning siden.

De ville tjekke hende når der var undersøgelse i skolen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er tidligt som 8 årig, men det fik jeg også og det har alle kvinder i min familie fået i mange generationer tilbage.. Selv min mormor fik det så tidligt, så det er ikke altid det med hormonforstyrrende stoffer. Det kan også bare være noget i familien. Det er det hos os.. Så jeg er glad for jeg har fået en søn, så jeg ikke får den problemstilling om 8 år...

Men vigtigt at støtte hende i at det er helt naturligt, så hun ikke får forestillinger om at der er noget galt. Også vigtigt at jeres læge ikke gør et stort nummer ud af det, jeg var igennem mavescanninger og alle mulig mærkelige undersøgelser dengang, fordi min daværende læge ikke ville accepterer at en 8 årig pige kunne få mens. Tilsidst efter 2 måneder spurgte jeg min mor om jeg var dødelig syg siden jeg skulle alt det, så hun satte en stopper for lægens mange undersøgelser...

Også vigtigt at de i skolen ikke gør det til noget forkert og et tabu. Det gjorde min klasselærer dengang. Jeg blev forvist til et gammelt læreværelse i den anden ende af skolen, hvor jeg skulle gå på toilet når jeg havde mens, så min klassekammerater ikke fik at vide at jeg brugte bind. Jeg blev nærmest udstødt af min klasselærer i de dage jeg havde mens. Samtidig med at jeg led af stærke mens smerter, så det var et helvede dengang.... Det stoppede efter et forældre møde hvor moren til min sidekammerat Jakob fortalte, at hun havde haft ham med ude og handle, hvor hun skulle købe bind til sig selv. Hvor Jakob så havde sagt, mor du bruger de samme bind som Anna gør... Det har vi grint meget af, fordi som moren sagde, at pigen har fået mens er jo helt naturligt, tidligt men naturligt.. Slap af, sagde hun til min klasselærer...

Lige lidt erfaringer fra en kvinde som også fik det tidligt. Nogle råd til hvad man ikke skal gøre...

Men håber at hun kommer godt igennem det og får en positiv oplevelse med det, så positiv som mens nu kan være ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER