My-Moren

Ammetråd

2,419 indlæg i dette emne

Man må give sut, når amningen er etableret. Så tror man som tommelfingerregel siger efter 1 uges tid.

Min SP sagde dog, at jeg gerne måtte aflaste mine brystvorter med sut, da jeg havde så mange smerter ved amning. Det har ikke ødelagt noget her :)

Du kan prøve at give den, når du har ammet.

På børneafdelingen vil de gerne have at man giver sut med det samme. Jeg tror faktisk at der er lidt delte meninger om hvad der er rigtigt og forkert! Måske er det endnu en af de ting, hvor man som mor skal gøre hvad der føles rigtigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I forhold til det der med urolig og ked baby om aftenen, så har jeg oplevet det samme med fra de var spæd.

De har begge været gode til at falde i søvn om dagen, men kunne ik give slip om aftenen og blev hurtigt overstimulerede - hvilket betød at baby slet ikk kunne finde ud af hvad den ville og slet ikk finde ud af at ammes.

Med min førstefødte havde vi en god måneds tid hvor hun SKREG en time eller to hver aften og Intet ville, indtil vi fandt ud af at hun var overtræt.

Med lillebror har vi været hurtigere til at se hvad der var på færde, og vi holder simpelthen øje med klokken nu. Da han var ca en uge indførte vi at han ikke må være vågen mere end en times tid efter af gangen der sidst på dagen, så skal han ha en lur. Når han har fået en lur kan han nemlig bedre ammes, og bliver som regel også nu hvor han er 4 uger ammer i søvn til natten.

Han kan være svær at få til at sove den lur der omkring kl 18-19 stykker, men det lykkes som regel i vikle eller på maven af os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Sofie fik sutten da hun var 4-5 dage. Mælken var løbet til og der var MEGET, så hun blev vildt ked af det, når hun tog brystet og mælken så væltede ud, for hun var ikke sulten, men ville gerne sutte for tryghed. Jeg testede det ved at lægge hende til, hun tog brystet, suttede et par gange, spyttede det ud og skreg. Så prøvede jeg med min lillefinger (med neglen vendt nedad) som hun sugede vakum på med det samme og ikke spyttede ud og så gav jeg hende sutten. Og det sagde SP var helt fint og rigtigt, da hun jo havde brug for at sutte, men ikke kunne komme til for mælk hos mig. Hun har brugt den siden, når hun skulle falde i søvn og der har absolut ingen problemer været med amningen. Hun har aldrig fået andet end min mælk og hun bliver 4 mdr. på torsdag ;)

 

Så jeg ville altså ikke være bange for at prøve med en sut :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gunvor fik sut, da hun var halvandet døgn, for det var præcis det samme scenario, som Susanne beskriver. Og det har aldrig givet nogen problemer overhovedet. 

Din søn er jo god nok til at få fat ikke? 

Men samtidig vil jeg dog sige, at jeg havde nemmere ved at give sut her anden gang, da jeg var langt mere selvsikker i forhold til amning. Så jeg forstår altså godt, hvis du er mere påpasselig :kiss

Hvad sagde SP til det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har SP været her og Arthur på 6 dage er 200 gr over sin fødselsvægt :LOL

Vi pakker alle bekymringer om for lidt mælk væk og han ligger med sutten nu, min lille flødebaby :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har SP været her og Arthur på 6 dage er 200 gr over sin fødselsvægt :LOL

Vi pakker alle bekymringer om for lidt mælk væk og han ligger med sutten nu, min lille flødebaby :D

Fan-fucking-tastic! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har SP været her og Arthur på 6 dage er 200 gr over sin fødselsvægt :LOL

Vi pakker alle bekymringer om for lidt mælk væk og han ligger med sutten nu, min lille flødebaby :D

Sådan! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 22/2/2016 at 1:52 PM, lpd said:

Vi pakker alle bekymringer om for lidt mælk væk og han ligger med sutten nu, min lille flødebaby :

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har SP været her og Arthur på 6 dage er 200 gr over sin fødselsvægt :LOL

Vi pakker alle bekymringer om for lidt mælk væk og han ligger med sutten nu, min lille flødebaby :D

Hvor er det flot! :yay Godt arbejde! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har SP været her og Arthur på 6 dage er 200 gr over sin fødselsvægt :lol

Vi pakker alle bekymringer om for lidt mælk væk og han ligger med sutten nu, min lille flødebaby :D

MEGA fedt!! godt kæmpet :kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak I dejlige damer! Jeg er SÅ glad for al jeres hjælp og støtte! Og er super glad for vi ikke har givet ham mme. Han har været ked af det i forbindelse med amning/putning flere gange i dag, men var også lidt uheldig at måtte vække ham 15 min inde i en lur i dag pga sp. Hun siger dog han er helt normal, altså han fejler ikke noget og er sund og rask, han har brug for os og hun mener vi gør det helt rigtige. Mine bryster er ved at eksplodere nu :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor længe går der fra mælken løber til, til det har tilpasset sig barnets behov? Jeg har sååå ondt, jeg ligner Dolly Parton og mine bryster er som beton. Nu har de været sådan i snart tre dage, og efter amning går der kun 1-2 timer før de er mega spændte igen :( jeg har prøvet varmt bad, varmepude og massage. Har kæmpe mælkeknuder helt ud i armhulerne! Hvor længe bliver det ved? Den lille fyr kan jo slet ikke følge med :shooter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor længe går der fra mælken løber til, til det har tilpasset sig barnets behov? Jeg har sååå ondt, jeg ligner Dolly Parton og mine bryster er som beton. Nu har de været sådan i snart tre dage, og efter amning går der kun 1-2 timer før de er mega spændte igen :( jeg har prøvet varmt bad, varmepude og massage. Har kæmpe mælkeknuder helt ud i armhulerne! Hvor længe bliver det ved? Den lille fyr kan jo slet ikke følge med :shooter

En lille uges tid var det vist - noget af det er væske i vævet, og falder af sig selv igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor længe går der fra mælken løber til, til det har tilpasset sig barnets behov? Jeg har sååå ondt, jeg ligner Dolly Parton og mine bryster er som beton. Nu har de været sådan i snart tre dage, og efter amning går der kun 1-2 timer før de er mega spændte igen :( jeg har prøvet varmt bad, varmepude og massage. Har kæmpe mælkeknuder helt ud i armhulerne! Hvor længe bliver det ved? Den lille fyr kan jo slet ikke følge med :shooter

Det er vist meget forskelligt.. ved ikke hvordan det er normalt, da jeg havde problemer med overproduktion (så her kom der først ro på omkring de 5 mdr.)

Men det er vigtigt at du får taget hånd om mælkeknuderne, så ikke de udvikler sig til brystbetændelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øj det var længe. Jeg prøver at massere de mælkeknuder, skal jeg gøre andet? Jeg er også lidt bange for at stimulere for meget (fx løber det bare når jeg er i bad), og jeg så producerer endnu mere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Nogen der mistede blod under fødslen? Hvor længe gik der før jeres mælk løb til?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du sikker på, at det er deciderede mælkeknuder og ikke "bare" spændte bryster?

Jeg har haft lidt mælkeknuder. Jeg tog lange varme bade og masserede mælken ud af brysterne. Derudover sad jeg konstant med varmepude på indtil det var gået væk. Når du ammer, kan du stryge henover mælkeknuden mod brystvorten. Hvis det er mælkeknuder er det vigtigt, at brystet bliver tømt, så der ikke sætter sig mælk fast. Efter amning kan du selv prøve at malke det sidste ud med hånden.

Nej jeg er ikke sikker, men altså det føle som knuder. Det kan også være mælkekirtler bare føles sådan? Altså hele mit bryst er jo spændt, men nogle steder kan jeg mærke de her knuder.

Hvis jeg malker det sidste ud, vil jeg så ikke producere mere?

Pt gør jeg det at jeg ammer ham til han slipper (typisk et kvarters tid), skifter ham og lægger ham til ved det andet bryst - nogle gange afviser han og andre gange tager han en 10-15 min tid. Skal jeg i stedet lægge ham ved det samme bryst igen efter bleskift, og så først skifte bryst ved næste amning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved min første fødsel mistede jeg 2,5 liter, og endte med at få 2 poser blod, og mælken løb til efter 5 dage

Puh, det var meget. Jeg slap med 1,7. Blev tilbudt blod igår men sagde dig nej tak.

Jeg væbner mig med tålmodighed. Det er nok meget ligesom med kejsersnit så.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Av av av, jeg har vidst ammet lidt for meget på eet bryst i nat, det andet er helt hårdt og mega fyldt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

De anbefalede mig kraftigt at tage imod blod efter jeg gik i gulvet og havde en blodprocent på jeg mener det var 3,6.

Men ja, det var meget. De fik også pludselig meget travlt...

Puha, det lyder altså også vildt. Min var på 4,5 igår, så slet ikke så slemt endda.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vågnet op med varme og tunge bryster. Kan man håbe at det er forstadie til mælken? Kan simpelthen ikke huske det fra sidst

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER