Susanne

Hus, Have og hjem-smalltalk

1,073 indlæg i dette emne

Enig. Silke Elia får sjældent fingrene i klemme pga soft-luk, og hvis er det ofte fordi hun gør det med vilje. Tossede pigebarn :D

:ditto til det med rødt. Og så er disse skabe uden håndtag.

 

Det er de også hjemme ved os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lidt apropos soft-close... Ved I noget om hvorvidt man kan sætte softclose på skuffer som ikke har det i forvejen? Altså, kan man købe nye "soft close lister" eller noget???

Vi købte nogle små dimser i IKEA, som kunne skrues på både ved skuffer og skabe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi har kun skuffer (og et enkelt hjørneskab) i vores køkken og ingen overskabe. Jeg ELSKER det. Den eneste ulempe er at min køkkenmaskine ikke kan være i hverken skuffer eller skab :( Så den må hele tiden stå fremme mod min vilje.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var i banken igår... Jeg troede det handlede om at finde ud af hvordan finansieringen af huset skulle strikkes sammen - det gjorde det så ikke... Det handlede om vores bankskifte, og om hvorvidt det skulle sættes igang nu eller tættere på evt. overtagelse... Eftersom vi føler vores bank har røvrendt os, så skal det jo selvfølgelig bare være nu!

Vi fik dog også snakket lidt om lånetyper... Vi er enige om at de 60 % skal være et fastforrentet lån med 10 års afdragsfrihed. Derudover er vi enige om at banklånet skal være med 10 års løbetid, fordi vi kan se, at banklånets ydelse vil stemme meget godt overens med den ydelse der kommer ekstra på det store lån efter de 10 år (Ydelsen efter afdragsfrihed bliver vidst ca 200 kr dyrere end banklånet). Simpelthen fordi banklånet er noget dyrere i renter i det store grundlån.

Toplånet på de 60-80% er vi dog ikke helt fast på endnu. Vi overvejer et F5 lån, og det bliver nok entet det eller et fastforrentet - begge muligheder med afdrag, og en løbetid på 30 år. Det giver os den mest stabile økonomi, og sikrer langt hen af vejen at vi kan sove om natten.

Jeg er dog lidt nysgerrig - nogen der vil fortælle om hvilke låntyper I har og hvorfor???

Åh ja de lån. Vi var lidt i tvivl, blev rådet til fastforrentet af banken fordi vi er første gangs købere, min svigerfar anbefalede F1 pga den lave rente, men det ville jeg bare ikke kunne sove godt med, så vi har F5 lån efter en god snak med min onkel der har arbejdet i Danske Bank som rådgiver for Real Kredit Danmark og snak med vores bank.

Et lille banklån med 5 års løbetid. Grundlånet et et F5 med 5 års afdragsfrihed, så det passer med banklånet. Og toplånet er også et F5. Top- og grundlånet har en løbetid på 30 år.

Men det handler jo både om hvad man har råd til og hvor meget is i maven man har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det udregnet ud fra alt er fastforrentet udover banklånet i vurderingen af om banken ville hjælpe os, så på den måde er det ikke en del af spørgsmålet hvad vi har råd til som sådan. Jeg er ikke en af dem som på nogen måde ville turde at lave 10 års afdragsfrihed på alt og forvente "bare" at kunne omlægge til nye afdragsfrie lån. Jeg er jo godt klar over at når vi låner penge skal de betales tilbage igen.

Ved du så ang bidragssatsen... Når man får de der oversigter fra realkreditten med hvor meget man betaler per år - er bidragssatsen indregnet i det???? Som jeg forstår det er bidragssatsen på et fastforrentet lavere end på F5, ikke?

Åh det er lidt indviklet. Altså du kan få banken til at lave en oversigt over hvad I skal betale om året inkl alt bidrag, afdrag osv. Det gjorde vi. Så kunne vi se forskellen på lånene med fastforrentet 3,5%, F5 og F1 og en blanding af dem.

Generelt er de korte lån billigst - især for tiden hvor renten er så lav. Ved en fastforrentet ved du at renten er ligger fast og derfor hvad du skal betale de næste 30 år. Ved et F5 skal lånet tilpasses hvert 5 år, men du kan jo ikke vide hvad renten er om 5 år. Vi er dog i den overbevisning at den ikke stiger så meget at den nærmer sig den fastforrentet 3,5. Ved F1 tilpasses det hvert år. Men ingen kan vide hvordan det ser ud om 15 år, måske der er helt nye lånetyper og man vælger at betale for at få lagt lånet op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bidragssatsen er markant højere på flexlån end fastforrentet! De har lige sat dem op, de møgerter :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bidragssatsen er markant højere på flexlån end fastforrentet! De har lige sat dem op, de møgerter :prik

Men det er stadig billigere. I hvert fald for os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved I, hvor meget man kan høre mellem en stuelejlighed og 1. Sals? Vi skal nemlig flytte snart og har aldrig prøvet at bo i blokbyggeri

 

Vi bor pt i lejlighed af beton fra 2007 på 2. sal med overboer/underboer.. Overboer er 2 friske unge fyrer - rigtige drengerøve og vi kan høre når det tramper og tumler rundt deroppe.. og hvis de råber højt af en fodboldkamp - men ikke snak, støvsugeren (med mindre de banker ind i paneler), tv og alm musik. Vores underboer har vi aldrig hørt :)

 

Da vi boede i vores andelslejlighed fra 1936 i mursten på 4.sal uden overboer, men med loftrum over os, kunne vi høre alt og jeg mener ALT! ;)    

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har nemlig fået oversigter på F5 og et rentemax lån... Rentemax tror vi dog ikke helt vi har is i maven til, fordi renten reelt kunne ende på 5 % imorgen... Nok ikke så sandsynligt, men alligevel. Man skulle kunne få et F5 med loft, nå! :lol

Haha... Åh det ER virkelig en jungle. For os var det vigtigste at få et lån vi kunne sidde og leve med samtidig med vi ikke skulle gå og have ondt i maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved et F5 skal lånet tilpasses hvert 5 år, men du kan jo ikke vide hvad renten er om 5 år. Vi er dog i den overbevisning at den ikke stiger så meget at den nærmer sig den fastforrentet 3,5. Ved F1 tilpasses det hvert år. Men ingen kan vide hvordan det ser ud om 15 år, måske der er helt nye lånetyper og man vælger at betale for at få lagt lånet op.

Enig med det du skriver her. Og vi fik at vide at man kan vælge at lave f.eks F1 om til F5 når renten skal vurderes igen og det ville kun koste 500-1000kr.

Åh det med lån er crazy svært!

Jeg kan faktisk ikke helt huske hvad vi endte med, mener vi valgte en F1 på de 60% med 8,5 års afdragsfrihed, de 20% F5 (den er vi færdige med at afbetale om 9,5 år ), banklån betaler vi ud inden afdragsfriheden stopper :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er på strøgtur, sidder lige og drikke kaffe og skal liiiiige over og kigge i illums bolighus om lidt.. Skal jo købe fødselsdagsgave til mig selv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var i banken igår... Jeg troede det handlede om at finde ud af hvordan finansieringen af huset skulle strikkes sammen - det gjorde det så ikke... Det handlede om vores bankskifte, og om hvorvidt det skulle sættes igang nu eller tættere på evt. overtagelse... Eftersom vi føler vores bank har røvrendt os, så skal det jo selvfølgelig bare være nu!

 

Vi fik dog også snakket lidt om lånetyper... Vi er enige om at de 60 % skal være et fastforrentet lån med 10 års afdragsfrihed. Derudover er vi enige om at banklånet skal være med 10 års løbetid, fordi vi kan se, at banklånets ydelse vil stemme meget godt overens med den ydelse der kommer ekstra på det store lån efter de 10 år (Ydelsen efter afdragsfrihed bliver vidst ca 200 kr dyrere end banklånet). Simpelthen fordi banklånet er noget dyrere i renter i det store grundlån.

 

Toplånet på de 60-80% er vi dog ikke helt fast på endnu. Vi overvejer et F5 lån, og det bliver nok entet det eller et fastforrentet - begge muligheder med afdrag, og en løbetid på 30 år. Det giver os den mest stabile økonomi, og sikrer langt hen af vejen at vi kan sove om natten.

 

Jeg er dog lidt nysgerrig - nogen der vil fortælle om hvilke låntyper I har og hvorfor???

 

Vi har nu et fastforrentet lån til 3.5%. Jeg kan rigtig godt lide at vi ved hvad vi skal betale de næste 27 år. Vi kunne have sparet masser af penge ved at tage F1, F3 eller F5, og havde faktisk også F5 inden dette lån. Men det hele er jo et lotteri, og jeg vil helst spille med en så lille indsats som mulig ;)

Da vi købte huset lavede vi rest-finansieringen som et 30-årigt lån, men betalte selv ekstra ind på det hver måned. Men hvis der så kom måneder hvor økonomien var stram, havde vi muligheden for ikke at betale den måned. Det var fedt i den periode hvor jeg var på dagpenge og bagefter fik et lavtlønnet vikarjob der svarede til dagpengesatsen.

 

Jeg synes det er rigtig fornuftigt at have som mål at rest-finansieringen skal være betalt når flex-lånet skal oplægges. Især når det er afdragsfrit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige haft møde med banken i dag! Og hold op en positiv oplevelse!! Ombygningen gør at vores hus er vurderet højere end vi har brugt penge på det, så nu hiver vi et F5 lån hjem på differencen mellem vores eksisterende F10 lån og 80% af den ny-vurderede værdi. Det betyder at vores ydelse forbliver den samme og at vi nedsætter banklånet med 1,5 år!! :glad :yay

Hold op hvor er det en fed fornemmelse at bruge en halv million og samtidigt afvikle det dyreste rente-lån hurtigere!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lige haft møde med banken i dag! Og hold op en positiv oplevelse!! Ombygningen gør at vores hus er vurderet højere end vi har brugt penge på det, så nu hiver vi et F5 lån hjem på differencen mellem vores eksisterende F10 lån og 80% af den ny-vurderede værdi. Det betyder at vores ydelse forbliver den samme og at vi nedsætter banklånet med 1,5 år!! :glad :yay

Hold op hvor er det en fed fornemmelse at bruge en halv million og samtidigt afvikle det dyreste rente-lån hurtigere!!

Vores blev også vurderet over det vi samlet havde betalt, og vi fik også lagt ombygningslånet om i et F5 ;)

 

Vi har 80% belåning i et lån med renteloft (5,5%). Jeg ville gerne have haft F1, men det måtte vi ikke for banken, så det blev kompromiset ;)

På de 2,25 år vi har haft det, har vi sparet ca. 200.000 kr. i forhold til hvis vi havde haft et fastforrentet 4% :o (renten bliver fastlåst halvårligt og vi har betalt ca. 1,1% i snit).

Vi har boligkredit i banken på de sidste 20%.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede med 3,5% fastforrentet lån, men fik lagt lån om, så vi har nu 20% i banken, 20% F5, som vi afdrager på. De sidste 60% er F1 og med 10 års afdragsfrihed. Vi sparer næsten 40000 i renter om året! Vi tror ikke renten stiger så meget så hurtigt at det bliver dyrere end vores gamle 3,5%.. Men det kræver da lidt is i maven.

Halvdelen af de penge vi sparer i renter bliver brugt til at afvikle banklånet hurtigere, for det er det lån med den højeste rente.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fastforrentet 3,5% og det er på vores Realkredit.

Som også er det eneste lån vi har, da vi kunne ligge udbetalingen.

Vi startede med en F1 og lagde lån om til fastforrentet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er mega glad, sidder og flader vi vored nye sofa.

Dejlig fornemmelse efter en uges hård slud og slæb med at lave ny stue.

Vi mangler kun en skænk som kommer på tirsdag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi besøgt kvik og aftalt vi sender en tegning og så kommer de et tilbud :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er mega glad, sidder og flader vi vored nye sofa.

Dejlig fornemmelse efter en uges hård slud og slæb med at lave ny stue.

Vi mangler kun en skænk som kommer på tirsdag

Billeder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jubiiiii vi har fået vores nye spisebordslampe i dag!!!! Og når manden kommer hjem ryger den op!! Ihh hvor jeg glæder mig - nu har vi også gået uden en lampe over spisebordet siden juni! Men det er sq også svært at beslutte sig for hvad man vil have!! Billeder kommer når den er hængt op!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jubiiiii vi har fået vores nye spisebordslampe i dag!!!! Og når manden kommer hjem ryger den op!! Ihh hvor jeg glæder mig - nu har vi også gået uden en lampe over spisebordet siden juni! Men det er sq også svært at beslutte sig for hvad man vil have!! Billeder kommer når den er hængt op!

Hvor lækkert! :glad Jeg synes lamper er SÅ svære! Vi har stadig ikke ønske lyset i vores stue, men jeg kan bare ikke finde noget jeg vil have..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lækkert! :glad Jeg synes lamper er SÅ svære! Vi har stadig ikke ønske lyset i vores stue, men jeg kan bare ikke finde noget jeg vil have..

Det var også super svært!! Hvilket jo også er derfor vi ingen lampe over spisebordet har haft i 7,5 måned :lolhit

Nu er den samlet og den kommer op i aften!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har der været nogle potentielle købere ude for at se lejligheden for anden gang :goodluck håber de kommer med et SERIØST bud!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER