babybaby

Tv eller ikke tv ved måltider

24 indlæg i dette emne

Jeg havde i lørdags en diskussion med min veninde om hvorvidt børn bør se tv/tablet / spille computer ved måltiderne.

Jeg holder fast på at måltider er der hvor familien samles om spisebordet og taler sammen i en travl hverdag, hvor min veninde mener at det er helt iorden at sidde ved sofabordet med div tv/tablet og computere tændt under maden.

Hendes argument for at "tillade" det er at det er nemmere at få ro på børnene ved at tænde for film, spil mm.

Hvad "tillader " i når i spiser?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Som hovedregel spiser vi sammen ved spisebordet. Af og til har vi computeren tændt og ser /lytter til Tv2 news, men det er ikke altid.

Vi gør dog undtagelser. Er Sebastian meget træt eller syg, så får han lov at spise i stuen ved fjernsynet. Det får han også af og til lov til i weekenden og i ferier. Han må dog ikke spille computer eller wii, da han så intet spiser. Så det er fjernsynet eller intet, men i hverdagen spiser vi sammen ved spisebordet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er jeg glad for at der er andre der har det på samme måde som mig. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med JustMe - fjernsyn når man spiser er ved SÆRLIGE lejligheder.

Vi synger godt nok nogle gange ved bordet :P men det gjorde vi også da jeg var barn, så det har jeg nok bare taget med mig derfra. Ellers er jeg 100% enig med resten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten, glemte lige at kommentere dette:

Jo, det kan da være lettere at få ro på børnene, men det er efter min mening et spørgsmål om opdragelse! Her holder vi bordskik, vi sidder pænt ved bordet, vi synger ikke ved bordet, vi leger ikke ved bordet, men vi sidder pænt og snakker med hinanden. Maja får lov at gå fra bordet når hun er færdig og hun har båret sin tallerken og kop ud på køkkenbordet. Hvis der er gæster, skal hun holde bordskik med de andre børn.

Sådan er det også hjemme hos os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er spisetid også familietid, og derfor uden elektronik, tv mm.

De undtagelser jeg umiddelbart kan komme i tanke om kan være ved juletid, hvor julekalenderen nogle gange kommer i kambolage med spisetid, samt når vi har gæster til voksenmiddag og sidder længe.

I de situationer kan drengene få lov til at rejse sig før os andre eller til at se tv imens vi spiser.

Det med tv imens vi spiser er dog ikke sket mere end 10-12 gange, og nu er den ældste 8, så det er ikke hverdagskost.

Jeg synes det er hyggeligt at vi samles om maden, og jeg tror faktisk at drengene har det på samme måde, for det er sjældent de er utilfredse med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme tilstræber jeg at vi spiser sammen allesammen (de som er hjemme) mindst en gang om dagen, hvor vi sætter os ved bordet og slukker for musik, tv og computer osv. Det blir som regel til aftensmaden. Det hænder da at vi spiser pizza i sofaen til en film eller lignende, men ikke til hverdag. Det er som regel sådan et tidspunkt hvor børnene af sig selv begynder at fortælle ting eller vi får snakket sammen på en hyggelig måde og det ville jeg helst ikke undvære.

Jeg syns faktisk det er lidt synd for din venindes børn. Jeg tror de selv ville foretrække at få lidt opmærksomhed fra mor og far fremfor at sidde og kigge på en skærm, hvis de havde valget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med JustMe - fjernsyn når man spiser er ved SÆRLIGE lejligheder.

Vi synger godt nok nogle gange ved bordet :P men det gjorde vi også da jeg var barn, så det har jeg nok bare taget med mig derfra. Ellers er jeg 100% enig med resten.

:ditto til det hele :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er alt også slukket. Mangler bare min mand ikke at tage telefonen når den ringer. Han må ringe tilbage når vi er færdige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er et totalt No go her... Altså som de andre siger findes der da et par undtagelser, men som hovedregel spiser vi altid ved bordet uden tv og andet larm.

Et er at jeg synes at det er vigtigt at være samlet som familie og lære børn bordskik.. Ret så vigtigt i en travl hverdag..

Noget andet er at når man spiser er det vigtigt at fokusere på at spise, så man registrerer hvad der bliver proppet i hovedet. Er nok lidt mærket af min profession men man opfatter altså ikke på samme måde hvad man spiser og hvor meget der kommer ind, når man fokuserer på alt muligt andet. Derved er der større risiko for overvægt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er fuldstændig enig med Justme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tv, computer og mobil (lydløs) slukket, så barnet kan koncentere sig om maden. Ellers kunne jeg forestille mig at det ville tage en krig, at få noget mad i barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja får lov til at sidde og ser tv om morgenen mens vi spiser morgenmad. Hun er utrolig lang tid om at vågne rigtigt om morgenen og vil helst bare sidde lidt for sig selv. Hun spiser som regel fint foran tvet, men hvis det ændre sig, skal hun til at spise uden tv. Lige nu sidder jeg ved siden af og spiser sammen med hende.

Om aftenen eller hvis vi spiser frokost herhjemme er det som hoved regel uden tv. Der sidder vi sammen og spiser. Jeg ser helst at al elektronik er væk, men det er bestemt ikke altid manden min overholder det. Lige nu er Ronja ikke så god til at sidde længe ved bordet men bliver bedre og bedre. Vi har fået givet hende en dårlig vane med at hun godt må komme over og få en bid engang imellem når hun har rejst sig fordi hun har været svær at få mad i tidligere. Det er bestemt noget jeg gerne vil ændre, men lige nu ved jeg ikke hvornår det bliver.

Vi kan godt i weekenden sidde foran tvet og hygge med maden, men det er bestemt ikke hver weekend.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke får de fleste morgener lov til at vågne med morgenmad til tegnefilm. Frokost/aftensmad er ved spisebordet og uden tændt tv osv. Bordskik på alle måder er en del af vores opdragelse og der bliver pænt sagt tak for mad, må jeg gå fra bordet, når trunten er færdig med at spise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er svært når vi er på besøg som Eks i lørdags hvor Julius skal sidde ved bordet og først må rejse sig når han er færdig og har sagt tak for mad (det har han skulle siden han var helt lille) hvor i mod hendes 5 årige søn og 2årige datter render frem og tilbage mellem middagsbordet og legetøj/tv/ tablet.

Et eller andet sted synes jeg at der også ligger noget respekt (over for den er har lavet måltidet) i at man bliver siddende og nyder maden

Mht morgenmad og tv så hedder det (herhjemme) morgenmad ved bordet, tøj på, pakke taske og derefter kan han få lov til at se tv eller lege indtil vi skal gå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke får de fleste morgener lov til at vågne med morgenmad til tegnefilm. Frokost/aftensmad er ved spisebordet og uden tændt tv osv. Bordskik på alle måder er en del af vores opdragelse og der bliver pænt sagt tak for mad, må jeg gå fra bordet, når trunten er færdig med at spise.

Det er fuldstændigt det samme her :) Jeg får simpelthen ikke noget mad i ham om morgenen, hvis der ikke er tegnefilm. Til gengæld får jeg heller ikke mad i ham ved de andre måltider hvis der ER tegnefilm (eller andet) i TV'et.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline sidder de fleste morgner i sin lille stol ved sofabordet og indtager morgenmad imens hun ser ramasjang. Middagsmad og aftensmad foregår ved spisebordet uden fjernsyn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tager vi ret afslappet. Her i ferien må de f.eks. gerne spise morgenmad ved sofabordet og se Sommersummarum imens.

Og udenfor ferien gælder det samme lørdag morgen, hvis de gerne vi se børnefjernsyn, mens de spiser morgenmad. Søndag morgen laver vi altid noget ekstra a la brunch, så her spiser vi sammen ved spisebordet i stue eller køkken.

På almindelige skoledage indtages morgenmaden altid i køkkenet og uden tv osv.

Aftensmaden (og frokost i weekender) er som hovedregel altid ved spisebordet og med tv'et slukket. Også i ferier.

Eneste undtagelse kan være fredag aften, hvor børnene har maddag - og hvis det trækker ud, og rammer ind i Disneysjov, får tv'et lov at køre i baggrunden, så de små kan kigge lidt med, mens vi spiser.

Bordskik holder vi heller ikke så strengt på til hverdag, når der ikke er gæster. De må gerne gå samlet fra bordet, når de alle er færdige - de skal ikke vente på os voksne. Og skal vi have dessert, må de gerne rejse sig, og komme tilbage, når vi voksne er klar.

Har vi gæster, er det lidt afhængigt af omstændighederne, hvor længe de skal blive siddende. Det tager vi fra gang til gang. Men de ved godt, at når vi er i byen, så er det værten, der bestemmer, hvornår børn må gå fra bordet, og de kan sagtens sidde pænt og vente, hvis det er påkrævet.

Jeg synes faktisk ikke, at det bliver mindre stressende af at have tv'et kørende. Et tændt tv udløser altid en snakken frem og tilbage om, hvilket program de skal se - og der er immervæk 4, som skal blive enige :D ... Så her er der mindre uro, hvis tv'et ikke kører.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen tv! Og så selvfølgelig med få undtagelser, mere firkantet skal det heller ikke være ;)

Min nevø på 6,5 spiser altid foran tv'et når vi er samlet, og jeg syntes det er frygteligt. Han har altså en alder hvor han nemt kan deltage i samtalen omkring bordet, så jeg syntes vi går glip af meget samvær med ham når det foregår på den måde. Hvis han endelig sidder ved bordet, så er tv'et stadig tændt.... Jeg forudser allerede nu vi kommer til at have nogle konflikter omkring det, for sådan skal vores børn ikke opdrages.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen tv! Og så selvfølgelig med få undtagelser, mere firkantet skal det heller ikke være ;)

Min nevø på 6,5 spiser altid foran tv'et når vi er samlet, og jeg syntes det er frygteligt. Han har altså en alder hvor han nemt kan deltage i samtalen omkring bordet, så jeg syntes vi går glip af meget samvær med ham når det foregår på den måde. Hvis han endelig sidder ved bordet, så er tv'et stadig tændt.... Jeg forudser allerede nu vi kommer til at have nogle konflikter omkring det, for sådan skal vores børn ikke opdrages.

Kan de konflikter ikke undgåes, hvis I vedtager "mit hjem - mine regler" og "dit hjem - dine regler"? :)

Du kan jo ikke bestemme, hvordan det skal være, hvis I er på besøg hos dem, men du kan jo til gengæld sagtens sige, at i dit hjem er der ikke tv under måltidet.

Og dine egne børn skal nok fange, at der er andre regler i andre hjem - den slags opfatter børn lynhurtigt. F.eks. hvis bedsterne forkæler med (for mange) is, så er det jo ikke ensbetydende med, at det er samme dagsorden hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har spisestue og stue i samme rum, så tv'et kan ses fra spisebordet. Så F får ofte lov at spise morgengrød og se tegnefilm. Men når vi sidder ved spisebordet alle sammen er tv'et slukket.

F får ikke lov at spise sine måltider i sofaen, den er kun til hygge og snaks der ikke sviner for meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Liva kan ikke samle sig til at spise hvis tvet kører. Så der er helt slukket ;)

Vi kan godt hygge lidt med det, men det er meget specielle lejligheder.

Ved mine forældre kører det konstant og man kan slet ikke snakke med nogen af dem. Hader det. Vi har ikke tv i køkkenet herhjemme af netop den grund

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme kærer fjernsynet i stuen imens vi spiser i køknet.(Men det er kun om vinteren, det gør det)Der er ingen af os der kan se det. Men det kører af den grund at jeg ikke er føler mig så alene. Manden arbejder jo hver aftenen stort set.

De aftner han er hjemme er det naturligvis slukket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan de konflikter ikke undgåes, hvis I vedtager "mit hjem - mine regler" og "dit hjem - dine regler"? :)

Du kan jo ikke bestemme, hvordan det skal være, hvis I er på besøg hos dem, men du kan jo til gengæld sagtens sige, at i dit hjem er der ikke tv under måltidet.

Og dine egne børn skal nok fange, at der er andre regler i andre hjem - den slags opfatter børn lynhurtigt. F.eks. hvis bedsterne forkæler med (for mange) is, så er det jo ikke ensbetydende med, at det er samme dagsorden hjemme.

I princippet jo - men i virkeligheden nej. Min bror og jeg er langt fra enige om det. Min nevø er vant til at bestemme det hele selv, så min bror giver hurtigt op og hjemme hos os ender det altid med han går ind i stuen og ser tv, eller spiller Nintendo mens vi andre spiser. Jeg har forsøgt med flere forsøg, og har sagt til min nevø at det vil være dejligt hvis han vil spise sammen med os, osv, men nix...

Min nevø ER en virkelig sød dreng, desværre er han også ind imellem et tydeligt eksempel på hvad vi ihvertfald ikke vil gøre med vores børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER