Nica

Voksen smalltalk

7,078 indlæg i dette emne

Maliva får pauser - men i bestemte situationer som; hvis hun slår, bider, sparker eller er så hylet ud af den, at vi ikke kan trænge ind til hende.

Hun får taget legetøj i karantæne, hvis hun er direkte fræk.

Vi forsøger ikke at råbe og vi vil ALTID hellere snakke os igennem en situation. Nogle gange er det bare ikke "nok"..

Vi har en ugentlig snak med hende, hvor vi snakker med hende om alt hvad hun vil snakke om, og så snakker vi følelser :)

Den snak gør super meget for hende og vores forhold - og så sørger vi for egentligt bare at putte, hygge og være der så meget for vores unger, som det nu er muligt for os :)

Og jeg vil da bestemt ikke mene at vi er strenge eller old nordisk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Udover det, så har vi lært M, at hun skal lægge sin hånd på vores arm, hvis hun vil sige noget imens "de voksne taler". Vi bekræfter at vi har "hørt at hun vil snakke" ved at ligge vores hånd ovenpå hendes. Vi gør en sætning eller to færdig, og retter så opmærksomheden mod Maliva.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pigerne bliver bedt om at gå på hver deres værelse hvis de feks ikke kan enes, eller skændes ud i et. Her siger vi "må jeg bede om" og ikke "jeg vil have" vi sidder pænt ved bordet, spiser mad og siger tak også. Ungerne går heller ikke bare fra bordet når de er færdige. Hvis de gentagne gange bliver ved mef "far far far far" hvis man snakker, bliver de bedt om at vente. Jeg er af den holdning, at børn godt kan tåle at se deres forældre i forskellige følelser / vrede(hvis msn får råbt eller noget) er en naturlig ting. Ligesom at græde. Nå men, vi har to virkelig søde, sjove, skønne og ja - velopdragne piger, for de kender reglerne, får tryghed og kærlighed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pigerne bliver bedt om at gå på hver deres værelse hvis de feks ikke kan enes, eller skændes ud i et. Her siger vi "må jeg bede om" og ikke "jeg vil have" vi sidder pænt ved bordet, spiser mad og siger tak også. Ungerne går heller ikke bare fra bordet når de er færdige. Hvis de gentagne gange bliver ved mef "far far far far" hvis man snakker, bliver de bedt om at vente. Jeg er af den holdning, at børn godt kan tåle at se deres forældre i forskellige følelser / vrede(hvis msn får råbt eller noget) er en naturlig ting. Ligesom at græde. Nå men, vi har to virkelig søde, sjove, skønne og ja - velopdragne piger, for de kender reglerne, får tryghed og kærlighed

:ditto 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men søde som jeg også sagde gør vi alle ting vi måske ikke burde have sagt-gjort og det er OK at lave "fejl" vi er også kun mennesker. Men forskellen er at nogle siger det hele tiden og skælder ud og sender i skammekrogen pga det... Det gør du jo ikke!

Præcis!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva får pauser - men i bestemte situationer som; hvis hun slår, bider, sparker eller er så hylet ud af den, at vi ikke kan trænge ind til hende.

Hun får taget legetøj i karantæne, hvis hun er direkte fræk.

Vi forsøger ikke at råbe og vi vil ALTID hellere snakke os igennem en situation. Nogle gange er det bare ikke "nok"..

Vi har en ugentlig snak med hende, hvor vi snakker med hende om alt hvad hun vil snakke om, og så snakker vi følelser :)

Den snak gør super meget for hende og vores forhold - og så sørger vi for egentligt bare at putte, hygge og være der så meget for vores unger, som det nu er muligt for os :)

Og jeg vil da bestemt ikke mene at vi er strenge eller old nordisk ;)

Og med "nok", mener jeg selvfølgeligt, at vi giver en pause..

 

Vi forsøger dog med kram og snak, inden det når til den yderlighed.

MEN jeg er ikke hellig - jeg har været en HELVEDES til mor det sidste år pga. depressionen.

Jeg har råbt, brugt for meget tid vil telefonen, været fraværende og med en kort lunte, og jeg har HADET hvert sekund. Virkelig!

Jeg har HADET mig selv, for at jeg ikke kunne rumme mine børn - men jeg ved også, at de sådan set er ret ligeglade den dag i dag, for de kan se at det ikke var for evigt. :)

Jeg har undskyldt, jeg har snakket og mine børn elsker mig (og jeg dem), uanset om jeg er deprimeret eller med overskud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og med "nok", mener jeg selvfølgeligt, at vi giver en pause..

Vi forsøger dog med kram og snak, inden det når til den yderlighed.

MEN jeg er ikke hellig - jeg har været en HELVEDES til mor det sidste år pga. depressionen.

Jeg har råbt, brugt for meget tid vil telefonen, været fraværende og med en kort lunte, og jeg har HADET hvert sekund. Virkelig!

Jeg har HADET mig selv, for at jeg ikke kunne rumme mine børn - men jeg ved også, at de sådan set er ret ligeglade den dag i dag, for de kan se at det ikke var for evigt. :)

Jeg har undskyldt, jeg har snakket og mine børn elsker mig (og jeg dem), uanset om jeg er deprimeret eller med overskud.

Husk at elske dig selv for alt det GODE du gør for dine børn, for det er der masser af :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at elske dig selv for alt det GODE du gør for dine børn, for det er der masser af :kram2

Det er der nemlig!

Tak for reminderen søde :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej undskyld, Stephi, jeg var måske lidt nærtagende... Men det er fordi jeg jo egentlig mener at jeg lære mine børn ikke at afbryde de voksne når de taler, og det mener jeg ikke er forkert.

Jeg er jo helt enig med dig i dine eksempler. Lige slap-af stolen behøver vi ikke være enige om, men ingen at mine børn bliver sendt ind i et mørkt rum alene uden voksne... Ingen af mine børn bliver afvist af voksne, ever!

Som sagt, jeg er måske lidt nærtagende pt, og det beklager jeg :kram

Jamen det er jeg jo også :rolleyes

Jeg tror ikke vi er særligt uenige om opdragelse :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en mellemting ift opdragelse. T er 2 gange blevet sat ind i sin seng i 3 minutter hvor han har stortudet. Det var i hans "jeg slår"-fase, hvor det lige tog overhånd for ham. Det var rædsomt for mig at vente udenfor og vi havde en lang og god snak bagefter (som vi jo plejer at have inden det når så vidt). Men jeg vil ikke have at mit barn slår! Jeg kan godt acceptere at det er en fase og at alle børn gør det i perioder, men jeg synes det er mig der skal sætte grænsen og lære ham, når den er helt overskredet. Og et par gange måtte vi altså være HELT firkantede.

Jeg har også råbt af T flere gange. Jeg har aldrig kaldt ham navne eller den slags, og han er tryg og glad. Men jeg har da råbt "NU ER DET NOK" eller "STOP SÅ", efter gentagne rolige "advarsler", hvor han ikke hører efter. Han kan jo i udgangspunktet godt lide at høre efter og han er et kærligt og omsorgsfuldt barn, men der er da perioder hvor han tester os, og så siger jeg fra. Igen - altid med en kærlig opfølgning og jeg kunne aldrig finde på at være sur på ham en hel aften eller lukke ham inde i er mørkt rum. Men jeg kan godt være lidt afvisende i 5-10 minutter, hvis han virkelig har været uopdragen. Og SÅ snakker vi om det og glemmer det igen. Men i min verden er der bare lige så mange uopdragne unger blandt forældre som reagerer med et 'det må du ikke skat', når ungerne (fordi de jo bare er så nysgerrige) render ind bag vejafspærringer og generer arbejdsmænd eller skriger uhæmmet hele tiden eller vælter ting i andres hjem, slår på andre osv.

Jeg henvender mig ikke til nogen særligt. Børn er lige så forskellige som os og skal håndteres forskelligt, men selvfølgelig med kærlighed. Helst i øjenhøjde og med forståelse og overskud hver gang det er muligt, men jeg kan sikkert godt have sagt fra overfor T på en måde, hvor andre har tænkt, at jeg var hård. I andre tilfælde vil en anden generation især nok mene at jeg er vattet. Der er bare langt fra bøgerne til virkeligheden indimellem, og det er svært at være forældre. Andre gange får man lige det værktøj man skulle bruge i en bog og ens moderinstinkter fungerer lige som man havde drømt om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en mellemting ift opdragelse. T er 2 gange blevet sat ind i sin seng i 3 minutter hvor han har stortudet. Det var i hans "jeg slår"-fase, hvor det lige tog overhånd for ham. Det var rædsomt for mig at vente udenfor og vi havde en lang og god snak bagefter (som vi jo plejer at have inden det når så vidt). Men jeg vil ikke have at mit barn slår! Jeg kan godt acceptere at det er en fase og at alle børn gør det i perioder, men jeg synes det er mig der skal sætte grænsen og lære ham, når den er helt overskredet. Og et par gange måtte vi altså være HELT firkantede.

Jeg har også råbt af T flere gange. Jeg har aldrig kaldt ham navne eller den slags, og han er tryg og glad. Men jeg har da råbt "NU ER DET NOK" eller "STOP SÅ", efter gentagne rolige "advarsler", hvor han ikke hører efter. Han kan jo i udgangspunktet godt lide at høre efter og han er et kærligt og omsorgsfuldt barn, men der er da perioder hvor han tester os, og så siger jeg fra. Igen - altid med en kærlig opfølgning og jeg kunne aldrig finde på at være sur på ham en hel aften eller lukke ham inde i er mørkt rum. Men jeg kan godt være lidt afvisende i 5-10 minutter, hvis han virkelig har været uopdragen. Og SÅ snakker vi om det er glemmer det igen. Men i min verden er der bare lige så mange uopdragne unger blandt forældre som reagerer med et 'det må du ikke skat', når ungerne (fordi de jo bare er så nysgerrige) render ind bag vejafspærringer og generer arbejdsmænd eller skriger uhæmmet hele tiden eller vælter ting i andres hjem, slår på andre osv.

Jeg henvender mig ikke til nogen særligt. Børn er lige så forskellige som os og skal håndteres forskelligt, men selvfølgelig med kærlighed. Helst i øjenhøjde og med forståelse og overskud hver gang det er muligt, men jeg kan sikkert godt have sagt fra overfor T på en måde, hvor andre har tænkt, at jeg var hård. I andre tilfælde vil en anden generation især nok mene at jeg er vattet. Der er bare langt fra bøgerne til virkeligheden indimellem, og det er svært at være forældre. Andre gange får man lige det værktøj man skulle bruge i en bog og ens moderinstinkter fungerer lige som man havde drømt om.

Dejligt indlæg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gad vide om busserne er holdt op med at flage på de kongeliges fødselsdag eller om Nordjyllands Trafikselskab bare har glemt den kære Nikolai :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gad vide om busserne er holdt op med at flage på de kongeliges fødselsdag eller om Nordjyllands Trafikselskab bare har glemt den kære Nikolai :chin:

De flager vidst kun for de voksne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De flager vidst kun for de voksne :)

Der kan man se. :) Nok også klogt nok, ellers kunne de snart flage hver dag (hvilket selvfølgelig også kunne være hyggeligt ^_^)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det skørt at være på vej til gynækologisk undersøgelse og blive sådan lidt self conscious... Over sine fødder? :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er slet ikke skørt :D

Til A's fødsel, da jeg lå med benene i bøjlene og pressede, der havde jeg stadig strømper på. Og jeg tænkte flere gange på hvorfor mon jeg havde taget de grimme strømper og at jeg håbede at mine fødder ikke lugtede :P

Haha godt det ikke kun er mig, der tænker i de baner :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De flager vidst kun for de voksne :)

De flager da på Christians fødselsdag. Det er jeg sikker på, for det er nemlig også Sørens fødselsdag, så det morer vi os lidt over hvert år ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De flager da på Christians fødselsdag. Det er jeg sikker på, for det er nemlig også Sørens fødselsdag, så det morer vi os lidt over hvert år ;)

Måske de i hovedstaden flager for dem alle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror kun de flager for de "vigtige" kongelige altså dem som er øverst i tronfølgen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kloge ord der fik mig til at smile:

ohmihd.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kloge ord der fik mig til at smile:ohmihd.jpg

Gemmer den lige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kloge ord der fik mig til at smile:

ohmihd.jpg

Sød :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:boo

Jeg afleverede Maja her til morgen i børnehave for aller sidste gang... Jeg har valgt at jeg ikke er til stede i dag til deres afskeds-ceremonier, fordi det kan jeg simpelthen ikke holde til følelsesmæssigt.

Bare det at en pædagog sagde 'så er det sidste dag i børnehaven' og så er jeg ved at flæbe. Da jeg sagde farvel fortalte jeg hende, at når jeg hentede hende igen gik hun ikke i børnehave mere men var et skolebarn, og så var jeg ved at flæbe igen...

Seriøst... Jeg er mor til et skolebarn!!!!

Iih altså store pige! :biglove Jeg er ved at pive når jeg tænker på at Storm skal i børnehave om et år.. :lol Jeg forstår dig så godt! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:boo

Jeg afleverede Maja her til morgen i børnehave for aller sidste gang... Jeg har valgt at jeg ikke er til stede i dag til deres afskeds-ceremonier, fordi det kan jeg simpelthen ikke holde til følelsesmæssigt.

Bare det at en pædagog sagde 'så er det sidste dag i børnehaven' og så er jeg ved at flæbe. Da jeg sagde farvel fortalte jeg hende, at når jeg hentede hende igen gik hun ikke i børnehave mere men var et skolebarn, og så var jeg ved at flæbe igen...

Seriøst... Jeg er mor til et skolebarn!!!!

Årh :kram2

Hvorfor starter hun først nu? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi vi kører rullende skolestart hvor de vælger at de små først starter 1. September. De oplever at der midt august sker der så meget at det bliver for voldsomt for de helt nye små :-)

Ah okay :)

Men er det så skole eller SFO hun starter i nu?

Normalt starter de jo i SFO i maj og juni inden skolestart i august.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.