Tina80

Har fået et dilemma

30 indlæg i dette emne

(Fra min mor)

I dag spurgte min mor om vi ville overveje at opkalde prinsessen efter hende. Og da vi er imod flere navne kan det kun blive som fornavn.

Og det huer mig slet ikke (Marianne er navnet)

Og vores piger hedder jo Katrine, Sofie og Marie.

Den eneste grund til jeg ikke helt har afslået det, er fordi hun har været meget syg i flere år og ved ikke hvor længe hun holder. Hun har tabt sig sindssygt meget de sidste år og intet kan bremse det umiddelbart.

Hun er nede på 37 kg!

Så hun ønsker sit barnebarn opkaldt efter hende!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde nok ikke gjort det, hvis ikke jeg synes navnet passede ind.. Har din mor evt et mellemnavn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg havde forbarmet mig og gjort det, men det er også helt an på hvilket forhold du har til din mor ( min mor hedder i øvrigt også Marianne ) :)

I kan jo godt døbe hende Marianne til fornavn eller mellemnavn og kalde hende noget andet.. Eller evt kalde hende feks Mille-Marianne og så bare kalde hende Mille :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja Birgit!!!

Men det er Marianne hun ønsker viderebragt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde ikke gjort det. Måske havde jeg tænkt i retningen, og fx valgt et navn som Anne - Også opkaldt på den måde.

Men for det første, synes jeg det med at opkalde efter folk, hurtigt bliver svært: Nu er det så også vores første vi skal have, men vi snakkede om hvis det blev en dreng, skulle hans opkaldes efter min afdøde far - men, hvad så hvis en anden forælder/svigerforælder dør.. Og vi får et barn mere - skal vi så også opkalde efter den person?

Så umiddelbart er jeg ikke til det med direkte at opkalde efter - synes bedre om at finde inspiration af navnene..

I øvrigt, synes jeg måske det er lidt.. Ja.. Mærkeligt, at bede om at få et barn opkaldt efter sig :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde ikk gjort det

Da vi fik den yngste ville min mand opkalde ham efter min far der døde året før af en hjerneblødning og kunne da godt se at det kunne være en god ide men helt ærligt min far hed jens og det kunne jeg ikke forholde mig til at kalde

Min yndige lille baby ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg havde forbarmet mig og gjort det, men det er også helt an på hvilket forhold du har til din mor ( min mor hedder i øvrigt også Marianne ) :)

I kan jo godt døbe hende Marianne til fornavn eller mellemnavn og kalde hende noget andet.. Egller evt kalde hende feks Mille-Marianne og så bare kalde hende Mille :)

Vi er "desværre" bare meget i.mod flere fornavne.

Jeg elsker min mor rigtig højt og har et godt forhold med hende.

Synes ideen om at døbe sit barn efter en afdød bedste forældre er rigtig sød- hvis navnet passer godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes nu navnet passer fint ind i jeres "navneflok", så det er intet problem der synes jeg..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå du synes det er svært, jeg ville virkelig have svært ved at sige nej..

Men det er jo også en beslutning i skal tage sammen, det er jo trods alt et navn hun skal hedde resten af hendes liv, men kender flere der er døbt et navn og kaldes et andet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har i øvrigt en lillesøster der hedder Marianne - Den mindste i flokken, og hun bliver aldrig kaldt andet end (lille) my..

Hun er født for tidligt, med hjertefejl og har altid været lillebitte.. I dag er hun så en lidt for fræk teenager ;) Men ja - hun bliver aldrig kaldt Marianne..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I skal ikke give jeres datter et navn, i ikke kan lide. Det kan jeg ikke se en mening i.

Måske i kan flette lidt videre på det, og kalde hende Anne, Anne eller noget i den dur?

Kan godt se den er lidt svær, men hvad med fx at sige til din mor, at i allerede har fundet et navn?

Eller sige til hende, at i ikke så godt kan li ideen om at kalde hende Marianne, når nu i har en pige, der starter med "Mari"-lyden. Eller stikke hende en hvid løgn, og sige at Marie på en måde allerede var opkaldt efter hende.

Ej, det er måske ikke de bedste forslag her, men det er lige det jeg kan komme op med.

:kram2 til den dumme situation!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke gøre det, medmindre jeg var vild med navnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke umiddelbart gøre det, med mindre det var et navn jeg i forvejen havde overvejet eller synes godt om :) Synes måske også det er lidt meget at bede om, hvis I aldrig har talt om det før? Det var måske også noget andet, hvis det var et slægtsnavn eller et specielt mellemnavn, som alle piger i familien havde. Ikke fordi der er noget galt med marianne, overhovedet, men hvis I ikke synes det skal være det navn, så synes jeg I er i jeres gode ret til at sige nej :) Held og lykke med beslutningen i hvert fald :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også med på ideen om at i evt kan finde et alternativ som eks. Anne.. Og tænker at din mor nok skal forstå jeres valg uanset hvad..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke gøre det hvis jeg ikke kunne stå inde for det.

Og jeg syntes faktisk det er mega frækt at spørge om ( undskyld mig) :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå har drøftet det lidt med manden. Og hans svar chokerede mig en del. For det har altid været mest ham som var kraftig imod flere navne.

Men han synes vi godt af respekt kan give høres pige navnet Marianne som 2. fornavn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke gøre det hvis jeg ikke kunne stå inde for det.

Og jeg syntes faktisk det er mega frækt at spørge om ( undskyld mig) :balloons

Undskyld jeg siger det, men synes også det er en noget besynderlig forespørgsel fra din mor.

Jeg ville sige nej, hvis jeg ikke kunne lide navnet.

Ville heller ikke opkalde et barn efter en nulevende slægtning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville jeg ikke gøre. Jeg synes også det er en underlig forespøgsel, må jeg tilstå.

Efter min mening skal navnet føles helt rigtigt for mor og far, det er et navn i skal leve med og ikke mindst skal jeres barn bære navnet hele livet. Så skal det også være rigtigt og ikke fordi man føler sig presset af omstændighederne/personer.

Jeg synes sådan set navnet passer fint til jeres andre børns navne, men navnet skal være rigtigt for jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes du skal forklare din mor, at det vil du/i aldrig kunne gøre! For det navn, er hendes og vil altid bringe mange minder, som kun skal være hendes :)

Så synes jeg du viser respekt for din mor, for det ville (for mig), da også være en tand for mærkeligt! ALLE minder omkring din mor, vil forblive der hvor de høre hjemme og ikke kun i navnet! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med din mand. På den måde viser du din mor en stor respekt og i kan give jeres datter et fornavn i selv er vilde med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var blevet stødt, vred, chokeret, irritabel og mest af alt ked af det hvis jeg havde fået en sådan forespørgsel. For det ville sætte mig i en følelsesmæssig klemme hvor jeg nærmest ville føle mig forpligtet til at give efter da jeg i forvejen ville være sårbar grundet hendes sygdom.

Uanset havde jeg ikke givet mit barn navnet som 2. navn hvis ikke de andre også havde mere end et navn. Ellers har du en pige der set udefra vil synes som favoritten da de andre ikke er opkaldt efter nogen med et ekstra navn...

Så det ville blive som fornavn eller slet ikke hvis det var mig.

Hvad er din mors begrundelse for at spørge ?. Det behøver du ikke svare på her hvis du ikke ønsker det, men tænk over det. Det ville være et spørgsmål jeg selv ville reflektere meget over hvis jeg stod i situationen.

Er det fordi hun er syg og ønsker sig udødeliggjort eller er det fordi hun finder det ærefuldt eller måske noget helt tredje ?. Og hvorfor spørger hun så først nu, og ikke allerede da du fik den første pige ?. Finder det lidt besynderligt hun først spørger efter hun selv er blevet syg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde ikke gjort det.

1. Jeg synes simpelthen det er frækt at spørge om når I ikke selv har luftet tanken for hende. Det i sig selv for mig til at sætte hælene i.

2. Hvorfor skal dette barn pludselig favoritiseres fremfor de andre. Enten ved at have to navne eller ved blot at hedde mormors navn. Begge dele synes jeg er forkert! jeg har i øvrigt aldrig helt forstået det der med at have et mellemnavn hvis det alligevel ikke skal bruges.

3. Personligt bryder jeg mig ikke om navnet Marianne til en nyfødt fra 2012 og som jeg kan forstå på ker er der heller ikke jeres favorit. Man skal som forældre vælge det navn man synes er det aller bedste og ikke lade sig påtvinge et navn fra andre.

Jeg synes det er en rigtig sød gestus når man opkalder sit barn efter andre som betyder meget. Jeg synes bare ikke det er nogen gestus når hun selv har bedt om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er helt enig med nafrimi og majkat..

Jeg var blevet så ked af det :( for hvor er det en ubehagelig klemme..

Jeg synes ikke, I skal give jeres pige 2 navne, når det er noget I ikke har ville før, for det virker bare så meget bukket under for presset i mine øjne.. Også synes jeg det vil være underligt, når nu jeres andre piger har 1 navn :)

Jeg ville aldrig opkalde mit barn efter nogen der lever og slet ikke når de selv spørg..

Min mands mor joker meget med det og jeg sagde tjo hvis du havde et pænere navn, så kunne vi ha overvejet det :lol men hun sagde det heldigvis for sjovt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå har drøftet det lidt med manden. Og hans svar chokerede mig en del. For det har altid været mest ham som var kraftig imod flere navne.

Men han synes vi godt af respekt kan give høres pige navnet Marianne som 2. fornavn

Hvis I kan leve med den løsning, er det da en genial løsning.

Synes måske nok en "Marianne" er i overkanten, når I allerede har en Marie...

Kan godt forstå din mor, men det er også et lidt urimeligt pres at ligge på jer. Lige meget, hvad I vælger, vil der være nogen, der ikke bliver glade...medmindre I bruger din mands løsning. Så ligger det jo også jeres datter frit for, selv at vælge senere i livet om hun vil bruge sit 1. navn eller sit 2. navn...

Håber I kan få en god snak med din mor om det. Meld hellere ærligt ud end end masse hvide/grå løgne. Mon ikke hun vil kunne forstå jer, trods alt??

Pøj pøj med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan personligt ikke se noget problem i at opkalde et eller flere børn efter en slægtning og andre ikke, og jeg ville heller ikke have noget problem med at et barn fik to navne og et andet kun fik et...

Men jeg kan overhovedet ikke rumme, at andre end min mand og jeg blander sig i hvad vores barn skal hedde, og jeg synes det er en meget unfair klemme at sætte på dig, at spørge dig om det. :klap Her er jeg meget enig med Nafrimi og Majkat!

Hvis I SELV havde fået idéen, så synes jeg at det ville være en sød tanke og jeres valg, men jeg ville personligt ikke gøre det, og jeg ville bestemt ikke gøre det på andres forespørgsel!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER