Nitzen1987

Hvad forventer I jer af det mad som skoleboden udbyder til jeres børn i dagligdagen?

13 indlæg i dette emne

På den skole jeg er vikar på for øjeblikket er skoleboden begyndt at sælge pizza der er købt fra et pizzaria her dag...

Hvad er jeres holdning til den mad skoleboderne bør sælge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kort og godt forventer jeg sund mad, synes simpelthen pizza er helt ved siden af hvad en skolebod bør sælge..

Kan slet ikke forstå at det fra skolen side er i orden :blink

"Vores" skolebod sælger boller, yoghurt, frugt mv

Det værste de sælger er cacao, men maden de sælger er fint sund.

Til det store frikvarter har børnene mulighed for at bestille sandwich, salat og pastasalat, der leveres fra en lokal sandwichshop. Godt og sundt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke børn i dansk skole, men får det snart og der vil jeg da forvente, at det er ordentlig næringsrigtig mad. Hvis det er meningen at de skal kunne erstatte madpakken med skolebodsmad en gang imellem, så skal det sørme også være fornuftig mad. Egentlig har ikke noget mod pizza, men jeg synes det lyder underligt, at hente på den lokale pizzajoint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville forvente mig at der er lavet er regelsæt eller en guideline for hvilken mad der skal/kan serveres, sådan så den er Ernæringsassistentelev korrekt sammensat for aldersgrupper. Børn 6-16 år tænker jeg. De skal have adgang til et sundt og nærende måltid og ikke fristes af tvivlsomme madvarer i en skolekantine! Det er i mine øjne meget uholdbart.

Synes du skal henvende dig til skolen og bede om deres oplæg til kantineordningen og evt henvende dig til skolebestyrelsen og høre om der er mulighed for at skabe en ordentlig kostkultur på skolen, hvis dette er et vedvarende problem, med usunde fødevarer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort og godt forventer jeg sund mad, synes simpelthen pizza er helt ved siden af hvad en skolebod bør sælge..

Kan slet ikke forstå at det fra skolen side er i orden blink.gif

"Vores" skolebod sælger boller, yoghurt, frugt mv

Det værste de sælger er cacao, men maden de sælger er fint sund.

Til det store frikvarter har børnene mulighed for at bestille sandwich, salat og pastasalat, der leveres fra en lokal sandwichshop. Godt og sundt smile.gif

:ditto

Jeg har været i praktik på en skole hvor de hver torsdag tror jeg havde 6 klasserne til at lave mad til boden, de lavede godt nok Pizza en enkelt gang mens jeg var der, men det var på groft dej og med en skefuld gulerods salat til - det er en HELT anden ting!!!

Egentlig tænker jeg ikke nødvendigvis en ernærings ekspert, men simpel sund fornuft!!! groft/kerne brød, masser af grønt og lidt kød! tallerken modellen i sådan en sammenhæng ville jo ikke være det sværeste i verden at lave. Det er ok der sniger sig et pølsehorn eller en pizzasnegl ind i ny og næ, men ikke hovedsageligt og altid med lidt grønt til!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej pizza fra det lokale pizzaria er da helt i skoven. Det synes jeg ikke er en god idé.

På den skole, hvor jeg er vikar har de en madordning, hvor forældrene kan bestille mad til børnene. Det er vist et cateringfirma, der leverer. Synes kvaliteten er blandet. Nogen gange får de fx bare nuggets med dyppelse andre dage en lækker sandwich.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg gik i skole havde vi skolebod én gang om ugen, hvor man kunne købe pølsehorn. Det var delt sådan op, at der hver uge var to til tre forældrepar, der bagte ca, 150 pølsehorn til sammen, og så kunne man bestille højst to, som så kostede 5 kr. pr. stk. Havde man ikke bestilt i forvejen, kunne man ikke forvente at man kunne købe. Sådan var reglerne. Det synes jeg faktisk var et ret godt koncept, og det var noget alle elever lige fra børnehaveklassen til 8 klasse så frem til.

Jeg ved nu ikke om jeg synes at det hele skal gå op i klid og helse. For min skyld synes jeg godt at man kunne sælge en "lettere usund" ting som pølsehorn eller hjemmelavet pizzasnegle, hvis bare man satte en begrænsning på for hvor mange man kan købe og hvor tit boden er. Men når det er sagt synes jeg på ingen måde at pizza fra den lokale pusher er okay.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gider ikke lige komme med min holdning til skolebodsmad, men kan kun synes det er lidt sjovt at tænke tilbage på hvad jeg selv har kunnet købe da jeg gik i folkeskole:

Blege toast. Pølsehorn. Flutes med bacon og ost (MUUUUMS :D haha). Mini pizza. Chokoladeboller. :P Der var da også (blege) boller med pålæg. Mindes ikke der var noget grønt i. Måske lidt agurk. :P

Men nøøøøj hvor har jeg mange gange i de små klasser brugt en 10'er på en chokoladebolle og en kakao :P Det var sgu tider!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville ønske at jeg kunne sige at jeg forventede sund mad, men faktisk så forventer jeg nok at skoleboden byder på usunde fristelser.

Det er det jeg kender fra min egen skole og studietid, og ud fra hvad jeg læser her lyder det til stadig at være tilfældet mange steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gider ikke lige komme med min holdning til skolebodsmad, men kan kun synes det er lidt sjovt at tænke tilbage på hvad jeg selv har kunnet købe da jeg gik i folkeskole:

Blege toast. Pølsehorn. Flutes med bacon og ost (MUUUUMS :D haha). Mini pizza. Chokoladeboller. :P Der var da også (blege) boller med pålæg. Mindes ikke der var noget grønt i. Måske lidt agurk. :P

Men nøøøøj hvor har jeg mange gange i de små klasser brugt en 10'er på en chokoladebolle og en kakao :P Det var sgu tider!

Haha ja tror jeg levede af toast i 6. Klasse!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha ja tror jeg levede af toast i 6. Klasse!

Åhhhh! Nu fik jeg lyst til toast! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På min arbejdsplads (altså en skole) bestiller forældrene maden på nettet, som barnet så får dagen efter = forældre bestemmer, hvad barnet skal spise - smart :D

Her er både madpakker med rugbrød,frugt mv til sandwich og pizza. Så her er det forældrenes ansvar. Tror langt de fleste skoler kører den ordning. For en skolebod i dag kræver jo al mulig registrering og smileys mv, så tror kun det er kæmpe skoler, der stadig har skolebod (men det er kun noget, jeg tror) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gider ikke lige komme med min holdning til skolebodsmad, men kan kun synes det er lidt sjovt at tænke tilbage på hvad jeg selv har kunnet købe da jeg gik i folkeskole:

Blege toast. Pølsehorn. Flutes med bacon og ost (MUUUUMS :D haha). Mini pizza. Chokoladeboller. :P Der var da også (blege) boller med pålæg. Mindes ikke der var noget grønt i. Måske lidt agurk. :P

Men nøøøøj hvor har jeg mange gange i de små klasser brugt en 10'er på en chokoladebolle og en kakao :P Det var sgu tider!

Vi kunne i de små klasser også købe et halvt hvidt franskbrød, bare som det var uden pålæg eller noget.. Og så gik man ellers bare og udhulede det... Senere satte de krav til hvad der måtte sælges.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER