MLM

Hvordan er du stillet

31 indlæg i dette emne

Det her er lige en tanke som jeg fik ud fra den anden tråd om karriere.

Hvordan er du stillet i forhold til din mand hvis i bliver skildt? Der tænker jeg rent økonomisk samt arbejdesmæssigt?

Selvom det ikke er rart at tænke på, men det kan ske.

Herhjemme ligger vi ret lige mht. Løn, vi står begge på alt hvad vi ejer pånær min families sommerhus (der er skrevet papir på at L ikke har noget med det at gøre ) da jeg var på barsel indbetalte vi mere på min pension så de er nogenlunde ens.

Dette er ikke ment som en løftet pegefinger :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Spændene trÅd, vil lige svare senere når jeg ikke er på fra telefonen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pt er jeg ok stillet, da jeg fortsat er i ansættelsesforhold, men om ikke så længe er jeg betydelig ringere stillet da jeg skal være hausfrau i Tyskland. Dog vil min mand være bedre stillet end mig også herhjemme da han tjener betydelig mere end mig.

Jeg har tænkt en del over hvordan jeg skal sikre mig selv nu hvor vi flytter.

Hvis min mand dør, så får jeg udbetalt en klækkelig forsikringssum, går vi fra hinanden har vi en god formue som vil blive delt, men jeg vil så skulle finde et arbejde. Hvis jeg tager tilbage til DK vil jeg være ok stillet, da der er mangel på arbejdskraft indenfor mit felt og det vil der være længe, bliver jeg i Tyskland og jeg ikke har fået en uddannelse, så er jeg ringe stillet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændene trÅd, vil lige svare senere når jeg ikke er på fra telefonen :)

Puha godt der er en som ser på det som jeg :balloons Var sgu lidt nervøs over udfaldet :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pt er jeg ok stillet, da jeg fortsat er i ansættelsesforhold, men om ikke så længe er jeg betydelig ringere stillet da jeg skal være hausfrau i Tyskland. Dog vil min mand være bedre stillet end mig også herhjemme da han tjener betydelig mere end mig.

Jeg har tænkt en del over hvordan jeg skal sikre mig selv nu hvor vi flytter.

Hvis min mand dør, så får jeg udbetalt en klækkelig forsikringssum, går vi fra hinanden har vi en god formue som vil blive delt, men jeg vil så skulle finde et arbejde. Hvis jeg tager tilbage til DK vil jeg være ok stillet, da der er mangel på arbejdskraft indenfor mit felt og det vil der være længe, bliver jeg i Tyskland og jeg ikke har fået en uddannelse, så er jeg ringe stillet.

Hvis manden dør er det en helt anden snak, for der vil jo for det meste være en pensionsopsparing, livforsikring osv som bliver udbetalt.

Hvad med din pension

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis manden dør er det en helt anden snak, for der vil jo for det meste være en pensionsopsparing, livforsikring osv som bliver udbetalt.

Hvad med din pension

Vi vil formentligt indbetale penge på en pensionskonto.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tjener ca det samme hvis jeg altså begyndte at arbejde fuldtid med min gamle uddannelse (jeg er pt ved at bygge en kandidat på og forhåbentlig en phd bagefter). Det varer dog ikke mange år før min mand overhaler mig. Min pension er MEGET større end hans da han har været uddannet i kortere tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stillet godt, da jeg er selvstændig (anpartshaver i et ApS). Men håber da godt nok ikke, at vi bliver skilt... Vi har tegnet skilsmisse-særeje over min firma-andel, så manden har ikke noget med det at gøre rent økonomisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stillet rigtigt skidt.

Manden ejer huset (dog er jeg medejer af et halvt lån på det nye tag....) hvor jeg har ca. halvdelen af møblerne. Dvs. jeg tager sofaer og seng mens han beholder tv og computere.

Jeg har ingen pensionsopsparing - han har en god en.

Han tjener ca. 3 - 4 gange så meget som jeg - og ejer min bil som jeg kører på arbejde i.

Hans job er fast og har været der 10 - 15 år - mit er et vikariat der udløber til årsskiftet og så er jeg tilbage i arbejdsløsheden hvor jeg har været de sidste mange år pga. manglende jobmuligheder (uddannelse jeg ikke kan bruge til ret meget), sygemeldt (ifb. med graviditeter) og barsler.

Så jeg vil nok ende med at flytte til Viborg hvor mine forældre bor, i en lille lejlighed på dagpenge :(

....eneste plus er at jeg jo bliver 'rig' ved at blive enlig mor med 3 børn ift. fripladser i institutioner, penge fra fædrene og tilskud til lejligheden (da jeg var alene for 6 år siden havde jeg flere penge efter de faste udgifter var betalt end jeg nogen sinde har haft)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har vi ikke børn, og er ikke gift..

Men min kæreste får SU - det er næsten halvdelen af det jeg får på dagpenge...

Når jeg er i job, tjener jeg derfor 3-4 gange så meget som ham.. Når han er færdiguddannet vil det være cirka lige delt.

Min pensionsopsparing ser fin ud, og han har ingen (Han er 21).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har dækket mig ind :)

Vi har tinglyst et dokument så vi ejer halvdelen af hinandens pensionsopsparinger - og det er godt for mig, da min er lille og mandens vokser pænt.

Huset og alt andet er fælleseje. Vi har hver vores del i sommerhuset.

Hernæst har jeg været skrevet op til en boligforening i 10 år, så der kan hurtigt findes en lejlighed med have til mig og da mine forældre bor i nærheden kan jeg bo ved dem sammen med sønnemanden :)

Min bil er betalt ud, men lånet på mandens bil står vist i mit navn. Men vi har jo fælleseje - så kunne jeg jo bare tage den istedet (av det ville gøre ondt på ham)

Det er mig der ved alt om vores økonomi, så han ville være dårligt stillet. Men han tjener godt og det gør jeg ikke. Jeg er på SU og får handicaptillæg. Han ville med andre ord kunne købe et rækkehus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså hvis vi bliver skilt mens jeg stadig er under uddannelse, så er jeg liiiiiiiiiiiiidt på røven :rolleyes Ej, ikke sådan for alvor, men det ville da nok være noget med at jeg skulle bo på et lille dumt kollegieværelse, istedet for at bo i vores dejlige lejlighed. Men altså, vi ejer ingen ting, så der er ikke så meget at slås om, hvis vi gik fra hinanden. :lolhit

Og vi er jo nygifte, så satser da kraftigt på at vi i hvert fald kan holde skansen i de 2 år jeg stadig studerer i. :lolhit Og skulle det pludselig blive HELT slemt, så har jeg en god familie, der nok skal hjælpe mig. :)

Når jeg er færdiguddannet og får et job, kan jeg ikke se nogle økonomiske og arbejdsmæssige problemer i hvis vi blev skilt. Så kan jeg i hvert fald uden problemer forsørge mig selv. :)

Pensionsmæssigt er min mand LYSÅR før mig, men han har så også arbejdet i fuld tid i mange år, som jeg tilgengæld har brugt på uddannelse, så jeg synes egentlig det er fair nok. Og når jeg er færdiguddannet kan jeg jo så spare op til min egen pension. ;) Vi har ikke snakket om, hvad vi gør med pension, når jeg skal på barsel, men tilgengæld har vi snakket om at min mand tager en del flere af udgifterne til den tid, så jeg kan få betalt noget mere af på min gæld. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er rigtig godt stillet, hvis vi skulle blive skilt. Pt. er manden på dagpenge, og derfor tjener jeg ca. 3 gange så meget som han gør. Hvis han får det job han lige har søgt, tjener jeg knap det dobbelte de næste 3 år.

Vore situation er sådan, at i tilfælde af en skilsmisse, ville manden faktisk ikke have råd til at have børnene- altså her tænkes på fast bopæl hos ham. Han ville heller ikke have penge til at betale børnebidrag, da han har en temmelig stor SU gæld.

Bilen/bilerne (når vi har 2) står i mit navn. Huset står i begges navn, men med mig som ejer af størstedelen. Jeg har en god pensionsopsapring, hvor manden ingen har. Derudover har jeg en særeje-konto, hvor jeg har nogle private midler stående.

Hvis vi skulle blive skilt, ville jeg blive betragtet som enig forsørger, og derved få enlig forsøger tilskud osv. Hvis vi flyttede i lejlighed, kunne jeg også få boligsikring osv. Derudover ville der være mulighed for delvis friplads på institutionerne.

Faktisk, når alt kommer til alt- rent økonomisk set, ville jeg være "bedre stillet" som enlig mor. Mit rådighedsbeløb ville være en del højere end det er nu (forudsat den samme lønsindkomst jeg har nu). Jeg synes faktisk det er helt hen i vejret, at det er sådan :huh

Til gengæld, hvis jeg skulle dø, arver min mand rigtig mange penge fra mig (og børnene selvfølgelig også)samt diverse aktiver, men hvis han skulle dø ,er der så godt som ingenting til mig og børnene. Det er én af de ting vi skal have lavet lidt om på, nu hvor vi håber på han får job.

Der er også de der mener, at det er "egoistisk" af mig, at jeg har særeje på en del herhjemme. Men jeg har bare en gang i mit liv stået i en situation, hvor alt blev taget fra mig, og jeg skulle starte fra bunden. Jeg har lovet mig selv, at det aldrig kommer til at ske igen- derfor er tingene sådan herhjemme. Og der har ikke været nogle kompromiser på dét punkt fra mig. Sådan skal det bare være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kommer ikke til at lide nød, hvis jeg sku skilles. Ikke at det ville være en guldgrube, langt fra, men ville sagtens kunne klare mig som alenemor, no problems ;) Det fik jeg jo gjort klart sidste år, og nu hvor jeg er blevet tilkendt pension, så ser det absolut ikke ringere ud, økonomisk.

Heldigvis har al vores hårde arbejde i ægteskabet, med hjælp fra prof. gjort at skilsmissen er aflyst :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke jeg ville være dårligt stillet :)

Men jeg skulle helt sikkert finde et andet sted at bo.. Vi har en meget stor lejlighed og en helt ny bil, så den ville jeg foreslå vi solgte.. Vi håber at købe lejligheden når jeg er færdiguddannet..

Men jeg er på SU og manden i arbejde. Vi har to børn sammen, så tror ikke jeg ville stå dårligt økonomisk..

Mærkeligt nok har vi snakket om det og det er overhoved ikke fordi vi er ved at gå fra hinanden, men fordi han ca hver 3-4 år skal udsendes som soldat og desværre kan det ske, at vi ikke får han hjem igen i live :( :( Gud forbyde det, men risikoen er der.. Så vi har snakket om hvordan jeg og pigerne vil stå økonomisk hvis nu... Men så er situationen en anden, da vi jo er gift og jeg vil arve ham.. Det sker jo ikke hvis vi bliver skilt...

Jeg synes det er et godt emne, for det er sådan et emne man helst ikke vil snakke om, men som alligevel er mulighed for at ske og sker jo hver dag i landet :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det helt sikker manden der tjener mest, men jeg har da selv en helt okay løn.. Jeg har et lille SU lån og så har vi et lille fælles forbrugslån, som jeg selvfølgelig hæfter for halvdelen af. Så økonomisk set, ville jeg ikke have noget problem som enlig. I hverdagen ville det heller ikke være et problem, da jeg har et 7-15 job (Hannahs DP har åbent 6.30-16), så jeg ville sagtens både kunne hente og bringe.

Så alt i alt ville jeg sagtens kunne klare mig som enlig mor. Men håber da stadig ikke det bliver aktuelt.. :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme har vi begge læst og jeg er først begyndt at tjene lidt penge (elevløn, voksen) for et par måneder siden, og manden er færdig til januar, hvis han bliver i sit nuværende job vil han tjene 3 gange sÅ meget som mig. Derfor vil vi ondbetale ekstra på min pension så vi står ens, vi ejer intet af høj værdi, har ingen gæld udover sulån som vi hæfter personligt for.

Vi ejer alt 50/50 ingen af os havde nævneværdig formue med ind i ægteskabet :)

Så økonomisk kan vi begge klare os ved en skilsmisse, vi har begge et 30 år gammelt boligbrev så vi kan få billigd lejeboliger indenfor få måneder :)

Vi har selvfølgelig krydsforsikret hinanden så den anden kan leve anstændigt videre med drengene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som det ser ud nu er jeg ganske fint stillet. Vi har ikke børn eller hus. Det er min mand der ejer bilen - den er fra før vi mødte hinanden. Jeg ville da savne den, men kan godt undværre den. Det er kun min mand der har gæld - min er betalt af om tre måneder ( :yiepie ) Og jeg hæfter heldigvis ikke for noget af hans :)

Som det ser ud nu tjener jeg klart mindst (er på elevløn fra september), men jeg ville sagtens kunne klare mig.

Pensionsopsparing er kun noget manden har, og den har han for sig selv. Jeg er så også kun 21, så pensionsopsparing er slet ikke noget der har været relevant endnu. :)

Generelt ville jeg komme ganske fint ud af det. :) Jeg satser dog ikke på det bliver aktuelt forløblig - vi har trods alt kun været gift i lidt over to måneder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja, jeg er jo skilt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm hvis det var fordi manden ville skilles en dag - så er jeg enormt dårligt stillet..

Jeg arbejder kun 25 timer om ugen - og det hos min svigerfar (manden skal overtage firmaet i fremtiden).

Manden og jeg købte sammen vores hus i 2010 - og der fik vi lavet ægtepagt - så bilen er hans... og ja firmaet er der særeje på.

Så jeg vil være rent ud sagt - lige til gaden. <_<

....Skulle det værste ske.. og min mand skulle dø fra mig.. (av får helt ondt i maven... :unsure )

Så skulle han have sørget for at forsikre sig/os sådan at jeg ville kunne beholde huset mv...

Det er nogle ubehagelige ting og skænke en tanke - men herhjemme har vi det oppe en gang imellem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her står huset i begges navne og jeg har en pæn løn så vil sagtens kunne klare mig. Vi har desuden forsikret hinanden i hoved og r.. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hjemme vil vi være lige godt stillet da vi begge er på SU.

Eller vi er jo ikke gift eller noget og vi har 2 konti med opsparinger på og den som står i mit navn er 3 gange så høj som den anden, men egentlig bare så den ku stå i en anden bank med højere rente:)

Men for fremtiden når vi er færdige med uddannelse burde jeg få en højere løn, men regner da med at vi bare sørger for at det hele bliver delt ens også på pensioner:) især fordi jeg har mest styr på økonomien.

til gengæld skal jeg være lidt opmærksom på hvor meget jeg kommer til at arve fra mine bedsteforældre, da min mor er død og jeg så skal arve på lige fod med mindre 2 mostre, og hvis vi f.eks. ender med at tale om 1. mio. vil jeg måske nok ha' gjort det til særeje, men ved jeg jo ikke før de er væk så svært at ligge planer for. (men min morfar har lovet at leve til han bliver 96 minimum og han er kun 74 nu :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har faktisk aldrig snakket om det herhjemme.... Vi er godt forsikret i tilfælde af det unævnelige, men ellers aner jeg ikke en dyt om hvordan jeg ville være stillet.....

Er dejligt naiv, og tror på kærligheden mellem min mand og jeg :wub

(ikke sådan sagt at i der ved det, ikke tror på kærligheden :rolleyes :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi blev skilt fik jeg det meste med. Og jeg har min egen lejelejlighed, mens han bor ved sine forældre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja lige nu hvor min kæreste og Jeg ikke er gift, ville jeg ikke evt stå så dårligt økonomisk, er på su, Men har jeg jo været i mange år.

Huset er et mit kæreste har købt, med tanke om Jeg går ind i lånet når vi bliver gift.

Men min kæreste tjener 3-4 gange mere end mig, og Har været udlært i mange år, så har pension. Jeg Har ikke nogen endnu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER