babydyr

Manden med til 1. lægebesøg?

23 indlæg i dette emne

Jeg skal til mit første lægebesøg og have lavet vandrejournal den 11. april. Så vidt jeg kan læse mig til, vil lægen stille en række spørgsmål, måle blodtryk, tage en blodprøve mv. - alt sammen noget, som jo er helt normalt ved sådan et besøg.

Mit spørgsmål er, om I havde manden med til dette lægebesøg eller ej? Jeg vil også gerne have begrundelser for det ene eller det andet ;)

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om min mand får noget ud af at tage med, så kom med Jeres erfaringer :glad

Knus fra mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mand har været med til alle lægebesøg og JM besøg :) Jeg sagde til ham et par gange at han da ikke behøver, hvis han ikke har lyst ( Han skal jo tage fri fra arbejde hver gang ) men han ville gerne og så skal han også have lov til det.. Han føler sig meget mere som en del af graviditeten, når han er med.. Læge eller JM har også spurgt ham om en række spørgsmål ellers har han selv budt ind og svaret, så han har ikke bare siddet og trillet tommelfingrer :)

Men jeg vil sige det er an på om din mand kan få fri fra arbejde og om han selv synes det er spild af tid.. Det afhænger meget af ham, for han kan godt undværes til de besøg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

M. har indtil videre været med til alle lægeaftaler, JM og scanninger ..

Til første lægesamtale skal der jo udfyldes vandrejournal bla. med sygdomshistorik.. - ved ikke hvor meget du ved om sygdomme mv. i din mands familie, så det vil i hvert fald være en god idé at høre ham til om der er noget hjerte, diabetes - et eller andet.. i hans familie, hvis ikke han skal med.

Personligt ville hverken M eller jeg har undværet at han var med .. graviditeten er uvirkelig nok for mændende i forvejen, så jo mere de kan være med til jo mere virkelig bliver det for de fleste :)

Dog ville jeg lige tage mandens job med i betragtning .. nu er vi i den heldige situation at M. arbejder hjemmefra og dermed kan gøre mere eller mindre hvad der passer ham når det passer ham, men hvis der skal tages fri til alle aftaler/undersøgelser ville jeg nok prioriterer de senere aftaler (altså længere henne i forløbet) hvor det vil være lidt sjovere for ham at være med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har manden kun været med til scanninger - jm og læge besøg har jeg klaret alene.

Han måtte da gerne komme med, men synes det var lidt nemmere selv - og så fik han bare detaljerne, når jeg var færdig.

synes ikke det er så vigtigt.. og det synes han heller ikke. så det var fint for os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med til 1. Jordemoderbesøg og så sagde at jeg at han gerne måtte slippe for resten af jordemoder og lægebesøg - han var lykkelig! Ja undskyld men jeg synes også selv det var kedeligt :-)

Han var dog med til alle scanninger, ekstra undersøgelser osv ifb med vendningsforsøg osv.

Jeg kan ikke se relevansen i at de skal sidde og høre om æggehvider i urinen, tjekket vægt og være med til at få udleveret brochurer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde ikke manden med til første lægebesøg - og da han hørte jeg havde fået en gynægologisk undersøgelse var han ret glad for det - tror han ville have følt sig utilpas i situationen... Så det kommer lidt an på din mand og hans arbejde. Min fornemmelse er at manden er med ved hver 3. gravide kvinde - altså de fleste har ham ikke med, men det er overhovedet ikke unormalt at have ham med.

Han var med til NF og første jordemoderbesøg (gik som arbejdsløs - så havde tiden), NF er et MUST, 1. JM-besøg var kun snak - fint nok, men heller ikke noget han går vildt meget glip af.

2.JM-besøg var han ikke med, da han havde fået arbejde. Og synes heller ikke han gik glip af super meget - dog vil jeg anbefale ham at tage med til 3.JM-besøg, da jeg ved han har fri den dag.

Håber det hjalp lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har manden kun været med til scanninger - jm og læge besøg har jeg klaret alene.

Han måtte da gerne komme med, men synes det var lidt nemmere selv - og så fik han bare detaljerne, når jeg var færdig.

synes ikke det er så vigtigt.. og det synes han heller ikke. så det var fint for os.

Den nupper jeg, da det var det samme her hjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har manden kun været med til scanninger - jm og læge besøg har jeg klaret alene.

Han måtte da gerne komme med, men synes det var lidt nemmere selv - og så fik han bare detaljerne, når jeg var færdig.

synes ikke det er så vigtigt.. og det synes han heller ikke. så det var fint for os.

Det samme var det her :) Vi syntes det blev for mange fridage, men jeg havde så også en del ekstra scanninger, så det ville have blevet til mange timer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har været med til NF og gennemscanning samt 1. jordemoderbesøg. Lægebesøg og 2. jordemoderbesøg har jeg klaret alene.

Til lægebesøgene synes jeg slet ikke, at det har været nødvendigt, at han tog med: der bliver talt lidt om, hvordan man har det, taget blodtryk og urinprøve og evt. mærket lidt på mave. Det giver altså heller ikke mig det store sus, udover at man får sikkerhed for, at alt er ok. Til 2. jordemoderbesøg kunne han ikke, men der gik han nu også kun glip af stort set det samme som hos lægen. Dog hørte jeg hjertelyd og det var jo skønt, men at bruge en hel fridag på det, ville jeg nok synes var i overkanten - det tager 15 min.

Til scanningerne har det været et must for os begge.

Så hvis I ikke sætter noget til ved det, så tag ham med, hvis han vil, ellers synes jeg det er ok, at han får den mundtlige version :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg nåede kun mit 1. lægebesøg og her var manden ikke med, da han skulle arbejde, men han gik nu heller ikke glip af noget... Som de andre skriver bliver man vejet, får målt blodtryk, lavet urinprøve, får taget blodprøve og ellers er resten snak i forhold til arvelige sygdomme i familien såsom diabetes... Næste gang jeg (forhåbentlig) bliver gravid vil jeg ikke tale for at manden skal med til lægen medmindre, at han alligevel har fri fra arbejde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var manden ikke med til 1. lægebesøg med vandrejournalen, men NF, MD og 1. JM-besøg har han været med til.

Jeg synes ikke han gik glip af noget ved ikke at være med til 1. lægebesøg. Vi snakkede inden om hans families historie og det var fint. Scanningerne har han været rigtig glad for at være med til og det var jeg også.

1. JM-besøg synes jeg selv var rimelig spild af tid, men der vidste vi ikke hvad der skulle ske.

Jeg har ladet det være op til manden selv om han vil med eller ej og hvordan det passer med hans arbejde. Hvis han gerne vil med må han for min skyld gerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har altid været med til alle besøg - ville være mærkeligt andet, vi er jo fælles om det :-)

Mange hilsner

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke selv været i situationen selv og ved heller ikke om jeg gør en dag.. Men, nu er jeg gift en en lastbilchauffør som er på arbejde rigtig mange timer hver dag fra tidlig morgen til hen på aftenen.. Og det er bestemt ikke sikkert han når at komme hjem hver dag..

Men jeg vil da håbe at han vil have mulighed for at komme med til de vigtige scanninger hvis vi skal have et barn en dag.. Alt andet ved jeg ikke om jeg synes er livsvigtigt og værd at miste en fridag på..

Dog er jeg helt klar over at vi alle ser forskelligt på dette :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde min mand med til første lægebesøg, hvilket jeg egentlig synes var rigtig rart. Det er jo starten på det hele. Vi fik faktisk bare en god snak med lægen, om sygehistorier og hvad det var der skulle ske i de kommende måneder, det er jo noget af et projekt man har kastet sig ud i :loveshower

Jeg havde 14 dagen forinden været forbi sygeplejersken hos min læge, hvor jeg fik tage blodprøve, vejet og alt det. Det er åbenbart forskelligt, hvordan det fungerer.

Det næste besøg var han ikke med til, det fandt vi ikke nogen grund til. Han var også kun med til 1. jordemor besøg, hvor det eneste han fik ud af det, var den fantastiske ting at høre hjertelyd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle Jeres svar :tak

Jeg synes jo egentlig også, at det virker lidt overflødigt at tage ham med, men på den anden side er vi jo fælles om det, som der også er én der skriver.

Mht. sygdomshistorie i min mands familie, så tror jeg faktisk ikke han har styr på det overhovedet (og kan ikke lige ringe og spørge mine svigerforældre, da de ikke ved noget om spiren endnu :blush ).

Han vil gerne med, men ved endnu ikke om det passer med hans arbejdskalender - dog er han ikke meget for at være der, mens jeg får lavet GU og jeg har det egentlig på samme måde!

Så vi er endnu ikke sikre på hvad vi gør, men det var nu dejligt at få andres erfaringer at vide :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja han har været med hele vejen undtagen eet JM Besøg :) Det var faktisk rigtig dejligt da de også stillede Axel en del spørgsmål til historie etc. :)

Han var også med den dag at lægesekretæren bekræftede at jeg var gravid (uge 5+ et eller andet) Åååååååååårh det var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ stort!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste vil gerne selv med til det hele. Og jeg vil også gerne have ham med til det hele.

Jeg synes, at det er rart at han kan følge med i hvad, der sker og det synes han også selv er hyggeligt.

I forbindelse med 1. lægebesøg blev min kæreste også stillet en del spørgsmål i forbindelse med sygdomme, job osv. Desuden tænker han også nogen gange på at stille nogle spørgsmål, som jeg også kan bruge til noget.

Jeg er rigtig glad for at have ham med til det hele.

Det skal lige siges, at vi begge er studerende, så han behøver jo ikke at tage fri fra arbejde for at tage med til jordemoder. Ellers tror jeg ikke at han ville tage med til alle besøgene. For det er jo lidt overflødigt. Bare hyggeligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med til 1. lægebesøg, til scanning, til fødselsforberedelse, og JM besøg og skal også med til de sidste JM besøg der kommer nu her....

Jeg synes altid det er rart at have ham med, men vil også sige at det ikke er nødvendigt til lægebesøgende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til mit første lægebesøg i sidste uge, og skal afsted igen på fredag. I sidste uge var jeg alene afsted - og jeg kunne mærke at manden gerne ville hører alt hvad lægen havde sagt og forklaret.... Han er virkelig interesseret. Derfor spurgte jeg om han ville med denne her gang, og det ville han rigtig gerne :) Jeg kan sagtens selv, men jeg kan mærke han rigtig gerne vil være en del af det hele - og det skal han være :) Det er jo en dejlig ting at være sammen om :)

Han vil også med til det hele fremover... kan mærke det både er interessen for hvad der skal ske, men også lidt hans beskytter gen som er eksploderet siden nyheden. Han vil rigtig gerne være der, støtte mig og passe på mig. Det kan man jo ikke afvise ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand er med til scanninger resten klarer jeg selv. Dog var han med til et jordmoderbesøg sidst i graviditeten med nr. 1, men det var kun fordi det lå mellem jul og nytår, hvor han alligevel havde fri.

Første lægebesøg synes jeg ikke der er nogen grund til at manden er med. Det handler mest om udfyldelse af en masse papirer. Men hvis manden gerne vil med, for at føle sig som en del af graviditeten mv. så skal han da selvfølgelig med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej igen :)

Vi er kommet frem til, at manden ikke tager med til lægebesøget. Han vil jo gerne, men han har et vigtigt møde den dag, så vi blev enige om at snakke om sygdomme mv. i hans familie i løbet af weekenden og skrive det ned, så jeg ikke glemmer det hele inden lægebesøget ;) .

Han tager så med til jordemoder, scanning osv. men lige det første besøg klarer jeg selv.

Tak for alle Jeres svar og god weekend :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lægebesøg har jeg, så vidt jeg husker, altid klaret selv. Ved de to første, tror jeg nok H var med til et par af JM-besøgene og han var også med ved de ordinære scanninger, ikke alle de ekstra jeg har fået. Her tredje gang, var han med ved een eller to scanninger, og en enkelt flow-kontrol, thats it!

Jeg synes ikke der var grund til at han skulle holde fri for at tage med til læge og JM, hvorimod scanningerne er sjove at opleve.

Jeg blev scannet en del anden gang for at holde øje med livmoderhalsen og tredje gang blev jeg scannet virkelig mange gange og de sidste par uger inden fødslen, gik jeg til kontrol hver anden dag og det var der altså ingen grund til at han skulle tage med til. I øvrigt er man ved lægen hver 4. uge hernede, så det ville være lidt overdrevet at skulle tage fri til alle de besøg.

H har ikke følt sig som en mindre del af "projekterne" fordi han ikke har hørt mig svare på spørgsmål om blodtryk og vand i benene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har også snakket om det med om hvor meget han skal med til... og han har snakket meget om det første lægebesøg... vil rigtig gerne have ham med, for som der er en som siger, så er vi jo fælles om det... og han har sagt at han vil gå ud, hvis jeg skal have lavet GU, for det vil han ikke bryde om at se på.. og det forstår jeg egentlig godt...

håber da også at han vil tage med til det andet når den tid kommer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER