Nafrimi

Vind din egen begravelse

18 indlæg i dette emne

Jeg må indrømme jeg ikke helt kan se det forkerte i det. Kan ikke forstå bedemændene er forargede og at sagen skal for retten.

Der er jo ingen der kommer til skade eller lign. og man kan jo i forvejen købe sin begravelse på forskud.

Hvad synes i ?. Er sådan en konkurrence ok eller over stregen ???

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-37990050:konkurrence-vind-din-egen-begravelse.html

Man hører om radio-konkurrencer, hvor man kan vinde et kroophold for to, billeter til koncert eller de nyeste cd'er.

Men hvad med en check til dækning af din egen begravelse? Det er, hvad den heldige vinder får i konkurrencen i den tyske lokalradio Radio Galaxy. Vinderen bliver afsløret i dag onsdag.

Mere end 600 deltagere har medvirket, hvor de skulle komme op med den mest kreative gravskrift til deres egen gravsten.

Ideen bag konkurrencen er at bryde samfundets "tabu" om døden og få unge til at snakke mere om det.

"Vi ønsker at vise, at det er godt at tegne en forsikring i tilfælde af død. Ældre mennesker siger, at det er smagløst, men vi mener det - Og vi diskuterer det onair," siger radioværten Jens Pflueger til BBC.

Vinderen modtager 3.000 euro - 22.500 kroner - som er øremærket til en forsikring, der skal dække personens begravelsesudgifter.

Radiostationen er blevet sagsøgt af en sammenslutning af tyske bedemænd, som finder konkurrencen smagløst, ugudelig og imod loven for konkurrence. Sagen skal for retten umiddelbart efter vinderen i dag bliver fundet.

Deltagere kan nemt finde nogle inspirerende eksempler på berømte gravskrifter.

Winston Churchill mistede aldrig sin sans for humor. Selv på sit dødsleje, sagde han: "Jeg er parat til at møde min skaber. Men om min skaber er forberedt til den store prøvelse at møde mig, er en anden sag.".

Komiker Spike Milligan's gravskrift sagde: "Jeg sagde jo, at jeg var syg."

Frank Sinatra valgte titlen på en af hans sange: "The best is yet to come."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er helt ok! Faktisk går konkurrencen til noget godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja jeg syntes egentligt os det er meget fair... Prøv og tænk sig de mennesker der sidder rundt omkring i verden som ikke har råd til en "ordentlig" begravelse??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at det er en fin idé, og en god måde at forsøge at fjerne den tabu-status, som døden som regel har :)

At bedemændene finder det konkurrence forvridende, forstår jeg slet ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dET VAR DA KLART EN KOKURRENCE JEG VIL TILMELDE MIG...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes også det er helt i orden... For som miss_matilde siger, så er der jo nogen som ikke har råd til en "ordentlig" begravelse...Det er jo ikke ligefrem billigt...

Kan virkelig heller ikke forstå hvorfor de vil sagsøge dem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Komiker Spike Milligan's gravskrift sagde: "Jeg sagde jo, at jeg var syg."

Og så fniser jeg stadig lidt af denne :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lidt af en underlig ting man kan vinde... men ikke noget der ville sætte mit t*s i kog.

om jeg ville deltage, det ved jeg nu ikke.. he he

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har man ikke råd til begravelsen, så findes der i serviceloven en paragraf, som siger, at man har ret til begravelseshjælp, hvis ens indkomst er under et vis beløb.

Men på den ene side så kan jeg godt forstå nogle reagere på denne konkurrence, da det jo er lidt morbid at vinde sin egen begravelse, og det kan komme til at ramme nogle mennesker, som endnu ikke er klar til at tage den beslutning, og som faktisk er dødelig syge. Eller det kan skubbe folk, som går med selvmordstanker til at tage beslutningen om, at tage deres eget liv...

Derimod synes jeg så også, at sådan en konkurrence er en god ting, for den får åbnet op for et tabuområde her i DK. Døden er et tabu, som man helst ikke snakker om, men vi egentlig alle burde tage stilling til, for 1 ting er sikkert i livet, vi skal alle dø på et tidspunkt, spørgsmålet er jo bare hvornår, og hvordan. Og dennne konkurrence kan jo være med til, at vi snakker mere om døden, og om, hvordan man selv gerne vil have det sidste farvel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har man ikke råd til begravelsen, så findes der i serviceloven en paragraf, som siger, at man har ret til begravelseshjælp, hvis ens indkomst er under et vis beløb.

Men på den ene side så kan jeg godt forstå nogle reagere på denne konkurrence, da det jo er lidt morbid at vinde sin egen begravelse, og det kan komme til at ramme nogle mennesker, som endnu ikke er klar til at tage den beslutning, og som faktisk er dødelig syge. Eller det kan skubbe folk, som går med selvmordstanker til at tage beslutningen om, at tage deres eget liv...

Derimod synes jeg så også, at sådan en konkurrence er en god ting, for den får åbnet op for et tabuområde her i DK. Døden er et tabu, som man helst ikke snakker om, men vi egentlig alle burde tage stilling til, for 1 ting er sikkert i livet, vi skal alle dø på et tidspunkt, spørgsmålet er jo bare hvornår, og hvordan. Og dennne konkurrence kan jo være med til, at vi snakker mere om døden, og om, hvordan man selv gerne vil have det sidste farvel

Nu nævnte jeg jo at der i flere "lande"... ikke i DK søde ;)

Hvis det skubber til folk der går i selvmordstanker - så kunne det vel ligeså vel være så meget andet der gav dem det sidste skub? ... Nå bare lige en reflektion.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan overhovedet ikke se problemet. Hvem gør det ondt på? Jeg ville tilmelde mig sådan en konkurrence. Det er da rart og trygt at vide, at når man en dag skal herfra (og det skal vi vel formodentlig alle sammen før eller siden) så skal ens kære ikke risikere at stå tilbage med svære dilemmaer med enten at bruge flere penge end de har eller ikke at give deres elskede den afsked, de gerne vil. :) Og fedt at de tager tabuet op :)

har man ikke råd til begravelsen, så findes der i serviceloven en paragraf, som siger, at man har ret til begravelseshjælp, hvis ens indkomst er under et vis beløb.

Men på den ene side så kan jeg godt forstå nogle reagere på denne konkurrence, da det jo er lidt morbid at vinde sin egen begravelse, og det kan komme til at ramme nogle mennesker, som endnu ikke er klar til at tage den beslutning, og som faktisk er dødelig syge. Eller det kan skubbe folk, som går med selvmordstanker til at tage beslutningen om, at tage deres eget liv...

Derimod synes jeg så også, at sådan en konkurrence er en god ting, for den får åbnet op for et tabuområde her i DK. Døden er et tabu, som man helst ikke snakker om, men vi egentlig alle burde tage stilling til, for 1 ting er sikkert i livet, vi skal alle dø på et tidspunkt, spørgsmålet er jo bare hvornår, og hvordan. Og dennne konkurrence kan jo være med til, at vi snakker mere om døden, og om, hvordan man selv gerne vil have det sidste farvel

De kan da bare lade være med at tilmelde sig? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan virkelig ik forstå at det ender for retten. Jeg synes det er en god ting man kan vinde, og helt sikkert en konkurrence jeg ville deltage i hvis det var i DK. Det ville, for mig, give mig en indre ro at vide mine kære ikke skulle tænke på det når jeg en dag ikke er her mere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en helt ok og rigtig fin konkurrence. Man kan vinde konkurrencer vedrørende andre af livets fester såsom dåb, fødselsdage, konfirmationer og bryllupper, så hvorfor ikke også til livets sidste fest, begravelsen.

Det er jo ikke en konkurrence hvor man vinder "døden", så det kan ikke sætte mit pis i kog.

Jeg ville også deltage hvis jeg kunne :balloon

Jeg håber da godt nok ikke at de vinder, men det kunne være spændende at følge sagen og dens udfald.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er godt at tage lidt "gas" på det tabu emne. Hvorfor ikke? Tror nu ikke selv jeg ville tilmelde mig, men hører heller ikke til den type, der normalt deltager i konkurrencer.

Mon der er en frist for "indløsning" af præmien? :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke rigtig hvad jeg synes om konkurrencen, men det er da vist meget almindeligt i dag at nogle planlægger og betaler deres egen begravelse på forhånd, og det vil da også være at fjerne "en byrde" fra de pårørendes skuldre (tænker ikke så meget økonomisk) men at man kan sørge over den afdøde uden at skulle træffe beslutninger og udføre praktiske ting ovenpå en pårørendes død.

For mig har døden altid været et tabu - det er noget jeg har svært ved at tale om... Som 10-11 årig havde jeg en lang periode, hvor jeg havde angstanfald fordi jeg var bange for at dø - det blev faktisk så slemt at jeg over en periode måtte gå til børnepsykolog... Ville aldrig selv kunne melde mig til sådan en konkurrence...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan virkelig ik forstå at det ender for retten. Jeg synes det er en god ting man kan vinde, og helt sikkert en konkurrence jeg ville deltage i hvis det var i DK. Det ville, for mig, give mig en indre ro at vide mine kære ikke skulle tænke på det når jeg en dag ikke er her mere

Lige til det har jeg det på samme måde, men ved ikke om jeg ville tilmelde mig.

Jeg ved godt at serviceloven har en begravelseshjælp, men den er nu ret lav, især hvis man bare vil have en ordentlig begravelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan ikke få mig op ad stolen.. Synes egentlig det er en ok præmie da en begravelse jo er dyr og kan koste mange penge for de pårørende.. Og dem der føler sig trådt over tæerne, kan jo bare lade vær, at deltage :)

Hvis jeg lige kunne ryste en fed overskrift ud af ærmet, kunne jeg godt finde på at deltage selv.. Om vi vil det eller ej, kommer døden jo desværre til os alle, på et eller andet tidspunkt, det er bare så svært at snakke om :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er godt at tage lidt "gas" på det tabu emne. Hvorfor ikke? Tror nu ikke selv jeg ville tilmelde mig, men hører heller ikke til den type, der normalt deltager i konkurrencer.

Mon der er en frist for "indløsning" af præmien? :rolleyes

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER