Guest brun

privatskole/folkeskole

24 indlæg i dette emne

Hej.

Hvad har I gjort jer af tanker om hhv. privat eller folkeskole til jeres börn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores børn skal I folkeskole. Jeg har ikke et eneste argument til, hvorfor de skulle i en privatskole, derfor bliver mit svar sådan.

Vores kommunale folkeskole har et godt ry - og det spiller selvfølgelig også ind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er der godt nok 2 år til vores den ældste skal i skole, men han skal i folkeskole, den han er tilknyttet er en god skole. Så det bliver sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores to ældste går i folkeskole, pga beliggenheden, de kan selv transportere sig frem og tilbage men lige så meget fordi denne skole til fulde matcher den privat skole der er i kommunen og på nogen punkter mere til.

Desuden er vores økonomi ikke til at sende tre børn i privat skole ej heller har vi jobs hvor vi selv har mulighed for at passe dem i de 4 uger FO'en har lukket i sommerferien...

SÅ folkeskole for vores vedkommende :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nadja skal i folkeskole... indtil videre har vi kun hørt godt om skolen, og hvis den ikke er er det, må vi tage den derfra.. Jeg gik selv på privatskole fra 8-10klasse og det kunne jeg godt finde på at skrive hende op til da jeg synes det er fra disse klassetrin specielt folkeskoler kan være fagligt bagud, men det jo slet ikke sikker..

Hvis hun skal skrives op bliver det den samme som jeg gik og så fra 7 klasse af, det er en baptist kirke og sætter stor pris på deres måde at drive skolen på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Mille var få uger gammel fik vi hende skrevet op til privatskole og på det tidspunkt var der to pladser tilbage i klassen :o Så hun skal i privatskole og det er udelukkende fordi vi har en privatskole i området som er meget anerkendt og en super god skole, både på det faglige plan, men også på det sociale plan..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da min store dreng var 2 mdr gammel skrev jeg ham op til en bestemt privatskole, hvor det så viste sig at han var nr 12 på ventelisten...!!! :s :godmorgen Han var kun LIGE født altså, men det ER også en fantastisk skole så det skulle bare være den. Dengang var jeg ligeglad med om den var kommunal eller privat, det var pga selve skolen og dens styring jeg var vild med den.

Vi flyttede så til Norge senere så det blev en almindelig norsk skole han startede i. Da vi så flyttede tilbage til DK i 07, i Jylland hvor vi ikke kendte et øje, valgte vi at han skulle gå på en privat skole med ikke ret mange børn i klassen, da han ikke er så god til at bede om hjælp og hurtigt kan blive overset, hvis der er mange om 1 lærer. Så vi valgte den privatskole der lå tættest på vores nye hus. Det var så meget godt for den lokale kommuneskole har vi så været henne og se efterfølgende og NUIII der er mange børn i klassen!! :s Det var helt i hegnet! Nå, men vi var ikke tilfredse med hans private skole, så vi flyttede ham til en anden privatskole som vi er SÅ GLADE FOR :loveshowerHar også allerede meldt Emilie ind! :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Mille var få uger gammel fik vi hende skrevet op til privatskole og på det tidspunkt var der to pladser tilbage i klassen

Ja, de ryger hurtigt sådan nogle pladser, der er populære. :)

Ventelisterne er dog ofte misvisende, da en del forældre venter med at tage stilling til, hvilken skole det skal vøre før året før. Så heldigvis er der også håb for dem der skriver sig op senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Privatskole - ingen tvivl.

Arbejder selv i folkeskolen og ser hvordan det fungerer i praksis. Kan se en del mangler i folkeskolen i vores kommune. Og den folkeskole han hører til har jeg været vikar på og synes bestemt ikke om den.

Jeg har også selv gået på privatskole fra 0. - 9. klasse så er nok lidt farvet i min mening :rolleyes

Har ikke fået meldt ham til privatskolen, men papirerne ligger i skuffen.

Om det så bliver privat eller offentlig ja det må tiden og økonomien vise. Der er trods alt lang til til august 2015 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt folkeskolen. Har intet at udsætte på den, og der er ingen privatskoler lige om hjørnet, så det ville også blive pænt besværligt for os med alt den ekstra transport.

Hvis jeg boede i et socialt belastet område, ville jeg nok være mere tilbøjelig til at vælge privatskole, men den situation står vi ikke i, og vores folkeskole er yderst veldrevet, så derfor har vi valgt som vi har gjort.

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alexander skal i folkeskolen og det er fordi at så fortsætter han sammen med de kammeraet han går i børnehave med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine unger skal i privat skole, og Liva er netop blevet optaget på den vi har søgt

Det skal de udfra den betragtning at der (ihvertfald hvor vi bor) er sparet ALT for meget på skole fronten, der er for mange elever i klassen, for få lærere, for mange lærer vikarer, og udsigt til lukning ef 1 eller 2 skoler

Selv flere folkeskole lærer vi kender er begyndt nu at anbefale privat skole hvis man har mulighed for det

Der er bare som tingene er nu (og sikkert også i fremtiden?) er der bedre ressourcer i den private regi end i den offentlige, det er kedeligt men sandt, så derfor er det en af de ting vi har gjort os mange tanker omkring, også qua det sted vi bor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine skal i privat skole, de blev krevet op da de var blevet født og er sikker på at få plads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har endnu ikke helt taget stilling. Synes det er rigtig svært!

Der ligger en friskole ca 200 m fra vores hus, med omkring 150 elever. Der er vores børn i fribørnehave nu og det er dejlig nemt :)

Ellers ligger der en stor folkeskole ca 3 km fra os.

Har kun hørt godt om begge skoler, jeg har selv gået på folkeskolen og været glad for det.

Både min mand og jeg skal alligevel ud og køre om morgenen så det er ikke den store omvej at køre til folkeskolen.

Friskolen koster omkring 900 kr i mdr, og det synes jeg er mange penge!

Men det vil jo være nemt børnene selv kan gå hjem når de bliver lidt ældre, fremfor at skulle i SFO hver dag til vi har fri.

Nå men vi har nogle måneder endnu til at gå og tænke over det!

Folkeskolen starter med indskoling i SFO allerede til april og friskolen starter først til august.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

magnus går i folkeskole, og vi er dejligt tilfredse med den. jeg satser da stærkt på at laura skal samme sted :D

vi havde meget store overvejelser, da vi faktisk også af den mening at der bliver sparet alt alt alt for meget på dette område.

men da magnus skulle starte i 0. klasse var skolen netop blevet til "københavns idrætsskole" og blev derfor tilført en masse penge og nye friske holdninger omkring motion i dagligdagen. de har fået nogle utroligt lækre udendørs-arealer og selvom det selvfølgelig har taget tid at få det hele moderniseret, så valgte vi at tro på at de første år med bygge-rod ville været givet godt ud i sidste ende. (og det synes vi stadig, han går i 3. kl. nu).

alternativt så er kim fra privatskole, og familien kender rektor, så vi kunne godt ha fået magnus sneget ind udenom evt. venteliste :rolleyes

men lige nu bliver vi i folkeskolen :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine skal i folkeskole vi har rigtige gode skoler her i byen og syntes klart vi skal støtte op om dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ingen børn endnu... Men da jeg er lærerstuderende har jeg da også en mening om emnet... Det første år jeg var i praktik var jeg på en folkeskole i Århus, de to efterfølgende år var jeg i praktik på en privatskole i Århus og nu i min sidste praktik er jeg på en folkeskole i Randers... Jeg har kun haft gode oplevelser i alle mine praktikker, både med lærere, ledelse, elever og forældre... Der er meget forskel på hvilke elever man ser i folkeskolen og hvilke elever man ser på privatskolerne (dog er der stadig dem der skiller sig ud, da kommunen kan være at palcere børn med særlige behov på privatskoler)

Noget af det bedste ved privatskolerne er klassekvotienten, der her er knap så høj som i folkeskolen

Som sagt har jeg kun gode erfaringer med både privat- og folkeskoler, men har dog også erfaret gennem mit arbejde som lærervikar i Randers kommune, at der er STOR forskel på folkeskoler, og har da været på nogle skoler, hvor jeg har tænkt, at her vil jeg under ingen omstændigheder lade mine børn gå i skole... Men jeg har omvendt og været på mange folkeskoler som vikar, hvor jeg tænker, at her fungerer det rigtig godt...

Når jeg engang skal vælge skole til mit barn vil jeg kigge på hvordan folkeskolen er, hvilket ry det har, og så vil jeg da helt sikkert vælge en skole der ligger i nærmiljøet, så barnet har sine skolekammerater tæt på. For mig hedder det altså folkeskole fremfor privat skole, da jeg synes at det er vigtigt at man støtter op om lokalsamfundet... Og hvis ens barn fungerer i folkeskolen og skole-hjem-samarbejdet fungerer, så ser jeg ingen grund til at sende barnet på privatskole... Jeg ville klart vælge en skole fra hvor der er store dele af tosprogede, pga. de erfaringer jeg har gjort mig som lærervikar og i praktikken... (Det blev da vist en længere smøre)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mine 2 drenge går i privatskole og det skal den lille naturligvis også når det bliver hans tur til skolestart. jeg har selv gået på privatskole og var super glad for det. vi har lagt meget vægt på de små klasser der er i forhold til folkeskolen, og det sociale der er på den skole vi har valgt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ingen børn endnu... Men da jeg er lærerstuderende har jeg da også en mening om emnet... Det første år jeg var i praktik var jeg på en folkeskole i Århus, de to efterfølgende år var jeg i praktik på en privatskole i Århus og nu i min sidste praktik er jeg på en folkeskole i Randers... Jeg har kun haft gode oplevelser i alle mine praktikker, både med lærere, ledelse, elever og forældre... Der er meget forskel på hvilke elever man ser i folkeskolen og hvilke elever man ser på privatskolerne (dog er der stadig dem der skiller sig ud, da kommunen kan være at palcere børn med særlige behov på privatskoler)

Noget af det bedste ved privatskolerne er klassekvotienten, der her er knap så høj som i folkeskolen

Som sagt har jeg kun gode erfaringer med både privat- og folkeskoler, men har dog også erfaret gennem mit arbejde som lærervikar i Randers kommune, at der er STOR forskel på folkeskoler, og har da været på nogle skoler, hvor jeg har tænkt, at her vil jeg under ingen omstændigheder lade mine børn gå i skole... Men jeg har omvendt og været på mange folkeskoler som vikar, hvor jeg tænker, at her fungerer det rigtig godt...

Når jeg engang skal vælge skole til mit barn vil jeg kigge på hvordan folkeskolen er, hvilket ry det har, og så vil jeg da helt sikkert vælge en skole der ligger i nærmiljøet, så barnet har sine skolekammerater tæt på. For mig hedder det altså folkeskole fremfor privat skole, da jeg synes at det er vigtigt at man støtter op om lokalsamfundet... Og hvis ens barn fungerer i folkeskolen og skole-hjem-samarbejdet fungerer, så ser jeg ingen grund til at sende barnet på privatskole... Jeg ville klart vælge en skole fra hvor der er store dele af tosprogede, pga. de erfaringer jeg har gjort mig som lærervikar og i praktikken... (Det blev da vist en længere smøre)

Hvilken privatskole var det du var på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt at skrive Røskva op til privatskole - ikke fordi hun nødvendigvis SKAL gå der, men for at have muligheden for at vælge senere når vi er noget tættere på :)

Min mand er folkeskolelære & ved at den folkeskole hun hører til umiddelbart virker ganske god - til gengæld står kommunen over for en større omvæltning ifht. skolestrukturen. Der er derfor en stor sandsynlighed for at det hele ser meget anderledes ud når først Røskva er kommet i skole-alderen.

De lange ventelister på privatskolen her i byen taget i betragtning, synes vi det føltes bedre at skrive hende op til privatskole end at lade være...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare rigtig svært! Vi skrev også vores datter op til en privat, men da hun skulle til at starte var vi til informationsmøde på den og så i folkeskolen. Og der var igen tvivl, folkeskolen var 'vores' valg. Men det handler jo meget om, hvad de tilbyder de forskellige steder, også de private er meget forskellige. Vi valgte folkeskolen primært pga. de mange forskellige fag, så hun bliver styrket bredt + kontakten til nærområdet. Og vi er ikke blevet skuffede, både vi og vores datter er vildt glad for skolen :loveshower

Pøj pøj med valget, jeg husker tydeligt hvor svært det var!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når vi engang får børn vil vi gerne have dem i en folkeskole, hvis den opfylder præcist de samme krav som en privatskole.

Jeg blev selv flyttet til privateskole i 2. klasse og det var den bedste beslutning mine forældre gjorde for mig!

For mig virker det som om, uden at støde nogen, at lærerne i folkeskolen ikke tager jobbet lige så seriøst som lærerne på en privatskole. Der var meget stor forskel for mit vedkommende på de to skoler og derfor er både min mands og min holdning, at vi gerne vil have vores kommende børn i folkeskole, men kun hvis vi finder den opfylder præcist de samme krav som en eventuelt privatskole, ellers bliver det privatskole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn går i 1. klasse på en almindelig folkeskole.

Det kommer jo selvfølgedig også an på, hvad man har af krav og forventinger til skolen.

Der er ikke test og prøver hver anden dag, men det sociale bliver prioteret meget højt.

jeg syntes han er ok med - kan læse i læs-let bøger og regner ok.

Til gengæld har han haft svøming siden 0.klasse og har engelsk i første klasse og det syntes jeg ikke der var nogle privatskoler, som kunne tilbyde i vores område..

Jeg har ikke fortrudt vores valg - min søn elsker sin skole.

(et andet plus er, er de kun er 19 elever i klassen) - og nej, jeg bor ikke på landet, men i kbh's området :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Hvad har I gjort jer af tanker om hhv. privat eller folkeskole til jeres börn?

nu er det jo nemt for mig at sidde og være ideolistisk, og sige, at vi alle skal støtte op omkring den danske folkeskole, når jeg ikke selv har børn.

Men jeg har da gjort mig en del tanker om netop skolevalg, når vi engang får et barn. Vi bor i en by med en god folkeskole, og hvor vores barn skulle til at rejse med bus tidligt om morgenen, hvis vi valgte en privat/friskole. Så derfor ville vi vælge byens folkeskole, også for at vores barn kan skabe sig en omgangskreds i byen, hvor muligheden for fritidsinteresser og sportsaktiviteter også vil være. Men skulle det vise sig, at barnet ikke trives i skolen, så ville jeg ikke tøve med at sende det i en privatskole. Man skal jo ligesom tænke på sit barns bedste, og det trivsel, og så hjælper det altså ikke, at barnet parto skal gå i folkeskole, fordi moren vil være ideolitisk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER