MaleneB

Babytalk

2,982 indlæg i dette emne

Har fundet min babydagbog :yay

Eller det vil sige, min mor fandt den. I papir-skraldespanden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvert fald broccoli og kylling. Og gulerod måske også..

Man behøver jo ikke at få "rigtigt" morgenmad om morgenen - babyer ved endnu ikke, hvad der normalvis spises om morgenen :)

Super. Tak.. må ud efter noget broccoli. :) har nemlig kylling. Og så tænker jeg måske lidt rød peber. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er jeres rytme i løbet af dagen? Hvad spiser jeres små? 

 

Synes ikke helt at vores er så fast som jeg ønsker, og Lea er begyndt at mene at det er morgen kl 5 ca. hvor det tidligere var ved 6-tiden så er jeg jo ikke så vild med. Men hun er også meget træt og falder i søvn tidligere om aftenen end før hen.  Derudover synes jeg at det er svært med ideer til hvilken mad jeg skal tilbyde hende nu hvor det gerne sku være lidt mere groft end den fine grød.

 

Vores dag er ca. sådan her (eller som den er når jeg synes at det går godt)

 

06:00 Vågne og få flaske

07:00-08:00 Sove igen (hvis jeg er heldig) 

09:00 Blendede havregryn (hun nægter når de har normalt størrelse, så har blended dem til ca. halv størrelse)

10:00-11:00 Formiddagslur(meget svingende i både start og sluttid)

12:00 1½ dl Majs/boghvedegrød med en grønsag (Gulerod, hvidkål, broccoli) og hvis hun er mere sulten bliver hun tilbud lidt frugtmos (Sveske, æble, pære) men er jo helt fint og lind.

15:00 Flaske

16:30 Eftermiddagslur (ca. 30-45 minutter) svinger meget hvornår 

18:00 grød ligesom frokost

18:30-19:30 Lea falder i søvn til nat (hed tidligere kl 21 og var egentlig bedre men hun har ikke energien til at være vågen så længe) 

21:00 Natflaske som hun får mens hun sover. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme vågner han ca kl. 6-7 stykker.

Ca kl 8 bliver han træt igen og efter længere kamp falder han gerne i søvn omkring kl. 8:30-9-30 og sover 1-1,5 time.

så er han gerne vågen en time før han bliver træt igen og så sover han middagssøvn fra omkring ca. 12-14 stykker og så ca to timer frem.

Så er han vågen det meste af eftermiddagen og falder ofte først i søvn, når han skal sove til nat omkring kl 21-22 stykker. Nogle enkelte gange kan jeg være heldig at han tager en halv time om eftermiddagen..

Det her er så en god dag, hvor der er rytme.. de fleste dage er.. ja, helt ad h til..

og mad wr vi jo ikke begyndt på, så det er bare bryst on demand :P

Hvor gammel er hun nu? Hvad med noget fingermad, som let kogte grøntsager, frisk frugt, brødstænger, kødstrimler? Ting,som hun kan sidde og lege med lidt selv og gumle i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme vågner han ca kl. 6-7 stykker.

Ca kl 8 bliver han træt igen og efter længere kamp falder han gerne i søvn omkring kl. 8:30-9-30 og sover 1-1,5 time.

så er han gerne vågen en time før han bliver træt igen og så sover han middagssøvn fra omkring ca. 12-14 stykker og så ca to timer frem.

Så er han vågen det meste af eftermiddagen og falder ofte først i søvn, når han skal sove til nat omkring kl 21-22 stykker. Nogle enkelte gange kan jeg være heldig at han tager en halv time om eftermiddagen..

Det her er så en god dag, hvor der er rytme.. de fleste dage er.. ja, helt ad h til..

og mad wr vi jo ikke begyndt på, så det er bare bryst on demand :P

Hvor gammel er hun nu? Hvad med noget fingermad, som let kogte grøntsager, frisk frugt, brødstænger, kødstrimler? Ting,som hun kan sidde og lege med lidt selv og gumle i :)

Hun bliver 7 måneder d. 22. og har også tænkt tanken og har også bestilt nogt bondebrød hun skal have, men troede at det var meningen at man gik mod en mere og mere grov grød. Hun fik f.eks. et stykke af mit kyllingebryst i går og kunne hun godt li, men på den måde får vi næppe et helt måltid ned. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her vågner Julius ved 6.30-7 tiden.

Får noget gnavegrønt imens vi spiser morgenmad.

Bliver ammet inden lur og sover ca. 9/9.30 og 2-3 timer frem.

Bliver ammet når han vågner. Så spiser vi frokost sammen - han får det samme som mig, så det er så nemt :)

Ammet inden han sover næste lur kl 13.30/14.30 alt efter, hvor lang først lur er.

Vågner oftest ved 16/17 tiden, bliver ammet, spiser aftensmad, igen det samme som os andre. Vi spiser senest 17.30 herhjemme.

Kl 19/19.30 bliver han ammet til nat og puttet.

Fra 19-7 ammer jeg 2-3 gange, hvor den ene oftest er før jeg går i seng.

Og ja, han sover generelt ret meget :)

Når nu Freya er over 6 mdr., kan du jo blende hvad end I får til aften og give hende det. Hun må stort set få alt nu.. Bare tag noget fra til hende, inden I putter salt i. Nogle babyer er vilde med mad med mere smag i, end kedeligt grød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi står op 5.30 og gør os selv klar så vækker vi Klaudia 5.50 og går ud og skifter ble og til noget andet tøj. Så får hun en flaske og kl 6.25 kører vi hjemmefra og så bliver hun aflever i dp kl 6.40. Dp er sød til at skrive hendes mad og søvn ned på en lap, så vi kan holde øje med hvad hun får.

SP var her i går så nu er vi gået over til at hun får flere grøntsager til aften (førhen gav vi grød da det passede os bedst), og nu skal hun så have grød i dp så de rester vi har pulvergrød har dp fået så kan hun varier det (vi har dog beholdt den ene variat hjemme så hun har noget til weekenderne). Vi henter 15.45 og når vi kommer hjem ligger vi hende gerne ind og sove på hendes værelse og så tager hun gerne en power nap på en halv time hvilket giver os mulighed for at få begyndt på aftensmaden. Og så er hun frisk til at spise aftensmad sammen med os. Bagefter leger vi lidt, ser tv (hun er allerede stor fan af "bjørnen i det blå hus" og "bamse og kylling". Vi putter gerne omkring kl 20 (vi går som regel selv i seng kl 21 eller rettere jeg gør k. Går i seng kl 22 efter han har givet hende en nat flaske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun bliver 7 måneder d. 22. og har også tænkt tanken og har også bestilt nogt bondebrød hun skal have, men troede at det var meningen at man gik mod en mere og mere grov grød. Hun fik f.eks. et stykke af mit kyllingebryst i går og kunne hun godt li, men på den måde får vi næppe et helt måltid ned.

Nåh, ja jeg er jo selvfølgelig farvet af blw.. så i min verden er det okay, at der som sådan ikke kommer ret meget ned før 9-10 mdrs alderen :)

Men hvad med at mose tingene så, så det er grovere end grød, men stadig ikke er helt fast? Og så introducere det, I selv spiser :) så bliver hun præsenteret for en masse nye smage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåh, ja jeg er jo selvfølgelig farvet af blw.. så i min verden er det okay, at der som sådan ikke kommer ret meget ned før 9-10 mdrs alderen :)

Men hvad med at mose tingene så, så det er grovere end grød, men stadig ikke er helt fast? Og så introducere det, I selv spiser :) så bliver hun præsenteret for en masse nye smage.

Ja må prøve at mose frugt og grønsager. Har netop blended dem og så bliver det jo helt fint =)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja må prøve at mose frugt og grønsager. Har netop blended dem og så bliver det jo helt fint =)

Vi er også lige i det stadie som i er i nu. Der hvor man gerne vil gøre det lidt grovere. Men synes virkelig det er svært.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor sirlige er i andre med det med de ikke må få mælk og komælks produkter før de er 1 år pga risiko for fedme?

....for det er da den eneste årsag jeg umiddelbart har hørt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan er jeres rytme i løbet af dagen? Hvad spiser jeres små?

Synes ikke helt at vores er så fast som jeg ønsker, og Lea er begyndt at mene at det er morgen kl 5 ca. hvor det tidligere var ved 6-tiden så er jeg jo ikke så vild med. Men hun er også meget træt og falder i søvn tidligere om aftenen end før hen. Derudover synes jeg at det er svært med ideer til hvilken mad jeg skal tilbyde hende nu hvor det gerne sku være lidt mere groft end den fine grød.

Vores dag er ca. sådan her (eller som den er når jeg synes at det går godt)

06:00 Vågne og få flaske

07:00-08:00 Sove igen (hvis jeg er heldig)

09:00 Blendede havregryn (hun nægter når de har normalt størrelse, så har blended dem til ca. halv størrelse)

10:00-11:00 Formiddagslur(meget svingende i både start og sluttid)

12:00 1½ dl Majs/boghvedegrød med en grønsag (Gulerod, hvidkål, broccoli) og hvis hun er mere sulten bliver hun tilbud lidt frugtmos (Sveske, æble, pære) men er jo helt fint og lind.

15:00 Flaske

16:30 Eftermiddagslur (ca. 30-45 minutter) svinger meget hvornår

18:00 grød ligesom frokost

18:30-19:30 Lea falder i søvn til nat (hed tidligere kl 21 og var egentlig bedre men hun har ikke energien til at være vågen så længe)

21:00 Natflaske som hun får mens hun sover.

Vores dag starter gerne 5.30, hvor han får flaske, og så sover vi videre til 7-8. Så står vi op og leger, så får han flaske kl 9, og så sover han gerne 1-1.5 time efter det. Så leger vi når han vågner, og får grød kl 12. Så sover han gerne rundt 13 og det er 30min - 1t og så leger vi igen og får flaske kl 15. Så får han gerne 30min og så får han mos eller grød kl 18.30-19 og kommer i seng til natten efter det. Og så sover han hele natten uden at få mad.

I løbet af ugen er vi i noget som hedder åben børnehave, to dage og til babytræf en dag om ugen, så vi er ude mellem en masse andre babyer og mødre i løbet af ugen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor sirlige er i andre med det med de ikke må få mælk og komælks produkter før de er 1 år pga risiko for fedme?

....for det er da den eneste årsag jeg umiddelbart har hørt?

Jeg giver ikke et glas mælk at drikke, men bruger det i maden. Det er kun salt jeg er striks med :)

Det er SÅ nye anbefalinger, min store pige fik mælk (og det gjorde jeg da også selv som lille og jeg er ikke spor tyk :D )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver ikke et glas mælk at drikke, men bruger det i maden. Det er kun salt jeg er striks med :)

Det er SÅ nye anbefalinger, min store pige fik mælk (og det gjorde jeg da også selv som lille og jeg er ikke spor tyk :D )

Lige præcis . Også min tanke ☺

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvad med yoghurt fx?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Samme som Kami med mælken. Ikke at drikke, men har ingen skrupler mod at bruge det i madlavningen...

Hmm.. yoghurt går vel nok en gang i mellem. Ved det ikke.. Men jeg har også forstået det med mælk som pga fedme så det skader jo ikke at give lidt i ny og næ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kami hvad gør du omkring salt når man spiser ude? F.eks. når man er inviteret på middag enten hjemme hos nogle eller ude på restaurant?

Hvad angår rytme og dagens forløb, så har vi ikke så meget fast... jeg er stadig ved at vænne mig til at skulle give Freya mad flere gange om dagen, så det bliver ikke på faste tidspunkter. Derudover får vi jo både til babytegn, baby sang og svømning som ligger på forskellige tidspunkter. Så lur og mad passes jo også lidt ind efter det.

Men hun vågner fra nat et sted mellem 6 og 7. Så står vi op. Jeg ammer hende. Og så kører vi stadig med ca 1.5 times vågen tid så lur. Derefter morgenmad. Og så kører dagen lidt forskelligt. For det meste tager hun et langt stræk om formiddagen/tidlig eftermiddag. Det er Ca 1-2 timer. I mandags sov hun 3 timer! Det er ikke normalen.. når vi nærmer os de sene eftermiddags timer omkring kl 17-18 så vil hun ikke sove mere før hun bliver lagt i seng omkring kl 20. Nogle gange sover hun en lur før natten og kommer derfor først i seng mellem 30 og 21. Nogle gange når hun ikke vil sover hun for natten før kl 20... og så vågner hun et sted mellem 2 og 3 gange om natten og bliver ammet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har endnu ikke overvejet yoghurt, ved ikke, hvornår jeg skulle give det ved BLW - det bliver vist bare noget rod ;)

Men umiddelbart tror jeg, at jeg ville vente nogle mdr endnu. Husker det som om, at jeg også først gav det ret sent sidste gang. Sådan 9-10 mdr og så start stille ud med en halv dl maks..

Mht salt andre steder, så er det ok. Så skal man blot være ekstra opmærksom på at baby får en masse væske, da salt suger væske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fået et ark af sundhedsplejesken hvor der står mælk fra 1 år, men står også at man må påbegynde lidt surmælksprodukter af sødmælkstypen fra 9 måneder med ½ dl og op opgraderer det til ca. 1 dl ved 12 måneder. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fået et ark af sundhedsplejesken hvor der står mælk fra 1 år, men står også at man må påbegynde lidt surmælksprodukter af sødmælkstypen fra 9 måneder med ½ dl og op opgraderer det til ca. 1 dl ved 12 måneder.

Tak . Altså pr dag formoder jeg?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak . Altså pr dag formoder jeg?

Vil jeg antage :) Står der dog ikke. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv for en nat....

Først og fremmest ville Freya stort set ikke ammes i går i løbet af hele dagen. Derfor spiste hun jo så vildt meget i nat...

Men det dumme ved natten var ikke det... Hun vågnede kl midnat og var sulten og derefter var hun bare vågen!! Det er hun ellers aldrig om natten. Så det tog en time før hun faldt i søvn. Og hun ligger jo i slyngevuggen og når hun er overtræk så vrider hun sig og får skubbet sig tættere på fodenden - hvor hun kan falde ud fra, hvis hun kommer så langt ned med numsen... Så jeg holdt øje med hende og prøvede at få hende til at falde i søvn. Da hun endelig sover falder jeg så i en drømmesøvn. Kender I det når man drømmer om sine bekymringer og problemer? Ergo man bliver IKKE udhvilet. Vågnede igen ved en 4 tiden, hvor Freya også vågnede og ville have mad. Og jeg havde det bare så dårligt.... Den sidste del af natten var bedre søvn, men ikke meget... Især ikke når hun vågner igen ved 6 tiden og lyder som om hun vil spise. Jeg tager hende op og hun spiser et halvt minut... Lidt efter slår hun en kæmpe prut og falder så i søvn igen.... Den har jeg ikke prøvet før.... Vi står op kl 7.20... Suk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv for en nat....

Først og fremmest ville Freya stort set ikke ammes i går i løbet af hele dagen. Derfor spiste hun jo så vildt meget i nat...

Men det dumme ved natten var ikke det... Hun vågnede kl midnat og var sulten og derefter var hun bare vågen!! Det er hun ellers aldrig om natten. Så det tog en time før hun faldt i søvn. Og hun ligger jo i slyngevuggen og når hun er overtræk så vrider hun sig og får skubbet sig tættere på fodenden - hvor hun kan falde ud fra, hvis hun kommer så langt ned med numsen... Så jeg holdt øje med hende og prøvede at få hende til at falde i søvn. Da hun endelig sover falder jeg så i en drømmesøvn. Kender I det når man drømmer om sine bekymringer og problemer? Ergo man bliver IKKE udhvilet. Vågnede igen ved en 4 tiden, hvor Freya også vågnede og ville have mad. Og jeg havde det bare så dårligt.... Den sidste del af natten var bedre søvn, men ikke meget... Især ikke når hun vågner igen ved 6 tiden og lyder som om hun vil spise. Jeg tager hende op og hun spiser et halvt minut... Lidt efter slår hun en kæmpe prut og falder så i søvn igen.... Den har jeg ikke prøvet før.... Vi står op kl 7.20... Suk...

Øv hvor træls :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har en lille dreng der sover meget dårligt om dagen pt. Lure på 30-60 min. Og næsten altid opvågning efter 30 min. Mon det er tigeren?

Og så vil han pt spise hver 2 time. Amen du godeste. .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har en lille dreng der sover meget dårligt om dagen pt. Lure på 30-60 min. Og næsten altid opvågning efter 30 min. Mon det er tigeren?

Og så vil han pt spise hver 2 time. Amen du godeste. .

Det kunne da godt tyde på det :)

Vi er heldigvis ved at være ude af tigerspringet igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER