Barbamama

Det gode ord for... Lort?

63 indlæg i dette emne

Hos os hedder det puha eller prut... Hvor i mod den anden type prut hedder luft prut

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det er svært..

Vi kalder det pølser. Det er det ord jeg er vokset op med at det hedder. Jeg synes heller ikke det er det helt rigtige ord for det, for det er da ret misvisende at det hedder det samme som noget man spiser. Men jeg har svært ved at finde et alternativ der er bedre - hvis vi skulle kalde det noget andet ville det blive bummelum. Det synes jeg ikke lyder ulækkert eller grimt, som de fleste andre ord gør. Men i vuggestuen tror jeg også de kalder det pølser, og det er det ord Lucas bruger, så det hedder det hjemme hos os.

Jeg synes lort er et rigtig grimt ord, og det ville aldrig bede min søn om at kalde det - for mig er lort et bandeord, og derfor ikke noget børn bør sige.

Adder og puha synes jeg bare lyder rigtig ulækkert, og prut er jo luft, så det er heller ikke dækkende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger poelle eller cacca (italiensk for lort...vel...). Men spoerger ogsaa om der er bonus i bleen af og til... 

 

Noah siger selv cacca... 

 

Synes LORT er saa grimt og det kommer aldrig over mig at kalde det saadan. 

 

I Italien siger man i laegeoejemed "andare di corpo" og det havde min svigerinde heldigvis advaret mig om at de ville spoerge om efter foedslen. Det betyder ordret noget med at "gaa fra krop", hi hi :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os hedder det nummer 2 eller prut :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os hedder det nummer 2 eller prut :)

eller stort, som i "har du lavet stort".

Maliva kalder det selv adder, prut og pølser. Tror hun har det fra bh.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os har det heddet forskellige ting, også pølser, og ingen problem med at skelne dem fra andre pølser, så mange børn har rimelig nemt ved at skelne forskellige udtryk.

Jeg ville aldrig vælge at sige puha, adr eller andet negativt, for det kan både forbindes med skam, noget der skal skjules eller noget ulækkert, der kommer ud af en, hvilket de jo skal lære er en sund proces.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi siger puha.

Og jeg synes nu ikke at ordet i sig selv er negativt - det kommer HELT an på tonefaldet. Fx ville jeg blive NOGET stram i betrækket hvis mine børn kom hjem og sagde lort, hvorimod vi jævnligt leger en leg med Aron hvor han stikker sine fødder op i hovedet af os, hvor vi så skal sige 'puuuuh de lugter' mens vi kilder ham under tæerne og så griner vi allesammen. Vi kalder ham også kærligt 'stinkerumpe' når han har lavet puha, mens vi krammer og kysser osv.

Hvis vi sagde det til ham mens vi rynkede på panden og holde ham i armslængde, så er det noget HELT andet!

For Aron er ordet puha jo ikke værdiladet - det bliver det ud fra hvordan vi bruger ordet. Jeg siger jo også 'puuuh ha' i en leg hvor vi har løftet noget tungt.

Det er faktisk en god pointe! :) :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil ikke bruge ord som puha, adr og lort - synes det blir lidt skamfuldt :(

Her kan vi sagtens sige prut, og ja det kan godt forveksles med en luft prut, men jeg spørger tit vigga om hun har lavet en prut eller en luft prut - hellere det end et grimt ord. Kunne også godt finde på at sige pølser eller at hun har skidt (grimt, men ikke så galt synes jeg)...

Måske bummelum kan bruges også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi siger Ah-ah det er tysk og et "fint" eller normalt ord for afføring så ikke som lort, som i min verden er negativ ladet og et bandeord faktisk... Ahah lyder meget udskyldigt Cecilia forstår det og kan sige det:) så det virker fint

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kalder det lort, fordi det gør de i bh og det er det det er. Skulle lige vænne mig til det, men nu hedder det bare sådan og jeg forbinder det ikke med noget grimt eller et bandeord.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kalder det lort.. eller spørger om hun har skidt..

:ditto

Men mest spørger vi om han har skidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi siger puha. 

 

Og jeg synes nu ikke at ordet i sig selv er negativt - det kommer HELT an på tonefaldet. Fx ville jeg blive NOGET stram i betrækket hvis mine børn kom hjem og sagde lort, hvorimod vi jævnligt leger en leg med Aron hvor han stikker sine fødder op i hovedet af os, hvor vi så skal sige 'puuuuh de lugter' mens vi kilder ham under tæerne og så griner vi allesammen. Vi kalder ham også kærligt 'stinkerumpe' når han har lavet puha, mens vi krammer og kysser osv. 

 

Hvis vi sagde det til ham mens vi rynkede på panden og holde ham i armslængde, så er det noget HELT andet!

 

For Aron er ordet puha jo ikke værdiladet - det bliver det ud fra hvordan vi bruger ordet. Jeg siger jo også 'puuuh ha' i en leg hvor vi har løftet noget tungt.

Præcis det samme her :) vi siger også puha, men det er jo i et kærligt tonefald, og bestemt ikke med rynket næse.

Egentlig startede vi med at kalde det prut, men dpmor kalder det puha og når Thea har lavet i bleen kommer hun selv og siger puhaaaa mens hun tager sig til numsen. Så vi har adopteret ordet :)

Hvis hun en dag kom hjem fra Dp eller børnehave og sagde at hun havde lavet lort, så tror jeg at vi ville rynke på næsen :unsure i mine øjne, så er lort lidt a'la et bandeord... Og jeg synes egentlig ikke at det er på sin plads at pædagoger osv skal lære børnene sådan et "grimt" ord :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk en lidt sjov tråd, det her :)

Jeg har altid været glad for adr, det er i min verden på niveau med stort/bummelum(og puha, som jeg heller ikke har noget i mod). Jeg har aldrig forbundet ordet med noget skamfuldt eller negativt.

Derimod forstår jeg ikke kommentarerne herinde - hvorfor må børn ikke lære at afføring er ulækkert? For det er det jo? Der er vel en grund til vi ikke vil have det på fingrene/ikke leger med toiletbørsten/altid skal vaske fingre bagefter? Er det fordi i skildner mellem ulækkert og beskidt? I min verden er afføring ulækkert og synes det er vigtigt at lære Erica at det ikke er lækkert at lave i bukserne.

Jeg tænker det har rigtig meget at gøre med måden man siger det på. Jeg kunne aldrig finde på at have et anklagende udtryk - men hun skal da lære (og har nu lært) at man ikke skal røre ved hele badeværelset når man har afføring på fingrene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjemme hos os kalder vi det pupu  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hjemme hedder det puh/puha (Har du lavet puh i bleen?) og jeg syns faktisk ikke det er skamfuldt, jeg skælder hende jo ikke ud med tonefaldet, men da klart et udtryk som siger at det er ulækkert, så det skal vi ha vasket af (og ikke røre ved osv, der er jeg helt enig med TiaK). Os voksne imellem hedder det bonus ble eller poop.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det helt naturligt kommet til at hedde at der er lort i bleen. Det fordi vi har hund og Lise er vant til vi samler hundelorte op. På den måde har hun lært det hedder lort og har sagt det fra starten. Jeg synes ikke det lyder så slemt igen og det er jo det det er. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk en lidt sjov tråd, det her :)

Jeg har altid været glad for adr, det er i min verden på niveau med stort/bummelum(og puha, som jeg heller ikke har noget i mod). Jeg har aldrig forbundet ordet med noget skamfuldt eller negativt.

Derimod forstår jeg ikke kommentarerne herinde - hvorfor må børn ikke lære at afføring er ulækkert? For det er det jo? Der er vel en grund til vi ikke vil have det på fingrene/ikke leger med toiletbørsten/altid skal vaske fingre bagefter? Er det fordi i skildner mellem ulækkert og beskidt? I min verden er afføring ulækkert og synes det er vigtigt at lære Erica at det ikke er lækkert at lave i bukserne.

Jeg tænker det har rigtig meget at gøre med måden man siger det på. Jeg kunne aldrig finde på at have et anklagende udtryk - men hun skal da lære (og har nu lært) at man ikke skal røre ved hele badeværelset når man har afføring på fingrene.

Det er vel hvordan man definerer ulækkert? For selvfølgelig skal børn lære, at afføring er "urent"/uhygiejnisk, men de skal jo helst ikke blive skræmt over at lave det? Fordi de tror det er forkert?

Sved er vel fx også lidt "ulækkert", men jeg ville da blive lidt stram i betrækket, hvis nogen sagde adr til mig, hvis jeg var svedig, eller antydede at det var klamt?

Det er jo trods alt biologiske processer, og ikke væsentlig mere snasket end fx snot eller spyt? At det er ulækkert-ulækkert er jo dybest set en ret kulturel bestemt ting?

Og ja, jeg synes personligt også selv, at afføring er "ulækkert" ;) men fra et pædaggogisk og biologisk synspunkt, så er jeg nok lidt mindre "sart"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kalder det lort/skide/skidt. Vi synes ikke det skal "pakkes ind". Spade = spade, skovl = skovl! Vi snakker om at det er dejligt at komme af med lorten, og den ikke er rar at gå rundt med i bleen - når hun bliver skiftet. Plus at man ikke må røre ved den - det er ulækkert.

Til inspiration kalder de det i "Den store numsebog" for bæ/bæer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker måske ikke det er meningen der skal startes en direkte debat omkring emnet :P

Men altså.... bliver bare lige nødt til at sige at jeg altså ikke mener det kan kaldes lort "fordi det er det, det er"....

For jeg synes ikke det ER lort.... ej heller bæ, adr eller puha. Hvis det skal hedde det, der er, skal det sådan set kaldes afføring. 

Bare lige for at være lidt (anti)ordkløver agtig :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er interessant at høre forskellige holdninger :)

Jeg kan godt se pointen med at afføring ER ulækker, men jeg tror, at jeg (måske lidt overforsigtigt?) har tænkt, at Valdemar helst ikke må risikere at tro, at det er ham, der er ulækker. Altså... Selve lorten er ulækker, men det at komme af med den er ikke. Agtigt. :chin:

Og måske forstår børn SAGTENS at det ikke er dem, der er ulækre, hvis man kalder det adr. Jeg går da i hvert fald ikke ud fra, at nogle af jeres børn føler sig ulækre fordi I kalder det "puha" og lignende. :D Men ja... Når man kigger i tråden har det tilsyneladende ikke så meget at sige, hvad man kalder det. :lolhit Det lyder jo til, at børn godt kan skelne mellem afføringsprut og luftprut, mellem afføringspølser og madpølser, mellem adr-det-er-ulækkert og adr-du-er-ulækker, og at de også forstår at "bummelum" er det samme som "lort".

Så måske er det bare en smagssag? :chin: :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tog lige debatten med min DP her til morgen og hun sagde at de sagde "har du lavet prut i bleen" eller "skal vi gå ud og tage den snavsede ble af" og lign. De gik meget op i at der ikke blev sagt lort, puha eller adr (medmindre børnene selv kaldte det det) for det var meget vigtigt at børnene ikke forbandt det med noget ulækkert når man var i den alder for så ville mange børn (selvfølgelig ikke alle) gå og holde sig og være nervøse for st sige til. Toilettræning kunne også blive besværet. Så hellere kalde det noget sjovt som prut der kan blive lidt misforstået, det er trods alt bedre så længe de er så små :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det vigtigste er hva forældrene forbinder ordet med.

Lort synes jeg er et ulækkert ord - også tænker jeg at den del smitter af..

Poo griner vi lidt af, og derfor bliver det noget naturligt og "okay", og hun kommer selv og siger det..

Så egentlig tror jeg det handler mere om at bruge et ord som forældre, der signalere noget naturligt - og for nogen er det lort for andre er det adder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker meget på en bekendt, der har en datter, der virkelig fik forbundet det at lave nummer to som noget ekstremt ulækkert, måske endda lidt forbudt. Konsekvensen var, at hun gik og holdt sig og fik så ondt i maven, at hun bare lå og skreg og skreg. Og det stod på længe. Det er naturligvis et eksempel, der er kørt så langt ud, som jeg tænker, det kan komme, men alligevel med den i baghovedet vil jeg gøre alt for, at mine børn får et naturligt forhold til det og ikke tror, at de laver noget klamt, hvad man så end kalder det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også at det er vigtigt at børnene ikke forbinder det med noget der er ulækkert = noget jeg ikke bør gøre selvom jeg har behov for det, og dermed kan få problemer med fordøjelsen.

Derfor vil jeg ikke selv kalde det adr eller puha, fordi ordet i sig selv ikke er positivt i mit hoved. Børn tænker jo ikke på at de skal sige ordet på en bestemt måde når de selv siger det, og dermed kan det sagtens blive negativt, selvom det ikke er det når man som voksen siger der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vigtigt at børnene har et naturligt forhold til at lave stort så tror jeg det er fuldstændig lige gyldigt hvad det hedder. Der er ikke noget der er mere rigtigt end andet i min verden.

Hjemme hos os hedder det kort og Felix har en meget naturligt forhold til det. Han ved også at det er noget alle gør mennesker som dyr. Så da det fungerer hjemme ved os er lort lort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER