TroldeMor

Hvornår afslører i navnet?

33 indlæg i dette emne

Jeg tænkte det kunne være lidt sjovt at høre om hvad i andre gør jer af tanker :)

Altså nogle vælger jo først navnet når baby er født, andre efter kønsscanning eller i løbet af graviditeten.

Men hvornår fortæller i så om navnet til omverdenen?

Herhjemme har vi, de to første gange, fundet et navn i ugerne efter kønsscanningen, og ventet med at afsløre det til venner (irl) og familie til lige efter fødslen.

Denne gang er vi vist også ved at have lagt os fast på et navn, sådan uden at have bestemt os 100% endnu...

Men kan mærke at jeg på en måde har lyst til at afsløre navnet tidligere denne gang...

Nå.... Hvad gør i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har afsløret navnet inden jeg blev gravid denne gang, vi satser på en dreng :loveshower Og ellers må hun lære at blive glad for det med tiden, haaahaaa (nej så har vi et klar hvis det er det også) Og  så snart vi kendte kønnet de andre gange. Var bare meget nemmere at snakke om på den måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kendte ikke kønnet sidste gang, og da jeg så havde født det der viste sig at være en pige- lignende hun slet ikke nogen af navnene vi havde tilbage :) Så på den igen, hun var lige knap en uge, før vi var fast besluttede på navnet :) Derefer blev det meldt ud :loveshower

Denne gang kender vi kønnet, men har erkendt, at vi ikke kan sætte et navn på, før vi har barnet i armene :) Så vi snakker navne, har ikke lavet lister, for det fungerede jo ikke alligevel- så må vi se, hvor længe det tager denne gang :blink Måske længere tid, vi er ret langt fra hinanden med navne :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg har ønsket mig en William i M A N G E år. Så det var ligesom navnet hvis det blev en dreng og det vidste mere eller mindre alle. Vi offentliggjorde først graviditeten efter kønsscanningen 14+?

Altså vi sagde det tidligere til helt nær familie og venner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var allerede enige om navn inden jeg blev gravid... at drengenavnet så blev ændret, er så en anden sag ;)

Der er få i min omgangskreds der kender navnet vi har valgt... har lige "afsløret" navnet på lillesøster i min gravid-tråd.... men familien får ikke navnet af vide, før hun er født! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har haft navnet på plads længe til begge køn allerede i al den tid vi har forsøgt at blive gravide så alle vi kender ved os navnet. Men vi siger med forbehold for hvis nu vi ændrer mening når han kommer ud :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med de første 3 kendte jeg ikke kønnet. Vi havde 1-2 navne til hver køn men besluttede først endeligt lige efter fødslen. Så der fortalte vi det.

Med Lilly kendte vi kønnet men holdt navnet hemmeligt til fødslen. Vi havde to navne, Lilly og Luna, og først da hun var født valgte vi (hun fik begge). Grunden til vi ikke fortalte det var vi ikke havde lyst til at høre folks mening om navne vi faktisk havde besluttet. Fint hvis folk kan li det, men det er ikke til diskussion. Som da vi fik Melissa og min mormor i flere måneder blev ved at sige "hvorfor vil I dog opkalde hende efter en kaffepose"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang anede vi slet ikke hvad han skulle hedde, og der gik en uge før han fik sit navn. Det "kom til mig" en eftermiddag hvor jeg sad og ammede og bare kiggede på ham <3 Og det var iøvrigt slet ikke et navn vi havde talt om :)

2.-3. og nu 4. gang, er navnet kommet under graviditeten og har været så fantastisk at vi med det samme omtalte baby som det navn.
Omverdnen har reageret med lidt skepsis, nok mest fordi at man jo evt. skifter mening efter man har født- men vi har følt os sikre, og er rigtig glade for de navne vi har valg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med de første 3 kendte jeg ikke kønnet. Vi havde 1-2 navne til hver køn men besluttede først endeligt lige efter fødslen. Så der fortalte vi det.

Med Lilly kendte vi kønnet men holdt navnet hemmeligt til fødslen. Vi havde to navne, Lilly og Luna, og først da hun var født valgte vi (hun fik begge). Grunden til vi ikke fortalte det var vi ikke havde lyst til at høre folks mening om navne vi faktisk havde besluttet. Fint hvis folk kan li det, men det er ikke til diskussion. Som da vi fik Melissa og min mormor i flere måneder blev ved at sige "hvorfor vil I dog opkalde hende efter en kaffepose"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi finder først et navn, når den lille er født og så får folk det at vide umiddelbart derefter :)

å ikke meget hemmeligt over det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi lagde os først HELT sikre på navnet efter at Valdemar var blevet født, så derfor fik folk det først at vide der :) Vi havde dog - mellem os 2 og kun os 2 - kaldt ham Valdemar i nogle måneder inden fødslen :) Der var faktisk kun EN, der fik navnet inden fødslen - damen, der lavede 3D-scanning. Ellers var det hemmeligt overfor jer, mine bedste veninder, min storebror, ALLE.

Jeg har en fornemmelse af, at det bliver anderledes næste gang, i hvert fald, hvis vi får en dreng. De fleste herinde ved i hvert fald godt, at navnet Bertram bliver svær at vælte af pinden til en evt. lillebror, så hvis kønsscanningen viser en dreng, så tror jeg godt, at det kunne ende med, at vi lagde os fast på det og meldte det ud. :)

Hvis vi får en pige, tror jeg til gengæld måske at vi ville holde navnet hemmeligt overfor i hvert fald familien indtil hun var ude, for at sikre os, at der ikke kom nogle holdninger, der kunne gøre os i tvivl (det tror jeg ikke ville kunne ske med Bertram ;)). Men jeg er hellere ikke så sikke på, hvad en evt. pige skulle hedde. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde besluttede os 100 for Victoria hvis det blev en pige og det vidste alle på forhånd.. så det er ikke så hemmeligt.. Vi var ikke enige eller havde noget drengenavn, så der vil nok være gået noget længere tid..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Charlie var født. Lige efter fødslen. Vi havde en liste på mellem 5-10, både pige og drenge navne. I de sidste par måneder fastlagde vi os på to navne, da vi vidste hvilket køn det var og da han så kom ud til os og vi så ham besluttede vi os helt for hvilket af de to navne han lignede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde fundet nogle navne som vi luftede over for mine forældre i første graviditet. De blev kritiseret så meget at vi fravalgte dem :(

Klog af skade afslørede vi derfor navnet på min søn efter hans fødsel med beskeden - og det skal han hedde (underforstået ingen kritiske kommentarer tak). Det tror jeg vi gør på samme måde denne gang- dvs bare siger at sådan er det og vi beder ikke om familiens erfaringer og holdning til navnet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Kira besluttede vi os efter kønsscanningen og afslørede navnet kort efter.

Med Nadja besluttede vi os også efter kønsscanningen men det blev først afsløret da hun var blevet født.

Med Bebsen i maven besluttede vi drengenavnet allerede inden jeg var gravid og vi blev enige om pigenavnet 1 uges tid inden kønsscanningen. Men det er nu en lille Liam der ligger og putter sig derinde og det ved folk også godt allerede (er 21+1)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte først navnet efter Karla var født. Vi synes begge, at det virkede forkert (altså for os ;) ) at navngive et barn, vi ikke kendte. Og så kendte vi heller ikke kønnet.

Vi havde nogle navne på listen, og da hun var født, kunne vi straks se, at nogle af navnene var hun i hvert fald ikke. Det var helt forkert at sidde med hende og kalde hende de navne, de fungerede slet ikke.

Vi snakkede en del om hvad navnene betød for os, hvordan en "xx" var, og blev faktisk enige om, at hun skulle hedde Clara. Men inden dagen var omme havde vi 3 gange kommet til at kalde hende Karla, og så måtte vi jo indse, at det var fordi hun var en Karla.

Så efter et par dage meldte vi navnet ud, da vi var helt sikre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra jeg var en 12 år har jeg altid elsket navnet Sebastian og har været sikker på, at fik jeg en søn, så var det det han skulle hedde. Det har jeg aldrig lagt skjul på overfor omverden. Jeg fortalte min mand om mit navneønske før vi fik børn og han synes det var et helt perfekt navn - heldigt for mig :)

Da vi så var til kønsskanning og fik at vide vi ventede en dreng, så kunne han jo ikke hedde andet end Sebastian. De fleste var klar over at blev det en dreng var det navnet, men ellers blev det meldt ud der.

 

Da vi ventede vores yngste var det ikke helt så nemt. Vi fandt hurtigt ud af vi ventede en pige og vi talte længe om hun skulle hedde Isabella, men der var et eller andet der ikke føltes helt rigtigt for mig. Vi havde meldt ud, at vi overvejede Isabella, men at vi ikke var sikre. 

Sent i graviditeten blev vi enige om, at Cassandra kunne være en mulighed. Vi aftalte at hun skulle hedde et af de 2 navne, men at vi først ville finde endeligt ud af det, når hun var født. Ikke fordi hun skulle ligne det ene eller andet, da jeg ikke helt føler jeg kan se det på en baby, men mere hvad føles rigtigt.

Vi var hurtigt enige om, at hun var en Cassandra det var det navn der føles rigtigt og vi meldte det ud da hun var 1-2 dage.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var ret sikre på Camille skulle hedde Camille... Men hun var en uges tid gammel før vi tog den endelige beslutning.. Hendes far trak den så langt, så jeg endte med nærmest at råbe "bare vælg et navn, hvilket som helst BARE HUN FÅR ET NAVN!!"...

Med den lille ny, tror jeg aldrig vi finder et navn, så det bliver sgu nok bare babyboy eller babygirl ;) ha ha...

Jeg vil gerne se barnet før vi beslutter os 100%... Men vi lufter alle navnene og lytter gerne til folks bud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både med Mads og William havde vi lagt os fast på navnet i graviditeten. Og med begge to blev vi alligevel lidt i tvivl, da vi så dem. En ting er at forestille sig babyen og gå og kalde maven et navn - men når der pludelig kom ansigt på, skulle vi lige tygge lidt på det alligevel.

 

Vi valgte begge gange at vente med at afsløre navnet til efter fødslen. Både fordi vi gerne ville se dem først, men også fordi folk bare har så mange meninger om navne, og den beslutning skulle bare tages uden nogen som helst indflydelse fra andre end os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kendte ikke kønnet inden.

Vi havde luftet drengenavnet inden, men gik lidt mere stille med pigenavnet.

Familien fik navnet da vi ringede og fortalte at hun var blevet født

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi afslørede navnet så snart vi vidste hvad køn Clare var, og jeg regner med, at det bliver det samme denne gang.

 

Vi havde faktisk nærmest aftalt navne inden jeg blev gravid første gang, både hvis det blev en dreng og hvis det blev en pige. Desværre har svigermor ytret sin mening om vores drengenavn i en så ekstrem grad, at jeg ikke er sikker på, at jeg kan få manden til at være med på navnet som fornavn alligevel, hvis det skulle blive en dreng denne gang. Og det gør mig ærlig talt rigtig sur - i høj grad fordi hun næsten hver gang hun nævner det, siger "jeg skal jo ikke blande mig", enten før hun begynder sætningen eller umiddelbart efter hun har afsluttet den  <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, vi kan vente til efter fødslen, men ville ønske vi kunne, for så ville jeg fortælle navnet her :)

 

Men ellers fortæller vi det, efterhånden som folk spørger ind til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, må jeg spørge hvad drengenavnet er, siden hun har en så stærk mening om det?

 

Synes faktisk det er flabet når folk ytrer sig negativt om andre folks børnenavne...

 

Der er da selvfølgelig også navne jeg ikke mener man bør kalde sit barn og navne jeg synes der er grimme osv, men det ville jeg da aldrig sige højt til barnets forældre!

 

Ja, det må du da gerne. Det er det irske navn Cillian. De første mange gange sagde hun bare at hun synes det lød for hårdt med navn der indeholdt "Kill" (Cillian udtales med K-lyd og ikke med S-lyd). Men det var sidste gang hun bragte det op det for alvor flød over for mig. Der sagde hun at hun syntes det lød som et taber-navn. Det synes jeg simpelthen var at gå over stregen. Jeg har elsket det navn i så mange år, og jeg synes virkelig det er så smukt. Og der er i øvrigt næsten ingen i DK der hedder det, og googler du det, så kommer der mere eller mindre kun resultater op hvor du kan læse om navnets betydning eller om skuespilleren Cillian Murphy, som vel næppe kan anses for at være en taber, så hvorfor hun drager den konklusion ved jeg ikke  <_<

Og så får jeg aldrig rigtig sagt noget til hende når hun siger sådan nogle ting der faktisk sårer mig - det irriterer mig også, men det er en anden sag  <_<

 

Der er da tider hvor jeg tænker at et navn er grimt, eller at jeg ihvertfald ikke ville kalde mit eget barn det, men jeg ville netop heller aldrig nævne det for forældrene, de kan jo også have alle mulige grunde til lige dét navn, det vil jeg da ikke træde på, bare på grund af min faktisk ret ligegyldige mening om navnet  :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved Freja vidste vi ikke hvad det blev. Men havde valgt to navne, Bastian og Freja. Vi afslørede det i graviditeten og min x svigermor var bestemt ikke vilde med de navne, som var hundenavne i hendes optik.

Ved Liva afslørede vi hverken køn eller navn inden hun var født, klog af skade.

Ved Pixie holdt vi navnet hemmeligt indtil hun var født, da jeg vidste at vi ville få mange kommentarer. Har bla fået at vide af min kusine at det er et stripper/luder navn :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved Freja vidste vi ikke hvad det blev. Men havde valgt to navne, Bastian og Freja. Vi afslørede det i graviditeten og min x svigermor var bestemt ikke vilde med de navne, som var hundenavne i hendes optik.

Ved Liva afslørede vi hverken køn eller navn inden hun var født, klog af skade.

Ved Pixie holdt vi navnet hemmeligt indtil hun var født, da jeg vidste at vi ville få mange kommentarer. Har bla fået at vide af min kusine at det er et stripper/luder navn :huh

WTF, det kan man sgu da ikke tillade sig at sige om et barns navn! :klap Det synes jeg virkelig er flabet og over stregen! :kram (+ jeg er dybt uenig, men det er jo noget andet)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER