Nitzen1987

En generation uden forældrekompetencer

56 indlæg i dette emne

Jeps:-) og jeg medgiver gerne, at der - i hvert fald fra min side - selvfølgelig er tale om en subjektiv vurdering;-)

Angående hendes andre eksempler - jamen så er det da bestemt noget mærkeligt noget, hvis man ikke tager stilling og kun forlader sig på pædagogernes holdninger... Men jeg vil nu tillade mig at stille mig tvivlede over for, at det skulle være normen, og at det skulle være lige præcis forældre, der har gået i institution, der begår dem...

...og angående tonen, så hører jeg hende ikke kun sige, at hendes måde er den optimale - andre måder end hendes fører til forældre uden forældrekompetencer, bum - tak for kaffe...

Tjah, da jeg læste den anden artikel fik jeg også indtrykket af en lidt bastant holdning, hvor at hvis man ikke var enig med hende så var man pr automatik hysterisk. Men jeg tror det gælder begge artikler, at man lettest får folk op af stolen, hvis man sætter en stor fed streg under sin holdning. Jeg tror ikke det betyder, at man nødvendigvis har så sort/hvid et syn. Men hun har da en holdning til, hvad hun tror er bedst, men det synes jeg også at hun skal som artikel skribent :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men jeg husker altså også min farmor fortælle om at hun tog hjem til sin mor og svigermor for at få hjælp, når hun ikke kunne finde ud af tingene, så "learning by asking" tror jeg altid har eksisteret, idag spørger man måske bare fagfolkene fordi man ikke har forældre/bedsteforældre der går hjemme og bor tæt på :)

Og personligt, har jeg aldrig spurgt en pædagog til råds, men ringet til min mor eller søster, hvis jeg har haft tvivl ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men altså dette forum her, er det ikke i høj grad for at få hjælp? hvad nattøj skal min baby sove i? Hvilke d-dråber er de bedste etc.? hvordan er det anderledes end at spørge sin SP, Dp mor eller VS pædagog?

 

Stephi, jeg tror du har ret i at alle dem der ikke gør hvad normen gør på får kommentarer hist og pist, det gælder så også for dem der kommer tilbage til arbejde meget hurtigt og arbejder en del mere end 37 timer, så det går nok begge veje og det er faktisk ikke ok. Fordi det skal andre jo ikke blande sig medmindre man gør sit barn skade, hvilket de færreste gør.

 

For mig er der 2 spørgsmål i det her-

 

Samfundsmæssigt- Hvad giver mening, hvordan kan vi bedst fordele resourcerne, etc.

Ren faktuelt så er over 50% af dem på universiteterne piger- så hvis de nu, som f.eks i Tyskland, til en høj grad vælger at gå hjemme resten af deres dage synes jeg, ( uden emotionelle, etiske eller moralske aspekter blandet ind i det) at det er spild af skattepenge. Hvorfor skal vi så betale en dyr uddannelse, hvis den ikke bliver brugt? Der burde i mine øjne være en mulighed gennem skattesystemet at få unge familier den hjælp de skal have til at kunne få det hele til at hænge samme, f.eks skattefradag eller endda subventioneret barnepige, ( nej ikke dem der er sammen med barnet 24/7 men dem der fylder de huller der giver stress- f.eks henter i VS, hjælper med indkøb og sådanne ting. Og så skal der jo et kulturskifte til- at det er accepteret at kvinder også kan få gode jobs, selvom de vælger at tage 12 mdrs barsel, arbejde del tid i 1 eller 2 år etc.

Jeg er godt klar over at virkligheden ikke hænger sådan sammen og der ER jobs hvor det bare IKKE hænger sammen, man kan ikke være leder med kæmpe ansvar og så ikke være der halvdelen af tiden, for enten kunder eller ens team. Men nu er ikke alle kvinder i den slags jobs jo.

Og så er der måske også noget med at hvis alle kvinder gik hjemme med deres eget barn, hvad ville det betyde for den danske økonomi? Det virker ikke effektivt at vi skal sidde med 1 baby hver især og lur mig om det var sådan vi var indrettet i stenalderen? det tror jeg søerme ikke ( men det er et andet topic.

Og nu blev tyskland nævnt- jeg er tysker, opvokset af den dansk mor og tysk far i Tyskland og alle mine mors veninder synes det er forkasteligt at C kom i VS som 8 mdr baby, og jeg arbejder fuldtid. Hvis jeg boede i tyskland ville jeg have meget svært ved at finde et job som kunne forene både det ene med det andet, og DET synes jeg ikke er meningen. Jeg ville ønske at der blev arbejdet på at få så gode vilkår som muligt for alle, men må også sige at DK faktisk er mega godt ift work/life balance, prioriteten af familien etc. Jeg har slet ikke løsningen på det her, men den artikel er simpelthen så populistisk og stupid skrevet at den jo slet ikke kan tages seriøs. er der nogen der tror at dem der har noget at skulle have sagt virkelig tager sådan noget til sig? OMG

 

Institution som den onde. hjemme det bedste

 

det er også sådan noget man enten kan prøve at undersøge empirisk, eller også undgå disse i DEN grad polemiske artikler. Få gang i nogle ordentlige undersøgelser, og få fakta på bordet. En far der ikke ved noget om at give øjendråber er næppe noget der kan bruges i dette sammenhæng. Jeg kan godt forstå og respektere dem der siger de aldrig ville aflevere deres børn, men så lad dog dem der gør det i fred!!!!

Jeg må ærlig sige at når jeg læser herinde, som så heller ikke er empirisk, men det hvad jeg nu engang har, at de børn der beskrives, som går hjemme, ikke virker mere harmoniske end dem der ikke gør.

 

F.eks har vi ikke noget TV. af mange grunde, og dvs at så kan jeg jo lige regne ud at vi så giver Cecilia så og så mange flere timers opmærksomhed, fordi alle dem med TV statistisk set bruger så og så mange timer foran TVet. Men i stedet for at give os et skuldreklap og sige BUUUUU til alle jer der har TV, fordi de må jo være dårlige forældre, siden de bruger mindre tid på deres børn end jeg, alt andet lige, vil jeg bruge dette eksempel på at sige at det er da søerme hvad man gør ud af det??!!! Vi kunne jo så i den tid vi ikke ser TV lege med hende eller sidde med vores ipad hver især-...you get the point?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har bare skimmet, fordi jeg kan ikke overskue at læse hele teksten, men vil bare lige bemærke:

1) For 50 år siden ville faderen ikke engang vide at barnet burde have øjendråber, eller være i stand til at passe et syg barn en hel dag. Alting er en proces, og der er helt sikkert plusser ved at se sine børn mere end gennemsnittet, ligesom der er plusser ved at børn er tilknyttet en vuggestue/børnehave o.lign. Men altså - det er godt nok meget tankespind hun har fået ud af, at en far beder om hjælp til at dryppe sit barns øjne.

 

2) Livmoderfeministisk Basisgruppe....?!? I'm just saying....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah, lige til det med at spøre til råds. Jeg spørger TIT om C har får lidt tøj på, fordi ellers har hun en trøje liggende i sit skab i VS- jeg ved jo ikke lige hvad de skal lave efter jeg går, og det er bare for at gøre opmærksom på at jeg måske har givet hende et par leggins under kjolen, men de kan jo bare tage den af senere hvis de mener det. det KAN altså ikke være forkært at agere sådan???

 

Og ja, jeg ville gerne spørge min mor, svigermor eller moster til råds, omkring amning, bleskifte, øjendråber etc. men det forhold har jeg til ingen af dem, og min mor bor ikke engang i samme land som mig. Før i tiden, fik men jo guidance om f,eks amning af sin mor, moster, mormor etc,. men det har man desværre tabt meget i de seneste generationer, og jeg synes jeg er god til at lytte til min mavefornemmelse, men det kan ikke være rigtigt at man så ikke må hente råd, guidance og hjælp fra dem der er fagfolk?!!! Hvad pokker er der galt i det? det kan godt være vi alle er født med en intuition om hvordan man skal amme, og hos mig gik det super uden hjælp, men hvorfor tror i at alle de tilfæde hvor mødre skal/vil stoppe med at amme er der i dag? fordi de ikke fik den HJÆLP de skulle!!!

 

et eksempel fra den anden side- At være chef, leder, det er muligvis noget der ligger til en, eller ej, men det er SVÆRT at lede folk, og det er noget man skal LÆRE og bliver bedre og bedre til. Jeg vidste IKKE hvordan jeg skulle putte C da hun var helt lille, jeg var på bar bund! og meget ked af det, men jeg søgte hjælp af fagfolk, jeg betalte og bum bum, kunne så putte hende. Er der nogen der kan forklare mig hvorfor det så havde været bedre at gå med et barn der ikke vil/kan falde i søvn i 16 mdr, fordi man jo selv skal kunne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I know Fister-

 

til punkt 2.- det er til at få kvalme af!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, da jeg læste den anden artikel fik jeg også indtrykket af en lidt bastant holdning, hvor at hvis man ikke var enig med hende så var man pr automatik hysterisk. Men jeg tror det gælder begge artikler, at man lettest får folk op af stolen, hvis man sætter en stor fed streg under sin holdning. Jeg tror ikke det betyder, at man nødvendigvis har så sort/hvid et syn. Men hun har da en holdning til, hvad hun tror er bedst, men det synes jeg også at hun skal som artikel skribent :)

Ork, jeg syntes også, at den anden artikel var skruphysterisk;-)

Og man får bestemt nemmest folk op af stolen ved at være lidt bombastisk - det holder jeg selv af være ind imellem.

Ham med øjendråberne valgte at løse sut problem ved at finde nogen at få en hånd af - det virker på mig som en ok måde at løse et praktisk problem:-) Men selvfølgelig skal man også kunne tænke selv.. I forhold til den med talevanskeligheder, brug for briller osv, - som hun nævner - så er det vist ret almindeligt, at forældre er stæreblinde, når det kommer til deres børn - masser af forældre til overvægtige børn er i hvert fald helt overbeviste om, at deres børn ikke vejer et gram for meget... Der skal ofte andre øjne til - men jeg er for så vidt enig med skribenten i, at de andre øjne ikke behøver at være pædagogers. At en garvet pædagog så forhåbentlig da kan noget ekstra, er så en anden sag.

Det er hendes grundlæggende tese, jeg så kraftigt opponerer mod. Men jeg synes da også, at det er synd, at hjemmegående/hjemmepassende mødre åbenbart indkasserer negative kommentarer på den konto - det er mindst lige så upassende som at glorificere det som det eneste rigtige...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Learning by doing er da helt klart det bedste, men hvad hvis det ikke fungere? Så spørger man jo - sådan har det altid været. Ihvertfald efter der er sket en ændring i opdragelses metoderne. 

-vi spørger fordi vi er usikre og det vil man ALTID være i forældrerollen, tror jeg. Der vil altid være forskellige meninger og måder at gøre tingene på, men essensen i det er; vi gør det for vores børns bedste. Vi spørger for at være bedre forældre. Vi er usikre fordi generaliserende artikler som denne, skaber misvildelse, dårlig samvittighed og debat om hvorvidt vi gør det BEDSTE for vores børn - bevares, jeg ville ELSKE at gå hjemme med begge børn, men det vil kun være for MIN skyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. eksempler og generaliseringer vil jeg så sige, at hun kommer jo trods alt med tre eksempler, og der er jo ikke plads til 20 i sådan en artikel ;) Og jeg synes faktisk at hendes eksempler viser hendes pointe fint. Om hendes eksempler svarer til det generelle billede ved jeg ikke, men jeg er enig med hende i, at det er lidt skørt, hvis forældre har mistanke om, at deres barn er sprogligt bagud men ignorerer det, fordi pædagogerne ikke har lagt mærke til noget. Jeg siger overhovedet ikke, at der så er noget galt ned de forældre, men jeg kan godt følge samfundskritikken i, at så har fagpersonerne måske lige lovligt meget ansvar...

Jeg er helt enig med dig :)

Hendes eksempler er fine, synes jeg. Generelt synes jeg, at den her artikel er væsentligt bedre, end mange af de andre af den slags, som florerer rundt på nettet. Jeg læser den ikke som om, at hun vil give folk dårlig samvittighed, men at hun prøver at lysne op for nogle af de konsekvenser det har, at de fleste af barnets vågne timer er sammen med en pædagog istedet for mor og far.

Eksemplet med barnet der skal have briller, synes jeg er rigtig godt. Først og fremmest fortæller forældrene at de aldrig selv ville have opdaget at barnet skulle have briller, hvis ikke det var fordi en pædagog havde påpeget barnets syn. Hvis barnet ikke havde gået i institution havde det aldrig fået briller. Det synes jeg er tankevækkende, at en mor/far har den opfattelse.

Derudover, så er det jo meget naturligt, at forældrene ikke selv opfanger barnets "problemer", hvis barnet er institution fra 6.30-16.30 hver dag. Pædagogerne har næsten alle barnets vågne timer, og så er det vel klart at det er dem der først lægger mærke til at der er noget "galt".

Det med at et barn skal passes ude for at lære de sociale kompetencer, det er i mine øjne lidt noget vås :) jeg er blevet hjemmepasset altid, de samme er mine storesøstre, og vi har altså lært de sociale spilleregler helt fint :D

Indtil vi begyndte i skole, gik vi hjemme hos vores mor hver dag, og det er på ingen måde noget vi har taget skade af i hvert fald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er noget pjat. Ja, vores børn går mere i institution end før, det prøver jeg ikke at anfægte, men at vi skulle være dårligere forældre af den grund?

 

Man skal ikke se mange gamle film eller læse bøger skrevet for et par årtier tilbage, før man ser børn, der sidder i en barnevogn den halve dag, små børn der passer deres mindre søskende, børn der fik en lussing i ny og næ, voksede op i hjem, hvor der blev røget etc. For 50 år siden ville de fleste fædre ikke vide hvordan de gav deres børn øjendråber, for det var kvindens job at passe børnene. Jeg tror ikke at kvinderne var bedre mødre den gang - come on! 

Der er sket en hel del med vores samfund siden da - Kvinderne er kommer på arbejdsmarkedet og vi er blevet en del klogere på børns udvikling og sundhed. 

Jeg tror at jeg er et bedre menneske af at have haft 2 forældre der havde jobs de holdte af, noget at stå op for om morgenen, var ligeværdige og hjalp hinanden i hjemmet. Min tid i børnehave, fritidshjem etc. husker jeg kun som en positiv tid med gode legekammerater, masser at lave - man kunne spille spil, tegne, lege med de andre børn, cykle, lige som man ville. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med risiko for at komme i strid modvind; jeg synes forfatteren har fat i noget. Jeg arbejder med børn og unge i hverdagen, og flere, både børn og forældre, har enormt svært ved at træffe en selvstændig beslutning. Min professionelle kompetence handler om læring og pædagogik. Jeg er ikke uddannet til vurdere hvad tid børn skal gå i seng, hvad de bør spise, hvornår de er for syge til at gå i skole, hvor meget tid de bør bruge på computer og sociale medier. Jeg har en holdning til det, og svare også pænt når jeg bliver spurgt, men jeg oplever en hjælpeløs-tendens, som ikke bunder i sundt selvværd og handlekompetence. Om det handler om hvor mange timer man har tilbragt i institution, ved jeg ikke, men der er dog normalt mere voksenkontakt i et hjem, end i en institution og dermed god mulighed for at lære en masse af ens primære voksne. Vores samfund er dog ikke skruet sammen til at man bare kan gå hjemme, men derfor synes jeg stadig det er værd at tænke over konsekvenserne ved mange timer i institutioner og at man nogen gange må huske, at som forældre skal man vise sit barn at man godt kan handle uden at spørge til råds først hver gang. Ikke at jeg ikke selv gør det, men derfor er det jo netop godt at huske; nå ja jeg er voksen, og kan også godt træffe voksne beslutninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i, at der er mange forældre som er meget usikre på rollen. Jeg tror dog ikke det har noget som helst at gøre med om man har været hjemmepasset eller ej. Måske er det mere synligt nu på grund af diverse sociale medier m.m. måske spurgte man mere sin mor til råds førhen og ikke pædagogerne. Jeg ved det ikke, men jeg er enig med forfatteren i, at der er mange der virker usikre i rollen.

 

Blomst27:

Der er jo store forskelle på Tyskland og derfor også store forskelle på mulighederne.

Jeg kan ikke udtale mig om hele Tyskland, men jeg kan udtale mig om tingene her i Bayern hvor jeg bor. Her er der en fin balance for de mødre der vil på arbejdsmarkedet. Der findes jobs som er 10 og 20 timer også findes der fuldtid som her er 40 timer. Muligt man ikke kan bruge en universitetsgrad til 10 timers jobbene, men det tror jeg ikke man kan mange steder og det er jo så et valg man må tage. Men mulighed for arbejde, være hjemme og have barn i institution er her altså.

Indtil fornyligt skulle man betale studiegebyr til universiteterne, det har nok sorteret nogle fra som måske ikke rigtig ville universitetet. Studiegebyret er dog afskaffet nu.

Jeg kan da se mange mødre her, som arbejder fuldtid og jeg ser tit fædrende aflevere og hente igen og jeg er ret sikker på at indtil flere fædre her arbejder meget få timer eller slet ikke arbejder. Insititutionen har åbent fra 7-17 så de fleste kan godt nå at hente, eller få en barnepige/bedstemor til det. Så jeg har lidt svært ved at se, hvorfor man ikke skal kunne arbejde her, hvis det er det man har lyst til.

Jeg ved ikke hvor mange der bliver set skævt til, men jeg kan se at alle livsformerne er rigt repræsenteret her. Der er dog overvægt til os mødre der går hjemme, men der er så sandelig også mulighed for andet.

Med hensyn til at være mere harmoniske. Der har jeg jo en søn der har været i institution fra han var 10 mdr. og en datter som jeg har haft hjemme til hun var 2 år og hun kommer så slet ikke nær så meget i institution som min søn. Min søn er harmonisk, men min datter er altså mere. Min søn er så blevet mere harmonisk efter jeg er begyndt at gå hjemme og vi ikke skal stresse rundt. For os/børnene har det altså haft stor betydning, men ikke dermed sagt min søn ikke var harmonisk før, for det var han men han er blevet mere.  

Dette har selv min mor udtalt, som ikke var speicelt glad for at jeg ville være hjemmegående. Hun har her efterfølgende sagt, at vores valg var det bedste vi kunne have gjort for vores børn og tro mig hun er essensen af at være udearbejdende mor og har aldrig kunne se andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er noget pjat. Ja, vores børn går mere i institution end før, det prøver jeg ikke at anfægte, men at vi skulle være dårligere forældre af den grund?

Det er ikke det hun siger; hun mener, at vores børn bliver dårligere forældre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men altså dette forum her, er det ikke i høj grad for at få hjælp? hvad nattøj skal min baby sove i? Hvilke d-dråber er de bedste etc.? hvordan er det anderledes end at spørge sin SP, Dp mor eller VS pædagog?

Stephi, jeg tror du har ret i at alle dem der ikke gør hvad normen gør på får kommentarer hist og pist, det gælder så også for dem der kommer tilbage til arbejde meget hurtigt og arbejder en del mere end 37 timer, så det går nok begge veje og det er faktisk ikke ok. Fordi det skal andre jo ikke blande sig medmindre man gør sit barn skade, hvilket de færreste gør.

For mig er der 2 spørgsmål i det her-

Samfundsmæssigt- Hvad giver mening, hvordan kan vi bedst fordele resourcerne, etc.

Ren faktuelt så er over 50% af dem på universiteterne piger- så hvis de nu, som f.eks i Tyskland, til en høj grad vælger at gå hjemme resten af deres dage synes jeg, ( uden emotionelle, etiske eller moralske aspekter blandet ind i det) at det er spild af skattepenge. Hvorfor skal vi så betale en dyr uddannelse, hvis den ikke bliver brugt? Der burde i mine øjne være en mulighed gennem skattesystemet at få unge familier den hjælp de skal have til at kunne få det hele til at hænge samme, f.eks skattefradag eller endda subventioneret barnepige, ( nej ikke dem der er sammen med barnet 24/7 men dem der fylder de huller der giver stress- f.eks henter i VS, hjælper med indkøb og sådanne ting. Og så skal der jo et kulturskifte til- at det er accepteret at kvinder også kan få gode jobs, selvom de vælger at tage 12 mdrs barsel, arbejde del tid i 1 eller 2 år etc.

Jeg er godt klar over at virkligheden ikke hænger sådan sammen og der ER jobs hvor det bare IKKE hænger sammen, man kan ikke være leder med kæmpe ansvar og så ikke være der halvdelen af tiden, for enten kunder eller ens team. Men nu er ikke alle kvinder i den slags jobs jo.

Og så er der måske også noget med at hvis alle kvinder gik hjemme med deres eget barn, hvad ville det betyde for den danske økonomi? Det virker ikke effektivt at vi skal sidde med 1 baby hver især og lur mig om det var sådan vi var indrettet i stenalderen? det tror jeg søerme ikke ( men det er et andet topic.

Og nu blev tyskland nævnt- jeg er tysker, opvokset af den dansk mor og tysk far i Tyskland og alle mine mors veninder synes det er forkasteligt at C kom i VS som 8 mdr baby, og jeg arbejder fuldtid. Hvis jeg boede i tyskland ville jeg have meget svært ved at finde et job som kunne forene både det ene med det andet, og DET synes jeg ikke er meningen. Jeg ville ønske at der blev arbejdet på at få så gode vilkår som muligt for alle, men må også sige at DK faktisk er mega godt ift work/life balance, prioriteten af familien etc. Jeg har slet ikke løsningen på det her, men den artikel er simpelthen så populistisk og stupid skrevet at den jo slet ikke kan tages seriøs. er der nogen der tror at dem der har noget at skulle have sagt virkelig tager sådan noget til sig? OMG

Institution som den onde. hjemme det bedste

det er også sådan noget man enten kan prøve at undersøge empirisk, eller også undgå disse i DEN grad polemiske artikler. Få gang i nogle ordentlige undersøgelser, og få fakta på bordet. En far der ikke ved noget om at give øjendråber er næppe noget der kan bruges i dette sammenhæng. Jeg kan godt forstå og respektere dem der siger de aldrig ville aflevere deres børn, men så lad dog dem der gør det i fred!!!!

Jeg må ærlig sige at når jeg læser herinde, som så heller ikke er empirisk, men det hvad jeg nu engang har, at de børn der beskrives, som går hjemme, ikke virker mere harmoniske end dem der ikke gør.

F.eks har vi ikke noget TV. af mange grunde, og dvs at så kan jeg jo lige regne ud at vi så giver Cecilia så og så mange flere timers opmærksomhed, fordi alle dem med TV statistisk set bruger så og så mange timer foran TVet. Men i stedet for at give os et skuldreklap og sige BUUUUU til alle jer der har TV, fordi de må jo være dårlige forældre, siden de bruger mindre tid på deres børn end jeg, alt andet lige, vil jeg bruge dette eksempel på at sige at det er da søerme hvad man gør ud af det??!!! Vi kunne jo så i den tid vi ikke ser TV lege med hende eller sidde med vores ipad hver især-...you get the point?

Jeg er SÅ enig!

Synes det er synd, at faderen bliver hængt ud som hjælpeløs... Han vil vel bare være sikker? Er der noget galt i det.. Og hvis der er...... jamen så er vi jo en del brugere herinde, som den er HELT gal med :) mig selv inkl :D

Jeg har selv spurgt til råds om amning, den første grød, uld, sko, børnepanodil etc etc etc... Og ja, stod jeg er sted uden internet eller telefon til omverden, så var jeg nok i stand til at træffe en beslutning, men jeg synes kun det er positivt at få forskellige indgange/svar til de spørgsmål jeg har. :) og tak fordi I altid er søde til at hjælpe... (Men når det er sagt, så føler jeg ikke at jeg lægger mit barns liv over på jer eller på pædagoger, SP'er mv.. Alle jeres indgangsvinkler/råd er jo bare med til at forme mit eget.)

Og som pumpkins er inde på, så er vi en generation, som er meget oplyst på pædagogik, børneopdragelse, sundhed mv, så det er nok meget naturligt, at vi bruger tid på at undersøge og spørger til råds, hvis vi er i tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke det hun siger; hun mener, at vores børn bliver dårligere forældre ;)

Hun siger jo også at vores generation er de første, der er blevet passet ude og dermed er vi selv dårligere eller usikre eller what ever, ligesom vores børn bliver, fordi de bliver passet ude ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke det hun siger; hun mener, at vores børn bliver dårligere forældre ;)

 

Jeg læser det som om at vi er de dårlige forældre, fordi vi har gået i institution. 

Anyway, så tror jeg altså ikke at Karla bliver en dårligere forælder af at komme i institution. I vores tilfælde er det nok mere tvært imod. Jeg føler at det giver Karla mere at komme i institution end at være hjemme. Men det er nok også fordi hun ikke er særligt længe i institution :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh, jeg er røget helt ud af tråden, jeg kan slet ikke følge med :D

Men er der egentlig ikke andre end mig, der undrer sig over, hvordan man kan være forfatter OG foredragsholder OG medstifter af en forening OG bestyrelsesmedlem... Og samtidig hjemmegående? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh, jeg er røget helt ud af tråden, jeg kan slet ikke følge med :D

Men er der egentlig ikke andre end mig, der undrer sig over, hvordan man kan være forfatter OG foredragsholder OG medstifter af en forening OG bestyrelsesmedlem... Og samtidig hjemmegående? :D

Haha! Godt ord igen ;) Så laver hun vel kun de ting om aftenen (selvom hun selv skriver noget med en formiddag i radioen ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha! Godt ord igen ;) Så laver hun vel kun de ting om aftenen (selvom hun selv skriver noget med en formiddag i radioen ;) )

;) Måske er hun faktisk ikke så hjemmegående endda :P

Men ja, det er da nogle hårde ord, hun kommer med. Men jeg synes ikke, at hendes eksempler lyder urealistiske. Og jeg synes det er en rimelig hypotese, at hvis man har været vant til at se mor og far "i aktion" (og fejle i det i ny og næ) i sin barndom så kan det påvirke hvordan man selv bliver som forælder. Jeg tror, at der er meget andet, der også spiller ind, men jeg kan godt følge hendes "logik".

Og jeg synes ikke, at artiklen er stupid, jeg synes det er helt fair at lufte en holdning alene ud fra sine betragtninger, så længe man ikke forklæder det som mere end det er (ved f.eks. at kalde det forskning eller sådan noget).

Og jeg mener bestemt, at man må både bede om hjælp og sparre med dp og pædagoger. Men hendes eksempel, hvor nogle forældre mistænker sproglige vanskeligheder, men undlader at reagere på det, fordi pædagogerne ikke har oplevet noget, synes jeg er bekymrende. Og mens jeg som sagt tror på, at der er masser af forældre i "modsatte grøft" så mener jeg bestemt også, at de "hjælpeløse" forældre findes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

;) Måske er hun faktisk ikke så hjemmegående endda :P

Men ja, det er da nogle hårde ord, hun kommer med. Men jeg synes ikke, at hendes eksempler lyder urealistiske. Og jeg synes det er en rimelig hypotese, at hvis man har været vant til at se mor og far "i aktion" (og fejle i det i ny og næ) i sin barndom så kan det påvirke hvordan man selv bliver som forælder. Jeg tror, at der er meget andet, der også spiller ind, men jeg kan godt følge hendes "logik".

Og jeg synes ikke, at artiklen er stupid, jeg synes det er helt fair at lufte en holdning alene ud fra sine betragtninger, så længe man ikke forklæder det som mere end det er (ved f.eks. at kalde det forskning eller sådan noget).

Og jeg mener bestemt, at man må både bede om hjælp og sparre med dp og pædagoger. Men hendes eksempel, hvor nogle forældre mistænker sproglige vanskeligheder, men undlader at reagere på det, fordi pædagogerne ikke har oplevet noget, synes jeg er bekymrende. Og mens jeg som sagt tror på, at der er masser af forældre i "modsatte grøft" så mener jeg bestemt også, at de "hjælpeløse" forældre findes.

Er 100% enig med dig i at de hjælpeløse forældre findes, jeg tror personligt bare ikke på at det har noget at gøre med om man er blevet passer i institutioner :) Jeg tror simpelthen bare, nogle mennesker er mere usikre end andre..

Sådan tror jeg også det var for generationer siden, hvor man dengang bare tjekkede alting med sin mor, bedstemor, moster osv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er 100% enig med dig i at de hjælpeløse forældre findes, jeg tror personligt bare ikke på at det har noget at gøre med om man er blevet passer i institutioner :) Jeg tror simpelthen bare, nogle mennesker er mere usikre end andre..

Sådan tror jeg også det var for generationer siden, hvor man dengang bare tjekkede alting med sin mor, bedstemor, moster osv..

Dét kan vi godt blive enige om! :) Jeg kan bare godt se for mig at opvæksten også kan spille ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stod og tænkte over det ved vasketøjet, og er nået frem til, at det der grundlæggende undrer mig så enormt ved både denne artikel, hende-den-sure-med-dansen-tørklædet-og-biblen, og masser af lignende indlæg fra forskellige ringhjørner er: Hvorfor hulen har de allesammen så stort et behov for at forsvare deres egne valg, at de har behov for at slå andre oven i hovedet...?????

Jeg lever et stille og roligt liv - kommer i tvivl her, beder om råd der, og klarer den ellers hen ad vejen. Jeg tror på, at min søn har et godt og priviligeret liv med gode forældre - og tanken om at skrive en kronik om, at alle andre er dumme, har end ikke strejfet mig (før nu hvor jeg jo så tænker den teoretiske tanke, men ikke har lyst til det;-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke læst hele tråden, men kan ikke lige gå uden at skrive lidt. Har netop skrevet en opgave om mødre der passer deres børn hjemme, og har derfor studeret emnet lidt, plus interviewet damen bag hjemmeunger.dk. Jeg synes godt debatten kan blive meget sort/hvid. Der er jo ikke to familier der er ens, og derfor er det heller ikke alle for hvem det vil være den rigtige løsning at få hjemme.

Men... Danmark er utrolig dårligt indrettet for dem der har lyst til at passe deres børn selv, og hjemmeskole dem. Der skal bedre vilkår for dem. Foreningen SAMFO arbejder for at pengene skal følge barnet, så forældrene selv kan vælge. Og det er jeg tilhænger af.

Når det så er sagt så skal vi virkelig passe på at dette ikke bliver en krig på hvem der er bedst mor. Disse "mommy-wars" har stået på længe i USA og England, og har ikke gjort det nemmere for hverken den ene eller den anden type mor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun siger jo også at vores generation er de første, der er blevet passet ude og dermed er vi selv dårligere eller usikre eller what ever, ligesom vores børn bliver, fordi de bliver passet ude ;)

Men vi er jo ikke dårlige forældre FORDI vi lader vores børn blive længe i institutionen - vi er det, fordi vi selv var mange timer i institution ;) Men ja, to sider af samme sag :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men vi er jo ikke dårlige forældre FORDI vi lader vores børn blive længe i institutionen - vi er det, fordi vi selv var mange timer i institution ;) Men ja, to sider af samme sag :P

Nej, vi er helt enige! Det er jo også hvad jeg (prøver?) skriver ;)

Edit: nu forstod jeg hvad du mener. Jeg er enig med dig og ikke med det, den du kommenterede på, skrev! Selvom jeg tror, hun egentligt mener det samme og fik blandet timer ind i det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER