Barbamama

At starte pb som nyuddannet?

52 indlæg i dette emne

Pas. Som sagt har jeg ikke selv undersøgt det ved a kassen, men bare gået ud fra hvad jeg har set ved andre (fordi det hele jo indtil videre kun er i tankerne her) så det kan sagtens være at jeg tager fejl. Eller måske er der forskel på a kasser?

Jeg synes dog, det lyder lidt underligt, hvis man ikke kan gå på barsel som dagpenge modtager :unsure Men hvis det er tilfældet, så er mit dilemma løst, for hvis pb2 medfører 0 indkomst, så bliver vi vidst NØDT til at vente.

Edit: nu ved jeg ikke, hvilken a kasse du har, men akademikernes (som jeg har) skriver om nyuddannede og graviditet her:

https://www.akademikernes.dk/guide/skal-du-p-barsel

Jeg læser ingen steder, at man skal have arbejdet inden, men jeg læser godt nok heller ikke, at man ikke skal :chin:

Hvis man er berettiget til dagpenge er man også til barselsdagpenge, så fuldtidsstudie tæller lige så godt som job :)

Det er svært at vide hvad man gør bedst i, ved man kun hvis man kan spå... Jeg har haft 1,5 barsel efter jeg er blevet færdig på studiet, men har også haft en løntilskudsstilling og en midlertidig stilling... jeg har dog ikke noget job at vende tilbage til når jeg er færdig med barsel til september... om det er smart ved jeg ikke, men der var ingen udsigt til noget fast arbejdw desværre og vi ville altså ikke vente for længe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Pas. Som sagt har jeg ikke selv undersøgt det ved a kassen, men bare gået ud fra hvad jeg har set ved andre (fordi det hele jo indtil videre kun er i tankerne her) så det kan sagtens være at jeg tager fejl. Eller måske er der forskel på a kasser?

Jeg synes dog, det lyder lidt underligt, hvis man ikke kan gå på barsel som dagpenge modtager :unsure Men hvis det er tilfældet, så er mit dilemma løst, for hvis pb2 medfører 0 indkomst, så bliver vi vidst NØDT til at vente.

Edit: nu ved jeg ikke, hvilken a kasse du har, men akademikernes (som jeg har) skriver om nyuddannede og graviditet her:

https://www.akademikernes.dk/guide/skal-du-p-barsel

Jeg læser ingen steder, at man skal have arbejdet inden, men jeg læser godt nok heller ikke, at man ikke skal :chin:

 

AJ hvor mærkeligt!!!

Har samme A-kasse, så hun må have været helt galt på den, hende jeg talte med.... og hun lød så skråsikker!

Men rart at vide.

 

Tror dog, at jeg ringer ind til dem igen, bare for at være på den helt sikre side...

tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu arbejder jeg tilfældigvist i en akasse :) og reglerne er sådan at hvis man er berettiget til dagpenge så har man også ret til barseldagpenge :) så sådan er reglerne i hvert fald her:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu arbejder jeg tilfældigvist i en akasse :) og reglerne er sådan at hvis man er berettiget til dagpenge så har man også ret til barseldagpenge :) så sådan er reglerne i hvert fald her:)

Super at få det slået fast :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige nød til og skynde mig og indskyde noget her.. Når man får barseldagpenge får du den samme sats som du vil få på dagpenge.. Så hvis man har dim satsen vil man fortsætte på den på barseldagpenge.. Bare lige så du er klar over det..

 

 

Mht. barelsdagpenge, fik jeg at vide, at man skal have arbejdet 120 timer og været på arbejdsmarkedet i 13 sammenhængende uger op til barselsorlov, for at kunne få udbetalt barselsdagpenge... det fik jeg at vide af min a-kasse (spurgte helt anonymt mht. forhold for et års tid siden)...

 

Men er det helt forkert, den information???

Jeg har selv været på barsel midt i min uddannelse med nr 1, og vi valgte så at time baby nr 2 så jeg sluttede uddannelsen højgravid og gik næsten direkte på barsel.

Så jeg ved at man skal bare melde sig ind i a-kassen inden for 14 dage efter endt uddannelse, så er man berettiget til dagpenge men med dimittendsats (vist nok 80% af højeste sats). Når man er berettiget til dagpenge i a-kassen kan man også få barselsdagpenge, dog får man kun samme sats som man fik fra a-kassen, altså dimittendsats indtil man har været i arbejde.

Når du nu ikke kan time det til endt uddannelse så synes jeg du skal sætte en dato for hvor lang tid du vil søge. Du kan jo fx give arbejdssøgningen et halvt år, og så vurdere derfra hvordan det ser ud. Om du har været ude i noget, har noget i sigte, har været til samtaler el der bare intet er sket. Og så sige nu er det pb hvis intet er i udsigt efter det halve år.

Jeg var jo væk et år efter endt uddannelse. Jeg følte at jeg stod bedre ved at man jo ikke forventede barsel med det samme fra mig. Hvis I er mange om de samme få stillinger så kan det være en fordel at tage baby først så det gør dig stærkere ift andre. Selv om de jo reelt ikke må tage det i betragtning så gør de jo alligevel et eller andet sted. Hvis man skulle vælge mellem to lige kvalificerede jobsøgere og den ene have en to-årig/ ingen børn og i fast forhold og den anden havde flere børn så ville man jo tænke at der nok kom barsel ret hurtigt fra den første og kunne derfor ligeså godt vælge kandidat nr 2. Men om det fungerer sådan reelt ved jeg ikke.

Jeg fik dog job med det samme efter heldigvis. Da jeg blev færdiguuddannet hang jobbene på træerne men mens jeg var barsel vendte det hele og der var ansættelsesstop alle vegne og derfor vanskeligere at få job som nyuddannet. Og det er netop den anden del, man kan vanskeligt forudse hvordan jobmarkedet udvikler sig over tiden.

I sidste ende er det jo nok hvad hjertet helst vil der tæller, held og lykke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke såååå bange for at blive kaldt til samtale på drømmejobbet som gravid, for drømmejobbet er i en ppr, og stort set alle ppr'er i nærheden har lige så lige ansat. Men jo det kan selvfølgelig ske, men altså jeg har ikke ét drømmejob. Jeg har søgt mange ret forskellige jobs og kan ærligt sige, at jeg har haft mega meget lyst til dem alle. Jeg kan faktisk ikke forestille mig noget indenfor mit fag, som jeg ikke ville brænde for :D Men det vil helt sikkert være bittert at få afslag på job pga graviditet :chin:

Vikarjobs lyder da som et godt bud at prøve af, det kan da ikke skade at kigge nærmere på det i hvert fald :super

Ellers lyder det som en god idé at fastsætte en form for deadline og så se, hvordan det går indtil den. Måske er det bare det, vi skal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det står også her http://www.akademikernes.dk/guide/dagpenge-som-nyuddannet

Og her http://www.akademikernes.dk/guide/skal-du-p-barsel

Og så skal man bare huske at man har en måneds karantæne (men mindre man allerede har været medlem af a-kassen under uddannelsen) og at man går fra forudbetalt til bagudbetalt, dvs 2 måneder uden indkomst efter endt uddannelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det står også her http://www.akademikernes.dk/guide/dagpenge-som-nyuddannet

Og her http://www.akademikernes.dk/guide/skal-du-p-barsel

Og så skal man bare huske at man har en måneds karantæne (men mindre man allerede har været medlem af a-kassen under uddannelsen) og at man går fra forudbetalt til bagudbetalt, dvs 2 måneder uden indkomst efter endt uddannelse.

Oh yes. Jeg har været medlem lææææænge, men den sidste er jeg smerteligt bevidst om :D Det er pisseirriterende, hehe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger også lige lidt med her, er også lidt i samme situation.

 

Bliver nyuddannet her i august måned fra min lærerplads - og jobbene hænger heller ikke ligefrem på træerne.

Vi har været i gang med PB1 siden november '13 - intet er der sket.. Men havde godt på fornemmelsen, at det kunne tage lang tid for os. <_<

Vi havde selvfølgelig også håbet på, at jeg kunne smutte på barsel lige efter endt uddannelse, men nu tror jeg desværre vi ender med, at skulle i behandling og det kan vi tidligst i oktober måned. :chin:

 

Så vi fortsætter altså projektet (vi bliver jo heller ikke yngre, desværre.. :blink), selvom jeg ryger på dagpenge her til september, og jeg blive ved med at søge job.. Manden er færdig med udd. om ca. 10 måneder og er heldigvis næsten sikret et job.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom jeg ikke selv lever efter det (endnu) så synes jeg, at "man" bare skal kaste sig ud i det, hvis man ønsker flere børn - der er så mange ting, der kan spille ind, og som ikke kan planlægges; mulighed for job (latterlige krise!), hvor hurtigt man bliver gravid, åh det hele. Og hvis du er skruk...Ja, som sagt, jeg lever ikke selv efter det, men jeg har alligevel lyst til at sige "Kom i gang!" :D

 

Undskyld, ved godt det ikke er særlig konstruktivt! Men ville jeg tænke tilbage, ville jeg nok aldrig fortryde, at få et barn hvor timingen måske ikke var fantastisk - men jeg ville fortryde at tage et job og udskyde at forsøge at blive gravid, hvis nu det ikke lykkedes. Håber det giver mening, jeg har ikke så megen tid herinde at give af.

 

I hvert fald held og lykke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke læst alles besvarelser, så kan være jeg gentager noget der allerede er sagt.

Jeg har samme uddannelse som dig, og arbejde indenfor for faget idag. Vores uddannelse bliver ikke forældet på to år. Det første job er svært at få, men langt fra umuligt. Jeg læser meget på babyklar, men skriver ikke så mange steder. Men jeg læser, og når jeg læser det du skriver virker du vældig reflekteret og med et "drive". Jeg tror derfor ikke at det er realistisk at du ryger ud af arbejdsmarkedet eller ikke får foden indenfor dit fag.

Både mht til at få et job og PB er der nogle faktorer man ikke selv har indflydelse på. Man kan selv gøre en stor indsats, og så er der "noget" der ligger udenfor "dig selv". Når du ønsker både barn og job, tænker jeg, at det er oplagt at gå efter begge dele. Og det der kommer først kommer først:-)

Er det graviditet der kommer først, synes jeg din ide om virksomhedspraktik lyder god. Vil du være klinisk psykolog kan du også kontakte samtlige privat praktiserende psykologer, for at se om du ikke kam få en "føl-ordning". Det er typisk en "kortere" ansættelse. Ellers vil jeg anbefale dig at lave frivilligt arbejde f.eks. I et rådgivningscenter el.a., både mens du er gravid og mens du er på barsel. Det vil give dig psykologfaglig erfaring, og vil være guld værd ift at få job.

Held og lykke med beslutningen:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Har ikke læst alles besvarelser, så kan være jeg gentager noget der allerede er sagt.

Jeg har samme uddannelse som dig, og arbejde indenfor for faget idag. Vores uddannelse bliver ikke forældet på to år. Det første job er svært at få, men langt fra umuligt. Jeg læser meget på babyklar, men skriver ikke så mange steder. Men jeg læser, og når jeg læser det du skriver virker du vældig reflekteret og med et "drive". Jeg tror derfor ikke at det er realistisk at du ryger ud af arbejdsmarkedet eller ikke får foden indenfor dit fag.

Både mht til at få et job og PB er der nogle faktorer man ikke selv har indflydelse på. Man kan selv gøre en stor indsats, og så er der "noget" der ligger udenfor "dig selv". Når du ønsker både barn og job, tænker jeg, at det er oplagt at gå efter begge dele. Og det der kommer først kommer først:-)

Er det graviditet der kommer først, synes jeg din ide om virksomhedspraktik lyder god. Vil du være klinisk psykolog kan du også kontakte samtlige privat praktiserende psykologer, for at se om du ikke kam få en "føl-ordning". Det er typisk en "kortere" ansættelse. Ellers vil jeg anbefale dig at lave frivilligt arbejde f.eks. I et rådgivningscenter el.a., både mens du er gravid og mens du er på barsel. Det vil give dig psykologfaglig erfaring, og vil være guld værd ift at få job.

Held og lykke med beslutningen:-)

Åh mange tak fordi du skriver, det er alle tiders at høre fra en fra samme fag (Jeg sætter selvfølgelig pris på alle besvarelser :lovebk ) og mange tak for de pæne ord og formodning om at jeg ikke "ryger ud" :tak

Dejligt at høre, at vores uddannelse ikke bliver forældet på 2 år. Det tænker jeg jo egentlig heller ikke, at den vil, men jeg mindes at dansk psykolog forening skriver noget andet :unsure

Og rigtige gode tips med føl-ordning og frivilligt arbejde :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Mht. barelsdagpenge, fik jeg at vide, at man skal have arbejdet 120 timer og været på arbejdsmarkedet i 13 sammenhængende uger op til barselsorlov, for at kunne få udbetalt barselsdagpenge... det fik jeg at vide af min a-kasse (spurgte helt anonymt mht. forhold for et års tid siden)...

Men er det helt forkert, den information???

Der er særlige regler for nyuddannede med hensyn til dagpenge :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

udover føl-ordning og frivilligt arbejde, så tænker jeg også, om det var en mulighed at tænke lidt over, om der ikke er et område, hvor du tænker "hey, min kommune mangler altså det her tilbud til borgerne, hvor en psykolog går ind og hjælper". Jeg tænker, at det kan være alt fra "workshops om parforhold", som sætter fokus på problemløsning inden problemerne bliver for store (altså præventivt) til ...æhhhh....jeg har sgu ikke lige så mange forslag. Men jeg tænker, at du er god til sådan noget og nok også vil være god til at finde på en masse ting, din kommune med fordel kunne tilbyde, og som kunne være en rigtig fin service til borgerne og OGSÅ på en eller anden måde spare kommunen penge på en anden post? Jeg ved ikke noget i praksis om, hvordan sådanne projekter fungerer, men jeg tænker, at der må være nogle, man kan sende en projektansøgning og ansøgning om finansiering af din løn ind til? Det kan godt være, at det er en for stor og bureaukratisk mundfuld, men omvendt kunne det måske også udspringe af at have arbejdet i et frivilligt tilbud, hvor I så søger om løntilskud eller decideret løn til en projektansættelse, der kan styrke tilbuddet....!?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er særlige regler for nyuddannede med hensyn til dagpenge :-)

Betyder det så, at informationen var korrekt eller hvad?...

Jeg har været medlem af A-kassen i over et år inden jeg blev færdig, skal det lige pointeres.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Betyder det så, at informationen var korrekt eller hvad?...

Jeg har været medlem af A-kassen i over et år inden jeg blev færdig, skal det lige pointeres.

Jeg tror det betyder, at det er rigtigt, at man skal have arbejdet inden man kan få barselsdagpenge, men at det ikke gælder nyuddannede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

udover føl-ordning og frivilligt arbejde, så tænker jeg også, om det var en mulighed at tænke lidt over, om der ikke er et område, hvor du tænker "hey, min kommune mangler altså det her tilbud til borgerne, hvor en psykolog går ind og hjælper". Jeg tænker, at det kan være alt fra "workshops om parforhold", som sætter fokus på problemløsning inden problemerne bliver for store (altså præventivt) til ...æhhhh....jeg har sgu ikke lige så mange forslag. Men jeg tænker, at du er god til sådan noget og nok også vil være god til at finde på en masse ting, din kommune med fordel kunne tilbyde, og som kunne være en rigtig fin service til borgerne og OGSÅ på en eller anden måde spare kommunen penge på en anden post? Jeg ved ikke noget i praksis om, hvordan sådanne projekter fungerer, men jeg tænker, at der må være nogle, man kan sende en projektansøgning og ansøgning om finansiering af din løn ind til? Det kan godt være, at det er en for stor og bureaukratisk mundfuld, men omvendt kunne det måske også udspringe af at have arbejdet i et frivilligt tilbud, hvor I så søger om løntilskud eller decideret løn til en projektansættelse, der kan styrke tilbuddet....!?

Det er en rigtig god idé! (og tusind tak, fordi du skriver, at jeg er god til sådan noget :kiss) Tanken har også strejfet mig, og jeg har egentlig også et billede i hovedet af noget, men som du også er inde på, virker det ret overvældende i forhold til hvordan man lige stabler det på benene, så det var egentlig mest noget, jeg havde fået og dagdrømt om at gøre efter en barsel (også så jeg ikke skulle forlade projektet midt i det hele ;)). Men det kan da egentlig godt være, at man skulle prøve at undersøge det. Det ryger i hvert fald med på min liste over potentielle jobmuligheder :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det betyder, at det er rigtigt, at man skal have arbejdet inden man kan få barselsdagpenge, men at det ikke gælder nyuddannede :)

Ah ok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville da kun være dejligt, hvis det du skriver er korrekt! Så skal jeg da i hvert fald ikke bekymre mig over det.

Undrer mig nu bare, at de siger noget andet i A-kassen. Anonym eller ej- jeg beskrev min situation- færdiguddannet, ikke haft ansættelse, og spurgte så, om jeg ville være berettiget til barseldagspenge. Svaret var et rungende nej, hvis jeg ikke have ansættelse i de 13 uger op til barselsorlov eller 120 timers arbejde...

Bare lidt strengt, hvis det er helt forkert!

Jeg har ik lige læst alle svarene, men hvis du er meldt i A-kasse det sidste år af din uddannelse er du berettiget til dagpenge og dermed også barselsdagpenge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ik lige læst alle svarene, men hvis du er meldt i A-kasse det sidste år af din uddannelse er du berettiget til dagpenge og dermed også barselsdagpenge.

Jeg er enig, altså det essentielle er, at man har været medlem af a-kasse under den sidste del af sin uddannelse, og selvsagt fortsat er medlem når man er færdig uddannet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så længe man har taget en uddannelse af min 18 mdr varighed og hvis man har været medlem af a-kassen et år inden man afslutter sin eksamen kan man få dagpenge fra dag 1.. Ellers kan man nå og melde sig ind senest 14 dage efter man har afsluttet uddannelsen og man kan så få dagpenge 1 måned efter.. Hvilket også betyder barseldagpenge.. Hvis man ikke har taget en uddannelse af 18 mdr varighed kan man ikke dimittere men hvis det f.eks. er en erhvervsudannelse med løn som f.eks. SSH og du har været medlem af a-kassen et år vil du have ret til dagpenge dog bliver man beregnet udfra sin løn så hvis man får en lille elevløn vil man også få en lille sats på dagpenge..

Hvis man ikke er under uddannelse og så videre så gælder reglerne at man skal have været medlem i et år samt have haft min 1924 timer i medlemsperioden for at kunne modtage dagpenge..

Lige lidt Info.. Håber det gav nogle noget klarhed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, jeg har gået og tænkt lidt. Og som Pada så klogt sagde til mig en dag, så er det vel tid til pb-start, når lysten til pb trumfer følelsen af, at det er vigtigt at få job først/frygten for ikke at få job. Og der er jeg faktisk ikke endnu.

Så vi venter indtil videre med pb, også selvom det betyder, at hvis vi pludselig ikke kan vente længere, så bliver jobbet udsat endnu længere tid. Den risiko tager jeg så. Og så er der dømt hardcore jobsøgning nu :box

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som den rigtige beslutning lige nu. Håber jobsøgningen giver gevinst :) :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER