tazdiginez

Sidder jeres tumling med til aftensmaden?

24 indlæg i dette emne

Maliva er begyndt at ville sidde i stuen ved tvet og spise sin aftensmad. Hun starter ud med at sidde ved os ved spisebordet i køkkenet og nogle dage rykker hun selv ind i stuen. 

Det skal siges at Maliva sidder på en almindelig stol nu, da hun havde regnet ud, hvordan hun låste selen op i højstolen og så derefter rejste sig op og stod farligt.

Hun får lov, da både J og jeg mener at det ville være for svært for Maliva, at forstå at hun SKAL/SKULLE sidde sammen ved os ved spisebordet, men hvad mener i? Skal vi gøre en indsats for at lære hende det NU eller kan sådan noget sagtens vente?

Hun kan sagtens når vi er ude, sidde ved bordet sammen med os andre et helt måltid igennem, så det er ikke et problem :)

 

Vi slukker fjernsynet når maden kommer på bordet, men Maliva ved hvordan det skal tændes, så det med at slukke fungerer ikke :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Theo sidder på en Trip Trap stol uden bøjle. Han sidder altid med fra måltidets start, men det er meget forskelligt hvor længe han bliver siddende.

Hvis han vil ned tidligt, så prøver vi at lokke ham lidt til at blive siddende og spise mere. Hvis ikke han vil, så får han lov til at gå ned. Men han får ikke maden med. Den skal spises ved bordet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo sidder på en Trip Trap stol uden bøjle. Han sidder altid med fra måltidets start, men det er meget forskelligt hvor længe han bliver siddende.

Hvis han vil ned tidligt, så prøver vi at lokke ham lidt til at blive siddende og spise mere. Hvis ikke han vil, så får han lov til at gå ned. Men han får ikke maden med. Den skal spises ved bordet.

Næsten :ditto ;) eneste forskel er at hun godt kan få lov til at få maden over på sofabordet lidt senere hvis hun bliver sulten igen.

Tidligere fik hun faktisk lov til nogen gange at rende over og få en bid mad engang imellem, men nu holder vi mere og mere på at hun skal sidde enten ved spisebordet eller sofabordet så længe hun tygger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo sidder på en Trip Trap stol uden bøjle. Han sidder altid med fra måltidets start, men det er meget forskelligt hvor længe han bliver siddende.

Hvis han vil ned tidligt, så prøver vi at lokke ham lidt til at blive siddende og spise mere. Hvis ikke han vil, så får han lov til at gå ned. Men han får ikke maden med. Den skal spises ved bordet.

:ditto Hun må komme ned når hun vil, men så er der ikke mere mad. Og aftensmad spises ved spisebordet - ligesom morgenmad og frokost. Snacks får hun lov til at have stående på sofabordet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her må man også kun få mad ved bordet og fjernsynet er slukket under alle måltider. Han skal kunne koncentrere sig men vi nyder også at vi bare kan sidde og snakke. Felix snakker pt som et vandfald :) han sidder der som regel til ende, da han er sidst færdig med at spise.

Felix sidder på en leander højstol uden bøjle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar piger  :tak

Det ser ud til at vi skal ændre taktik og så lade være med at lade hende tage maden med ind.

Vi snakker også meget under måltiderne og hygger med det og bruger det som samlings-punkt i hverdagen.

 

- Vi slukker altid fjernsynet ved måltiderne og det er faktisk kun aftensmaden, hvor hun har problemer med at blive siddende.

 

Jeg tror dog liiiige vi skal over dette bump/fase hun er igennem pt. For jeg tror ikke hun vil kunne rumme det, før at vi kommer ind i en god periode igen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næsten :ditto ;) eneste forskel er at hun godt kan få lov til at få maden over på sofabordet lidt senere hvis hun bliver sulten igen.

Tidligere fik hun faktisk lov til nogen gange at rende over og få en bid mad engang imellem, men nu holder vi mere og mere på at hun skal sidde enten ved spisebordet eller sofabordet så længe hun tygger.

Hvis han er sulten får han også lov til at komme tilbage igen og spise videre. Men maden bliver på spisebordet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ferdinand sidder ved bordet og spiser. Vi lader maden stå, hvis han går, især da han var mindre kom han tilbage. Hvis fjernsynet er slukket tænder vi det ikke under måltidet. Vi kan se tv fra vores spisebord.

Snacks må han gerne spise i sofaen ved fjernsynet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto Hun må komme ned når hun vil, men så er der ikke mere mad. Og aftensmad spises ved spisebordet - ligesom morgenmad og frokost. Snacks får hun lov til at have stående på sofabordet.

Er fuldstændig enig, sådan er det også her...

Synes at det er vigtigt at de lærer nu at sidde og spise med ved bordet ( har Silje gjort allerede fra hun var 8 måneder eller noget i den dur) Men hun får lov til at lege når hun er færdig og har sagt tak for mad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis han er sulten får han også lov til at komme tilbage igen og spise videre. Men maden bliver på spisebordet :)

Det er også først hvis hun kommer når vi andre er færdige og har rejst os at det bliver sofabordet. Hvis vi stadig sidder ved bordet og spiser skal hun også op og sidde igen :)

Her er fjernsynet også slukket under aftensmaden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også mene, at hun skal spise ved spisebordet med jer.!

Kan i ikke lægge fjernbetjeningerne så højt, at hun ikke kan nå dem og tænde selv? Så bliver det måske kedeligt ved sofabordet i længden og så kommer hun tilbage til spisebordet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto Hun må komme ned når hun vil, men så er der ikke mere mad. Og aftensmad spises ved spisebordet - ligesom morgenmad og frokost. Snacks får hun lov til at have stående på sofabordet.

Sådan er det også her.

Jeg syntes det er en dårlig ide at lade børn rende frem og tilbage og det ef dårlig bordskik.

Det gør de jo ikke i DP eller BH så hvorfor overhovedet begynde på det derhjemme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Cassandra sidder med, men får lov at smutte ned hvis hun ikke er sulten længere. Som jer andre skal hun komme tilbage til bordet hvis hun er mere sulten.

Som regel er det dog os andre der sidder og venter på hun er færdig tilsidst.

 

Vi kan ikke se fjernsyn fra spisebordet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser sammen alle 6. De små er typisk først færdige, men skal vente på hinanden. Sådan har det altid været, også da de var helt små. Går en af dem fra bordet, er de andre nemlig typisk ikke mere sultne :) - og desuden betragter vi aftensmåltidet, som samlingspunktet, hvor alle kan fortælle om deres dag og vi kan hyggesnakke. Og det kan de lige så godt lære fra starten af.

Når de er færdige må de selvfølgelig gerne bære deres tallerkner ud og smutte fra bordet, hvis de voksne/ældste børn vil blive siddende.

Den med at lade hende tage aftensmaden med hen til sofabordet, hvis hun har lyst, tror jeg er et skråplan, som for jeres egen skyld skal bremses nu. Ligesom det med, at hun tænder for tv'et, hvis hun har lyst. Jeg ville vise hende, at det er jer voksne, der bestemmer hvor man spiser, og hvornår tv'et skal være slukket.

Det med den høje stol kan jeg godt se var et problem, når det var decideret farligt, men så ville jeg nok forsøge at forklare hende, at det er jer, som bestemmer, hvornår hun skal sidde ved bordet, og hvornår hun må smutte.

Jeg håber du læser det, som det er tiltænkt. Et råd skrevet i den bedste mening :)

Børn er utrolig snu, og hun kan hurtigt opfange, at hun har styringen, hvis I lader hendes bestemme en masse ting allerede nu. Selvfølgelig skal det ikke være en militærlejr :D - men de fleste børn trives efter min erfaring bedst, hvis de kan mærke, at der er en voksen, som har styringen og det overordnede ansvar.

Og lige pludselig står I jo med to børn - og der tror jeg, at det vil være nemmere, hvis I har indarbejdet nogle spiseregler for den store, som den lille kan spejle sig i :) - det gør små søskende jo.

Håber du forstår, hvad jeg mener :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ligegyldigt med fjernbetjeningerne. Hun tænder på fjernsynet og skifter kanal på boksen <_< - vi spiser i køkkenet og fjernsynet i stuen er slukket inden vi sætter os til bords.

Som jeg skrev tidligere, så KAN Maliva altså godt finde ud af at sidde pænt ved bordet og spise både herhjemme og ude.

Hun er bare begyndt på at ville ind og sidde ved fjernsynet og spise, men vi skal vist til at yde en indsats for at sige at maden bliver i køkkenet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De andre har sagt hvad jeg også vil sige med aftensmad er ved bordet.

 

Nu er Zoey jo yngre end Maliva, men hun har lige haft en periode med farlige stunts på trip trappen. hun sidder nemlig også uden bøjle. Men når hun begyndte at rejse sig eller andet. blev hun sat ned på gulvet. Dette resulterede i stort hidsighedsanfald. så satte mig ned og forklarede hun kom ned fordi hun ikke kunne sidde pænt og hun måtte komme op når hun kunne sidde pænt. så rasede hun af 5 min og var så klar til at sidde pænt. synes det har hjulpet fint her. for nu er det sjældent hun rejser sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ligegyldigt med fjernbetjeningerne. Hun tænder på fjernsynet og skifter kanal på boksen <_< - vi spiser i køkkenet og fjernsynet i stuen er slukket inden vi sætter os til bords.

Som jeg skrev tidligere, så KAN Maliva altså godt finde ud af at sidde pænt ved bordet og spise både herhjemme og ude.

Hun er bare begyndt på at ville ind og sidde ved fjernsynet og spise, men vi skal vist til at yde en indsats for at sige at maden bliver i køkkenet.

Jeg tror det er fornuftigt! I sætter jo spillereglerne op pg hvad i vil acceptere er jo 100% jeres valg! Men når nu du spørger, så er min holdning også at mad er sammen ved bordet.

Se om ikke det hjælper at sige at maden skal blive i køkkenet og så sørg for at det er noget sf det hun elsker så maden er mere fristende end fjernsynet. Det tager nok ikke mange dage før hun lærer det! Det behøver jo ikke blive en stor konflikt, selvom hun selvfølgelig nok vil reagere!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto Hun må komme ned når hun vil, men så er der ikke mere mad. Og aftensmad spises ved spisebordet - ligesom morgenmad og frokost. Snacks får hun lov til at have stående på sofabordet.

Sådan har vi det også herhjemme :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er det også her.

Jeg syntes det er en dårlig ide at lade børn rende frem og tilbage og det ef dårlig bordskik.

Det gør de jo ikke i DP eller BH så hvorfor overhovedet begynde på det derhjemme

Fordi det ikke er en bordskik jeg har behov for i mit hjem :) Især ikke når han kun er 2 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ligegyldigt med fjernbetjeningerne. Hun tænder på fjernsynet og skifter kanal på boksen <_< - vi spiser i køkkenet og fjernsynet i stuen er slukket inden vi sætter os til bords.

Som jeg skrev tidligere, så KAN Maliva altså godt finde ud af at sidde pænt ved bordet og spise både herhjemme og ude.

Hun er bare begyndt på at ville ind og sidde ved fjernsynet og spise, men vi skal vist til at yde en indsats for at sige at maden bliver i køkkenet.

Kunne man slukke på kontakten? Hive stikket ud? :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi det ikke er en bordskik jeg har behov for i mit hjem :) Især ikke når han kun er 2 år.

:ditto så længe hun er så lille gør det ikke noget hun lige skal have en pause og så kommer tilbage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C sidder altid med til bords i sin stol, og kommer selvfølgelig ned når hun er færdig - men så får hun heller ikke mere mad. Det er hun ret god til. Vi snakker også med hende om maden, og sådan noget, så som regel sidder hun til vi er færdige.

Vi har ikke et fjernsyn, så det er ikke noget problem her :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla sidder også med til bords, og det vil hun blive ved med.

Det handler jo også om det sociale. Middagsmaden er der man snakker om dagen, de ting der fylder i ens familieliv, hvordan det et gået i DP/ vg/ Bh/ skole, hvad man skal lave i weekenden, hvor man skal hen på ferie og så videre. Man har lige en halv time ( ok, måske kun et kvarter nogle gange) til at være sammen uden pligter og gøremål, for at være sammen som familie.

For mig har aftensmaden altid været socialt vigtig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg aldrig taenkt over - men indtil videre sidder Noah ved bordet og spiser til han er helt faerdig :) 

 

Nogle gange ser vi fjernsyn, men vi veksler gerne mellem stille, musik og tv, saa det ikke bliver en vane at se TV til maden. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER