Barbamama

Folkeskole eller privatskole?

68 indlæg i dette emne

Min egen oplevelse af folkeskolen er blandet. Jeg har en stor almen viden og synes jeg har en god faglig bagage. Blev dog mobbet fra 0.-9. Klasse. 10. Var mit bedste år i folkeskolen, for der var alle mobberne på efterskole :P

Freja på 10 og Liva på 7 går i folkeskole, og det skal Pixie også når den tid kommer.

Der er sket utrolig meget siden min skoletid og de lærer på en anden måde i dag.

Jeg tror på at hvis man vil have at folkeskolen skal blive bedre, så er man nødt til at støtte den og ikke lade børnene gå på friskole. Jeg brokker mig ihvert fald :)

Det er jo ogsaa lidt det - skal det blive bedre, kan man jo ogsaa selv byde ind med noget positivt... og ikke kun brok, taenker jeg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Egentlig skulle Isaac på kristen friskole, men så flyttede vi og nu skal han på den kommunale

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er ret farvet i denne situation pga mit arbejde som lærer på en privatskole :)

Men Vega skal helt sikkert på privatskole, selvom mit hjerte ligger hos folkeskolen. Jeg synes, der bliver sparet rigtig meget på folkeskolen, og det går ud over kvaliteten, hvilket jeg synes er synd.

Dog tror jeg der findes lige så gode lærere på folkeskoler som privatskoler, det er bare ressourcerne, der er (ofte) er bedre på privatskolerne.. Og der findes også gode forældre i folkeskolerne, som også kan bakke op. Hvis man har barn med diagnose, kan det være problematisk på privatskolerne, da de ikke længere får så mange penge/støtte som folkeskolerne. I det hele taget sparer regeringen disse dage ALT for meget på diagnosebørn, at jeg virkelig er forarget over, at en rød regering kan tillade sig det! (Ikke for at starte en politisk diskussion :) )

1000 kr til betaling tror jeg er meget lav sat!! Det koster mere på den skole jeg er, og så er det jo heller ikke nok. Oveni kommer det klassekasse mv (på vores skole 300 kr om året + andre udgifter).

Har lige tjekket "min" skoles hjemmeside, et barn i indskoling inkl SFO er 2600 kr om mdr. Og uden SFO er det 1750. Jo ældre barnet bliver koster det mere (men så er SFO'en ikke længere en udgift!)

De fleste skoler har lange ventelister, så derfor er det vigtigt, at skrive børn op tidligt. I hovedstaden siger man, at man ringer til skolen fra fødegangen ;)

På min skole, som er på landet kan vi starte et nyt spor med ventelisterne, så det er nok vigtigt at skrive sit barn op nu (det koster ikke det store, og er jo ikke bindende :) )

Men ville ønske, at der blev prioriteret meget mere på folkeskolerne! Det skal være FOLKETS skole :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Den største forskel på friskoler og privatskoler er nok historisk og kulturel betinget. Friskolerne - herunder lilleskolerne - er oftest oprettet på selvstændigt initiativ af en gruppe forældre. Det er ikke et krav, at underviserne på friskolerne skal være læreruddannede. Friskolelærerne kan derfor både være seminarieuddannede, pædagoguddannede eller have en anden baggrund. Der er ikke et krav om, at friskolerne skal tilbyde folkeskolens afgangsprøver. Det vælger langt størstedelen af skolerne dog at gøre.

På privatskolerne er størstedelen af lærerne seminarieuddannede eller har en anden videregående uddannelse. Alle privatskoler tilbyder folkeskolens afgangsprøver. Omkring 12 pct. af danske skolebørn går i privatskole."

Link her

De fleste privat- og friskoler koster omkring 1000 kr om måneden, og det selvfølgelig ret mange penge. Men jeg tror på at det kan være pengene værd :)

Tror ikke 1000 kr kan gøre det. På "min" skole er 2600 inkl SFO og 1750 uden SFO for et indskolingsbarn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke 1000 kr kan gøre det. På "min" skole er 2600 inkl SFO og 1750 uden SFO for et indskolingsbarn :)

Ifølge borger.dk https://www.borger.dk/Sider/Privatskoler-og-friskoler.aspx så passer det nu meget godt med ca 1000 kr. Der står en gennemsnitsbetragtning på, at det på landet koster 700-800 kr. pr mdr og i storbyen 900-1200. Dertil kommer så SFO, men den skal der så vidt jeg ved også betales til på en kommuneskole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ifølge borger.dk https://www.borger.dk/Sider/Privatskoler-og-friskoler.aspx så passer det nu meget godt med ca 1000 kr. Der står en gennemsnitsbetragtning på, at det på landet koster 700-800 kr. pr mdr og i storbyen 900-1200. Dertil kommer så SFO, men den skal der så vidt jeg ved også betales til på en kommuneskole.

SFO betales også på kommuneskoler :)

De skoler jeg kender i hovedstaden er dyrere end 1200 kr. Ved ikke om der er forskel på lilleskoler, friskoler og privatskoler. :) og er selv på en skole i provinsen til 2600 inkl SFO :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SFO betales også på kommuneskoler :)

De skoler jeg kender i hovedstaden er dyrere end 1200 kr. Ved ikke om der er forskel på lilleskoler, friskoler og privatskoler. :) og er selv på en skole i provinsen til 2600 inkl SFO :)

Der er selvføgelig forskel i pris, borger.dk ser det udfra en gennemsnitsbetragtning, men man kan selvføgelig finde dyrere end det.

Jeg kiggede lige på hvad vi skulle have betalt privat/folkeskole hvis vi var blevet boende i frederikssund kommune.

Privatskole koster Fra Bh klasse - 6 klasse 1220 kr. pr mdr. det bliver ca 200 kr. dyre i de større klasser

Skolefritidsordning fra kl. 12-17 koster 1050 kr. pr. mdr.

Juli mdr. er betalingsfri

Kommuneskole - betalt over skatten

Skolefritidsordning Heldag 1633 kr. pr. mdr

Juli er der regulering, men står ikke præcist hvad.

Dvs privatskole for os, havde været en merudgift på 517 kr. pr. barn så længe de går i SFO.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er selvføgelig forskel i pris, borger.dk ser det udfra en gennemsnitsbetragtning, men man kan selvføgelig finde dyrere end det.

Jeg kiggede lige på hvad vi skulle have betalt privat/folkeskole hvis vi var blevet boende i frederikssund kommune.

Privatskole koster Fra Bh klasse - 6 klasse 1220 kr. pr mdr. det bliver ca 200 kr. dyre i de større klasser

Skolefritidsordning fra kl. 12-17 koster 1050 kr. pr. mdr.

Juli mdr. er betalingsfri

Kommuneskole - betalt over skatten

Skolefritidsordning Heldag 1633 kr. pr. mdr

Juli er der regulering, men står ikke præcist hvad.

Dvs privatskole for os, havde været en merudgift på 517 kr. pr. barn så længe de går i SFO.

Ja, i SFO-tiden er der ikke den store forskel :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går stærkt ud fra at Mie skal i folkeskole - men der er folkeskoler hun ikke skal gå på. Men altså størstedelen af folkeskolerne er jo gode. Det er forældrenes indstilling og seriøst mangel på respekt der spænder ben for den gode undervisning, tanken om inklusion og nedskæringer.

Jeg tror desuden på at menneskelige relationer og sociale kompetencer spiller en større rolle i "der gode liv" end et højt fagligt niveau. Derfor er det vigtigt for mig at Mie har kammeraterne omkring sig. Er jeg utilfreds må jeg melde mig i forældrebestyrelsrn og ligge nogle timer der.

Mht mobning er der sket helt sindssygt meget siden min skoletid, men hvis Mie bliver udsat for det så vil jeg ikke stole blindt på at skolen tager hånd om det. Det er i mine øjne ikke folkeskolens opgave at opdrage, selvfølgelig skal de være opmærksomme, gøre en indsats og være medskabere af sociale kompetencer, men det er det sekundære, undervisning og læring er deres primære kompetence. Mobning er et forældre ansvar derfor må det først og fremmest være forældrene man går til og i samarbejde med skole og fritidshjem kan man så gøre en fælles indsats.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børn har været skrevet op til en international skole siden de blev født, vi vil gerne udstationeres engang, derfor vores valg. Men da Max skulle skrives i skolen, kunne vi ikke bære at han skulle skilles fra hans venner, og han går nu i 1. Klasse i folkeskolen, vi lavede en aftale om at give folkeskolen en chance og vi har ikke fortrudt. Vi har en virkelig dejlig skole og bor lige ved siden af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går stærkt ud fra at Mie skal i folkeskole - men der er folkeskoler hun ikke skal gå på. Men altså størstedelen af folkeskolerne er jo gode. Det er forældrenes indstilling og seriøst mangel på respekt der spænder ben for den gode undervisning, tanken om inklusion og nedskæringer.

Jeg tror desuden på at menneskelige relationer og sociale kompetencer spiller en større rolle i "der gode liv" end et højt fagligt niveau. Derfor er det vigtigt for mig at Mie har kammeraterne omkring sig. Er jeg utilfreds må jeg melde mig i forældrebestyrelsrn og ligge nogle timer der.

Mht mobning er der sket helt sindssygt meget siden min skoletid, men hvis Mie bliver udsat for det så vil jeg ikke stole blindt på at skolen tager hånd om det. Det er i mine øjne ikke folkeskolens opgave at opdrage, selvfølgelig skal de være opmærksomme, gøre en indsats og være medskabere af sociale kompetencer, men det er det sekundære, undervisning og læring er deres primære kompetence. Mobning er et forældre ansvar derfor må det først og fremmest være forældrene man går til og i samarbejde med skole og fritidshjem kan man så gøre en fælles indsats.

Jeg er saa meget enig med dig her - det sociale er vigtigt paa ligefod med det faglige, uden tvivl! Jeg havde lavt fagligt niveau, men lider ikke under det nu som voksen. Til gengaeld saa jeg et afsnit af Without a trace i dag, hvor en dreng blev mobbet saa meget, at han haengte sig. Han blev saa reddet i sidste oejeblik, heldigvis, men jeg tudede altsaa og kunne maerke mine saar paa sjaelen efter den daarlige skoletid, hvor vores klasse var dysfunktionel rent social og jeg i et par aar var mobbeoffer sammen med andre. Men det kunne jo ligesaa godt ske paa en privatskole, som paa en folkeskole. Vi endte faktisk med at faa helt ny laererstab i 7. klasse for at "redde de soergelige rester", baade fagligt og socialt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måtte lige tjekke op på det med prisen ;)

Den skole vi har valgt koster faktisk 1575 kr. pr. md.

Men Inkl. SFO bliver det ca. 2700 kr. Offentlig SFO koster 1600 pr. md. (Så det vil sige en merudgift på 1100 kr. for os)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er så heldige (eller det er jo en sandhed med modifikationer ;)), at vi bor 100m fra en af landets bedste folkeskoler, så vi har end ikke nævnt andre muligheder højt herhjemme.

Jeg har altid godt kunne lide at gå i folkeskole på trods af mobning og at jeg har kedet mig bravt en stor del af tiden. Men jeg er tilhænger af folkeskolen som institution - at man skal gå sammen med andre, der måske ikke har samme udgangspunkt som een selv, men derigennem lære, at man både kan være bedre og dårligere stillet og at man sagtens kan være venner på tværs. Nu ved jeg godt, at jeg bor i en kommune, der jo ikke har verdens største sociale spredning og måske jeg ville tænke anderledes, hvis folkeskolen havde 20% etnisk danskere og lå op af et socialt boligbyggeri, men som vores verden ser ud nu, er der ingen tvivl om, at Anna skal i folkeskole og det har jeg det godt med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er så heldige (eller det er jo en sandhed med modifikationer ;)), at vi bor 100m fra en af landets bedste folkeskoler, så vi har end ikke nævnt andre muligheder højt herhjemme.

Jeg har altid godt kunne lide at gå i folkeskole på trods af mobning og at jeg har kedet mig bravt en stor del af tiden. Men jeg er tilhænger af folkeskolen som institution - at man skal gå sammen med andre, der måske ikke har samme udgangspunkt som een selv, men derigennem lære, at man både kan være bedre og dårligere stillet og at man sagtens kan være venner på tværs. Nu ved jeg godt, at jeg bor i en kommune, der jo ikke har verdens største sociale spredning og måske jeg ville tænke anderledes, hvis folkeskolen havde 20% etnisk danskere og lå op af et socialt boligbyggeri, men som vores verden ser ud nu, er der ingen tvivl om, at Anna skal i folkeskole og det har jeg det godt med :)

Jeg har i hvert fald en dejlig mand, som er både sød og klog, som har gået på den skole ;)

Og så er jeg fuldstændig enig med dig mht skolespørgsmålet. Jeg ville altid give folkeskolen en chance, og skulle det ikke fungere, må man revurdere situationen.

Jeg gik selv i folkeskole, og den var glimrende til 7.kl., hvor alt gik ret meget rabundus. Det sociale var røv og jeg blev mobbet, og alle de andre dygtige børn flyttede skole. Problemet var bare i min kommune, at de nærliggende folkeskoler var frygtlige og de private var FYLDT med mobning. Mine forældre er lærere og undersøgte sagen meget nøje, og vi talte åbent om det. Men jeg havde højst sandsynligt flyttet videre til lignende problemer. Så vi og jeg valgte at jeg blev gående. Fagligt set blev jeg slet slet ikke udfordret, men jeg klarede meget glimrende på både gymnasiet og universitetet.

Men det kommer an på, hvor vi kommer til at bo - og så må vi vurdere situationen der. Men som udgangspunkt vil vi gerne, at vores barn får oplevet en masse forskellige mennesker. Ikke at man ikke nødvendigvis kan det på en privatskole, men det er jo typisk børn fra et mere homogent miljø. Og jeg synes, det er sundt at danne relationer på tværs af miljøer. Det synes jeg også selv - fx var jeg faktisk lidt skuffet over, at min Mødregruppe bestod af udelukkende akademikere. Dét jeg faktisk elsker højest ved BK er, at jeg møder piger fra alle dele af DK og med alle typer baggrunde. Og jeg synes, at det er SÅ spændende og fantastiske at møde kvinder, der tænker på en helt anden måde end mig og mine veninder. Jeg lærer da i hvert fald tit noget nyt herinde, som jeg ellers ikke ville have gjort irl.

Jeg forstår dog godt jeres overvejelser og respekterer fuldt ud alle, der vælger privatskole på forhånd. Bare så der ikke hersker tvivl om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror heller ikke altid, at lige boern leger bedst. Det afspejler min vennekreds vist ogsaa, baade med hensyn til uddannelserne og alderen :D

Jeg husker ogsaa tydeligt, at vi i vores folkeskoleklasse fik en udlaending ind..... :huh Heldigvis ved jeg at Noah bliver internationalt dannet - nu er de fire i pasninge, alle blonde, alle med en mor med anden oprindelse end italiensk(to danske, en oestrisk og en polsk mor) ;) Det tegner jo fint for en skolegang for de fire boern, som saa vil danne skoleklasse med italienske boern og et barn med afrikansk roedder. Portico International :toot

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke præcis hvor vi bor, når Ferdinand skal starte i skole. Bor vi tæt på en god folkeskole vælger vi den. Her mener jeg en hvor der ikke er overvægt af tosprogede eller et belastet miljø eller lignende. Der er selvfølgelig også mulighed for at søge at komme i folkeskole i et andet distrikt

Vi skriver F op til privatskole, hvis vi får brug for det. Lander vi på en dårlig skole, så vælger vi privatskole uden at blinke. Jeg vil gerne støtte folkeskolen og være en del af den, men ikke på bekostning af mit barn.

Jeg har selv gået i privatskole og de har været fint. Vi var 11 i min klasse de fleste år til ca 8. I forhold til det sociale, syntes jeg det er for få elever. Det blev lidt mærkeligt at vi var så få. Nogle lærere har vært rigtig gode andre mindre gode. Resurser - hmm umiddelbart ikke flere end folkeskolen! Jeg havde sikkert nok været lige så lykkelig i folkeskolen.

Jeg tror der både findes gode og dårlige privat og folkeskoler. Ligesom at der findes gode og dårlige klasselærere osv, man må se sig omkring, og vælge det der falder naturligt. Vi satser på folkeskolen. Jeg syntes privatskoler nemt bliver for "hyggelige" og indespiste, og at forventningerne er større end det man rent faktisk får. Min oplevelse er ikke at småt er li med godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går stærkt ud fra at Mie skal i folkeskole - men der er folkeskoler hun ikke skal gå på. Men altså størstedelen af folkeskolerne er jo gode. Det er forældrenes indstilling og seriøst mangel på respekt der spænder ben for den gode undervisning, tanken om inklusion og nedskæringer.

Jeg tror desuden på at menneskelige relationer og sociale kompetencer spiller en større rolle i "der gode liv" end et højt fagligt niveau. Derfor er det vigtigt for mig at Mie har kammeraterne omkring sig. Er jeg utilfreds må jeg melde mig i forældrebestyrelsrn og ligge nogle timer der.

Mht mobning er der sket helt sindssygt meget siden min skoletid, men hvis Mie bliver udsat for det så vil jeg ikke stole blindt på at skolen tager hånd om det. Det er i mine øjne ikke folkeskolens opgave at opdrage, selvfølgelig skal de være opmærksomme, gøre en indsats og være medskabere af sociale kompetencer, men det er det sekundære, undervisning og læring er deres primære kompetence. Mobning er et forældre ansvar derfor må det først og fremmest være forældrene man går til og i samarbejde med skole og fritidshjem kan man så gøre en fælles indsats.

Er helt enig. Vores plan er også, at Maja skal i folkeskole :) Men hvis vi stadig bor i Randers til den tid, så har jeg da klart præferencer til, hvor hun skal gå, men det er så nok også fordi, at jeg kender mange af skolerne i kommunen "indefra" gennem mit arbejde som lærervikar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg tror, jeg tænker, at mit barn ikke skal gå på privatskole med mindre det er nødvendigt. Især fordi jeg kender til tilfælde, hvor mobning f,eks, bliver totalt overset og der absolut ikke er fokus på konfliktløsning. Men - da vi købte hus, kiggede vi rigtig meget på området, og her hvor vi bor, er der en lokal folkeskole helt til 9., samt familierne her generelt er at betragte som ressourcestærke. Og det er jo på en eller anden måde det samme.. Man skal så bare ikke lukke øjnene for, at der måske også kan være problemer i klassen og på skolen, selvom der er tale om "pæne familier". (Ps. at kaste op over det udtryk!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke 1000 kr kan gøre det. På "min" skole er 2600 inkl SFO og 1750 uden SFO for et indskolingsbarn :)

 

Hold da op! :O Tjekkede lige hvad min gamle friskole koster i dag. 710 kr./pr. måned for skolen og 830 kr./pr. måned for SFO fra kl.12:00-16:30. Og hvis man så har mere end ét barn i skole og SFO vil man ikke komme af med mere end 1000 kr./pr. barn pr. måned.

 

Tilmed er SFO'en for børn fra børnehaveklassen til og med 6. klasse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op! :O Tjekkede lige hvad min gamle friskole koster i dag. 710 kr./pr. måned for skolen og 830 kr./pr. måned for SFO fra kl.12:00-16:30. Og hvis man så har mere end ét barn i skole og SFO vil man ikke komme af med mere end 1000 kr./pr. barn pr. måned.

Tilmed er SFO'en for børn fra børnehaveklassen til og med 6. klasse.

Det er godt nok vildt, at der er så sort forskel på skolerne :) (jeg er på en Privatskole og ikke friskole, men mener at de får samme tilskud fra staten, da de jo begge er private skoler? :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg måske lidt momzilla på andres vejne her; men hvad i alverden er der i vejen med at sende sit barn til en skole, hvor der er store kulturforskelle og en måske større del af to til tre sprogede børn? :blink

Vi bor i en ghetto og her er børn i alle afskygninger og farver. Vores børn kommer højest sansynligt til at gå i den folkeskole der ligger lige for - børnene er ikke modbydelige, forældre er!

Der fødes ikke racister, ekstremister og onde børn. Forældrene, omgivelserne og indlæringen undervejs skaber børnene til det de er.

Så bebrejd ikke børnene for at være noget I ikke ønsker dem som. De har bare ikke lært andet hjemmefra...

Jeg kommer til at skulle sende mine børn i en "udsat" skole fra start, men fordi det er en skole med et flertal af flersprogede børn og fordi den ligger tæt på en ghetto, behøver det ikke at betyde at skolen er dårlig. Relationer i skoletiden er vigtig, både i folkeskolen, friskolen og privatskolen - jeg har prøvet folkeskolen og friskolen selv og skolens værdier er fuldkomment ligegyldige, hvis barnet ikke trives, har venner der støtter og gør dagen god.

Det vigtigste for mig er det sociale samvær i skolen. Alt det andet kan man ALTID lære, hvis man ikke forstår det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

... Kunne stort set have skrevet justme's indlæg selv, så jeg vil indskrænke mig til at tilslutte mig der...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig med justme. For mig er det ikke et spørgsmål om at være racist/ ikke racist, men det handler om, at elever i udsatte områder tit har dårligere resourcer og skal bruge mere hjælp, og den hjælp skal jo komme et sted fra, og det betyder en ringere undervisning for de andre elever.

Selvfølgelig kan man argumentere, at barnet lærer noget socialt ved at gå i en klasse med børn, der har flere udfordringer, men jeg tror altså at det er de færreste privatskoler, hvor børnene alle kommer i nypudsede laksko og attachemapper i kernelæder fra dag 1, og alle har blondt hår og lyserøde kinder. Jeg tror på at privatskoler også kan indeholde svage elever, det jeg søger er blot en skole, hvor det ikke kommer til at diktere undervisningen.

Derudover ser jeg en kæmpe fordel i, at privatskoler kan sige nej til problembørn og bortvise dem, hvis de laver ballade. I min folkeskole var der en rotationsordning (nok uofficielt set), der betød, at hvis en elev blev smidt ud af en skole, kom de bare på den anden. Så der var elever, der roterede mellem disse skoler, fordi de blev ved med at blive smidt ud, men da der er skolepige i DK, var det de andre skolers pligt at optage dem. Her vil en privatskoler kunne sige "dem vil vi ikke have", og så ville de ikke komme ind.

Jeg tror sagtens mit barn kan lære en masse om kulturer og sociale færdigheder ved at gå på privatskole. Og så tror jeg helt ærligt, at det givet et langt bedre billede af integration og fremmede kulturer, at man møder ligestillede, frem for at færdes blandt dem, der har dårlige resourcer.

At Karla møder børn af indvandrere, der har job og uddannelse og er godt integreret og lever godt med deres kultur giver da et meget bedre indtryk end børn af resourcesvage indvandrere, der er på kontanthjælp, ikke taler sproget, ikke forstår vores kultur, og ikke støtter deres børn. (Hvis vi skal snakke om de 2-sprogede)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig med justme. For mig er det ikke et spørgsmål om at være racist/ ikke racist, men det handler om, at elever i udsatte områder tit har dårligere resourcer og skal bruge mere hjælp, og den hjælp skal jo komme et sted fra, og det betyder en ringere undervisning for de andre elever.

Selvfølgelig kan man argumentere, at barnet lærer noget socialt ved at gå i en klasse med børn, der har flere udfordringer, men jeg tror altså at det er de færreste privatskoler, hvor børnene alle kommer i nypudsede laksko og attachemapper i kernelæder fra dag 1, og alle har blondt hår og lyserøde kinder. Jeg tror på at privatskoler også kan indeholde svage elever, det jeg søger er blot en skole, hvor det ikke kommer til at diktere undervisningen.

Derudover ser jeg en kæmpe fordel i, at privatskoler kan sige nej til problembørn og bortvise dem, hvis de laver ballade. I min folkeskole var der en rotationsordning (nok uofficielt set), der betød, at hvis en elev blev smidt ud af en skole, kom de bare på den anden. Så der var elever, der roterede mellem disse skoler, fordi de blev ved med at blive smidt ud, men da der er skolepige i DK, var det de andre skolers pligt at optage dem. Her vil en privatskoler kunne sige "dem vil vi ikke have", og så ville de ikke komme ind.

Jeg tror sagtens mit barn kan lære en masse om kulturer og sociale færdigheder ved at gå på privatskole. Og så tror jeg helt ærligt, at det givet et langt bedre billede af integration og fremmede kulturer, at man møder ligestillede, frem for at færdes blandt dem, der har dårlige resourcer.

At Karla møder børn af indvandrere, der har job og uddannelse og er godt integreret og lever godt med deres kultur giver da et meget bedre indtryk end børn af resourcesvage indvandrere, der er på kontanthjælp, ikke taler sproget, ikke forstår vores kultur, og ikke støtter deres børn. (Hvis vi skal snakke om de 2-sprogede)

 

Enig :)

 

Jeg har gået på 3 forskellige privatskoler.

På skolerne var der, den enlige mors barn, dem der havde mistet en forældre, den rige direktørsøn som fik kørekort og BMW i 18 års fødselsdagsgave, der var indvandre, der var de akademiske forældres børn som tilhørte middelklassen og vi fik også en flygtning ind. Kun 1, men netop det, at han var den eneste tror jeg hjalp ham meget, selvom det også var svært for ham. Så man ser også forskelligheder på en privatskole og der er også problemer.

Vi havde blandt andet problemer med stoffer og jeg ved på min første skole efter jeg gik ud, var der en der havde meget store stofproblemer og der lavede klassen en intervention og han blev hjulpet ud af misbruget blandt andet med klassekammeraternes hjælp.

Så alt er ikke bare tip top fordi man går på en privatskole, man ser også nogle af de mindre gode ting af tilværelsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev mobbet i folkeskolen, 1-5 kl. hvorefter jeg kom på kristen friskole. Mit liv ændrede sig til det bedre, ikke mere mobning, højere fagligt niveau, lærere der engagerede sig mere i hver elev. De år jeg gik på den skole, var de bedste år i mit liv, jeg var glad, grinede rigtig meget, så let på livet.... 

 

Jeg siger ikke at der ikke findes gode folkeskoler, for det er jeg sikker på der gør.... men de folkeskoler omkring hvor vi bor, har ikke gode ry.  Derfor er Silas indmeldt på den kristne friskole, hvor jeg selv har gået. da vi skrev ham op, var han nr. 4 på hans årgang... Der er mange der melder tidligt ind. 

 

Jeg ved det er længe siden jeg har gået i skole, og at meget har ændret sig siden da, men jeg er sikker på det er det bedste valg for min søn, at komme på den skole :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER