TroldeMor

Tumlinge-smalltalk 2

15,272 indlæg i dette emne

Leonora har sovet HELE natten i egen seng :yay :glad :yay

Hun græd et par gange henad 23 men et par gange oppe hos mor og så sov hun videre. Så hørte jeg hende først her 5.20 og det var igen nok med en enkelt gang oppe hos mig før hun sov videre.

Uanset om det er ny stil eller engangs - en god nat kommer ikke dårligt tilbage ;)

Fedt :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvordan foregår madlavning hos jer?

Freya er 13 måneder om to dage og især om eftermiddagen efter vuggestue er hun bare træt og pylret. Når min mand er på arbejde har han først fri kl 19 så jeg står med madlavning og pyllerbarn der kun vil være på armen - ellers piver/græder/brokker hun sig... jeg bliver sindssyg! Hvad gør man?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan foregår madlavning hos jer?

Freya er 13 måneder om to dage og især om eftermiddagen efter vuggestue er hun bare træt og pylret. Når min mand er på arbejde har han først fri kl 19 så jeg står med madlavning og pyllerbarn der kun vil være på armen - ellers piver/græder/brokker hun sig... jeg bliver sindssyg! Hvad gør man?

Mie vil nogle gange godtage at være med. Så står hun på sin skammel så hun er oppe i højden. Så hjælper hun med at bære ting fra køleskabet og sætte på bordet. Og skylle grønt og guffe alt det hun kan komme til :D

Men de fleste dage vil hun jo lege eller putte med mig, og derfor laver jeg gerne en weekend når hun sover diverse ting til fryseren fx mørbradgryde/gullash/kødsovs/kødboller/chili con carne/suppe/boller i karry og har i nogle smarte bøtter fra sistema som kan gå fra fryser i mikroovn til optøning. Så lunes det i en gryde og passer sig selv og koger lige ris/pasta/instant kartoffelmos til. Grøntsager til koge/stegning og ting til salat, snitter jeg ofte foregående aften og har i separate sistema bøtter i køleskabet så det er nemt.

Vi har mange frikadeller i fryseren (kylling/svin/fisk) 1 minut i mikro fra frossen og der er mad. Hurtige nemme ting er vejen frem i hverdagen og planlægning. Men med hjemmelavet mad der hives op, pitabrød, tortillas får vi meget.

Så jeg snitter og laver en masse mens hun sover lur i weekenden eller er gået i seng om aftenen og nu hun er 15 måneder hjælper hun det hun kan og vil. Men helst vil jeg kunne hygge og lege og ikke kun praktiske ting når jeg kun har 1,5-2 timer med hende :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

madlavning her er absolut heller ikke nemt :rolleyes vi har en meget nysgerrig tumling, der bliver MEGET utilfreds (læs: hysterisk), hvis man ikke må være med, så nogle gange er det næsten umuligt at lave ret meget i køkkenet med mindre at der er en voksen til at gøre sit bedste for at aflede...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Amilia sidder altid på køkkenbordet herhjemme og følger med. Så får hun gerne lidt frugt ellers sidder hun med sin egen skål og en grydeske og er med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må prøve om det virker at give hende noget at lege med, så hun også er med... at have hende på bordet eller på skammel er ikke en mulighed endnu. Hun forstår ikke at sammenkoble "handling - konsekvens": Hvis du bevæger dig falder du og slår dig..

Men jeg tror mest hun bare vil være oppe på armen før hun er tilfreds. .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må prøve om det virker at give hende noget at lege med, så hun også er med... at have hende på bordet eller på skammel er ikke en mulighed endnu. Hun forstår ikke at sammenkoble "handling - konsekvens": Hvis du bevæger dig falder du og slår dig..

Men jeg tror mest hun bare vil være oppe på armen før hun er tilfreds. .

Jeg har indimellem en af dem på ryggen i min bæresele,mens jeg laver mad.

Alternativt siddende på gulvet med hver deres skål fyldt med plastikposeklemmer og så en grydeske hver.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må prøve om det virker at give hende noget at lege med, så hun også er med... at have hende på bordet eller på skammel er ikke en mulighed endnu. Hun forstår ikke at sammenkoble "handling - konsekvens": Hvis du bevæger dig falder du og slår dig..

Men jeg tror mest hun bare vil være oppe på armen før hun er tilfreds. .

Amilia har aldrig forsøgt at kravle ned af bordet. Hun har været en kylling. Jeg kan godt sige til hende at hun skal blive sidende og kommer om lidt og så gå ud af køkkenet og komme tilbage igen et øjeblik efter og så sidder hun der stadig. Hun satte fingrene på et grydelåg forleden dag, men nu ved hun så hvad jeg mener med varm og av. Jeg har det sådan, at hun gerne må slå sig, så længe hun ikke kan slå sig rigtig meget. Vi tænker herhjemme at det er sådan man lærer hvornår man skal passe på. Jeg kan jo sige varm 100 gange og hun ved ikke hvad varm er før hun har mærket det. Hun brændte sig ikke rigtig på låget, hun kiggede på mig, på sin hånd og så pegede hun på gryden og nu rør hun den helt sikkert ikke igen.

Jeg går hjemme med hende, så vi snakker meget sammen i løbet af dagen og hun har en stor forståelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må prøve om det virker at give hende noget at lege med, så hun også er med... at have hende på bordet eller på skammel er ikke en mulighed endnu. Hun forstår ikke at sammenkoble "handling - konsekvens": Hvis du bevæger dig falder du og slår dig..

Men jeg tror mest hun bare vil være oppe på armen før hun er tilfreds. .

Den med st sidde på bordet er noget man må træne med dem, og det kan være ret så nervepirrende i starten. I starten har jeg ikke vendt dem ryggen overhovedet, men taget dem på arm, hvis jeg fx har hentet noget. Efterhånden lærer de det, men jeg stoler stadig ikke på min 18 mdrs dreng...

Madlavning ER bare en kæmpe udfordring med et barn i den alder, så her bliver der også lavet restedage og rugbrødsdage og generelt er mere krævende madlavning kun i weekends.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke forstå i mit lille hoved, at min lille bitte (1 meter høje) baby snart ikke hører til herinde mere :O Om 9 dage er han 3 år. Jeg fatter det ikke. Hvor forsvandt tiden hen?

Min lille bitte William.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hvis jeg ikke kan få store bror til at underholde, altid Henry siddende i højstolen ved døren indtil køkkenet og så spiser han et eller andet imens og så synger jeg sange, ellers er han i bæreselen på ryggen.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for gode råd om madlavning... har faktisk en bæresele, men sidste gang jeg prøvede at få hende om på ryggen gik det helt galt.. det kan jeg ikke finde ud af endnu.. må hellere lige tjekke manualen igen og så ikke være alene næste gang jeg prøver det.. og så må jeg se hvad jeg ellers kan prøve med hende..

Sidde på bordet måske.. kan jo prøve... er enig med dig Maj2014 at de lærer ved at prøve og nogle gange slår de sig lidt.. sådan er det.. Men at falde ned fra bordet er nok ikke lige en af de ting jeg vil have hun selv erfarer.. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for gode råd om madlavning... har faktisk en bæresele, men sidste gang jeg prøvede at få hende om på ryggen gik det helt galt.. det kan jeg ikke finde ud af endnu.. må hellere lige tjekke manualen igen og så ikke være alene næste gang jeg prøver det.. og så må jeg se hvad jeg ellers kan prøve med hende..

Sidde på bordet måske.. kan jo prøve... er enig med dig Maj2014 at de lærer ved at prøve og nogle gange slår de sig lidt.. sådan er det.. Men at falde ned fra bordet er nok ikke lige en af de ting jeg vil have hun selv erfarer.. ;)

Hun falder jo ikke ned hvis du står lige ved siden af

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er virkelig dejligt at Leonora sover gode lure i vs nu (de seneste dage over 3 timer :O).

Det er til gengæld ret træls at vi nu nærmer os en time siden jeg puttede og hun sover stadig ikke <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er virkelig dejligt at Leonora sover gode lure i vs nu (de seneste dage over 3 timer :o).

Det er til gengæld ret træls at vi nu nærmer os en time siden jeg puttede og hun sover stadig ikke <_<

 

Måske de skulle prøve at vække hende :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske de skulle prøve at vække hende :kram

Det overvejer vi også at bede om. Synes bare det er vildt hvis hun allerede som 15 mdr skal vækkes fra lur - for ikke at nævne at hun for 1-1,5 måned siden kun sov omk 1 time +/- om dagen :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tre gode nætter og så er vi tilbage ved ked L der ikke vil sove videre i egen seng :( <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tre gode nætter og så er vi tilbage ved ked L der ikke vil sove videre i egen seng :( <_<

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det overvejer vi også at bede om. Synes bare det er vildt hvis hun allerede som 15 mdr skal vækkes fra lur - for ikke at nævne at hun for 1-1,5 måned siden kun sov omk 1 time +/- om dagen :O

Hvor længe har det været sådan nu? Måske det bare lige skal udlignes og så kører det helt af sig selv på et tidspunkt snart? Synes det er så synd at vække fra lur..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor købte i de første par sko? (Udendørs) og er der nogle tips og råd jeg skal være opmærksom på? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor købte i de første par sko? (Udendørs) og er der nogle tips og råd jeg skal være opmærksom på? :)

 

Vi købte i en skobutik, hvor Elliot var med til at prøve. Og vi fik rigtig god vejledning. 

Husk der skal være plads til at vokse og de skal støtte godt om foden. Men det er de rigtig gode til at hjælpe med i butikkerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte i en skobutik, hvor Elliot var med til at prøve. Og vi fik rigtig god vejledning.

Husk der skal være plads til at vokse og de skal støtte godt om foden. Men det er de rigtig gode til at hjælpe med i butikkerne.

Helt enig. Dog har jeg super dårlige erfaringer med Skoringen i Fields (nu ved jeg jo du er lokal, Malene ;) ), jeg har tre gange måtte derud og bytte efterfølgende, fordi det de havde vejledt mig til var helt i skoven. Alle gangene har Adam været med derude, jeg har bare først kunne se det når vi kom hjem (måske fordi jeg helst ikke sætter spørgsmålstegn ved sælgeres ord i situationen :blush ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig. Dog har jeg super dårlige erfaringer med Skoringen i Fields (nu ved jeg jo du er lokal, Malene ;) ), jeg har tre gange måtte derud og bytte efterfølgende, fordi det de havde vejledt mig til var helt i skoven. Alle gangene har Adam været med derude, jeg har bare først kunne se det når vi kom hjem (måske fordi jeg helst ikke sætter spørgsmålstegn ved sælgeres ord i situationen :blush ).

Jeg har heller ikke god erfaring med rådgivning i skoringen (dog den på Ros Torv i Roskilde), men deres skofus-sko sidder fint på Noah.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig. Dog har jeg super dårlige erfaringer med Skoringen i Fields (nu ved jeg jo du er lokal, Malene ;) ), jeg har tre gange måtte derud og bytte efterfølgende, fordi det de havde vejledt mig til var helt i skoven. Alle gangene har Adam været med derude, jeg har bare først kunne se det når vi kom hjem (måske fordi jeg helst ikke sætter spørgsmålstegn ved sælgeres ord i situationen :blush ).

Det er jeg da glad for du siger, for jeg har planer om at tage i Fields i morgen. :)

Og det er da trist at du har måttet bytte så mange gange pga dårlig rådgivning..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.