Barbamama

Hurtig til at gå = langsom til at tale?

41 indlæg i dette emne

Igår blev jeg mødt af en fagperson (ikke dp) med at Valdemar nok ville være sen til at tale, eftersom han har været sådan ok hurtig til at gå.

Jeg blev faktisk en smule stødt over det. Ikke fordi han nødvendigvis skal være hurtig (jeg var selv en sen taler, og jeg er da kommet godt fra det siden), men fordi jeg synes det var lidt åndssvagt at "forudsige problemer" (og fordi hun i løbet af meget kort tid bare fik sagt ret mange skæve ting IMO).

Men bare fordi jeg synes, at hun var dum at høre på, er det jo stadig muligt, at hun har ret ;) Så jeg tænkte, at jeg lige ville høre herinde, om nogen kan/ikke kan genkende det mønster? Var jeres hurtige til det ene og langsomme til det andet, eller lige hurtige til begge dele, eller? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvornår gik Valdemar?

Theo gik da han var 12 mdr. Nu hvor han er 2 år har han et stort ordforråd og taler i sætninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm jeg synes selv at Lise var ret hurtig til at gå. Hun gik med gåvogn, da hun var 9 mdr og tog sine første skridt selv et par uger inden hun fyldte 1 år. Men ved ikke om det måske er meget normalt og ikke specielt hurtigt.

Men altså hun har ikke været sen til at tale. Hun begyndte så småt med enkelte ord som hov og hej, da hun var omkring 13 mdr og har nu som 1 1/2 år et ordforråd hun jævnligt bruger på omkring 15 ord. Derudover er hun hurtig til at kopiere. Hvis jeg lige siger et eller andet tydeligt og simpelt, så gentager hun ofte efter mig. Hun forstår også det meste man siger, f.eks. kan jeg bede hende om at smide noget i skraldespanden og så går hun selv ud i køkkenet og gør det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså noget fis!

Anna gik 8 dage inden hun blev 1 år og kravlede aldrig mere 14 dage efter sin fødselsdag - det må vel sige at være relativt hurtigt.

Hun har et kæmpe ordforråd i en alder af 19 mdr. - hun siger (eller har i hvert fald lyd for) op til 40 ord nu (til sammenligning kan hendes fætter, der er 14 dage yngre 'sige' 5 ord og han gik da han var 16 mdr ).

Hun er så småt begyndt at sætte 2 ord sammen ind imellem. Der kommer nye ord hele tiden nu og jeg tror helt sikkert også hun taler i sætninger, når hun er 2 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han tog første selvstændige skridt ved lige knap 10,5 mdr og han gik alm rundt og holdt stort set op med at kravle da han var 11,5 mdr så noget a la det samme som Theo og IMO ikke "utrolig" tidligt, men alligevel ret hurtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

August var/er maks hurtig til ALT hvad der hedder Motorik fin og grov.

Han er maks kvik i hovedet og også rigtig hurtig i mange retninger der.

Men hans tale er dårlig, han har gået til talepædagog i 8 mdr og sproggruppe i BH imens jeg selv har trænet med ham.

Vil lige tilføje at hans sprog idag er super fint han har alle ord i hovedet selv nogle fremmedord. Det er han udtale som er/ var problemet.

En meget klog og erfaren ergoterapeut som jeg har arbejdet tæt med i forbindelse til Astrid. Sagde til mig at børn som er fremme i skoen rent intelligent mæssig ser ikke deres sproglige udfordringer da de har lært ordene i hovedet og derfor springer til de næste de skal lære.

Men enden på alt det her sludder er at det hyppigste er drenge som er meget fremme rent motorisk de har så travlt med at gå/ løbe ( bare skabe kaos ;) ) at de venter med sproget da de udforsker den motoriske del først.

Ej hvor er det kludderet skrevet med håber du forstår

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første selvstændige skridt ved lige knap 10,5 mdr og han gik alm rundt og holdt stort set op med at kravle da han var 11-11,5 mdr så noget a la det samme som Theo og IMO ikke "utrolig" tidligt, men alligevel ret hurtigt.

Det er tidligt - især for en dreng. Tror gennemsnittet for drenge er ca. 15 mdr. Men derfor tror jeg stadig ikke på at de to ting er omvendt proportionale ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er tidligt - især for en dreng. Tror gennemsnittet for drenge er ca. 15 mdr. Men derfor tror jeg stadig ikke på at de to ting er omvendt proportionale ;)

August gik på samme tid og jeg tror det har en sammenhæng.

Men der er vi jo forskellige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maja går endnu ikke rigtigt. Hun tog sit første selvstændige skridt, da hun var 12 1/2 måned og går nu 4-5-6 skridt selv, inden hun sætter sig ned og det har hun gjort i en uges tid nu :) hendes første bevidste ord sagde hun da hun var knap 11 måneder gammel (først hej-hej og hurtigt derefter mad og bad :)) vidste ikke at du kunne koble det at gå og tale sammen, men har godt hørt at jo længere tid den fysiske udvikling tager jo bedre udvikler hjernen sig, men om det passer ved jeg ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tobias gik da han var 10,5 mdr, og han taler ekstremt meget nu. Der er slet ikke noget. Jeg har også hørt den med at de kun kan være hurtigt til en ting. Jeg tror heller ikke på den, når jeg kigger på min dreng. Men det er da unødvendigt at forudse problemer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dicte gik da hun var 10 måneder, og nu er hun 17 måneder og har rigtig mange ord. Hun taler ikke altid helt rent, men har mange lyde der tydeligt er ord (hvis det giver mening??) Hun har fået lavet en IQ test på hospitalet, og der kunne lægen da tydeligt høre de forskellige ord.

Jeg har godt hørt det før, om der er i hold i det aner jeg ikke. Er det måske ikke bare en af den mærkelige ting folk nogen gange siger?!?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sebastian gik da han var 13 mdr. Så sådan nogenlunde normalt. Jeg kan ikke huske hvornår han begyndte, at tale, det var ikke vildt sent. Nu som 5 ½årig, jonglerer han fint 2 sprog. Han taler flydende dansk og tysk og kan springe fra det ene til det andet hurtigt efter hinanden.

Cassandra gik ret sent. Hun tog sine første selvstændige skridt på hendes 1 års fødselsdag. Hun begyndte at gå få skridt, men var det længere så kom knæene i brug. Det er først her som 15-16 mdr. hun for alvor går og ikke bruger knæene mere.

Hun har sprog og har nok 10 ord, men de er ikke overdrevende klare, kun mor :wub er meget klart :)

Hun får dog så også 2 sproglige påvirkninger. Godt nok har jeg hende hjemme hvor vi taler dansk, men hun hører også meget tysk, i børnehave, byen i fjernsynet, fra naboen. Så der bliver talt en del til hende på 2 sprog. Det tror jeg godt kan forsinke hendes sproglige udvikling, tilgengæld har jeg hørt at når hun for alvor begynder. Så vil hun beherske begge sprog godt.

Summa summarum, jeg aner ikke om der er en sammenhæng. Jeg har godt hørt det nævnt før, at nogle tror det, men jeg har ikke kunne se noget klart billede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix har været rigtig dygtig motorisk. Kravlede tidligt og gik inden han var 1 år. Han er pisse dygtig til at give sig selv udfordringer motorisk og gør ikke det nemmeste. Men sprogmæssigt hænger han i bremsen. Han har mange ord og begynder også at snakke i sætninger men han er langt fra lige så dygtig som børn på samme alder. Så her afventer vi talepædagog, han går til dialogisk læsning (hvilket har været helt fantastisk og er det stadig) og jeg har bestilt tid ved ørelægen for at få ørene tjekket og om ikke andet så få det streget på listen.

Kan godt forstå du føler dig angrebet men jeg tror på der er en sammenhæng. Jeg tror på at Felix har koncentreret sig så meget om sin motorik at sproget er kommet i baggrunden.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt individuelt hvordan børn udvikler sig. Jeg tror kommentaren kommer sig af, at børn gerne "specialiserer" sig indenfor det de har succes med. Det er jo egentligt logisk nok, da succes skaber motivation.

Under specialiseringen kan det være svært at gøre plads til andre uudviklede områder. Så hvis barnet er igang med at lære og gå, vil det automatisk bruge sin energi på det.

Men når barnet har lært en færdighed er der jo plads til at nye kompetencer kan udvikles.

Det handler jo også i høj grad om hvordan forældrene præger barnet og hvilke gener barnet er født med. Nogle taler mere end andre. Nogle forældre taler mere med deres børn end andre. Jo mere barnet bliver udfordret og udviklet i sit sprog - jo hurtigere kommer det (ofte).

Så der er flere faktorer der spiller ind, men jeg tror ikke man kan drage en direkte parallel mellem hurtig motorik og langsom tale.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mine børn passer det ikke :D

Max gik da han var 10/11 mdr snakkede flydende og 100 % rent ved 2 år

Theo gik sa han var 15/26 mdr snakkede flydende og 100 % rent ved 3 år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ferdinand gik da han var 11 mdr og har altid været rigtig hurtig motorisk. Nu er han 2 1/2 og er en lille fjeder der hopper afsted og løber op og ned af trapper uden støtte.

Ferdinand havde få ord da han var 2 år. Men det udvikler sig hele tiden. Han taler i små sætninger nu. Så hans sprog er ikke alderssvarende, men der er ikke grund til bekymring.

Der er en der tidligere skrev at drenge, der er hurtig m motorikken ikke snakker så hurtigt, da udforsker motorikken og ikke sproget. Det har jeg også hørt. Men vil sige, at det er en spøjs generalisering at en fagperson laver forudsigelser på det grundlag. Børn er så forskellige og det kan være svært at regne m noget. Så glem hvad hun sagde, og lad din knægt udvikle sig, som han gør.

F''s fætter gik da han var 9 mdr og løb da han var 9 1/2 og snakkede som et vandfald, da han var 2. Så det er bare forskelligt og så længe dit barn udvikler sig, er det vil ligegyldigt om det passer i boksen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isabella gik da hun var 12 måneder. Hun har altid snakket vildt meget. Vi har et videoklip af hende fra hun var 6 mrd. hvor hun sidder og vinker og siger "Hej-Hej" :blink (hun sad selv da hun var 4,5 mrd) Jeg ved ikke helt hvornår hun talte 100% rent, men det var ret tidligt. I dag (hun er lige fyldt 4), får vi ofte en bemærkning omkring hendes særdeles veludviklede sprog og ikke mindst ordforråd.

Karoline gik da hun var godt 14 mrd. Men korrigeret (som man skal korrigere ved for tidligt fødte) var hun så kun godt 11 mrd. Hun sad da hun var knap 7 mrd. Altså godt 4 mrd korrigeret, og dermed nogenlunde samme tidspunkt som sin søster. Sprogligt er hun bagud, og har kun få ord nu i en alder af knap 22 mrd (godt 19 mrd korrigeret). Men det har sin egen forklaring pg årsag, og kan nok ikke regnes med som "normalt". Jeg er dog ikke bekymret, og tænker at hun nok kommer efter det :)

Om der er en egentlig sammenhæng skal jeg ikke kunne sige. Tænker også lidt, hvornår defineres det som et problem? Spændet for hvad der er indenfor normalen er jo relativt stor. Nogle gange tror jeg også der kommer unødig bekymring, fordi "man"/vi er så gode til at sammenligne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Agnes gik da hun var 11 mdr. Og hendes sprog er godt over gennemsnittet nu. For et par mdr. siden da hun var 2,11 år blev hun vurderet helt i top i sprogtest i BH. Og hun havde endda kun hørt engesk de første 10 mdr. af sit liv

Jeg tror virkelig ikke man kan sammenligne og sætte børn i boks. De er gudskelov alle forskellige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kan ikke lade være med at tænke på noget af det, som jeg lærte på lærerseminaret.. At børn som har en god motorik, de har også nemmere ved at lære forskellige ting bogligt. - tænker at det også kan hænge lidt sammen i forhold til sproget, at hvis barnet har en god motorik, så også nemmere lærer bl.a sproget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende læsning :)

Jeg vil lige skynde mig at tilføje, at jeg ikke har følt mig angrebet eller er bekymret, for der er ikke noget galt med Valdemars sprog som det ser ud nu :) Og skulle han blive langsom så er det heller ikke noget, det bekymrer mig, det var jeg som sagt også selv ;)

Min anke er blot (udover at jeg synes det er tåbeligt at forudsige problemer på dén måde) at jeg ikke kunne se nogen logisk grund til at de to evner skulle hænge sammen.

Det er interessant at læse jeres erfaringer :lovebk Jeg kan godt se pointen i det som MLM skriver (hvis jeg da læser det rigtigt) at de kan være så optagede af motorikken at sproget ikke er så interessant at "finpudse" hvis det ellers fungerer inde i de små kvikke hoveder. Og jeg kan også godt se pointen i, at man er mest motiveret for at udvikle sig indenfor dét, som man allerede kan. Så jeg synes, at det giver fin mening, at det er sådan for nogen.

Omvendt kan jeg jo læse, at det ikke er sådan for alle og jeg tænker også at børn vel sagtens kan have flere interesser, og at de - lige så vel som de kan være interesserede i både duplo og i legemad - kan være interesserede i både motorik og sprog. Og jeg tænker også at man kunne forestille sig børn, der gik hurtigt og derfor havde "mentalt overskud" til at begynde at tale hurtigt (eller i hvert fald ikke være sænket af at kunne gå).

Så ja, min egen konklusion er nok, at jeg ikke tror på en generel sammenhæng, selvom det er tilfældet for nogen. :) Og som flere har nævnt er børn jo individuelle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kan ikke lade være med at tænke på noget af det, som jeg lærte på lærerseminaret.. At børn som har en god motorik, de har også nemmere ved at lære forskellige ting bogligt. - tænker at det også kan hænge lidt sammen i forhold til sproget, at hvis barnet har en god motorik, så også nemmere lærer bl.a sproget :)

Er det noget Piaget, du tænker på her?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At tage sorgerne på forskud vil nu også være træls!

Vi er glade for, at vores pædagog siger fra, da det ikke er deres spidskompetence og får en prof ind og vurderer. Og vi er glade for de gør der allerede nu og ikke først om et par år. Og så er vi glade for, at felix har som den første danske barn i vores vs fået lov til at deltage i dialogisk læsning. Det har allerede gjort meget for ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ligesom 2 fokus områder når man taler om børn under 1, 2 og 3 år det er sprog og grov motorik (trille, krybe, kravle, gå) men der er jo også finmotorikken m.m. ( jeg tænker ofte i de 7 intelligenser som Howard Gardner har beskrevet) det er nok bare ikke så tydeligt for udefra kommende at se, men helt grundlæggende er det hele jo lige vigtigt. Børn har vel fokus forskellige steder og er det på enten sprog eller grovmotorik eller begge dele i et eller andet omfang er det som om de er "fredet" for granskende blikke. I mit hoved giver MLM's forklaring god mening at man ligesom fokuserer på det man er god til/kan finde ud af/har talent for men det BEHØVER jo ikke være sprog og grovmotorik der er/ikke er fokus på fra barnets side det er bare det man bedst ser.

Ej det er vist rodet skrevet - giver det mening? Altså det hele udvikles men de kan ikke altid have fokus på alt på en gang, men ofte "måler" man børn på netop sprog og grovmotorik og deraf kommer genereliseringen med at hvis de er hurtige til det ene er de langsomme til det andet men det kan jo lige så godt være finmotorikken eller det musikalske eller what ever. Når det så er sagt er der jo også de børn der rummer det hele på en gang og dem detr kun rummer en ting af gangen.

Børn er forskellige og jeg personligt hader genereliseringer - det er ok at gå ud fra gennemsnittet og lave "normaler" id fra det man ofte ser, men jeg tror ikke på at 2 børn kan præcis det samme på samme tidspunkt i deres liv selvom de begge er alderssvarende og tvillinger for den sags skyld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ligesom 2 fokus områder når man taler om børn under 1, 2 og 3 år det er sprog og grov motorik (trille, krybe, kravle, gå) men der er jo også finmotorikken m.m. ( jeg tænker ofte i de 7 intelligenser som Howard Gardner har beskrevet) det er nok bare ikke så tydeligt for udefra kommende at se, men helt grundlæggende er det hele jo lige vigtigt. Børn har vel fokus forskellige steder og er det på enten sprog eller grovmotorik eller begge dele i et eller andet omfang er det som om de er "fredet" for granskende blikke. I mit hoved giver MLM's forklaring god mening at man ligesom fokuserer på det man er god til/kan finde ud af/har talent for men det BEHØVER jo ikke være sprog og grovmotorik der er/ikke er fokus på fra barnets side det er bare det man bedst ser.

Ej det er vist rodet skrevet - giver det mening? Altså det hele udvikles men de kan ikke altid have fokus på alt på en gang, men ofte "måler" man børn på netop sprog og grovmotorik og deraf kommer genereliseringen med at hvis de er hurtige til det ene er de langsomme til det andet men det kan jo lige så godt være finmotorikken eller det musikalske eller what ever. Når det så er sagt er der jo også de børn der rummer det hele på en gang og dem detr kun rummer en ting af gangen.

Børn er forskellige og jeg personligt hader genereliseringer - det er ok at gå ud fra gennemsnittet og lave "normaler" id fra det man ofte ser, men jeg tror ikke på at 2 børn kan præcis det samme på samme tidspunkt i deres liv selvom de begge er alderssvarende og tvillinger for den sags skyld.

Jeg forstår så udemærket og er meget enig, og ja netop det med fokus og de syv intelligenser (men er det ikke otte?) giver mening for mig! Så dit indlæg var lige tilpas rodet til at sætte ord på mine tanker :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår så udemærket og er meget enig, og ja netop det med fokus og de syv intelligenser (men er det ikke otte?) giver mening for mig! Så dit indlæg var lige tilpas rodet til at sætte ord på mine tanker :D

7 oprindeligt og så er det kommet 2 ekstra på senere hen (mener det er naturvidenskabelig intelligens og filosofisk intelligens :unsure ) - det er nok derfor man omtaler det som "teorien om de mange intelligenser" :P måske du tænker 8 hvis man trækker social og følelsesmæssigt intelligens sammen, som nogle gør?

De oprindelige 7 er i hvert fald (måske ikke de rigtige betegnelser :unsure)

Sproglig intelligens

Musisk/kreativ intelligens

Kropslig intelligens

Social intelligens

Følelsernes intelligens (intrapersonel tror jeg den rigtig hedder)

Matematisk intelligens

Visuel intelligens

Og i hver intelligens er der jo i sig selv fokus områder - så begynder det at være et pusle arbejde at kalde ting "normalt" og generelisere!

Måske er der endda flere intelligenser :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER