Barbamama

Hurtig til at gå = langsom til at tale?

41 indlæg i dette emne

Er det noget Piaget, du tænker på her?

det kan jeg ikke helt huske, men ja det kunne godt lyde lidt som det,. Husk på, det er efterhånden mange år siden, at jeg var et smut på lærersem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

7 oprindeligt og så er det kommet 2 ekstra på senere hen (mener det er naturvidenskabelig intelligens og filosofisk intelligens :unsure ) - det er nok derfor man omtaler det som "teorien om de mange intelligenser" :P måske du tænker 8 hvis man trækker social og følelsesmæssigt intelligens sammen, som nogle gør?

De oprindelige 7 er i hvert fald (måske ikke de rigtige betegnelser :unsure)

Sproglig intelligens

Musisk/kreativ intelligens

Kropslig intelligens

Social intelligens

Følelsernes intelligens (intrapersonel tror jeg den rigtig hedder)

Matematisk intelligens

Visuel intelligens

Og i hver intelligens er der jo i sig selv fokus områder - så begynder det at være et pusle arbejde at kalde ting "normalt" og generelisere!

Måske er der endda flere intelligenser :unsure

Uh pas, jeg synes bare at jeg oftest har hørt "de 8 intelligenser". I virkeligheden er jeg tilhænger af en lidt anden tankegang, så jeg går ikke så meget op i de der mange intelligenser. Men jeg er enig i det med, at der jo kan være mange forskellige evner at fokusere på og at det (heldigvis ;)) gør det svært at generalisere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det kan jeg ikke helt huske, men ja det kunne godt lyde lidt som det,. Husk på, det er efterhånden mange år siden, at jeg var et smut på lærersem.

Det var også et sidespring og lidt fagnørderi, pyt skidt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Zoey gik allerede da hun var 10-11mdr, og nu som 16mdr siger hun endnu intet.

Hun har dig travlt med motorikken. Stiller sig på tæer, hopper, kravler selv op i trip Trap, går rigtigt op og ned af trapper osv.

Et eller andet sted tror jeg ordene er derinde for hun snakker rigtigt meget vi ikke forstår. Men hvis jeg feks siger rugbrød sidder hun og gentager. Men hun siger det ikke selv hvis jeg ikke har sagt det først. Og jeg kan heller ikk få hende til at sige det på kommando.

Det eneste få ting vi tror der er ved at være ord er Hov ( når man sviner feks ), (h)ej (h)ej når vi vinker farvel og mam mam når hun vil have mad.

Så på hende passer det med tidligt gå sent tale. Men tror det er mere et tilfælde og man ikk kan sætte børn i boks

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse gik da han var 10,5 mdr og har alle dage været hurtig med motorikken. Han er begyndt at sige enkle ord såsom 'det?" Eller "mammam", samt give udtryk for når noget smager godt eller han er tørstig.

Jeg synes ikke altid at man kan sætte børn i bestemte bokse fordi at de muligvis er hurtigere med nogle ting. Børn er forskellige og udvikler sig forskelligt. Så ignorerer at vedkommende har udtalt sig sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kan ikke lade være med at tænke på noget af det, som jeg lærte på lærerseminaret.. At børn som har en god motorik, de har også nemmere ved at lære forskellige ting bogligt. - tænker at det også kan hænge lidt sammen i forhold til sproget, at hvis barnet har en god motorik, så også nemmere lærer bl.a sproget :)

Det får mig til at tænke på at rigtig mange top erhvervsfolk ofte dyrker sport på et højt niveau. Der må være en sammenhæng..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det får mig til at tænke på at rigtig mange top erhvervsfolk ofte dyrker sport på et højt niveau. Der må være en sammenhæng..

Det er helt sikkert at der er en sammenhæng og man ved også (til dels) hvorfor. En forsimplet forklaring er, at når man bruger sin krop danner hjernen nye forbindelser imellem forskellige hjerneceller. Disse forbindelser gør at cellerne kan kommunikere sammen og bl.a. koordinere bevægelser, men de kan også bruges i andre sammenhænge. Hjernen kan derfor udnytte de nye forbindelser til bedre at forstå og lære sig andre nye ting.

Man har mange studier der viser at mere idræt i skolen skaber mere og bedre læring i de andre fag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt sikkert at der er en sammenhæng og man ved også (til dels) hvorfor. En forsimplet forklaring er, at når man bruger sin krop danner hjernen nye forbindelser imellem forskellige hjerneceller. Disse forbindelser gør at cellerne kan kommunikere sammen og bl.a. koordinere bevægelser, men de kan også bruges i andre sammenhænge. Hjernen kan derfor udnytte de nye forbindelser til bedre at forstå og lære sig andre nye ting.

Man har mange studier der viser at mere idræt i skolen skaber mere og bedre læring i de andre fag.

Men igen kan man ikke generalisere for så er der dem der er fysisk handicappede som er ekstremt kloge og den gamle kliche med den svage nørd der får top karakter. (Modsiger dig ikke, men man KAN bare ikke generalisere personlighed og udvikling IMO)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gid det var så enkelt med den sammenhæng, så ville jeg da have meget nemmere ved mit arbejde (som talepædagog)! :D

Man kan på ingen måde sige, at børn kommer til at tale senere, fordi de er hurtige hvad angår det grovmotoriske. Godt nok støder man ofte på børn, der er langsommere i deres sproglige udvikling, fordi de har så stor fokus på det at udfolde sig kropsligt, men jeg møder lige så tit (hvis ikke oftere) det modsatte: at børn, der har sproglige vanskeligheder, også har grovmotoriske vanskeligheder - de såkaldte klodsede og ukoordinerede børn. Disse børn har enten sammenhængende vanskeligheder, eller også har de måttet bruge så meget krudt på at udvikle sig grovmotorisk, at der ikke har været overskud til det sproglige.

Til gengæld er der en meget stor sammenhæng mellem finmotoriske (at kunne bruge hænder og fingre) og mundmotoriske (at kunne bruge kæbe, læber og tunge til f.eks. at amme eller tygge) evner og den sproglige udvikling. Rigtig mange "talebørn" har eller haft spiseproblematikker, har ikke kunnet amme, eller har svært ved at klippe, tegne mm.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men igen kan man ikke generalisere for så er der dem der er fysisk handicappede som er ekstremt kloge og den gamle kliche med den svage nørd der får top karakter. (Modsiger dig ikke, men man KAN bare ikke generalisere personlighed og udvikling IMO)

Jeg siger ikke at det så hænger sådan sammen at sportsfolk er kloge og motorisk dårlige er dumme :) jeg siger bare at fysisk aktivitet generelt er positivt og stimulerer din hjerne, så du lærer bedre end du ellers ville. Så kan udgangspunktet være forskelligt, ligesom der er en masse andre ting der også kan spille ind. Du bliver jo ikke automatisk klog, men skal have den rette undervisning for at kunne drage nytte af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til gengæld er der en meget stor sammenhæng mellem finmotoriske (at kunne bruge hænder og fingre) og mundmotoriske (at kunne bruge kæbe, læber og tunge til f.eks. at amme eller tygge) evner og den sproglige udvikling. Rigtig mange "talebørn" har eller haft spiseproblematikker, har ikke kunnet amme, eller har svært ved at klippe, tegne mm.

Af ren nysgerrighed, mener du så, at man ofte er gode til begge disse ting eller at man er enten eller.? Er i tvivl om, hvad du mener og synes det er ret spændende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved faktisk ikke, om børn med en god finmotorik også er gode sproglige, men det gælder i hvert fald den anden vej rundt - at børn med en forsinket eller mangelfuld sproglig udvikling meget ofte har finmotoriske vanskeligheder, og at spiseproblemer (vanskeligheder med at tygge og synke, sondeernæring, slap muskulatur mm.) tit (men ikke altid) skyldes enten muskulære, nervemæssige eller sanse(integrations)mæssige vanskeligheder, der også giver sproglige vanskeligheder.

Her er det særligt udtalen af ord og sætninger, der bliver ramt, på forskellige niveauer - fra en lettere utydelig udtale til en svært forsinket og afvigende tale.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger ikke at det så hænger sådan sammen at sportsfolk er kloge og motorisk dårlige er dumme :) jeg siger bare at fysisk aktivitet generelt er positivt og stimulerer din hjerne, så du lærer bedre end du ellers ville. Så kan udgangspunktet være forskelligt, ligesom der er en masse andre ting der også kan spille ind. Du bliver jo ikke automatisk klog, men skal have den rette undervisning for at kunne drage nytte af det.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved faktisk ikke, om børn med en god finmotorik også er gode sproglige, men det gælder i hvert fald den anden vej rundt - at børn med en forsinket eller mangelfuld sproglig udvikling meget ofte har finmotoriske vanskeligheder, og at spiseproblemer (vanskeligheder med at tygge og synke, sondeernæring, slap muskulatur mm.) tit (men ikke altid) skyldes enten muskulære, nervemæssige eller sanse(integrations)mæssige vanskeligheder, der også giver sproglige vanskeligheder.

Her er det særligt udtalen af ord og sætninger, der bliver ramt, på forskellige niveauer - fra en lettere utydelig udtale til en svært forsinket og afvigende tale.

Ah okay, nu forstår jeg :) Det giver faktisk god mening! Da det jo på et eller andet plan hænger sammen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Milas gik første skridt som 9 mdr, er 12 mdr i morgen og er begyndt på ov ov for vov vov, at for kat, dak for tak. regner med at den udvikling fortsætter støt :) Hvis hun ikke kan sige hvilket videnskabeligt magasin den artikel er blevet udgivet i, ville jeg nok ikke lægge så meget i det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Milas gik første skridt som 9 mdr, er 12 mdr i morgen og er begyndt på ov ov for vov vov, at for kat, dak for tak. regner med at den udvikling fortsætter støt :) Hvis fagpersonen ikke kan fortælle hvilket videnskabeligt magasin den artikel er blevet udgivet i, ville jeg nok ikke lægge så meget i det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER