Mistel

Skal man købe sutteflaske(r), hvis man regner med at amme?

22 indlæg i dette emne

Ja, som overskriften siger, så kom jeg til at tænke på, om man egentlig på forhånd skal købe sutteflasker, hvis man regner med at amme? Og hvad med brystpumpe - er det noget, man har brug for?

Der kan jo selvfølgelig altid ske noget, så man vælger at stoppe amningen, og så kan man købe flasker der, men er det en del af udstyret, man skal have parat?

Hvis der er nogen, der har en mening om det, hører jeg gerne! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Næh, hvorfor skulle du det? Som du selv skriver, så har butikkerne også åbent efter du har født. Så vent da til du evt får et behov ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået de flasker som min søster brugte.. Jeg ville ikke have købt flasker før behovet opstod, men nu fik jeg dem, og så kan de jo altid sælges eller gives videre, hvis ikke vi får brug for dem :)

Jeg havde en enkelt flaske fra baby-pakken fra matas, og det tænkte jeg var fint til vand, the o.lign. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej :)

Edit: jeg koebte en brystpumpe, da jeg maerkede, at jeg havde en overproduktion paa hoejre bryst, som jeg ikke kunne faa sat ned. Men det kan man sagtens undvaere og det kan faktisk stresse, hvis det er for at tjekke, om man har maelk. Man kan sjaeldent malke meget ud de foerste gange. Det tager tid at laere at pumpe, synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke det er skidt at have en sutteflasker på forhånd, selvom du regner med at amme.

Jeg købte et par sutteflasker og 4 færdige erstatninger. Det gjorde jeg fordi jeg var skide bange for at ende derhjemme efter udskrivning med en sulten skrigende baby i en mørk nattetime og enten ikke have mælk nok, ikke kunne amme eller den slags. I sådan en situation ville det føles som en evighed inden butikkerne åbnede. Min bror har prøvet dette 2 gange med hans to piger, derfor ville jeg gerne være på forkant.

Da vi så kom hjem fra hospitalet, var jeg glad for at have købt de flasker og den erstatning fordi.....Inden mælken løb til havde vi et par desperate øjeblikke om natten - 2 nætter i træk, hvor min mand varmede erstatningen om natten, fordi vores lille pige skreg og skreg og ikke blev mæt hos mig. Det gav mig ro at vide at vi var forberedt på dette, så vi trak den og lod hende die og smågræde. Som i en film diskuterede vi alvorlig at den erstatning var "sidste udvej og kun ét måltid for at gøre hende mæt" og lige inden vi skulle til at fodre lillebassen med erstatningen spyttede hun min ømme babs ud og faldt i søvn :D :D Pyyyyhhh erstatningen blev ikke nødvendig og ret hurtigt var mælken løbet til og i rigelige mængder over et par dage.

Nu bruger vi sutteflasken til sukkervand mod mavekneb. Ikke noget vi sådan har mærket den store virkning ved, men under gråd ved mavekneb og gråd ved lillepigens uro kender jeg mig selv godt nok til at vide, at havde jeg IKKE haft sukkeflasken i huset, så havde jeg følt mig overbevist om at en sutteflaske med sukkervand eller kamillete ville kunne lindre lidt på vores lille piges mavekneb og så ville jeg have bandet mig selv langt væk over ikke at have tænkt på at købe en sutteflaske på forhånd.

En brystpumpe havde jeg på forhånd lånt mig til og det er jeg glad for nu, for jeg skal malke nogle måltider ud og jeg synes det er bedre med pumpe end med hånd.

Vores lille pige er 4 uger nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde et par stykker, det var nogle jeg havde arvet/fået gratis og jeg synes det var rart. Vi kæmpede meget med Ediths mave i starten (efter et par uger) og så var det rart at hun kunne få lidt sukkervand eller fennikelte :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare en enkelt eller 2. Jeg var i hvert fald glad for at vi havde, netop til the pga mavekneb.

Og så havde jeg også et par brikker erstatning det giver VIRKELIG ro at de er der og den psykologiske effekt er GULD værd. Vi brugte ikke erstatningen og endte med at kyle dem ud da de blev for gamle, men de 16 kr var alligevel godt givet ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare en enkelt eller 2. Jeg var i hvert fald glad for at vi havde, netop til the pga mavekneb.

Og så havde jeg også et par brikker erstatning det giver VIRKELIG ro at de er der og den psykologiske effekt er GULD værd. Vi brugte ikke erstatningen og endte med at kyle dem ud da de blev for gamle, men de 16 kr var alligevel godt givet ud.

Enig (selvom jeg jo så ikke har nogen baby endnu;-).

Jeg har gjort to arvede flasker klar (med nye sutter på toppen) og købt tre brikker nan - bare for at vide, at vi har dem...:-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har kun haft den fra en af de der gratis babypakker. Jeg har så en datter der aldrig har villet drikke af sutteflaske, så jeg ka sagtens sige, at det ikke er nødvendigt (har lånt fra andre for at teste).

Men ka godt forstå det, hvis det evt er som sikkerhed, som de andre skriver.

Jeg vil så sige, at det KAN jo påvirke amningen hvis du evt giver dit barn flaske for tidligt - baby skal lære at sutte ordentlig ved brystet først og det er svært og tager tid! Så derfor er jeg nok semi "modstander" af at have en flaske og erstatning som back-up, da det hurtigt ka blive en let løsning og måske ik så godt i det lange løb!

En pumpe skal man også helst vente hvert fald 2-3 uger med at bruge, så brysterne og mælkeproduktionen ka få ro og finde "sig selv".

HVIS du får mega ømme bryster eller overproduktionen er det allerbedste at massere under bruseren. Fra brystet og frem mod brystvorten.

Så som udgangspunkt skal pumpen først bruges når amning er oppe at køre og du evt ska bruge mælk til grød osv..

Anyway, jeg synes sagtens man kan vente med at købe det hele og se om behovet er der! Der er nok udgifter ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke nødvendigvis. Vi havde en pose med nok 5-6 sutteflasker vi havde lånt, samt brystpumpen. Men knægten nægtede flaske i hans første 6 mdr. Det var forskellige slags flasker. Jeg synes de fyldte for meget, når vi ikke brugte dem.

Brystpumpen blev jeg aldrig gode venner med og fandt det heller ikk nødvendigt.

Jeg ammede og i starten på henholdsvis patienthotellet og da vi kom hjem, blev der suppleret med lidt mme og der brugte vi snapseglas. Det var et råd fra dem på barselsgangen at vi brugte snapseglas, sådan at vi ikke ødelagde amningen ved at gøre det med en flaske. Der blev kun suppleret i starten pga han var en stor knægt og min mælk sku lige tilpasse sig.

Ska det absolut være, så vil jeg bare nøjes med en flaske og 2 brikker. Men ville også ha de små snapseglas(plastik) på lager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er glad for at jeg IKKE havde noget erstatning liggende, William var rigtig svær at lægge til og vi kæmpede og jeg blev rigtig frustreret - og i de natte situationer havde jeg givet mme hvis vi havde det, men eftersom vi ikke havde muligheden fandt vi løsningen. Og det er jeg rigtig glad for.

Hvis baby er helt ulykkelig kan vand på ske hjælpe lidt, og at far tager baby og lige berolige lidt.

Vi havde heller ingen flaske, det ville jeg egentlig have haft. Men jeg var også bange for at det ville gøre det endnu sværere med amningen hvis han pludselig foretrak flasken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke nødvendigvis. Vi havde en pose med nok 5-6 sutteflasker vi havde lånt, samt brystpumpen. Men knægten nægtede flaske i hans første 6 mdr. Det var forskellige slags flasker. Jeg synes de fyldte for meget, når vi ikke brugte dem.

Brystpumpen blev jeg aldrig gode venner med og fandt det heller ikk nødvendigt.

Jeg ammede og i starten på henholdsvis patienthotellet og da vi kom hjem, blev der suppleret med lidt mme og der brugte vi snapseglas. Det var et råd fra dem på barselsgangen at vi brugte snapseglas, sådan at vi ikke ødelagde amningen ved at gøre det med en flaske. Der blev kun suppleret i starten pga han var en stor knægt og min mælk sku lige tilpasse sig.

Ska det absolut være, så vil jeg bare nøjes med en flaske og 2 brikker. Men ville også ha de små snapseglas(plastik) på lager.

Sådan var det også med C. Vi gav mme på snaps/pilleglas, da det var sådan de gjorde på barselsgangen. Vi supplerede den første uge.

Vi prøvede at give flaske fra 4 mdr (da jeg ville stoppe med at amme), men hun tog først flaske med 8 mdr.

Vi klarede os fint uden flaske i starten. Sukkervand gav vi også i pilleglas,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde købt en brik færdigblanding babymælk at have stående fra start, fordi jeg skulle føde ambulant, så syns det var rart at kunne give baby lidt modermælkserstatning af kop (de små plastik snapseglas, dem bruger de også på hospitalet) de første nætter hvis det blev nødvendigt, indtil min mælk løb ordentligt til. Flasker købte jeg først da hun var et par mdr gammel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde et par sutteflasker på forhånd (koster vel 100,-) , og det var fint, for jeg havde ikke nok mælk til Leo, så han skulle have erstatning ved siden af amning fra dag 1.

Brystpumpe ville jeg vente med at købe til det reelt bliver en nødvendighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som flere af de andre siger, så er det ikke bydende nødvendigt med flasker hjemme- brug hellere snapseglas eller køb en engangssprøjte, så du kan sprøjte lidt MME i munden på bebs, hvis det er nødvendigt :)

Til gengæld er det virkelig klogt at have en brik eller 2 færdigblandet MME stående i nødsbehov. Vi havde ikke nogen stående og den første aften hjemme fra patienthotellet endte med gråd og en meget sulten baby. Så efter en samtale med patienthotellets jordemoder/sygeplejerske, måtte manden ud at køre til nærmeste døgnåbne apotek kl. 1.30 om natten.

Så næste gang har vi brikker på lager ;)

Edit: vi havde en lille 50 ml flaske, som var fulgt med i Matas' babypakke. Da det stod klart, at jeg ikke havde nok mælk, forsøgte vi at hive hende flasken. Indtil da havde vi suppleret amningen med MME via sprøjte og glas som skrevet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået en sutteflakse i gratispakkerne, så hvis du skaffer dem kan du evt starte med den? Vi bruger den til fennikelthe. Har endnu ikke prøvet at give ham mælk fra den, men han sutter i hvert fald ikke ordentligt på den, men det kan også være fordi han ikke kan lide theen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg synes de var rare at have især til f.eks fennikel the etc. i starten. MME kan jo gives af kop/bæger hvis det bare er lidt de skal have for at klare sig igennem de første døgn indtil mælken tilløber, DOG vil jeg sige at det er smart at prøve at give udmalket MM eller the af flaske på et tidspunkt så baby kan vende sig til flaske og du så dermed kan være lidt fri en gang i mellem og kan tage ud en formiddag /eftermiddag etc hvor din mand så kan give din mælk på flaske. Har hørt om en del der har ventet for længe og så ville baby ikke tage flaske ;)

Ville også købe et par brikker MME---det er så lidt det koster, men synes det er en rar tryghed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg arvet en brystpumpe, så ude over det problem ;) Men vi havde en flakse bare just in case. Og vi brugte den allerede fra de første dage. Hun fik ikke nok mælk hos mig så vi suppleret med MME. Så det var virkelig rart at der var en i huset. da jeg stoppe helt med at amme da hun var 2,5 mdr købte vi et 'flakse set' og sterilisator der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg synes de var rare at have især til f.eks fennikel the etc. i starten. MME kan jo gives af kop/bæger hvis det bare er lidt de skal have for at klare sig igennem de første døgn indtil mælken tilløber, DOG vil jeg sige at det er smart at prøve at give udmalket MM eller the af flaske på et tidspunkt så baby kan vende sig til flaske og du så dermed kan være lidt fri en gang i mellem og kan tage ud en formiddag /eftermiddag etc hvor din mand så kan give din mælk på flaske. Har hørt om en del der har ventet for længe og så ville baby ikke tage flaske ;)

Ville også købe et par brikker MME---det er så lidt det koster, men synes det er en rar tryghed :)

OG holde det med flasken ved lige, hvis det er ;) Her ville Anabella gerne drikke af flaske de første 2-3 gange måske, men ville så pludselig SLET ikke - hverken MM, the, sukkervand, vand eller noget som helst! Så man kan aldrig vide. Jeg tror, de små vil/tager nærmest alt i starten, men når de så er mere bevidste, så er det svært, uanset om man har forsøgt tidligere - nu VED de ligesom, at maden/væsken kommer fra mor og så er flaske MEGET mærkeligt, ifølge Anabellas ansigtsudtryk hvert fald :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte ret lang tid på ammetræningen under indlæggelse. Faktisk 3 uger.

Og sygehusets tip var at min datter, der skulle have mad nok, og med min sparsomme produktion af mælk, samt min datters meget få kræfter, at vi skulle bruge et lille medicinbæger, de der med tal skrevet på siden af blød, klar plast, fordi vi så kunne hælde nogle få dråber ind på tungen af barnet og dermed ikke ødelægge ammetræningen med den noget nemmere sutteflaske for barnet i fht. Brystet.

Så det er også et tip, hav modermælkserstatningen men gem sutteflasken og brug et lille blødt bæger eller måske en teske. Men selvfølgelig efter amning.

På neonatal er det standardprocedure at amningen begynder kort efter fødslen med en ammemaskine for at få mælkeproduktionen i gang. For de fleste lykkes det - det er i hvert fald min oplevelse. Så hvis man har en lille mælkeproduktion kan det faktisk godt være et tip at øge den med en maskine.

Men, så er det altså bedre at leje den på apoteket, for håndpumpen er ikke nær så god som maskinen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det synes jeg ikke er nødvendigt.

Du kan jo hvis d bliver nødvendigt købe sutteflasken i supermarkedet.

Med hensyn til brystpumpe så ved jeg det ikke. Stoppede med at amme efter fire dage så nåede aldrig så langt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke købe flasker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER