Guest

Mormor/morfar/farmor/farfar, bedstemor/bedstefar

23 indlæg i dette emne

Afledt af en anden tråd kom jeg til at tænke over følgende: hvor er forskel på titlerne mormor/morfar/farmor/farfar og bedstemor/bedstefar?

I min familie har jeg aldrig kendt min fars forældre, men kun min mors. De blev kaldt bedstefar og bedstemor men jeg ved egentlig ikke hvorfor. I min mands familie bliver de respektive kaldt mormor/morfar/farmor/farfar men igen ved jeg ikke hvorfor.

Min spørgsmål er så hvorfor vil nogen f.eks. gerne kaldes bedstefar/bedstemor i stedet for mormor/morfar/farmor/farfar eller omvendt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har ingen anelse, men jeg havde en mormor, og en farmor og farfar ;)

Derfor tror jeg også det er meget naturligt for os at mine forældre er mormor og morfar ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved det ikke ;)

Jeg havde en farmor og farfar og en mormor og morfar. Det samme havde manden, derfor ville det være mest naturligt for os, at det også var sådan for vores børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min mor har altid gerne villet kaldes Bedste fordi hun synes mormor lød gammelt he he

Så min mor er Bedste min far er Mosse (fordi vores første barn ikke kunne sige morfar, min far ville dog helst være morfar for når han gik med sit barnebarn i hånden og barnet sagde morfar ville alle vide at det var hans datters barn. Sagde de Bedstefar kunne han være hvem som helst i familie relation ) Men Mosse (udtales Mårse)har hængt ved og nu er han glad for det.

Min svigerfar (farfar) kalder vi Faffi (igen fordi Liva ikke kunne sige farfar, og så er vi holdt ved. Farfar var 44 da hun kom til verden og synes også han var for ung til at være farfar så han er glad for Faffi.

Min svigermor (farmor) kunne jo så "ikke" hedde farmor så hun kom til at hedde Fami, og det hedder de bare. De kan ligesom ikke være andet. :-)

Det er lidt anderledes men vi er jo vant til det.

Min brors datter kalder mine forældre for farfar og farmor.....

knus pia

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De mest almindelige grunde, jeg har hørt, til at folk helst vil kaldes det ene frem for det andet, er følgende:

1) Deres egne bedsteforældre er blevet kaldt noget bestemt, eller deres egne forældre er blevet kaldt noget bestemt af deres børn, og derfor er det det, de synes, lyder mest rigtigt, fordi de er vant til det.

2) De synes, det ene lyder for gammelt, og vil derfor kaldes det andet (typisk er det bedstemor/bedstefar, folk giver udtryk for lyder for gammelt).

Derudover tror jeg ikke, der er meget andet i det, end at man tilfældigvis synes bedre om det ene ord end det andet - hvad end det er med eller uden en begrundelse, man kan forklare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min mor har altid gerne villet kaldes Bedste fordi hun synes mormor lød gammelt he he

Så min mor er Bedste min far er Mosse (fordi vores første barn ikke kunne sige morfar, min far ville dog helst være morfar for når han gik med sit barnebarn i hånden og barnet sagde morfar ville alle vide at det var hans datters barn. Sagde de Bedstefar kunne han være hvem som helst i familie relation ) Men Mosse (udtales Mårse)har hængt ved og nu er han glad for det.

Min svigerfar (farfar) kalder vi Faffi (igen fordi Liva ikke kunne sige farfar, og så er vi holdt ved. Farfar var 44 da hun kom til verden og synes også han var for ung til at være farfar så han er glad for Faffi.

Min svigermor (farmor) kunne jo så "ikke" hedde farmor så hun kom til at hedde Fami, og det hedder de bare. De kan ligesom ikke være andet. :-)

Det er lidt anderledes men vi er jo vant til det.

Min brors datter kalder mine forældre for farfar og farmor.....

knus pia

Min mand og hans storesøster kaldte også deres farfar for Faffi, fordi P´s søster ikke kunne sige farfar. Da vi fik børn, blev han kaldt Oldefaffi i stedet for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen jeg ved det faktisk ikke.. Men jeg ved hvilket forhold jeg har til "ordene/titlerne" selv..

Min mormor var min mors mor. Min farmor og farfar var mine fars forældre.. Min bedstemor er min lillebror farmor - men han kalder hende nu også bedstemor for hun var min bedstemor før han kom til verden jo :loveshower

Bedstemor og bedstefar er for mig GAMLE mennesker - måske fordi mine var GAMLE.. Havde gråt hår og de boede på landet og var "slidte"...

Min mormor var også gammel - men enormt hyggelig og sød.. Min mor minder utrolig meget om hende, så hun skal bare være mormor :)

Min farmor og farfar har altid været "fine" mennesker.. Stolte, begavede.. Hvis jeg selv skulle vælge, ville jeg gerne være farmor engang :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

har selv haft både mormor-morfar og farmor-farfar

min svigerforældre bliver kaldt bedstemor-bedstefar da de synes det var nemmere når de skulle være mormor-morfar-farmor-farfar

min mor var mormor hun er desværre borte nu

min far er morfar og hans kone Birthe er mormor Birthe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mors mor og far - har altid heddet Bedstemor og bedstefar i vores familie... Så det samme siger min mor at de gerne vil kaldes når det når dertil.. Min fars forældre var Farmor og Farfar :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand og hans storesøster kaldte også deres farfar for Faffi, fordi P´s søster ikke kunne sige farfar. Da vi fik børn, blev han kaldt Oldefaffi i stedet for.

aj det er da meget sjovt.

Kan huske min fætters oldefar hed fifar, som jo var hans fars farfar, og de kunne heller ikke udtale det som børn, så han blev til Fifar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har alttid synes dt var nemmest at kalde dem farfar/morfar mv frem for bedstefar, for så vidste man hvem man talte om..

Bedstefar er i min verden en massebetegnelse, og ikke lige så "personligt" som farfar/morfar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi at jeg er opvokset med at det hedder mormor, morfar, farmor og farfar og det fører jeg videre...

Jeg synes ikke at det er personligt, hvis jeg kalder dem bedstefar og bedstemor...

Min mor kaldte hendes morforældre for bedstefar og bedstemor...Hvorimod min stedmor kaldte hendes mormor for momse... Så der er egentlig mange forskelige muligheder..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine forældre er bedstemor og bedstefar. Det valgte jeg for dem / spurgte om de ville hedde det, da jeg havde en bonusdatter da Xander blev født.

Så kunne begge unger kalde dem det samme :)

Så her i huset er der farmor og farfar (mandens forældre), bedstemor og bedstefar (mine forældre), farmor (hos Xanders far) og mormor og morfar (de stores mor-forældre som vi ser mere end deres mor gør, og som også gerne vil passe de tre små som de ellers ikke er i familie med. Et super reservebedstepar som bor 5 min herfra loveshower.gif)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv har mormor/morfar og farmor/farfar. Min mor er enebarn så der var kun os tre søstre der kaldte dem for mormor og morfar. Min far derimod har tre søskende, så min farmor var mormor for min fasters børn - det har jeg altid syntes var noget rod. Selv som voksen synes jeg det var helt forkert, da min far ved farmors begravelse holdt tale og omtalte "vores farmor" for hun var jo mormor for nogle af vores fætre/kusiner :oops

Jeg ønskede for mine børn, at deres bedsteforældre kun skulle have én titel, som alle børnebørn kunne bruge og sådan er det heldigvis blevet. Mine forældre er mormor og morfar for alle børnebørn og mine svigerforældre bliver kaldt bedstemor og bedstefar. Det kaldte mine svigerindes børn dem, da jeg kom ind i familien og det passede jo perfekt :glad

Jeg tror det er forskelligt hvad folk ligger i titlerne. Nogen synes bedstemor lyder gammelt, andre synes farmor er gammelt. Hvis man er i tvivl kan man jo spørge de kommende bedsteforældre hvad de selv ønsker at hedde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm ved det ikke men her hed min farmor og farfar bedstemor/far pga de både havde drenge og piger så for a


t undgå forvirringen mellem os børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt nok har jeg altid haft den opfattelse, at mormor/morfar hørte til mors forældre (det har vi altid kaldt dem) og fars forældre var bedstemor/bedstefar eller farmor/farfar (vi kaldte min fars forældre bedstemor og bedstefar).

Vi er også løbet lidt ind i en bedsteforældrekrise her, for mine forældre vil helst være bedstemor og bedstefar, min svigerfar vil være bedstefar og min svigermor vil være farmor (også med den argumentation, at det andet lyder GAMMELT!) Så jeg ved ikke rigtig hvordan vi skal løse den, men mon ikke vi finder en gylden middelvej, det håber jeg i hvert fald!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine forældre ville gerne kaldes bedste og bedstefar - men jeg havde en mormor og morfar, og specielt min mormor betød verden for mig... Så på en eller anden måde synes jeg ikke mit barn skulle undvære en mormor, en mormor jeg ved også vil komme til at betyde verden for mine børn!

Da jeg fortalte min mor hvorfor jeg insisterede på mormor godtog hun såmænd også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min mor vil kaldes mormor, for det er det hun er synes hun, men min far vil kaldes bessefar (ikke bedstefar) for han har 3 døtre og en søn og han synes det er synd hvis børnebørnene skulle blive forvirret over at han både var farfar og morfar, så han mener at bessefar dækker det sådan nogenlunde, selvom, at jeg nu hellere vil halde ham for morfar.

Min fætter og jeg har nu aldrig været forvirret over at min mormor var min mormor men hans farmor, sådan var det jo bare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vokset op med at det hedder farmor, farfar, mormor og morfar.

Men nu hvor min egen mor både er farmor og mormor bliver hun kaldt ved navn når begge unger er der, da det andet forvirrer min brors datter.

Det samme gælder min far.

Mandens forældre er farmor, farfar og famse (stedmor).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine forældre ville gerne være bedsteforældre fordi de mente det var det nemmeste for ungerne fremover i stedet for de skulle forholde sig til mormor/farmor/bedste :)

Personligt havde jeg det underligt med ikke at kalde min mor for mormor, hvorfor ved jeg egentlig ikke, så de hedder mormor og bedstefar for mine børn og bedstemor og bedstefar for de andres :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er Axels mor, farmor.. Hans forældre er skilt og hans far gift igen, så de er Bedstemor og Bedstefar.. Mine forældre er så Mormor og Morfar, så går kabalen bedst op :)

Vi har selv brugt farmor/farfar og mormor/morfar i min familie, aldrig bedstemor/bedstefar..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en polsk mormor og morfar her i dk, så når jeg omtaler dem for andre siger jeg mormor og morfar, men når jeg snakkede til dem eller om dem i familien så var det Babcia (Babtja - mormor) og Dziadek (Djadek - morfar)

Min fars forældre var farmor og farfar :)

mine forældre hedder mormor og morfar, for det ville de gerne, da jeg skulle have Freja, den store.

Min ex's forældre ville kun hedde bedstemor og bedstefar fordi det andet var for snobbet. De ville hellere hedde mormor og morfar fordi det var pænere af en eller anden grund, men eftersom de ikke var mine forældre måtte de komme til at hedde sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vi 3 bedstefædre (min far, mandens far og min mors kæreste) 1 bedstemor (mandens mor) og 1 bedste (min mor)

Og det hedder de fordi de gerne vil hedde det. Tror det er noget med at de synes mormor/morfar - farmor/farfar lyder for gammelt :)

Både manden og jeg har "kun" haft bedreforældre.

Hvis pigerne (når de blir større) begynder at kalde dem mormor, morfar, farmor og farfar, så må bedsteforældrene finde sig i det. Det bestemmer børnene helt selv :loveshower men indtil videre fungere det udemærket med bedste, bedstemor og bedstefar x 3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER