Nitzen1987

Hvor lang tids indkøring i DP/VS?

22 indlæg i dette emne

Hvor lang tid har/havde i sat af til indkøring i DP/VS?

Og til I har er ovre indkøringsperioden - var det passende med tiden I havde sat af?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har i "teorien" 23 dage.. Camille er skrevet op fra 1. maj, og min barsel slutter 23 maj.

Dog får Christian læseferie 1. juni, og jeg er arbejdsløs.. Så er ikke sikker på hun umiddelbart kommer særlig langt op i tid derhenne, før efter et godt stykke tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har afsat en måneds tid- Melissa begynder efter påske (starten af april) og jeg starter på job den 29. April :)

Puha.. Får det helt skidt ved tanken om, at det faktisk er meget snart :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har afsat en måneds tid- Melissa begynder efter påske (starten af april) og jeg starter på job den 29. April :)

Puha.. Får det helt skidt ved tanken om, at det faktisk er meget snart :(

:ditto Har I fået plads? så har du gemt en måneds barsel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline startede i dagpleje den 10.december.

Dag 1: vi var der sammen i knap 1,5 time

Dag 2: fri

Dag 3: var jeg med, da der var bedsteforældre hygge med dagpleje gruppen.

Dag 4: hun var der selv fra kl 9, og blev hentet efter frokost

Dag 5: var der fra 9 til 13, planen var hun skulle sove til middag hos dagplejen, men det var Caroline ikke enig i, så jeg hentede hende.

Den anden uge var hun afsted fra ca 9-15 alle dage. Så kom juleferie og herefter har det været fuld tid med 7,5-8,5 time om dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi hsvde oprindeligt sat en måneds tid af til indkøring men da jeg fik mulighed for at starte nyt arbejde blev det forkortet til 14 dage - men reelt var det kun 8 hverdage vi havde pga. helligdage og weekend.

Vi nåede at køre Ronja ind på de 8 dage og jeg synes det gik fint :) Allerede på 3. dag blev jeg sendt hjem og hun sov dernede. Men det er jo meget forskelligt fra barn til barn. Jeg har i væreste tilfælde hørt en hvor det tog 11 måneder og nogen et par måneder, men det er vist sjældent ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto Har I fået plads? så har du gemt en måneds barsel?

Vi får svar her til februar, ca. Midt på måneden, hvor hun kommer hen- HÅBER hun får en plads her i kvarteret, hvilket vi også har ønsket!

Jeg har 12 ugers barsel tilbage når jeg begynder (jeg tager lige 8 uger på barselsdagpenge, de startede i går ;)) Også bruger jeg faktisk ferie derefter PLUS jeg i realiteten har 2 uger tilbage fra ferieåret 2012 når jeg starter- også kommer der jo 6 nye uger få dage efter ;) Så hvis det går helt galt, så har jeg de 2 uger som buffer :) Også tænkt ift. sygdom osv. er de gode at have. Resten af barsel, medmindre der kommer noget i vejen, bruger jeg på nedsat tid, så jeg går 1 time før hver dag :) Så hun bliver hentet mellem 14 og 14.30 :)

Synes tiden går alt for hurtigt :o :( For et år siden var det her laaang ude i fremtiden- nu er det lige om hjørnet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os tog det 3dage.. så var Silje helt klar til at være der selv fra 9-15..

1time første dag.. 3timer 2. Dag og 3. Dag sov hun er lur deromme.. hun legede fint med de andre fra starten og var helt tryg ved DP-mor - fantastisk start :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde sat 3 uger af til indkøring, men da vi fik mulighed for at få den dagpleje vi ønskede måneden efter jeg er startet på arbejde har vi valgt det. Så nu har jeg 6 dages ferie til at gøre det i, dagplejemor siger det burde være fint nok, hun har dårlige erfaringer med meget lang indkøring. Så håber det går! Min mand har heldigvis mulighed for at forsætte indkøring efter de 6 dage hvis muligt, og jeg arbejder deltid de første måneder efter barsel, så hun allerede bliver hentet kl 14:00.

Men uha, det er lige om lidt! Det er skræmmende og samtidig glæder jeg mig til vi kommer i gang med den rigtige hverdag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har planlagt en måneds indkøring.

Jeg får en melding om hvilken dagplejemor vi har fået pr. 1. Marts. Lærke skal starte omkring 1. April, og jeg selv skal starte 8. Maj.. Så der er lidt tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde 14 dages indkøring og det var rigelig tid! Kunne helt sikkert sagtens have nøjes med en uge, sikkert mindre.

Det var faren, der kørte hende ind og det var ham, der havde svært ved at give slip - Erica har aldrig grædt/været ked når vi gik fra hende/afleverede hende, så det har været nemt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde sat en uge af, hvor trække smerten i langdrag?

Jeg forstår godt med 2 Just in case.

Men personligt syntes jeg ikke det er i barnets tarv at bruge lang tid på det.

Men du kender dit barn bedst og skal gøre hvad du føler

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har 2 uger til det inden jeg starter studie igen, hvilket jeg tænker må være rigeligt :)

Hun starter op i april måned, hvor hun er 11 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har havde 14 dage, har kun en uge tilbage nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har sat 14 dage af til det. Regner ikk med at det tager mere end det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har sat 2 uger af, afbrudt af en enkelt helligdag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde sat en uge af, hvor trække smerten i langdrag?

Jeg forstår godt med 2 Just in case.

Men personligt syntes jeg ikke det er i barnets tarv at bruge lang tid på det.

Men du kender dit barn bedst og skal gøre hvad du føler

Det kommer altså an på hvilket barn man har. Med et 'almindeligt' barn, så er jeg gangske enig, men har man f.eks. et særligt sensitivt barn, så holder den tilgangsvinkel bare ikke.

Vi havde 3 uger til at køre Anna og det var lige præcis nok og hun kunne godt have brugt et par dage mere. Hun var SÅ ked af det når Søren gik og når hun var der alene i starten og det havde kun noget at gøre med, at hun skulle nå og være tryg ved stedet, så det var tid det drejede sig om. Søren var der flere dage og lege sammen med hende og de første par gange han gik, måtte han komme og hente hende igen efter 1-1½ time, fordi hun bare blev ved med at være grundked og de kun kunne aflede hende kortvarigt. I uge 2 gik det bedre - hun græd stadig når han gik, men kunne afledes. I uge 3 sov hun dernede for første gang og det var i sin egen barnevogn - de puttede hende i krybbe i den 2. uge hun var der fuld tid.

Efter 1-2 uger fuld tid græd hun ikke mere når vi gik og nu elsker hun at være der og er god til at være i VS. Jeg er ikke sikker på det havde været sådan, hvis indkøringen skulle være foregået på 1 uge, for så havde det bare slet ikke været en god oplevelse for hende og VS ville ikke være forbundet med noget godt.

Det er svært at sige hvor lang tid der er optimalt - det kommer an på barnet. Hvis det er et 'almindeligt' barn, så kan indkøringen godt være for lang, men det kan den ikke, hvis det er et sensitivt barn. Så kend dit barn og beslut dig ud fra det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer altså an på hvilket barn man har. Med et 'almindeligt' barn, så er jeg gangske enig, men har man f.eks. et særligt sensitivt barn, så holder den tilgangsvinkel bare ikke.

Vi havde 3 uger til at køre Anna og det var lige præcis nok og hun kunne godt have brugt et par dage mere. Hun var SÅ ked af det når Søren gik og når hun var der alene i starten og det havde kun noget at gøre med, at hun skulle nå og være tryg ved stedet, så det var tid det drejede sig om. Søren var der flere dage og lege sammen med hende og de første par gange han gik, måtte han komme og hente hende igen efter 1-1½ time, fordi hun bare blev ved med at være grundked og de kun kunne aflede hende kortvarigt. I uge 2 gik det bedre - hun græd stadig når han gik, men kunne afledes. I uge 3 sov hun dernede for første gang og det var i sin egen barnevogn - de puttede hende i krybbe i den 2. uge hun var der fuld tid.

Efter 1-2 uger fuld tid græd hun ikke mere når vi gik og nu elsker hun at være der og er god til at være i VS. Jeg er ikke sikker på det havde været sådan, hvis indkøringen skulle være foregået på 1 uge, for så havde det bare slet ikke været en god oplevelse for hende og VS ville ikke være forbundet med noget godt.

Det er svært at sige hvor lang tid der er optimalt - det kommer an på barnet. Hvis det er et 'almindeligt' barn, så kan indkøringen godt være for lang, men det kan den ikke, hvis det er et sensitivt barn. Så kend dit barn og beslut dig ud fra det :)

Læser du ikke det sidste jeg skriver?

Og August var en sentesiv baby, men vi har hver vores indgangsvinkel til hvad der er bedst for et sentesiv barn, da vires børn ikke er ens.

Netop derfor skriver jeg det samme som dig at hun kender sit barn bedst

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev engang projekt om dagpleje og børns reaktioner og sådan, og de dagplejere som jeg (og de andre i min gruppe) snakkede med, de sagde alle, at det som tommelfingerregel tog ca. 14 dage før børnene lissom var "faldet til". :)

Herhjemme kommer vi nok til at have en måned, og det kan sikkert også klares på mindre end to uger, alt efter hvordan ens barn er. :) Men jeg ville personligt anbefale, at man sørgede for at have muligheden for at bruge 2 uger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læser du ikke det sidste jeg skriver?

Og August var en sentesiv baby, men vi har hver vores indgangsvinkel til hvad der er bedst for et sentesiv barn, da vires børn ikke er ens.

Netop derfor skriver jeg det samme som dig at hun kender sit barn bedst

Jo, jeg læste det godt. Men derfor kan jeg jo godt skrive jeg er uenig i de markerede udsagn og berette min historie ud fra det.

Jeg læste dit samlede indlæg som, at du mener hun selvfølgelig kender sit barn bedst, men at du som udgangspunkt aldrig mener det er til barnets fordel, at bruge længere tid - og det er jeg uenig i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde 4 dage til at køre Lise ind og det gik fint. Vi havde ønsket at vi havde haft længere tid, men det viste sig ikke at være nødvendigt alligevel.

1. dag var Per sammen med Lise der i 1-1½ time.

2. dag var de der i 1½-2 timer og i den tid var hun alene i 45 min, hvor Per gik ind i et andet lokale i institutionen og læste avis, hvor hun ikke kunne se ham.

3. dag var hun der i 1½-2 timer hvor hun var alene i al tiden (Per afleverede, tog hjem og kom igen 1½-2 timer efter og hentede).

4. dag havde hun næsten en fuld dag der fra kl. 9-13 alene.

og så på 5. dag kørte hverdagen, hvor hun bliver afleveret kl. 8 og hentet kl. 15.30. Hun græd en lille smule på 2. dagen hvor hun var alene, men pædagogerne sagde hun var nem at aflede igen. Ellers har hun ikke haft grædt siden overhovedet og nu har hun været der i 2½ uge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes personlig at 2uger lyder som fint,men har erfaret som dagplejer at i de fleste tilfælde ikke tager mere end en uge, inden de er klar til at være afsted en hel dag ( evt. 9-15)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER