blomst27

Stående fødsel? Har nogen prøvet det?

20 indlæg i dette emne

Hej piger,

har nogen af jer prøvet at føde stående eller på hug? Til Yoga sagde vores yogi at det er bedre fordi tyngdekraften hjælper med at få baby heeelt ned og bækkenet åbner sig mere etc. Det har jeg også hørt før og synes også det giver mening.

Jeg ved godt at det ikke går hvis man skal have epidural, eller anden form for drop etc. men mit spørgsmål er

Har nogen prøvet det, hvis ja, hvad synes i om det? Og hvad sagde jordemor til det?

Eller er det helt uoverskueligt? :unsure

For mig lyder det IKKE rart at skulle føde liggende..ved ikke hvorfor egentlig, men håber jeg ikke skal op på briksen hele tiden i hvert fald.

På forhånd tak for jeres svar :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså jeg kom jo aldrig til at føde vaginalt, da det hele endte i AKS, men jeg nåede rundt omkring i de fleste fødestillinger, også i den stående og siddende. Den stående blev, som du siger, brugt for at benytte tyngdekraften til at få baby ned i bækkenet. Og for mig gjorde det ONDT. As hell! Haha men det gjorde det hele jo egentlig. Alle de stillinger, jeg var i, var på JM's opfordring/vejledning i forhold til, hvordan hun vurderede, at vi skulle have bebs ud.

Jeg tror, at det hele giver sig selv, altså hvilken stilling, du vil føde bedst i, når du kommer i situationen. Jeg havde en ide om, at jeg ville føde i vand, men da det endelig kom til stykket, havde jeg det elendigt i vandet og befandt mig allerbedst på briksen liggende på ryggen med hele skrævet blottet til JM - stik modsat af, hvad jeg havde troet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fødte vores første barn gik det hele meget stærkt og jeg følte ikke jeg var rigtig med under fødslen. Jeg havde fået pethidin (et morfin lignende præparat mod smerter) inden jeg begyndte at udvide mig, fordi jordemoderen var sikker på det ville trække ud. 1½ time tog det at udvide sig og alt sammen foregik liggende og det samme gjorde presse perioden. Det var frygteligt. Vi fik en vekskabt søn på 3600gram.

2.gang sagde jeg nej til ALT smerte stillende, men kom først i badekar, hvor det egentlig var meningen jeg skulle have født. Men da hun tog vandet fik jeg ikke ilt nok og skulle op og gå lidt. Da jeg så stod ved fødebriksen fik jeg pressetrang. Jdm spurgte om jeg ville tilbage i badekarret, men jeg orkede simpelthen ikke de 4-5 meter jeg skulle gå og så at skulle svinge min kæmpe mave derop, så jeg takkede nej. Hun spurgte om jeg havde lyst til at føde stående og var meget fortaler for det. Eftersom jeg ikke lige syntes jeg orkede at smide mig op på sengen med temmelig kraftige presse veer, ja så blev det besluttet ;-) Og jeg havde den mest fantastiske oplevelse nogensinde!!!! Jeg fødte vores 2.søn på 4230gram med kun meget små overfladiske bristninger og det er jeg sikker på har rigtig meget med stillingen og tyngde kraften at gøre. Efterfølgende kan jeg ikke helt forstå jeg havde kræfter til at stå på mine ben mens jeg pressede, men vi kvinder kan altså et eller andet i sådanne situationer ;-)

Jeg er nu gravid for 3.gang og skal føde i starten af februar. Det er et stort ønske at jeg igen kan føde stående og alternativt vil jeg gerne føde i vandet. Jeg har kun positivt at sige om min 2.fødsel og jeg følte jeg var rigtig godt med under hele forløbet. For mig er det heller ikke naturligt at ligge ned og ikke føle man har overblik over situationen.

Held og lykke med det hele

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en gang set en stående fødsel på tv.. Kan selvfølgelig ikke huske hvad programmet hed, for det havde da nok være interessant for dig at se. :) Men det så nu ud til at være en ret god måde at gøre det på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte ikke stående, men havde det egentlig rigtig godt med at gå/stå jeg kunne ikke holde ud af ligge ned ret længe. Men også fordi det hjælper barnet ned i bækkenet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født en gang halvsiddende, en gang i vand/liggende og de to sidste har jeg født på knæ/alle 4 op ad et hævet hovedgærde. Det syns jeg var en rigtig god fødestilling, tyngdekraften hjælper og halebenet aflastes. Jeg ved ikke helt om jeg ville have kunnet overskue at skulle stå helt op, selv om det gik ret hurtigt skulle jeg bruge alle mine kræfter på at presse. Men jeg vil da klart anbefale dig at du prøver det hvis du har lyst og også prøver dig frem undervejs. Det er en god ide at øve stillingerne når maven blir stor inden fødslen, og også en god ide at man fortæller fødselshjælperne at man ønsker at presse i en/nogen bestemte stillinger, for når man står i det kan det godt være svært at huske alle de ting man havde forestillet sig fordi det hele blir så intenst, så det kan være godt at blive mindet om sine ønsker.

Held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower Tak for jeres svar!!!! Godt at høre at det virkede for nogen og at jordemor ikke ser sådan ud når man gerne vil prøve : :blink hehe.

Jeg har gjort mig mange tanker om hvordan jeg gerne vil angribe det, men samtidig ved jeg at der kan ske mange ting som gør at det hele kommer til at forløbe anderledes, så man må jo nok være meget forberedt på at man ikke selv kan styre så meget til en fødsel... desværre :unsure siger kontrol freaken her :bunny :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower Tak for jeres svar!!!! Godt at høre at det virkede for nogen og at jordemor ikke ser sådan ud når man gerne vil prøve : :blink hehe.

Jeg har gjort mig mange tanker om hvordan jeg gerne vil angribe det, men samtidig ved jeg at der kan ske mange ting som gør at det hele kommer til at forløbe anderledes, så man må jo nok være meget forberedt på at man ikke selv kan styre så meget til en fødsel... desværre :unsure siger kontrol freaken her :bunny :lol

Hvor er det sjovt at du har tænkt meget over det. Jeg har overhovedet ikke tænkt over hvordan jeg vil føde.. Hvertfald ikke før du startede denne tråd. Og fandme om min mor så ikke lige her til morgen spurgte mig hvordan jeg ville føde. :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:unsure Ja, jeg tænker gerne liiige lovligt langt ud i fremtiden hehe :lol Men det er også kommet mere og mere de sidste par uger at jeg tænker over det fordi folk siger, " Nå, så er det snart, hva?" :huh altså der er jo stadig 8,5 uger til terminsdato, og hvem ved om jeg ikke går over etc. men anyway, så har man da noget at tænke over hehe :bunny

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da helt sikkert noget at tænke over.. Jeg er da også kommet så langt, at jeg faktisk GLÆDER mig til at føde. :huh Haha. Sådan havde jeg alligevel aldrig troet jeg ville have det. :P

Men det der med fødselsstillinger har jeg nok bare ikke opfattet som noget jeg skal tænke over. Satser på der er en jordemoder som siger hvad jeg skal gøre, og så må jeg mærke mig frem til hvad der fungerer for mig. :D

Jeg har dog tænkt at jeg rigtig gerne vil føde i vand, men det er vist udelukket fordi jeg har en kronisk sygdom som spiller ind. Men ved det egentlig ikke. Må hellere snart få det afklaret :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang jeg fødte lå jeg på ryggen. Havde fået epidural som bevirkede at jeg ikke rigtig kunne ligge anderledes, havde drop osv, så det var vist det mest "praktiske". Vores søn blev til sidst taget med blød og hård cup, og ja, det var ligesom nødvendigt at jeg lå på ryggen. Nåede ikke at presse så meget i den stilling, men husker at det var ubehageligt at min kæreste skulle holde mit ben, og jeg følte mig helt krummet sammen.

Anden gang jeg fødte var jeg oppe at gå og sidde på bold, den første time med tiltagende veer. Derefter kom jeg i vand og fik akupunktur, og der lå jeg så i min egen lille verden tre timer. Da jeg var fuldt udvidet kom jeg op, først på briksen men det kunne jeg slet slet ikke holde ud. Så fandt jm en fødeskammel frem og det virkede bare supergodt for mig :) to kraftige presseveer og så var hun ude :) så jeg kan kun tale godt om oprejst fødestilling. Havde en meget større følelse af overblik og kontrol i situationen, end da jeg lå på ryggen og kunne mærke hvordan tyngdekraften hjalp hende ned i bækkenet og ud. Ønsker helt sikkert noget lignende igen denne gang, og håber det kan lade sig gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du laest i min foedselsbereting? Mig, der absolut skulle gaa rundt med veer og foede staaende eller i squat :D

I my dreams - jeg kunne ikke staa eller sidde, da veerne for alvor satte ind. Jeg laa til gengaeld paa siden og hvilede mig mellem veerne, saa holdt jeg mit oeverste ben oppe under veerne. Det var IMO det eneste, der fungerede for mig og det viste sig jo at vaere rigtig effektivt. Da vandet gik fik jeg med det samme foerste presseve og ville gerne staa/gaa/squatte, men jeg kunne bare ikke andet end at halvt ligge/halvt sidde - proevede ogsaa at staa i knae-albue, men det fungerede bare slet ikke.

Jeg tror, det er meget godt at vaere aaben overfor kroppens reaktioner og saa forslag, der kan vaere gode som daarlige i situationen. Min soester foedte min ene niece staaende, faktisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en person der normalt tager tingene som de kommer, så jeg havde ikke gjort mig de store forestillinger om hvordan jeg skulle føde.

Begge gange prøvede JM at få mig til at føde stående, men det kunne overhovedet ikke lade sig gøre, mine ben rystede så meget at jeg overhovedet ikke kunne holde mig oprejst.

Det eneste der fungerede for mig begge gange var at føde liggende på ryggen. Og jeg kan altså ikke se hvorfor det skulle være så forfærdeligt som det tit bliver gjort til. Første gang var hun ude efter 15 minutter med presseveer, og anden gang i første eller anden presseve. Og begge gange har jeg kun fået overfladiske skrammer, så det er heller ikke fordi jeg er gået meget i stykker.

Nu er jeg ca halvvejs i tredje graviditet, og jeg tror da at jeg kommer til at føde liggende på ryggen igen. Jeg har i hvert fald ikke haft en dårlig oplevelse med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på alle fire. Lå ind over en sækkestol og pude oppe på føde briksen. Keg havde troet jeg skulle ligge ned. Men Nøj jeg er glad for denne måde. Det gik super nemt. For man åbnede mere op sagde jm

Eneste problem var at jeg ikke kunne få vires datter op på maven da navlestreng var for kort. Men havde jeg nok heller ikke kunnet hvis keg lå ned. Min søster fødte også på denne måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte stående/halvt liggende ind over sengen som var hejst ret højt op. Det virkede fint for mig og var langt bedre end at ligge på ryggen i sengen. Var dog lidt bekymret for at benene ikke kunne holde og om JM nu ville gribe min datter eller om det ville ende med en tur i gulvet og det var lidt træls at bruge krudt på bekymringer midt i et smertehelvede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte i vand i et fødekar, men i karet sad jeg skiftevis på hug og lå på alle fire. Totalt skønt at kunne skifte lidt rundt, og slet ikke hårdt at skifte stilling da det jo var i vand :-) kan så meget anbefales!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på hug første gang og stående anden. Begge dele fungerede godt for mig. Jeg kunne absolut ikke ligge ned med veer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fødte skiftede jeg stilling mellem alle fire, stående og liggende på ryggen. Jeg endte med at ligge på ryggen, da Valdemar kom ud, men det var vist et "tilfælde" at jeg var nået til dén stilling, da jeg skulle presse. Det kom helt af sig selv, at jeg enten selv sagde "Nu vil jeg gerne..." eller at jordemoderen sagde "Nu synes jeg at du skal...". Jeg tror, det ville have været godt at stå op og føde, men det var nu også fint nok at ligge på ryggen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lå hele fødslen igennem, da jeg skulle have blodtryksmåler og ctg på hele tiden. Til sidst fik jeg så epidural og ve-drop, så var bundet til sengen... :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte stående og ville gøre det igen :) vi stod på hver side af fødselslejet og mandens hænder blev godt klemt igennem gennem hver presseve. Jordmoderen stod ved mig med et spejl så hun kunne følge hvor langt jeg kom.

Det var egentlig ikke planlagt jeg skulle føde stående men kunne ikke lige overskue at skulle op på fødselslejet og spurgte om jeg ikke bare kunne blive stående og det var helt ok. Jeg var ellers også overvåget hele vejen igennem grundet manglende fostervand samt mulighed for infektion.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER