Betinna

Svangerskabsjournal ved lægen!

20 indlæg i dette emne

Hej, det er nu 2,5 uge siden at jeg fandt ud af at jeg var gravid! Var igår inde og få taget alle de der blodprøver, hvilket var ved et rent tilfælde, da jeg egentlig kom til lægen for at få min 2 hpv vaccine! Men den måtte jeg jo ikke få pga graviditeten! Så hun synes at siden jeg nu alligevel var derinde så kunne vi ligeså godt få ordnet de blodprøver.

Så den 27 november har jeg en tid ved lægen for at skulle snakke om alt dette. Min kæreste har spurgt om han skal tage med derind, hvorpå jeg bare svarede at det vidste jeg ikke! Jeg synes at det egentlig var lidt synd for ham nu da han viste så meget intiativ til at ville med. Så jeg sagde at hvis han havde lyst og kunne få fri fra arbejde måtte han hellere end gerne tage med!

Hvad gjorde i?

Det hele er nyt for os begge, så vi aner ikke hvad noget af det er!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mand var medtil alt... Også selvom det til tiider var kedeligt, men han vil så gerne være en del af det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var ikke med ved lægen, da vandrejournalen blev lavet - synes ikke at han skulle tage fri for det... Man får taget blodprøve og snakker om graviditeten og lidt om jeres families sygdomshistorie fx diabetes... Der kommer et par scanninger, flere jordemoder/læge besøg undervejs i graviditeten, hvor jeg tænker, at manden får meget mere ud af at komme med, fordi man her hører baby hjertelyd og får skøn på baby størrelse mv. Men altså hvis din mand har lyt til at komme med synes jeg da klart at I skal tage af sted begge to :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har indtil nu været med til alt vi har været til. Dog betaler jeg mig fra noget ekstra fødselsforberedelse, med vejrtrækning og bækkenbundsøvelser og den slags, som han ikke er med til, det synes vi ikke vi ville bede hans arbejde om, da de i forvejen er enormt fleksible. Men ellers har han været med til alt, og det har jeg det ærlig talt også selv bedst med, det er jo også hans barn og jeg står jo ikke alene i det her, selvom det er min krop der er gravid. Så jeg er rigtig glad for, at han gerne vil med til det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med til scanninger og intet andet :)

Nåh jo, han var også med til rundvisnbing på FG, det var jo rart nok at han vidste hvor vi skulle hen når den tid kom :)

Hvis jeg havde bedt ham om at tage med, så havde han da sikkert gjort det, men jeg kan altså ikke se hvorfor min mand skal sidde og høre om knibeøvelser, hæmorider, vand i kroppen og det der er værre. Det er da top-usexet, og det har jeg intet behov for at have ham med til :P

Altså, hvis mænd virkelig synes at det er interessant, så synes jeg da at de skal have lov. Jeg synes bare ikke at man skal forvente det eller tvinge dem, for jeg synes at det er helt forståeligt hvis de ikke har lyst. Derudover er både ljordemoder - og specielt lægeundersøgelser - altså temmelig uinteressante i mine øjne, og jeg tvivler på at min mand ville have fået noget som helst ud af at deltage. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min forlovede er med til alt.. Det var han også med Kira. Og han bliver nærmest helt trist når jeg siger at jeg bare kan tage afsted alene :)

Men hvis han vil med, så synes jeg du skal tage ham med..

Jo mere min forlovede var med under graviditeten med Kira, jo bedre gik det for ham med at vænne sig til tanken om at skulle være far osv.. Og virkelig forstå at der VAR altså noget derinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var til en tidlig lægeundersøgelse (6+?) fordi jeg blødte. Der var min mand med og det overraskede mig hvor mange sp han havde. Han snakkede nok i 15 min hehe.. Men da jeg skulle have lave vandrejournal havde han ikke rigtig mere at spørge om så der var jeg selv afsted.

Ellers var han med til scanninger, fødselsforberedelse, og samtale da jeg gik over tid :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand vil gerne med til det hele - og jeg vil gerne dele det med ham...

Synes i forvejen at det er lidt synd for ham, at jeg får lov til at opleve så meget uden han kan være med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med til de fleste scanninger og besøg hos jm. Af lægebesøg var han kun med til det sidste.

Hvis din kæreste gerne vil med, så tag ham da med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste er med til scanninger og ikke andet.. Han ville ikke have fået noget ud af at tage med til lægebesøg og JM (udover at høre hjertelyd).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har været med til alt på fertilitetsklinikken, og mente også, at det var helt selvfølgeligt, at han skal med, når jeg skal til min praktiserende læge i næste uge. Jeg havde syntes, at det var ok, hvis han ikke lige gad med der, men når han gerne vil med, så må han bestemt også gerne:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med til alt med Johan og det vil han også være denne gang :) Syntes at han skulle med til alt, fordi han gerne vil og så fordi jeg også syntes, at han skal.. Det er jo lige så meget hans barn og syntes, at det har været rart, at have ham med, da vi så har kunne snakke om det bagefter eller hvis der er noget vi skal huske, så er vi 2 til, at huske det :) Til første lægeundersøgelse blev han også spurgt om nogle ting jeg ikke kunne svarer på om sygdom i hans familie m.m. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit barns far har været med til scanninger og en JM konsultation, han vil også gerne med næste gang til JM, hvor jeg måske ikke synes han skal med, der skal jeg undersøges indvendig og vil nok alligevel bede ham gå udenfor i det øjeblik... Og på den anden side, ved jeg ikke om jeg kan tillade mig, at be ham om at gå udenfor mens jeg bliver undersøgt, da han jo kører langt for at komme med :o Så det er lidt et dilemma... Men syntes helt klart din mand skal med, hvis han gerne vil :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var også med til første lægebesøg. Vi tænkte lige som jer "skal man mon det - hvad gør andre" lige med lægebesøget.

Vi fik en god snak med lægen - min mand spurgte også om ting og sager og der var ikke noget underligt i at mandslingen var med - tværtimod.

Vores læge holdt et lille foredrag for os om det at blive forældre osv.

Min mand regner med at skulle med til alt.

Min mand har fleksible arbejdstider, det kan da godt være prioriteringen havde været anderledes, hvis jobbet nærmest var på spil og det ar umuligt for ham at få fri.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har også været med både til lægebesøg og scanning :) Han har syntes at det var vildt spændende, og er stolt af at være sat lidt mere ind i tingene. Så jeg vil sige go for it :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I første og anden graviditet var min mand med til scanningerne og 1. lægebesøg.

Her tredje gang er han med til det hele på trods af at JM besøgene er mere eller mindre spild af tid for os begge..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med til stort set alt i min første graviditet og stort set intet i den anden. Det havde ikke så meget at gøre med, at det var anden gang, og han havde prvet det før, men derimod med hans arbejde. Han er lærer på en HHX, så det er ikke det nemmeste sted at tage fri, fordi der jo skal flyttes timer eller arrangeres vikarer, så eleverne faktisk får den undervisning, de nu engang skal have. Det var bare nemmere første gang, fordi han var i gang med at tage pædagogikum, hvilket giver færre undervisningstimer og mere tid hjemme med forberedelse, rettearbejde og opgaveskrivning. Desuden fik han muligheden for at tjene en del penge ved et sommerferiejob, så derfor kunne han heller ikke være med dér, fordi vi valgte, at det var værd at lade ham tage det job.

Den ene ting, han tog fri til denne gang, var NF. Der ville jeg bare være ked af at stå selv, hvis nu der var dårlige nyheder. Ved MD, hvor man havde set barnet én gang, var det ikke helt så vigtigt for mig, selvom jeg nu meget gerne ville have haft ham med - men det var under sommerferiejobbet, som han slet ikke kunne tage fri fra uden meget stort besvær, da det var et intensivt kursus. Han var selv træt af ikke at være med til mere, men man må jo tilpasse sig omstændighederne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som flere skriver, så var det også gældende hos os at i første graviditet var manden med til ALT. Om det så var en blodprøve der skulle tages ;)

2.graviditet var han med til de fleste jordemoder besøg. Mest af alt fordi den første fødsel var gået MEGET stærkt, så vi fik nogle råd om hvad vi skulle gøre hvis det gik ligeså stærkt anden gang hvor vi så kunne risikere at det var manden selv der skulle tage imod bebse. (Det skete heldigvis ikke).

Her 3.gang har han været med til NF scanning, kønsscanning og 2 x 3d scaninger. MD scanningen blev lavet om i sidste øjeblik fra sygehusets side og ligemeget hvor meget jeg pev i telefonen, så kunne den ikke ændres til et tidspunkt hvor manden kunne, så min veninde var med.

Jeg tror det er meget individuelt fra mand til mand og fra par til par, hvad man synes det er relevant for manden at deltage i. Jeg synes lidt læge besøgene her 3.gang er spild af tid. Min læge har meldt ud at hun har svært ved at skønne størrelsen på barnet, så ud over at tjekke urinen, måle symfyse/fundus mål samt blodtryk og vægt, ja så laver hun faktisk ikke andet. Det kan jeg sagtes give videre til manden efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår har man som regel den første scanning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår har man som regel den første scanning?

Den første scanning er nakkefoldsscanning som ligger imellem 11+4 og 13+6

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER