Frøen

familiens reaktion på navne

14 indlæg i dette emne

Jeg ved mange af jer derude holder navnet hemmeligt til når barnet ER kommet ud, og det tænker jeg, vi måske også skulle have gjort????.

Landet ligger bare sådan at jeg bare IKKE kan holde på en hemmelighed eller jeg KAN men jeg HADER det :)

Så det med ikke at sige noget om at man er gravid til 3 måned glem det - 2 streger og hele verden vidste det en halv time efter.

køn... selvfølgelig nu har vi jo alligevel set eller troet vi så det på scanningen (og vi havde begge en mavefornemmelse allerede fra starten af inden scanningerne - der holdt stik), hvorfor ikke?

og tja nu med navn - vi har været sikre i vores sag om vores barns/drengs navn allerede fra jeg var 10-15 uger henne så hvorfor holde det hemmeligt? vi er glade for - og stolte af det navn vi har fundet som vi syntes passer perfekt.

Familien her i Luxembourg har fået det at vide og bruger nu Eigil om vores frø - for som de siger, "vi skal have lidt tid til at lære at udtale det rigtigt"

(der er heldigvis stadig et par måneder til for det er stadig Egil og ikke EIgil med i :) i hvertfald for min svigermors vedkommende)

Men eftersom jeg snakker meget lidt med min familie i dk og de ikke har spurt, er der ikke mange der der ved at vores lille søn hedder Eigil.

Jeg snakkede med min farmor på skype i går, hun spurgte om vi havde snakket navne endnu så jeg sagde vi havde snakket om Eigil og straks efter begynder hun at grine "onkel Eigil" siger hun så ..... øøøøhhhh "onkel Eigil?" (Jeg tænker straks onkel Anders? - er det det hun mener?, og er det derfor det er sjovt?????) " jaja jeg havde en onkel Eigil" siger hun så - nåh ok

"nej er det virkelig DE gamle navne der er moderne nu?"

Jeg siger lidt pige fornærmet øh tjaa nææh jeg tror nu ikke just Eigil er et modenavn, men vi fandt det i en gammel Bornholmsk historiebog og syntes baggrunds historien for "den sidste viking/pirat" på Bornholm (jeg er vokset op derovre) var en fed historie for vores barns navn.

vi ville have et nordisk navn men også et der kan siges på flere sprog og ikke et modenavn (hvolket er svært efterhånden eftersom nordiske navne er ret IN, selv i Luxembourg er der mange "Thor") ud over historien er "Egil ragnarssons" (vi vælger dog at skrive det Eigil - men det er samme navnestamme) familieskjold en gylden drage og min mand har flere tatooveriger og har en forkærlighed for drager. Og så var "Blod-Egil - som han også bliver kaldt" ateist og gik imod kongen og kirken hvilket passer min mand glimrende også ;)

så det var ligesom om alle tegnene bare viste at det er Eigil vores søn skal hedde og jo mere jeg siger det jo federe syntes jeg det er både til en lille dreng og til en voksen mand.

Jeg ved det er en ret normal reaktion, og har da selv stået i den med veninders børns navne hvor man tænker OK tja DET havde jeg så IKKE valgt, men jeg syntes da alligevel man prøver at skåne de nye forældre og finde en grimasse der kan passe? og somregelen efter noget tid når man har vænnet sig til det, an ungen jo ikke hedde noget andet for det ER bare en "Gurli" eller hvad det nu er.

Jeg ved mine forældre havde det samme problem med min lillebrors navn "Mads" (1987) for det er da kun gamle mænd der hedder det, det kan i da ikke kalde jeres barn, han skal da hedde Rasmus???? - øh nej, han skal hedde Mads!!!!!

Jeg ved det ikke bliver sidste gang VI tager en beslutning om vores barn og ALLE andre - især familien har en ANDEN mening om det.

Jeg ER allerede nu ved at finde min elefanthud frem og ruste mig til at lukke ørene og gøre som vi syntes er bedst, men jeg syntes det er virkelig svært sådan som skrøbelig førstegangs gravid i 6 måned.

Heldigvis er min mand på samme side som mig - som er modsatte side af mine svigerforældre ;) - når det kommer til børneopdragelse (der er liiige nogle kultur- og generations isues). så jeg står i det mindste ikke alene, men jeg syntes alligevel det er svært.

Har i offentliggjort jeres babyers navne -og hvordan tager folk det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg ret nygravid, men da jeg på et tidspunkt, før jeg blev gravid, kom til at røbe over for min mor, at hvis vi nogensinde fik en datter, så skulle hun hedde Esther, blev det mødt med sådan en fesen "øh Esther, jaaa, har I tænkt på man kunne lave navnet lidt om til måske Estrid eller noget...". Nu er det sådan at hun skal opkaldes efter sin FARMOR, så NEJ. Spade! <_<

Så her bliver det på et eller andet tidspunkt meddelt, hvad barnet hedder, og så er det ikke op til diskussion.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhh det kender jeg bare alt for godt. Vi har to skønne drenge i forvejen og venter nu en lille pige. På min mors side af familien er der ikke født piger de sidste 28 år, så det er ret stort og alle forventer en meget tuttenuttet lyserød pige med en meget nuttet pigenavn. For det første kan jeg ikke lide lyserød - altså sådan en baby lyserød. Jeg er meget mere til lilla eller pink, rød, orange.... og meget gerne sammen med lilla. Det er altså bare meget mere os! Men allerede her blev jeg mødt at bebrejdende blikke og kommentarer som "neeeej hun skal da være lyserød" og "hun gider da ikke have lilla tøj på" osv....! Ihh altså!!

Da vi så kom til navnet, der havde vi først snakket om navnet Freya. Og ja det skulle staves med y. Bare fordi det kan vi godt lide. Det mente de ældste i familien da bestemt ikke man kunne. Så var der en der syntes Freja var et heste navn. En anden kendte en der hedder Freja og som var grim. Og sådan blev det ved.

Vi var nu snakket om navnet Lucca også, som jeg er helt vild med. Men det fik da ikke just bedre kommentarer da jeg luftede det. "Kan man virkelig hedde det?? Ja ja alle de ny moderne navne"....! "Lucca, det er da et drengenavn?" Suk. Nu gider jeg ikke snakke navne med familien mere. Når lillesøster kommer til verden får hun lige præcis det navn vi kan lide og så HAR hun jo et navn og så tænker jeg ikke folk er nær så kritiske. Man kan jo ikke kritisere et lille barns navn, vel?? Et nuttet lille LILLA barn.... smil.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, jeg er godt nok ikke gravid.. men IH hvor har jeg tudet mange gange over navnevalg!!

Hvis folk spurgte os hvilke navne vi tænkte på, svarede vi dem altid.. Og uden at have bedt om deres mening om navnene, så fik vi den - Og RIGTIG mange, synes IHVERT FALD ikke at vi kunne kalde en pige for Camille!!! Flere i min familie sagde at det ville de NÆGTE, og at de så bare ville kalde hende prinsessen eller noget andet i stedet for.. ØJ, hvor har jeg grædt meget over det!

Mine svigerforældre har altid ønsket sig en pige, der skulle hedde Camilla.. Og jeg hører måske syner, men det kalder de altså ret ofte Camille ;)

Vi er enige om at næste gang, får folk at vide at vi har besluttet os og ikke har lyst til at høre deres mening om navnet - Tvivler på jeg kan holde det hemmeligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi venter netop pga de reaktioner, du nævner her. Vi vil være helt helt sikre på navnet og så kæmper vi for det.

men vi skal snart til kønsscanning og tror vi siger det stille derefter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg oplevet med begge vores unger, men jeg vælger at skide højt og flot på hvad andre mener og siger om vores navnevalg

De er ikke noget jeg gider t bruge min tid på at være ked af.

Men jeg er ked af at du og din mand blev såret over bemærkningerne det må ikke være rart.

I har valgt et navn, løft hovedet og vær stolt af jeres valg

PS jeg syntes det er sødt :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror desværre du skal vende dig til det. Når man bliver forældre har ALLE en mening om alt.

Da vi blev gravide mente flere at det var uansvarligt fordi jeg var under uddannelse

Da vi valgte kønsscanning var der en del der mente man da skulle blive overrasket over kønnet ved fødslen.

Da vi fandt ud af vi ventede en pige sagde svigermor ( neeeej det skal da være en dreng ) :blink

Navnet Zoey - pyha ja det kunne man ikke kalde hende for vibhar også specielle efternavne og så skal hun stave det hele

Efter fødslen. Pyha. Der bliver blandet sig i tøjvalg, opdragelse, mad, barnedåb, søvn. Ja ALT.

Det er hårdt at ryste af sig når man er gravid, men kan kun sige du skal fortælle dem at det er JERES barn så det er jer der bestemmer. Jeg er begyndt at overføre når folk blander sig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved min den første fortalte vi navnene vi havde valgt... Dum ide <_<

Folk havde virkelig mange dumme kommentarer til Freja, at det var et hundenavn, og at hun sikkert ikke ville ligne det.

Ved Liva vidste jeg det var en pige og tog ved lære fra sidst. Navnet blev holdt hemmeligt til hun var født og mellemnavnet indtil dåben.

Denne gang er vi enige om at navnet først bliver sagt når hun er kommet til verden. Mellemnavn igen først til dåben.

Vi har så ikke fundet hendes navn endnu, så det er nok en god plan.

Men det holder ikke folk tilbage med at komme med forslag ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et navn, som vi er ret sikre på. Men vi vil ikke fortælle det, før han er kommet til verden, for sæt nu det føles helt forkert. Jeg synes det er rigtig ærgerligt, hvis vi melder ud at han skal hedde Knud og folk så går og vænner sig til det, men at vi så efter fødslen ændrer det til Børge.

At vi vælger at holde det hemmeligt, at også for at undgå dumme kommentarer fra folk. Når han først er kommet til verden og vi har taget en beslutning, så tvivler jeg på der kommer nogen vildt åndssvage kommentarer. :) Så må vi se om det er helt naivt at mig/os..

Men hold nu op hvor jeg glæder mig til at fortælle folk hvad han skal hedde!!! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for svarene 00000858.gif jeg vil arbejde videre med elefanthuds-produceringen :)

- fortalte i går svigermor at jeg altså ikke tænkte vi kommer ned i deres sommerhus til påske (9-10 timers kørsel) med vores lille dreng på knapt en måned til den tid???????dry.gifblink.gif "nåh jamen jeg rejste nu meget med mine børn selv da de var helt små" (havde SÅ meget lyst til at sige: "og se hvad de udviklede sig til"!! haha0009.gif) hun vil bare have os derned så hun kan vise ham frem til alle hendes veninder og lege den stolte farmor.... det må hun så vente med det er ikke en dukke.

jeg syntes det virker helt galimatias at tage en så lang tur med så lille en størrelse, jeg sagde også at i DK er det altså ulovligt (ved ikke om det er dirrekte ulovligt men i hvert fald frarådet, men tingene virker bedst hos hende hvis man smider lidt ekstra balast på) at sætte en baby i maxicosy/bilsæde mere end 20 min. - stort uforstående Nåh????

jaja hernede bruger de den som babyholder hele dagen - min ældste niece sov middagslur i den da hun var helt ny..... (hun har nu ummiddelbart ikke taget nogen skade)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at alle har en mening om navnene. Pt står vi og vakler mellem Nikolaj og Jakob. To ganske almindelige kønne navne som der i min termologi ikke er noget galt med.

Svigermor siger straks "ej jeg synes at han skal hedde Sebastian". Øhhhh nå, men det gør vi så overhovedet ikke!!!

Vi har holdt det hemmeligt de andre gange, men må indrømme at jeg synes det var irriterende når alle gang på gang forsøger at hive navnet ud af os.

Denne gang har vi meldt klart ud hvad vi overvejer og har også sagt at der nok ikke bliver taget nogen beslutning før han er født.

Tag det I synes er bedst! Det gør vi også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at alle har en mening om navnene. Pt står vi og vakler mellem Nikolaj og Jakob. To ganske almindelige kønne navne som der i min termologi ikke er noget galt med.

Svigermor siger straks "ej jeg synes at han skal hedde Sebastian". Øhhhh nå, men det gør vi så overhovedet ikke!!!

Vi har holdt det hemmeligt de andre gange, men må indrømme at jeg synes det var irriterende når alle gang på gang forsøger at hive navnet ud af os.

Denne gang har vi meldt klart ud hvad vi overvejer og har også sagt at der nok ikke bliver taget nogen beslutning før han er født.

Tag det I synes er bedst! Det gør vi også :)

Præcis!!!!! det er jo vel i bund og grund det som alle forældre gør - er det ikke? vi vil det bedste for vores børn og vores lille familie - hvorfor skal folk så prøve at øddelægge det med ufine/ikke gennemtænkte kommentarer? de blev ikke spurgt om hvad de syntes, men blev informeret om at i/vi gerne vil kalde jeres/vores barn ....x....????????????? uuuuh hvor bliver jeg bare mindre og mindre pædagogisk og accepterende og rummelig som dagene skrider frem, jeg håber det igen går den anden vej inden vores lille frø kommer ud ellers får jeg da smidt ham ud af vinduet ved det første lille skrig :( syntes ikke helt hormonerne gør noget godt for mig lige nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

uha nu har du jo fået en masse feed back men bliver altså også lige nødt til at svarer.

Det bliver ikke kun navnet folk kommer med uønskede kommentarer om. Hvor har jeg følt mig usikker, når folk har kommenteret diverse ting, navn, amning, hvor tit, hvor ofte, og alle de kommentarer man får når gør du sådan, hm jeg gjorde sådan og sådan. Ammer du ikke tit, får hun mælk nok, er hun ikke meget lille, de knopper hun har er det ikke røde hunde, med mere. Og hold nu op hvor er det ikke fedt når man står der i hormonella helvede, er syet fra Herodes til Pilatus og føler man gør sit bedste. Det med navnene er kun en begyndelse, og beklager men jeg er nået til at visse ting diskuterer jeg bare ikke med nogen bortset fra min mand. Er der ellers noget jeg er nervøs i tvivl om spørger jeg nogle uddannede og vejer for og imod hvor jeg gerne vil hen.

Alt bliver der stillet spørgsmål til og man er nok bare nødt til at tage den beslutning at vi gør det vi føler er bedst for vores barn, færdig.

Vi har luftet navne men har bevidst ikke valgt nogle og kommer heller ikke til det før efter han er kommet ud, ved Laura, havde vi to navne vi var rigtig glade for men da hun kom ud lignede hun ingen af disse. Så vi har taget ved lære af dengang.

Familien fik afvide hvad hun skulle hedde da vi selv var blevet enige og sådan var det bare alle deres kommentarer, og jo de var der og der var mange, dem overhørte vi simpelthen. (eller gemte følelserne til vi kom hjem).

Stol på jer selv og glem de andre, det nemmere sagt end gjort, men tro mig i støder på dette igen og igen og igen også længe i er enige er det det vigtigste tænker jeg.

smukt navn forresten.''

Kram og forståelse herfra :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lige på besøg - fik et smil på læben da jeg læste dillemaet og huuuud hvor jeg kender det... med min datter emilie fik vi ekstrem mange kommentarer såsom hvad med amilie osv og ja ligemeget hvad jeg gjorde eller gør så er svigerfamilien bare rasmusmodsat...!! da vi sku have vores søn sagde vores datter meget tidlig sy hun synes han skulle hedde Victor - og ja vi var enige - INGEN i svigerfamilien kan lide det navn, men de accepterede det og sagde så : "nå jamen i staver det vel med K (og det var planeten) og jeg sagde bare prompte NEJ det staves viCtor" min pointe er at der vil altid være nogle der kommer med noget - du gir barnet for meget/lidt mad - lader du barnet sove på armen. du skal ikke trøste på den måde og mange gange vil folk nærmest lyde klogere end Fog selv omkring barnet - og usikkerheden i moderrollen kan virkelig få en til at få det skidt...!! min pointe er at du skal stole på dig selv.. og Eigil er et smukt navn (havde selv overvejet Henrik Egil ) men du må ikke tage det personligt at nogle folk er tosser - du og din mand ved bedst,... og hvor er det fedt at du ikke vil køre så langt med ham - han er nemlig ikke en dukke - og er du lige så "heldig" som mig så kan sikkert ikke overskue det til den tid ( gulsot afløst af 24timers skrigeture først på retur nu efter 9 uger) jeg frabad mig alt barselsbesøg fordi jeg ikke magtede folk sagde : " nu skal jeg komme og få ham til at sove"

undskyld det lange indlæg - vil bare sige stol på dig selv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER