Guest

At ligge på maven

18 indlæg i dette emne

Silas gider bare ikke ligge på maven, mere end 1 min. så bliver han utilfreds, og lynhurtigt er han også bare rigtig ked af det... Jeg har prøvet at ligge ved siden af ham og snakke med ham imens, jeg har prøvet med noget han kan se på foran ham.. jeg har prøvet at lade ham ligge der i ro og fred... jeg synes jeg har prøvet alt... og hver gang bliver han bare sååååååååååååå sur og ked efter kort tid... help.gif

Vil jeres babyer bare gerne ligge på deres maver?? og hvad har i gjort hvis de ikke bare vil det?? er virklig ved at være desperat... er så bange for at han får fladt baghovede eller ikke bliver god nok til at holde hovedet....

oveni disse frustrationer, har jeg idag opdaget at Silas er blevet en lille smule skæv i hovedet af at ligge for meget til den ene side... han venter hovedet om natten, til den sidse han helst vil... så nu skal jeg vist have lagt noget bag hovedet så han ikke bare kan dreje det.... jeg vil jo ikke have hans hovede bliver skævt.... slag.gif synes pludselig er er svært med det der bløde kranie!!!!!!!!!!!!!! Kører det bare for jer andre?? er jeg den eneste der synes det er lidt svært at styre?sad.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville få ham tjekket hos en kiropraktor eller kranio sakral terapeut, hvis du ikke allerede har fået ham tjekket... Der hjalp meget på Marius at være til kranio sakral terapi...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også haft udfordringer ved at lægge vores søn på maven.. Men det viste sig at hans nakke var låst.. Det er snart afhjulpet og han kan godt lide at ligge på maven nu. Det krævede dog noget træning, men han er skrap til det nu.

Ang. Skævt kranie så få ham tjekket evt. Ved en kraniosakral terapeut eller kiropraktor, og så kunne det være en ide at anskaffe en "hjertepude" det er en hjerteformet pude med en lille udhulning til nakken.

Det er selvfølgelig stadig vigtigt at træne ham i at ligge på maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må hellere få han tjekket ved en kiropraktor..... for at være på den sikre side...

jeg træner det hver dag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som en god ide. Så kan du få lidt ro på.

Jeg er sikker på at du gør det rigtige :kram

Og hvis du bare fortsætter med at træne, men samtidig giver ham lidt ro, så han ikke forbinder det med noget dårligt at ligge på maven så skal det nok komme. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mads er heller ikke fan af at ligge på maven. Der går altså heller ikke meget mere end et minuts tid her, før han bliver rigtig sur. Men han er dog blevet meget bedre. Især efter SP viste mig, hvordan jeg skulle lægge hans arme ind foran ham. Jeg havde jo bare lagt ham fladt ned med armene ud til siden i armbøjningsudgangspunkt :rolleyes

Men nu virker det som om, det går lidt fremad, og han er ret stærk i ryggen, så det har ikke betydet så meget, at han kun har fået kort tid af gangen på maven.

Mht. fladt baghoved. Mads har også haft tendens til at ligge med hovedet til venstre side, og var begyndt at få skævt baghoved. Kunne dog aldrig drømme om at gå til kiropraktor med ham, når de er så forholdsvist enkle at rette op på i den alder uden hokus pokus. Jeg købte Delta Baby-kilen til ham, som han ligger i i den første del af natten, så han tvinges til at ligge på den anden side. Derudover har jeg købt hjertepuden fra Babymoov, som jeg har i kravlegården, hvis jeg kan få ham lokket til at tage en lur der.

Hans hoved er rettet helt op nu og det på mindre end en måned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gjorde meget det med Lise at jeg lagde hende på maven på min underarm, hvis du forstår hvad jeg mener? Med hovedet hen imod min albue og så min hånd imellem hendes ben. Når hun hang sådan på min arm imens jeg gik rundt var hun godt tilfreds.

Og så legede jeg med hende (og gør det stadig), hvor jeg lagde hende på maven på mine skinneben imens jeg selv lå på ryggen og gav hende en flyvetur. Så gyngede jeg benene op og ned og frem og tilbage, imens jeg sang/grinte/snakkede med hende og enten holdt hende i hænderne eller på hendes hofter. Så kunne jeg også vippe benene helt op så hun kom til at hænge på hovedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter var heller ikke vild med det, men fik råd fra SP om at ligge hende på en ammepude/en foldet håndklæde eller lign så hun kom lidt højere op med overkroppen.. Det hjalp meget, i løbet af en uges tid var hun helt tryg ved at ligge på maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kigger med her - Mie er ikke vild med det (og jeg er bare for dårlig til at få det gjort, for der er så mange andre ting jeg OGSÅ syntes er vigtige) - men jeg har købt sådan en blød "pølle" til at ligge under hendes arme så kan hun ligge der LIDT længere. Men hun bliver herre hidsig ret hurtigt så snart tålmodigheden slipper op så jeg kan ikke gå fra hende.

Mht skævt hoves så vil jeg klart anbefale en SPÆDBARNSkiropraktor - de tager ikke hårdt ved og for os har det VIRKELIG hjulpet- Mie elsker at være af sted, nyder massagen og opmærksomheden.

Hvis der ikke er noget så rører de ikke ved ham!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det også rigtig svært med at tage sådan en lille bebs til kiropraktor.. fordi jeg ikke helt kan forholde mig til at det skulle være nødvendigt... men der er jo manger herinde der rådder til det og har haft gaven af det.. så ja jeg synes bare det er svært...

hos silas er det ikke baghovedet der er skævt eller fladt, det er hele kraniet der ligesom hælder lidt til venstre fordi han helst vil have hovedet den vej, så nu må han tvinges til at have det til højre lidt, og så må jeg jo simpelthen være strengere med at det bliver lagt skiftevis højre/venstre...

Det med ammepuden har jeg prøvet, også med en klud... og armene dem lægger jeg foran hans hovede, så han faktisk har albuerne i gulvet, så armene hjælper med at holde ham oppe... men altså silas er ganske stærk i ryggen og kunne ganske tidligt styre sit hovede ganske godt...

Sundhedsplejersken skulle have været idag, men der er en der havde mere brug for hende et sted, så hun flyttede min tid til på mandag i stedet... og det er ok, selvom jeg egentlig havde glædet mig til hun kom..

Det giver mit lidt trøst at der er andre med lidt de samme problemer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det også rigtig svært med at tage sådan en lille bebs til kiropraktor.. fordi jeg ikke helt kan forholde mig til at det skulle være nødvendigt... men der er jo manger herinde der rådder til det og har haft gaven af det.. så ja jeg synes bare det er svært...

hos silas er det ikke baghovedet der er skævt eller fladt, det er hele kraniet der ligesom hælder lidt til venstre fordi han helst vil have hovedet den vej, så nu må han tvinges til at have det til højre lidt, og så må jeg jo simpelthen være strengere med at det bliver lagt skiftevis højre/venstre...

Det med ammepuden har jeg prøvet, også med en klud... og armene dem lægger jeg foran hans hovede, så han faktisk har albuerne i gulvet, så armene hjælper med at holde ham oppe... men altså silas er ganske stærk i ryggen og kunne ganske tidligt styre sit hovede ganske godt...

Sundhedsplejersken skulle have været idag, men der er en der havde mere brug for hende et sted, så hun flyttede min tid til på mandag i stedet... og det er ok, selvom jeg egentlig havde glædet mig til hun kom..

Det giver mit lidt trøst at der er andre med lidt de samme problemer...

Min SP sagde selv at hun syntes det var en god idé med kiropraktor og gav mig navnet på den hun VIDSTE var god - hun havde hørt for mange gode historier i sin praksis til at hun ikke ville råde til det - men hun "må" jo ikke hvis det er rigtigt. Min læge sagde også god for det - hun havde også hørt godt om den kiropraktor Mie har været ved, hun spurgte faktisk om det var dér jeg havde været da jeg fortalte vi havde været af sted.

Det jeg har fået at vide er at fordi børn ikke længere må ligge på maven når de sover får de ikke strukket deres nakke ud som før. Det har både Læge, SP og kiropraktor sagt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gjorde meget det med Lise at jeg lagde hende på maven på min underarm, hvis du forstår hvad jeg mener? Med hovedet hen imod min albue og så min hånd imellem hendes ben. Når hun hang sådan på min arm imens jeg gik rundt var hun godt tilfreds.

Og så legede jeg med hende (og gør det stadig), hvor jeg lagde hende på maven på mine skinneben imens jeg selv lå på ryggen og gav hende en flyvetur. Så gyngede jeg benene op og ned og frem og tilbage, imens jeg sang/grinte/snakkede med hende og enten holdt hende i hænderne eller på hendes hofter. Så kunne jeg også vippe benene helt op så hun kom til at hænge på hovedet.

:ditto

Laura blev langsomt bedre og bedre. I starten var det også ret hårdt og hun gad ikke, men nu ruller hun selv om på maven og ligger og hygger :wee Bare bliv ved og så skal det nok lykkes :kram

Men ellers så plejede hun ofte at være glad for at ligge på maven på puslepladsen. Ved ikke om det var fordi den var blødere end tæpperne på gulvet eller fordi jeg kunne sætte mig på toilettet eller en skammel og have øjenkontakt med hende og pludre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også gerne anbefale kiropraktor. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvis vi bare ligger Karla på maven bliver hun også ret tosset, men hvis vi ligger/ sætter hende, så hun hviler på albuen og underarmene foran sig, lige som man selv ville, hvis man skulle holde hovedet oppe mens man lå på maven, så er det faktisk for det meste ok.

Hun nyder også tit at ligge på maven af os, og så løfte hovedet, så det passer med, at hun kan se os og vi kan smile til hende og snakke med hende. :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores SP sagde vi skulle træne hende på puslebordet når vi har skiftet hende også have noget interresant at kigge på for hende. Ellers er Leah ret aktiv med hoved når hun ligger på maven af en af os. Ligemeget om vi står eller ligger ned.

Mht det skæve hoved, har jeg ikke så meget erfaring endnu. Indtil videre klare hun fint selv at ligge nogen lunde lige meget til hver side.

Men vi blev fra rådet alle puder - også hjerte puden da den gør at barnet ikke kan dreje hovdet og komme af med evt gylp el savl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Melissa var heller ikke specielt glad for det, men efter vi begyndte at vende hende, så hun kunne kigge ud af vinduet mens hun var på puslemåtten (og på maven), så gik det meget bedre :) Jeg har også gjort det, at jeg tog hende ned på gulve på puslemåtte, stadig på maven, mens jeg selv skulle på toilet - hvis hun så ville se mig, så var hun nødt til at løfte hovedet :) Det gav rigtig god bonus :yay

Ellers er det også næste samme øvelse, hvis du har ham til at ligge på maven på min mave, så skal han også løfte hovedet for at se jer :) Det var faktisk den måde, at Melissa startede med at gøre det i første omgang - eller også når hun var på skulderen ;) Det skal nok komme, men tror vi mødre nogle gange har lidt for store ambitioner på vores børns vegne, fordi vi så gerne vil have, at de er helt med :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores søn var ikke god til at ligge på maven. Vi havde forsøgt mange lokkemidler som legetøj foran, sammenfoldet tæppe under kroppen, os selv liggende ved siden af og ligemeget hjalp det - han lå konstant og prustede ned i tæppet..... Vi afskrev det lidt med, at han måske ikke var helt klar endnu, men indkøbte en stor gymnastikbold og trænede ham lidt på den engang imellem også ( lagde ham på maven på bolden og holdt ham på hofterne og langsomt trillede ham lidt frem, så han blev nødt til at løfte hovedet).

For ca. 14 dage siden havde vi besøg af vores SP og hun demonstrede for os hvordan vi kunne lægge ham på maven med en lille pude på brystet.... og vupti ... nu kunne han sagtens holde hovedet. Vi skulle simpelthen lægge lidt højere støtte under ham.... Nu ligger han på maven uden problemer, og uden pude :-)

Om det er træningen med bolden eller den forhøjede støtte der gjorde udslaget, ved jeg ikke, men det behøver ikke altid være noget fastlåst og brug for kiropraktor. Nogle gange kan det bare være en simpel løsning og lidt tid - ikke alle udvikler sig på samme tid :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kom.til at tænke på mht det skæve hoved så lig ham på siden når han sover, altså ikke så meget han triller om på maven, men lige nok til at hans hoved naturligt vil falde til den anden side. Det virker på Mie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER