Pumpkins

ER mor bare bedre?

22 indlæg i dette emne

Tid til en ny debat :)

Mit spørgsmål tager udgangspunkt i vores ret utraditionelle valg: Fordi barsel ikke er foreneligt med mit studie, har vi valgt at herhjemme er det far der tager barsel. Han får 9 måneder, mens jeg skal tilbage i skole, lige så snart jeg er klar.

Når jeg skal til undervisning tager far med ind, og leger, tager noget at drikke på en cafe i nærheden eller pusler og venter på at jeg får fri. Jeg har ikke ret mange forelæsninger og det bliver sjældent mere end 2 timer i træk - ellers kan jeg droppe en time eller tage en anden. Hvis den lille har brug for mig, kan far sende en sms, og så kan jeg liste ud.

Den perfekte løsning i vores verden, men så sandelig ikke i andres!

Vi har mødt meget modstand over vores valg, blandt andet fra jordemoder og 2 sundhedsplejersker vi har mødt. De mener at et spædbarn hører hjemme hos MOR, og den rolle kan far ikke opfylde. Han kan ganske givet skifte en ble, men erstatte mor, det vil han aldrig kunne.

Det samme, da jordemoderen spugte om vores ammeplan, og jeg svarede at jeg gerne ville have at min mand var en del af amningen, ved at give flaske. Der blev hun lidt stram og fortalte ret pædagogisk, at et barn har brug for mælk fra sin MOR, og det med at far skulle give mad, det måtte vi altså vente med. <_<

Men helt ærligt: Kan far ikke være lige så god som mor? Kan han ikke trøste lige så godt, give flaske lige så godt, pusle lige så godt? Er ærligt talt lidt træt af, at se min mand blive holdt helt uden for det her.

Som han sagde i morges "jeg kiggede lige i et af dine morblade i morges, og jeg trode lige der var noget der handlede om far. Men så stod stod der bare saFARi. Jeg læste lidt for hurtigt"

Kom med jeres holdning. Er mor den bedste verden, eller kan far være lige så god til de helt små?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej hvad er det da for en holdning! Selvfølgelig kan far også bruges!

Ja selvfølgelig har baby brug for mor, men det er også meget vigtigt at inddrage far!

Jeg synes jeres plan lyder super! Og det drejer sig jo ikke om en arbejdsdag, men nogle timer og hvis du ammer godt af inden, er det ikke engang sikkert far for brug for dig de første par måneder :)

Jeg synes altså ikke det er så forfærdeligt at i gør det på den måde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende emne :)

Jeg synes ærlig talt ikke at din jordemoder mv. kan tillade sig et være så en-siden i deres holdninger. Jeg ved godt at der er meget snak om amning osv men helt ærligt hvis det ikke er den løsning som virker for jer er det jo hendes/deres job at bakke jer op i jeres beslutning og vejlede ud fra jeres ønsker.

Jeg synes det lyder som en fornuftig og velovervejet beslutning fra jeres side.

Og så tilbage til dit spørgsmål:

Jeg tror da så absolut at far er ligeså god som mor. Jeg tror det hele bunder i alle de fordomme vi har omkring baby og barsel.

Vil et barn hvor faren primært har passet barnet fra starten pga f.eks. sygdom hos moderen (fødselsdepression eller lign) ikke have en lige så god opvækst som et barn hvor moderen har gået hjemme? Mit svar må være JO (uden overhovedet at have noget at holde det op på udover mine umiddelbare tanker)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhr, jeg ville fyre den jordmoder på stedet! Det er min holdning, at det muligvis er det mest almindelige at moderen er nærmeste forældre, og faderen er nr. 2. Men altså. Hvad nu hvis moderen falder død om? Dør i barselssengen eller noget andet frygtelig? Så ER faderen jo nærmeste forælder! Jeg synes, det lyder som en rigtig fin plan, I har. Ikke mindst fordi den passer ind i jeres familie og jeres liv, og dermed giver jer ro og plads til at være de bedste forældre, I kan være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sgu lidt forarget! Selvfølgelig kan far da være ligeså god, det lyder da som en virkelig god løsning I har fundet. Det kan godt være det bliver lidt hårdt at vænne bebs til flaske og ikke mor, men når først det er gjort giver det jo en fantastisk frihed. Og det er da bare så sejt at du har en mand der vil :biglove Og altså, maks to timer i træk, helt ærligt. Jeg er meget overrasket over de folk du har mødt i det danske sundhedssystem, jeg troede vi var lidt mere moderne end det.

Held og lykke med det, er sikker på far får en fantastisk barsel :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg undre mig også, hvad med de enelige fædre, som er rundt om i landet, skal de så vide at de bare slet ikke er gode nok???

ej jeg synes det er noget sludder i har fået af vide, og i skal holde jer til jeres plan, og så bruge flaske.

Vores barn er selvfølgelig lidt ældre, når vi får det, men hvis tilknytningen til far er størst, så er det også ham, som får barslen her hos os...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må også sige at jeg er megegt forarget over den jordemor.

Selvfølgelig er far lige god, det handler om tilknytning til en primær person og ikke på køn.

Jeg synes det er fantastisk at give flaske og at far kan være med. For min mand har det betydet utrolig meget at give den flaske til begge vores børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes jeres plan er god, og at den skal i bare følge.... balloons.gif Glem den jordemoder, det er noget ævl i mine ører.....

Jeg tager selv barslen fordi jeg er arbejdsløs og derfor lige så godt kan være den der tager det... men havde jeg et arbejde jeg var glad for, så havde jeg også gerne delt med min mand, hvis det var muligt for ham at holde barsel... wink.gif

Jeg er sikker på jeres barn får det som blommen i et æg, med jeres planersmile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en dum jordmoder!! :klap

ved du hvad, jeg synes jeres plan lyder fornuftigt og helt ok for jer og baby!!

Ikk fodi jeg mener det danske "system"er daarligt, men f.eks i usa har man 8-10 ugers barsel og saa SKAL moren tilbage paa jobbet. boernene der klarer det jo ogsaa! her i Brasilien har man 4 maaneder og ogsaa her fungerer det jo med at man pumper ud og faar en nanny eller mormor/farmor.

Og hos os vil jeg og min mand gerne deles om at give mad, saa planen er at naar han kommer hjem fra arbejde om aftenen gir hende "aftensmad"med en flaske pumpet maelk, saa han ogsaa kan vaere del i det og give naerhed til hende. jeg har jo vaeret med hende hele dagen allerede.

Og nogle gange blir jeg sgu lidt foragret naar jeg moeder kvinder i DK der ikke kan noget mere fordi de har en baby fordi deres maend jo ikke "kan"noget..altsaa, var til en polterabend hvor en pige skulle hjem efter brunch fordi hendes mand ikke kunne fodre ungen..( han var 8 maaneder og paa flaske..) og om aftenen kunne hun ikke vaere med, fordi det er kun mor der kan putte den lille..det er virkligt for meget. Kan maend intet goere rigtigt? maaske holder de babyen anderledes end jeg ville, skifter den lidt langsommere, hvad ved jeg, men de elsker deres smaa babyer ligesaameget som os, og gir den den samme kaerlighed og tryghed.

sorry, kom lige af med frustration :unsure

Men :btopic

Go for it, hvad bare der foeles rigtigt for jer 3, saa skal de andre bare bide i puden eller ti stille :) :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke lige læst de andres svar, men her får du så mit:

Herhjemme er far DEN BEDSTE!

Min kæreste er meget mere rolig, og afslappet end jeg er, så når hun bliver ked bliver jeg let påvirket, hvor min kæreste jo er helt rolig - Og Camille bliver MEGET hurtigere rolig og mindre ked når hun er ved ham!

Jeg synes det er en fornuftig plan i har :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg glad for at læse jeres svar :lovebk Det er rigtig rart at høre, at vi ikke er helt ved siden af, og "far tager barsel" ikke er ensbetydende med "dårlig mor". :7himmel Har nok bare mødt nogle forstokkede mennesker med gammeldags thy-lejr-holdninger. :hshit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre, det ENESTE en mand ikke kan er at amme - og kærlighed sidder ikke i brysterne.

Syntes det lyder som en fin plan i har. Jordmoderen skal støtte dit valg - det er din baby ikke hendes...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At far tager barsel gør dig bestemt ikke til en dårlig mor!!! Synes I har lagt en god plan, med omtanke for jeres barn. Skønt :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke enig med din JM, og synes faktisk det er ret ufølsomt af hende af sige sådan <_<

Jeg synes jeres plan lyder fin, når det ikke er længere tid end der er tale om :)

Meen, jeg bliver så også nødt til at sige, at der er nogle ting herhjemme, som mor bare er bedst til, sålænge de er babyer. Sådan var det også med Isabella. Og for os er det altså ikke helt sådan, at far kan hvad mor kan, selvom Karoline er flaskebarn. Der er nogle andre ting far så er bedre til- specielt når de bliver større.

Og så vil jeg sige, at alt er individuelt for den enkelte familie. Nogle familier kan desværre ikke planlægge sig ud af det på den måde I kan, og andre kan gøre og følge det til punkt og prikke.

Far er ligeså god som mor, men for mig er det bare nogle forskellige ting. Der er mange forældreting jeg ikke er ligeså god til som min mand, og der er masser af ting jeg er bedre til som forælder end han er. Man skal jo bare finde ud af at dele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke enig med din JM, og synes faktisk det er ret ufølsomt af hende af sige sådan <_<

Jeg synes jeres plan lyder fin, når det ikke er længere tid end der er tale om :)

Meen, jeg bliver så også nødt til at sige, at der er nogle ting herhjemme, som mor bare er bedst til, sålænge de er babyer. Sådan var det også med Isabella. Og for os er det altså ikke helt sådan, at far kan hvad mor kan, selvom Karoline er flaskebarn. Der er nogle andre ting far så er bedre til- specielt når de bliver større.

Og så vil jeg sige, at alt er individuelt for den enkelte familie. Nogle familier kan desværre ikke planlægge sig ud af det på den måde I kan, og andre kan gøre og følge det til punkt og prikke.

Far er ligeså god som mor, men for mig er det bare nogle forskellige ting. Der er mange forældreting jeg ikke er ligeså god til som min mand, og der er masser af ting jeg er bedre til som forælder end han er. Man skal jo bare finde ud af at dele :)

Helt enig faktisk..! Men det handler nok mere om hvordan man er "som person og par" end om man er mor/far.. Altså, eksempelvis det med at min Camille hurtigere bliver rolig ved min kæreste fordi han er rolig.. Det er ikke fordi han er FAR og jeg er MOR at han er bedst der - det er hans personlighed.. TIl gengæld er han utrolig utålmodig i forhold til flasken, og kan slet ikke holde ud at "være tilstede" på den måde i de 30 min flasken tager - Så der er "jeg" bare bedre - igen, ikke fordi jeg er MOR men fordi jeg er MIG :rolleyes

Så det er netop rigtigt, at det er individuelt for den enkelte familie - Netop derfor skal/bør ingen jo udtale sig om hvad der er bedst for en familie, eller hvad der fungerer bedst..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh altså. Jeg blev temmelig forarget da jeg læste hvordan JM har talt til dig. Jeg ammer slet ikke vores gulkdklump, jeg producerer ikke nok mælk, og har derfor meget tidligt overgivet mig, og vi giver udelukkende flaske og MME. Da vi har besluttet at gøre dette, er det meget naturligt at far deltager i dette, og han er helt vild med det. Vi deler det nærmest op, og særligt om natten, skiftes vi til at stå op, så vi hver især får lidt søvn. Det fungerer rigtig godt for os. :zzz

Med hensyn til om far er bedre end mor - det kommer an på situationen, og som andre skriver - det handler om personlighed. Og her kan far jo være super. Hjemme hos os, er det far der er bedst til at trøste når det handler om de "timelange" ture med skrig/skrål - her er far mest rolig og kan berolige vores søn, jeg derimod bliver hurtigt frustreret, og det kan Mikkel naturligvis mærke, og så kører det hele i ring :prik

Det lyder som om I har gennemtænkt det rigtigt godt, og det handler jo i bund og grund om at det skal fungere for jer, og ingen andre. :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes de ovenstående svar rummer de samme ting jeg vil sige.

Jeg vil da kalde jeres barn for heldig. Normalt er der kun en forældre omkring barnet i løbet af dagen. Her er i begge forældre, lige med undtagelse af nogle få timer.

Jeg er uddannet pædagog og har læst og kender alt til den tidlige binding mellem mor/barn.

Men det et jo ikke værre end hvis du var ude at handle.

Nej, jeg tænker jeres barn er priviligeret, det har begge forældre omkring sig, næsten hele tiden.

Tænk hvor meget i kan spare med hinanden.

Go for it ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder jo til at i er ret enige herinde :) Så det er der jo ikke meget debat i ;)

Tak for opbakningen, det varmer rigtig meget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke noget pjat, at det kun er mor, der duer - det er bare typisk at vaere saa markant i sin holdning i Danmark og jeg er altsaa ikke enig. Saa synes jeg ogsaa, det er vaerd at huske paa, at DK-moedre er saa priviligerede i forhold til mange andre moedre. Ligesom i Brasilien, saa skal italiesnke moedre, der bestrider et arbejde, tilbage paa arbejdsmarkedte efter 3-4 maaneders barsel. Saa skal man vaere heldig at have en bedstemor, ellers skal baby passes i institution. Hvis man kunne vaelge FAR, saa ville han da vaere langt bedre.

Det er altsaa ikke bryster, der afgoer foraeldrerollen, men tusind andre faktorer. Altsaa, nu ammer jeg jo med mine tobryster og har ikke nogen grund til at give flaske med mm/mme. Jeg har mest tid til at vaere sammen med Noah, men vi goer faktisk en dyd ud af, at Noah ogsaa er sammen med sin far og at han ogsaa kan putte - og han er faktisk ofte bedre til det putning end mig whistling.gif

Faktisk tror jeg at flere og flere faedre i DK overtager barselstiden, fordi mor er karrierekvinde eller som sig, studerer. Hvad er det lige, en far ikke kan(laere), udover det med de bryster?

<br class="Apple-interchange-newline">

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fatter ikke, at en professionel udtaler sig på den måde??? Det er meget muligt, at det er hendes personlige holdning, men den må hun så drøfte bag lukkede døre! Hun har ingen ret til at udtale sig på den måde! Helt ok, hvis hun spørger ind til tingene, at I nu har overvejet det osv. Men den perfekte plan du beskriver, viser da, at I i høj grad har tænkt tingene igennem, og det er jo meget kort tid jeres den lille skal klare sig med én forældre...i modsætning til de fleste af os andre, hvor den ene er afsted en fuld arbejdsdag...

Hvis jeg havde været heldig havde jeg fået job pr. 1/8, havde termin d. 18/7... Og havde dte lykkedes, så havde min mand også haft barslen, hvilket han ville have været lykkelig for. Og jeg er ikke i tvivl om, at han havde gjort det mindst lige så godt som mig! Der er bare nogle punkter, hvor han er MEGET bedre end mig. F.eks. at skifte og pusle Bjarke. Han har 2 døtre fra et tidligere forhold, og især den første har ahn en masse rutine fra (nr. 2 fik han ikke lov at være en del af dengang)og nøjagtigt som at cykle, så er det ikke noget man glemmer :) Han har bare et supergodt tag på det :)

Så fuld respekt for jeres løsning! Nogle kvinder er bare så snothamrende dumme, og tror kun mødre duer. Tro mig, når man møder dem hos Statsforvaltningen som far til 2 børn, hvor man har fælles forældremyndighed, så kan man ligeså godt opgive med det samme. Far kan ALDRIG gøre det godt nok, og mor er ALTID den forsmåede part som det er synd for, og den ENESTE rigtige for børnene...

Så desværre indskrænkede personer findes desværre og de er ikke værd at ofre tid på!!! Men det er svært at lade være :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fatter ikke, at en professionel udtaler sig på den måde??? Det er meget muligt, at det er hendes personlige holdning, men den må hun så drøfte bag lukkede døre! Hun har ingen ret til at udtale sig på den måde! Helt ok, hvis hun spørger ind til tingene, at I nu har overvejet det osv. Men den perfekte plan du beskriver, viser da, at I i høj grad har tænkt tingene igennem, og det er jo meget kort tid jeres den lille skal klare sig med én forældre...i modsætning til de fleste af os andre, hvor den ene er afsted en fuld arbejdsdag...

Hvis jeg havde været heldig havde jeg fået job pr. 1/8, havde termin d. 18/7... Og havde dte lykkedes, så havde min mand også haft barslen, hvilket han ville have været lykkelig for. Og jeg er ikke i tvivl om, at han havde gjort det mindst lige så godt som mig! Der er bare nogle punkter, hvor han er MEGET bedre end mig. F.eks. at skifte og pusle Bjarke. Han har 2 døtre fra et tidligere forhold, og især den første har ahn en masse rutine fra (nr. 2 fik han ikke lov at være en del af dengang)og nøjagtigt som at cykle, så er det ikke noget man glemmer :) Han har bare et supergodt tag på det :)

Så fuld respekt for jeres løsning! Nogle kvinder er bare så snothamrende dumme, og tror kun mødre duer. Tro mig, når man møder dem hos Statsforvaltningen som far til 2 børn, hvor man har fælles forældremyndighed, så kan man ligeså godt opgive med det samme. Far kan ALDRIG gøre det godt nok, og mor er ALTID den forsmåede part som det er synd for, og den ENESTE rigtige for børnene...

Så desværre indskrænkede personer findes desværre og de er ikke værd at ofre tid på!!! Men det er svært at lade være :(

SaadanBKSTREET.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er der INTET som mor kan, som far ikke kan. Han skifter bleer, vugger i søvn, har hud mod hud, bærer i vikle, leger, og i den første tid gav han også mad (gennem sonde - det håber vi selvfølgelig ikke bliver aktuelt for jer, men om det var flaske eller sonde kommer i denne sammenhæng ud på ét - pointen er at far også kan fodre ;))

Vi har valgt at det kun skal være mor, der sørger for maden nu. Jeg vil enormt gerne amme (og har måske også lidt behov for at være uundværlig på bare ét punkt :blush) og jeg kunne godt være nervøs for at mælkeproduktionen gik i stå, hvis vi skar ned på den amme-kontakt Valdemar og jeg har, men i princippet kunne Brian sagtens fodre ham med udmalket MM eller MME hvis det var dét vi ville. :)

Så min erfaring er, at mor desværre og heldigvis ikke er bedre end far, og jeg synes jeres plan lyder meget fornuftig.

At jeg så personligt ikke ville kunne rumme noget andet end baby så kort tid efter fødslen er en anden sag ;) Men hvis du kan, så go for it! :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER