Mette

Blir alt godt igen?

36 indlæg i dette emne

Synes man hører så meget om at sprække under fødslen og det virker til nogen bliver syet en hel del sammen bagefter... Tænker bare om alt bliver helt normalt igen efter man sådan er revnet hele vejen? Har man tydelige ar og hvad med det at tisse, holde på vandet og dyrke sex? Er godt klar over de første måneder nok ikke er sjove, så det er mere på sigt - nogen der vil dele deres erfaring?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Følger lige med her - det vil jeg også gerne vide!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev syet lidt. Stingene forsvandt af sig selv og jeg kan ikke se noget anderledes dernede ;)

I starten gjorde det ondt, men nu er alt fuldstændig normalt dernede. Dog har jeg liiiidt sværere ved at holde mig end før :blush Men det handler bare om at være bedre til at knibe tror jeg.

Så KNIB!!! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger også med her :-)

Kan dig anbefale at du massere dit mellemkøb mv. Det skulle øge blodgennemstrømningen og dermed mindske at man sprækker...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik i stykker hele vejen om, de troede faktisk at ringmusklen også var gået på mig.

De syede både inde og ude og det tog ca 1 time (SMERTEHELVEDE! - Fødslen var mindre smertefuld!)

Det sviger af helvede til når man tisser indtil man er helet - mit er der intet problem med, det er 16 mdr siden jeg fødte på mandag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er 3 1/2 uge siden jeg fødte, jeg fik kun 2 sting og en hudafskrabning. Plus så pressede jeg så hårdt, at jeg for første gang i mit liv fik jeg ved ikke hvor mange hæmorider. Det føltes som hele ringmusklen poppede ud.

Stingene mærkede jeg overhovedet ikke. Det værste for mig har helt klart været min bagdel. Det har bare været så træls og jeg har følt at jeg skulle på toilet heletiden. Indtil jeg kom til lægen og fik noget at smøre med.

Hudafskrabning har så drillet lidt når jeg har tisset men det var helt væk efter 14 dage.

Sex er jeg nu også spændt på. Vi venter dog til efter jeg har været til undersøgelsen i uge 8. Har dog hørt at det er som at være blevet jomfru igen. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev syet fra den ene ende til den anden plus noget af ringmusklen. Jeg blev bedøvet meget inden de syede mig og det gjorde ondt. Efterfølgende havde jeg virkelig ondt og fik stærke smertestillende piller. Når jeg gik på toilettet skyllede jeg med bruser/vandflaske, og tog afføringspiller i mange uger bagefter.

Idag kan man se en lille lys streg hvis man kigger efter. Jeg kan mærke at jeg er en lille smule ufleksibel i mellemkødet og det kan stramme lidt ved sex + afføring. Men det værste er helt klart også den hæmoride jeg fik i forbindelse med graviditeten <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blevet også syet - både i skamlæberne og lidt op i skeden. Jeg har ikke haft ondt, været øm men ikke haft ondt. Efter nogle måneder ligner det hele sig selv igen, og jeg kan ingen forskel mærke.

Min opfattelse er at det var rart at sprække! Det der gør ondt er, at der ikke er plads til baby, når du sprækker er der igen plads og dermed meget mindre smerte! Efterfølgende har jeg snakket med flere, der har samme opfattelse, det gad jeg godt have vidst før jeg selv fødte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er jeg bare heldig - men inden mine fødsler har jeg brugt at smøre/massere mellemkød og området omkring åbningen dagligt de sidste uger, og jeg fik kun en overfladisk rift ved første fødsel, som ikke behøvede sting, og de følgende fødsler er jeg slet ikke gået i stykker. Første fødsel for længe siden fik jeg anbefalet at bruge noget som hedder kobbersalve, noget vaseline agtig salve med kobber i fra en helsekostbutik, men de andre gange har jeg bare brugt babyolie. Som sagt, måske er jeg bare heldig at ha fleksibelt væv, men tippet er hermed givet videre.

I øvrigt er man smadder øm down there selv hvis man ikke er gået i stykker, så bruser eller vandflasker til at bruse lunkent vand på mens man tisser kan bestemt anbefales den første tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er jeg bare heldig - men inden mine fødsler har jeg brugt at smøre/massere mellemkød og området omkring åbningen dagligt de sidste uger, og jeg fik kun en overfladisk rift ved første fødsel, som ikke behøvede sting, og de følgende fødsler er jeg slet ikke gået i stykker. Første fødsel for længe siden fik jeg anbefalet at bruge noget som hedder kobbersalve, noget vaseline agtig salve med kobber i fra en helsekostbutik, men de andre gange har jeg bare brugt babyolie. Som sagt, måske er jeg bare heldig at ha fleksibelt væv, men tippet er hermed givet videre.

I øvrigt er man smadder øm down there selv hvis man ikke er gået i stykker, så bruser eller vandflasker til at bruse lunkent vand på mens man tisser kan bestemt anbefales den første tid.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde et uheldigt møde med en hård sugekop, der gjorde at indre og ydre kønslæbe på den ene side hang i laser bagefter.. Jeg havde ikke skader indvendig og jeg havde benyttet olie for at blødgøre området i ugerne op til fødslen. Dog skulle det syes så meget at jordemoder ikke ville selv -men heldigvis valgte at tilkalde en kirurg.

Jeg havde kateter i 5 dage da jeg var syet så tæt på urinrøret, og bagefter benyttet jeg smertestillende i 2 uger for at kunne slappe af for at tisse, sat på knæerne i bruseren og tudet medens jeg forsøgte at tisse fordi alt var så hævet og gjorde så ondt. Det kom meget bag på mig at jeg skulle døje med smerter i så lang tid bagefter -og ikke mindst hvordan smerter påvirker en mentalt. Ved 3 mnd undersøgelse med vores barn, bad jeg om at blive kigge efter igen (ved ny ældre læge) og da hun sagde at det var voldsomme skader jeg havde og at jeg var heldig som var blevet syet så godt sammen, kunne jeg først begynde at føle at det var ok at det gjorde ondt.

Så for mig har det taget 2 år; et halvt år m smerter, et halvt år hvor det gjorde ondt, et halvt år med let ubehag og til sidst et halvt år hvor jeg blot mærket lidt til at arvævet var lidt sårt.

Jeg skulle ønske at nogen havde fortalt mig ret hurtigt at det kom til at gøre ondt i lang tid, for jeg følte mig i lang tid meget forkert som havde ondt, (det er desværre ikke noget man tit taler om) -når man fik indtryk af at andre var fint kørende med strålende sex-liv under en måned efter fødselen, hvor jeg ikke kunne sidde, -eller stå eller tisse uden at tude...

Har nu termin i starten af august, og håber meget at kunne opleve at være ret uskadet den her gang -men har trods alt erfaret at det går over igen og man bliver faktisk sig selv -selv om det kan tage lidt (lang) tid ;o)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde et uheldigt møde med en hård sugekop, der gjorde at indre og ydre kønslæbe på den ene side hang i laser bagefter.. Jeg havde ikke skader indvendig og jeg havde benyttet olie for at blødgøre området i ugerne op til fødslen. Dog skulle det syes så meget at jordemoder ikke ville selv -men heldigvis valgte at tilkalde en kirurg.

Jeg havde kateter i 5 dage da jeg var syet så tæt på urinrøret, og bagefter benyttet jeg smertestillende i 2 uger for at kunne slappe af for at tisse, sat på knæerne i bruseren og tudet medens jeg forsøgte at tisse fordi alt var så hævet og gjorde så ondt. Det kom meget bag på mig at jeg skulle døje med smerter i så lang tid bagefter -og ikke mindst hvordan smerter påvirker en mentalt. Ved 3 mnd undersøgelse med vores barn, bad jeg om at blive kigge efter igen (ved ny ældre læge) og da hun sagde at det var voldsomme skader jeg havde og at jeg var heldig som var blevet syet så godt sammen, kunne jeg først begynde at føle at det var ok at det gjorde ondt.

Så for mig har det taget 2 år; et halvt år m smerter, et halvt år hvor det gjorde ondt, et halvt år med let ubehag og til sidst et halvt år hvor jeg blot mærket lidt til at arvævet var lidt sårt.

Jeg skulle ønske at nogen havde fortalt mig ret hurtigt at det kom til at gøre ondt i lang tid, for jeg følte mig i lang tid meget forkert som havde ondt, (det er desværre ikke noget man tit taler om) -når man fik indtryk af at andre var fint kørende med strålende sex-liv under en måned efter fødselen, hvor jeg ikke kunne sidde, -eller stå eller tisse uden at tude...

Har nu termin i starten af august, og håber meget at kunne opleve at være ret uskadet den her gang -men har trods alt erfaret at det går over igen og man bliver faktisk sig selv -selv om det kan tage lidt (lang) tid ;o)

Puha sikke en oplevelse :kram

Havde I så ikke sex i 2 år?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik lidt i stykker - ved ikke præcis hvor meget, men fik da nogen sting. De forsvandt af sig selv efter ca. 2 uger.

Jeg var ikke synderligt øm - kun lige de første 2-3 dage. Vi havde sex efter 30 dage og det gjorde slet ikke ondt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik nogle få sting "bagud" og også et par ved urinrøret..... Det var ømt de første par uger, og oppe ved urinrøret kunne det, i et lille halvt års tid, stramme lidt hvis jeg skulle tisse meget, og det pressede på.... Men ikke noget der har generet voldsomt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi havde sex igen efter omkring 4 måneder ;o) Jeg vil nødigt undvære, men det tog lidt tid inden jeg var klar, "flapperne" var jo hævet på str med pølsebrød i et godt stykke tid ;o)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for at i deler alle jeres historier :) nogen af jer har godt nok ikke haft det sjovt, men godt at det trods alt går over

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik i stykker hele vejen om, de troede faktisk at ringmusklen også var gået på mig.

De syede både inde og ude og det tog ca 1 time (SMERTEHELVEDE! - Fødslen var mindre smertefuld!)

Det sviger af helvede til når man tisser indtil man er helet - mit er der intet problem med, det er 16 mdr siden jeg fødte på mandag.

Det samme her, det var under min anden fødsels at jeg gik så meget i stykker. :prik Jeg har aldrig haft problemer, og har efterfølgende født Amalie hvor jeg kun fik et par sting. Aret fra skeden og til numsehuldet kan godt være lidt sart når jeg har mens, men ellers ingen problemer. :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg revnede ikke ret meget, fik 2 sting udvendigt og så fik jeg syet et sprængt blodkar indvendigt, da jeg blødte for meget.

Jeg synes det var enormt smertefuldt (og mega irriterende :lolhit ) at blive syet - jeg havde jo lige født og fået min dejlige datter op på maven, så nu synes jeg jo at det burde være overstået og at jeg skulle have lov til at ligge og slappe af og nyde min datter. Men nej, så skulle man også lige trækkes igennem det her, hvor de stikker, maser og roder rundt dernede. Det synes jeg ikke lige var så fedt.

Efterfølgende var jeg øm i 4-5 uger dernede. Jeg skyllede mig med bruser efter hver gang jeg havde været på toilettet. Men mit største problem var faktisk ikke mellem benene, men derimod mit haleben. Det var ikke bare ømt, men gjorde p****ondt! Der gik 6 uger, før jeg kunne sidde normalt ned. Det er fanme svært både mht. amning, men også bare når man er ude blandt folk, når man selv skal spise osv, ikke at kunne sidde ned ordentligt. Det var jeg ikke forberedt på og havde indtrykket at alle andre nybagte mødre end mig ingen problemer havde.

Bl.a. imens vi var indlagt på hospitalet efter fødslen og skulle til "forældretimen", som var et tilbud de havde på barselsgangen, der sad alle de andre mødre ned rundt omkring og lyttede, imens jeg ikke vidste hvor jeg skulle gøre af mig selv. Enten stod jeg op og svajede som en gal, fordi jeg var træt, svimmel og øm - eller også lå jeg halvt ned på stolen/sofaen og svedte som et svin af anstrengelse, smerte og træthed/svimmelhed. Så de endte med at sende mig ind i seng igen fremfor at deltage i "forældretimen" :rolleyes

Idag kan jeg ingenting mærke (det har jeg ikke kunnet fra ca. 6-7 uger efter fødslen) og sex har ikke været noget problem. Jeg havde lidt problemer med at holde mig i starten indtil jeg fik taget mig sammen og lavet nogle flere knibeøvelser :P

Jeg har så en fra min mødregruppe, som havde en lidt voldsom oplevelse mht. det at revne. Hun fik under fødslen revet sin ene skamlæbe fuldstændig af, så det krævede en ret så omfattende syning bagefter. Hun siger at hun ikke ser helt ud som sig selv dernede, det hele er ligesom "skævt", men hun har genoptaget et sexliv nu (gjorde hun 3 mdr. efter fødslen) og det går også meget godt.

Hun mærkede ikke at hun gik i stykker, men det var meget smertefuldt for hende at blive syet bagefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik store rifter indenvendigt og udvendigt og et gammelt ar gik op under fødslen, så jeg skulle syes en del forneden.

Jordemoderen gjorde et pænt stykke arbejdd og jeg er faktisk blevet pænere dernede end før fødslen :)

Det tog mig en lille uges tid og så kunne jeg tisse uden at skulle skylle lunkent vand på, på samme tid.

Jeg aner ingenting om ar osv. Men både min mand og jeg synes at det hele dernede er blevet pænere efter hun syede mig sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min jordemoder anbefalede at vi ventede med sex til efter stingene var faldet af. (ca. 8 uger)

Apropos sting. Til sidst da jeg var helet pænt, strsmmede de og nev, OG DET KLØDEDE!! - så jeg ringede til FG og de sagde at det kun var gode tegn og at jeg bare skulle klø igen og pille stingene ud. Begyndte det at bløde og gøre ondt skulle jeg tjekkes :)

Men ja.. Det gjorde kun ondt i ryg og underliv 2-3 uger ved mig (mest ryg) og så var alting faktisk ok derefter...

Jeg havde afføring 1. Gang 14 dage efter fødsel.

Og det gjorde da lidt ondt, men en lunken klud på det ømme område og så kunne jeg ellers bare klarer hele verden! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min jordemoder anbefalede at vi ventede med sex til efter stingene var faldet af. (ca. 8 uger)

Apropos sting. Til sidst da jeg var helet pænt, strsmmede de og nev, OG DET KLØDEDE!! - så jeg ringede til FG og de sagde at det kun var gode tegn og at jeg bare skulle klø igen og pille stingene ud. Begyndte det at bløde og gøre ondt skulle jeg tjekkes :)

Men ja.. Det gjorde kun ondt i ryg og underliv 2-3 uger ved mig (mest ryg) og så var alting faktisk ok derefter...

Jeg havde afføring 1. Gang 14 dage efter fødsel.

Og det gjorde da lidt ondt, men en lunken klud på det ømme område og så kunne jeg ellers bare klarer hele verden! :P

Pardon, men læser jeg det rigtigt, at du ikke var "stort" på toilettet før 14 dage efter fødslen????????? :o :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pardon, men læser jeg det rigtigt, at du ikke var "stort" på toilettet før 14 dage efter fødslen????????? :o :unsure

Jeps :)

Jordmødrende fortalte mig ved hjemsendelse, at der maks. måtte gå 20 dage efter fødslen, hvis ikke jeg var kommet af med noget der, skulle jeg undersøges.

Ens krop går ligesom i dvale efter fødslen, hvis det ikke var fordi man fik besked på at tisse af personalet, så gør man det ikke, da man ikke kan mærke blæren.

Mange kan også gå uden mad..

Det er det samme med pattedyr, de gør intet andet de første 2-3 døgn end at være ved deres unge/unger, og der kroppen også i "dvale". :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps :)

Jordmødrende fortalte mig ved hjemsendelse, at der maks. måtte gå 20 dage efter fødslen, hvis ikke jeg var kommet af med noget der, skulle jeg undersøges.

Ens krop går ligesom i dvale efter fødslen, hvis det ikke var fordi man fik besked på at tisse af personalet, så gør man det ikke, da man ikke kan mærke blæren.

Mange kan også gå uden mad..

Det er det samme med pattedyr, de gør intet andet de første 2-3 døgn end at være ved deres unge/unger, og der kroppen også i "dvale". :)

Jeg tænkte faktisk på at der da egentlig også må være mere plads derinde når man er kommet af med baby, fostervand, moderkage m.m.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps :)

Jordmødrende fortalte mig ved hjemsendelse, at der maks. måtte gå 20 dage efter fødslen, hvis ikke jeg var kommet af med noget der, skulle jeg undersøges.

Ens krop går ligesom i dvale efter fødslen, hvis det ikke var fordi man fik besked på at tisse af personalet, så gør man det ikke, da man ikke kan mærke blæren.

Mange kan også gå uden mad..

Det er det samme med pattedyr, de gør intet andet de første 2-3 døgn end at være ved deres unge/unger, og der kroppen også i "dvale". :)

Interessant!!! Og thanks for sharing, det er da rart at vide, at det er helt normalt :super Tror sgu jeg ville blive nervøs, hvis det skete for mig, og jeg ikke havde hørt om det før. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang fik jeg lille rift ved skamlæben, og nogle overfladiske skrammer, skulle syes i riften, det gik fint selvom det jo er rigtig træls og gør lidt ondt at skulle rodes dernede når nu det er det sidste sted man har lyst til at blive rodet efter en fødsel <_<

Smerterne var hurtig væk igen. Skyllede bare efter toiletbesøg, havde intet problem med afføring ( dagen efter ) eller med sex ( godt to måneder efter). Ved første fødsel kunne jeg ikke gå normalt i godt en uge efter, ens bækken (og numse) skal jo blive sig selv igen.

Efter anden fødsel gik jeg normalt med det samme. Og ved anden fødsel fik jeg kun ganske overfladiske skrammer som ikke krævede syning.

Jeg synes dog ikke at jeg ligner mig selv dernede som før jeg fødte. Det ene skamlæbe er noget større, ved ikke om det er pga dårlig syning efter første fødsel. Og så synes jeg generelt at skeden er større, er ikke så 'stram' som før jeg fødte :blush: er det kun mig som oplever det?!? Og så synes jeg også at livmoderen er synket længere ned. Jeg prøver virkelig at huske at lave knibeøvelser og det er nok det vigtigste at huske for at blive sig selv igen efter en fødsel. Har ikke haft problemer med at holde på vandet, men lige efter fødselen skal man lige huske at knibe når man hoster eller nyser :blink

har stadig på fornemmelsen at jeg har brug for mere træning til bækkenbunden, er der nogen som har nogle effektive træningsøvelser? Andet end alm knibeøvelser?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER